Gå til innhold

Du med BMI over 35, hva spiser du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ssbbwadmierlover44 skrev (6 timer siden):

bmi her å der...mote bransjen som har funnet opp,vær bli å fornøyd med deg selv,vi lever bare en gang,jeg foretrekker damer som er stor å formfull,vit det at det er mange menn som liker dem men få inrømmer det,men jeg er stolt å ikke i skapet:)

Motebransjen har ikke funnet opp BMI, den driter de langt oppi, for dem er det størrelser som gjelder og de skal være så lave som mulig. Det er kostholdsbransjen, med støtte fra legebransjen, som har funnet på BMI som et forslag til mål på når en person har det de kaller riktig vekt eller ikke. Det er ikke en 100% godtatt skala, for det er mange faktorer de ikke tar med. De som løfter vekter f.eks. havner på feil sted på BMI-skalaen. Dette er en digresjon, for det har ingenting med trådens hovedinnhold å gjøre!

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 29.6.2023 den 16.03):

Er gravid, gått opp 20 kg og nærmer meg en bmi på 35 nå🥺 lagt på meg nærmere 20 kg og har fortsatt 3 uker igjen. Spiser som en hest, og vanskelig å kontrollere matinntaket. Tipper jeg spiser minst like mye som en med bmi på 35. Hjelper ikke å gå sykemeldt hjemme, med mat tilgjengelig 14/7 og eneste gleden i hverdagen😂

Dagen i går:

Frokost: 2  grove rundstykker med kylling karry salat på 2 halve og 2 halve med fersk salami og gulost. + en skyr.

Lunch/mellommåltid: en stooor skål med oppkuttet vannmelon, fersk ananas, 1 gulrot og 1 nektarin.

Middag: 2 grove hjemmelagde pizzahorn.

Kveldsmat: 3 stekte grillpølser med brød + 1 skål sukkerfri gele med sukkerfri vanilje saus.

Spiste i tilegg en mellombar og en sukkerfri iskaffe i løpet av dagen.

Anonymkode: f64e8...cc9

Vekten din kommer mest sannsynlig til å stabilisere seg etterhvert etter at du har født. Du spiser helt normalt, tenker jeg! Personlig gikk jeg opp 30kg under svangerskapet, og raste ned 25kg i løpet av ca. 3 mnd etter barnet var født. Og da spiste jeg verken mer eller mindre enn det jeg gjorde som gravid. Jeg tenker det er viktig at du fortsetter å spise godt som du gjør og kos deg!🥰 Ville virkelig ikke bekymret meg for vekten nå.

Anonymkode: 595c6...b3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ssbbwadmierlover44 skrev (17 timer siden):

bmi her å der...mote bransjen som har funnet opp,vær bli å fornøyd med deg selv,vi lever bare en gang,jeg foretrekker damer som er stor å formfull,vit det at det er mange menn som liker dem men få inrømmer det,men jeg er stolt å ikke i skapet:)

Det at du har dine preferanser for overvektige damer, og de alt for mange mennene jeg har møtt som har preferanser for undervektige damer, endrer ikke på den vitenskapelige sannheten at både overvekt og undervekt er helseskadelig og ikke forenelig med det livet du sier man bare lever en gang skal ende prematurt eller være preget av sykdom. 

Normal BMI har ikke motebransjen funnet på, men vitenskapen. 

Du får ha dine preferanser, så lenge du har en fetisj og er en "feeder". 

Anonymkode: 63a0d...57f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.8.2023 den 13.01):

Føler dette var et veldig godt eksempel på at man har litt skrudd oppfatning av hva som ikke er mye mat. Jeg går ut fra at du er kvinne da. 6 brødskiver om dagen?? Samtidig føler du at middagen er for stor. Kokesjokolade til mellommåltid samtidig som du sier du er streng på godteri kun en dag i uka? Jeg hadde blitt veldig overvektig på dette kostholdet. Tipper jeg spiser ca halvparten eller mindre kalorimessig daglig (og jeg er bare vanlig normalvektig, ikke noe tynn). Det er ikke diabetesen som gjør at du veier mye. Det er kostholdet som er skyld i både vekten og diabetesen. Dette er mer enn min høye mann med mye muskler spiser daglig. 

Anonymkode: 813dd...c21

Og dette er kanskje en tredjedel (minus kokesjokoladen) som min litt lave mann med mye muskler og BMI 20 spiser daglig.

Anonymkode: 308a1...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så høy bmi, men vet hvorfor jeg har lagt på meg 15 kg de tre siste årene; jeg er altfor glad i sjokolade og blir i flere uker av gangen såpass hekta at jeg kan trykke i meg 200 gram hver dag. Til middag har jeg en tendens til å overspise og bli ubehagelig mett. Og så byttet jeg jobb for tre år siden, fra å være på beina i åtte timer pr arbeidsdag til kontorjobb, så aktivitetsnivået mitt gikk veldig ned. Trener ikke. Er ellers flink til frokost og lunsj og er "heldig" da jeg verken liker kaker, boller o l og ikke sukkerholdige drikker, kunne eller lett hatt bmi på 40 tror jeg..

Anonymkode: f5638...b9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror noen at mørk sjokolade og kokesjokolade er sunnere enn melkesjokolade? Det er flere kalorier i disse enn i melkesjokolade. 

Anonymkode: f5638...b9c

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.8.2023 den 6.54):

BMI på 38. Spiser rett og slett alt for mye til å være normalvektig. Lager ordentlig mat fra bunnen av, mye grønt, men også mye gode ingredienser som smør, rømme og sånt. Spiser mye brød og pålegg, og baker ofte gjærbakst og kaker eller lager desserter. Drikker lite brus, men mye juice. 

Er ofte mye kos på kveldene. Mer eller mindre hele slekten min er også store, og samme med sønnen min som alltid har vært rund. 

Anonymkode: 861b1...48a

Marianne?

Anonymkode: f5638...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor tror noen at mørk sjokolade og kokesjokolade er sunnere enn melkesjokolade? Det er flere kalorier i disse enn i melkesjokolade. 

Anonymkode: f5638...b9c

Fordi kakaoinnholdet i mørk sjokolade er høyere og det er lettere å bli tilfredsstilt av mindre enn med melkesjokolade. Kan aldri "bare" ta meg en bit av melkesjokolade og syns at det er nok. Men med mørk sjokolade kan jeg det. 

Anonymkode: 63a0d...57f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 6.47):

Problemet med slike spørsmål, er jo at man ikke blir trodd på. Man får høre at man lyver, og unnlater å nevne ting.

Nå er jeg dog på dag 3 av reisen min på å komme med ned i vekt. Jeg har allerede lyst til å gi opp. Men jeg nærmer med 100 tallet, og jeg kan faktisk ikke fortsette. Problemet mange ikke forstår, er hvor vanskelig det er for folk å gå ned i vekt. Joda kalorier inn vs kalorier ut. Men prøv å gå rundt å være sulten i 2 uker å se om ikke du også blir lei og knekker litt sammen. Men sulten er nå min nye vei. Jeg skal sulte frem til jeg når målet. For magen og kroppen den justerer seg aldri. Det sies at etter en stund så blir kroppen vandt til mindre kalorier, men for min del er det ikke sant. Jeg var seriøst vurdert denne slankemedisinen som er på markedet, nettopp pga. denne sultfølelsen som ikke går bort. For jeg kan fint leve på lite kalorier. Men det er sultfølelsen som alltid tar meg.

Men ellers en normal dag for meg:

Frokost; God morgen yoghurt + et stort glass melk.

Lunsj: Hva enn de har i kantina på jobb, varierer fra å være suppe, salat, varmmat, baguetter ol.

Mellommåltid hjemme: Noen dager 1/4 vannmelon. Andre dager 2 skiver og et glass melk. Noen ganger 3-4 knekkebrød me pålegg og et glass melk. Noen dager en god morgen yoghurt med et glass melk.

Middag: Vanlig middag. Kyllingform, fiskegrateng med poteter, taco, pizza, laks med pasta, fiskeburger etc…

Står det igjen litt snop/chips fra helgen, havner noe av dette også i magen. Men stort sett vil jeg tro at kcal inntaket på en vanlig hverdag ikke er så forferdelig, men ligger på rundt 2000kcal. Når jeg sier står litt igjen, så er det snakk om kanskje et pr biter sjokolade, eller en håndneve med chips. Ikke en forferdelig stor mengde, men det utgir fort kcal som tilsvarer et ekstra måltid. 

I helga kan det nok fort gå opp mot 3000kcal. Ikke pga. jeg egentlig får i meg noe særlig mer mat, men det blir gjerne mer digg. Snop og chips må til, er også litt for flink til å prøve ut nye oppskrifter, noen muffins, noen cookies ol. det er utrolig godt, men ikke akkurat så sunt når det blir hele tiden.

Vekta den sniker seg innpå den. Det er jo ikke som om man legger på seg 30kg over natta. De har kommet snikende på over de siste 17 årene for min del. 2 kg i året, det merker man ikke så mye til. Er fort gjort. Er veldig enkelt å ligge rett over kalorimengden man skal ha i uka, det utgir gjerne ikke så alt for mye, men litt etter litt så sniker vekta seg oppover.

Anonymkode: 283c2...eb3

Bytt ut frokost og lunsj med ett Fiberrik knekkebrød med magert pålegg, så er mye gjort. Funker for meg i perioder jeg strammer inn. 

Anonymkode: f5638...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanja2345 skrev (På 29.6.2023 den 21.59):

Jeg har ikke BMI på 35. Men redd for å gå opp der. Tenker på mat hele tiden. 

Feks i dag: Frokost: youghurt og müsli, og et knekkebrød med brunost. 
 

Lunsj: tre knekkebrød med brunost og gulost + en stor porsjon salat med kylling (sweet chili saus på)

 

Middag: Tre pannekaker med bacon

 

Snacks: 1/3 pose chips, krone is, + vannmelon og druer 

Drikke: sukkerfri saft, sukkerfri brus og vann

 

Jeg har da vært sulten mye av dagen. Kunne spist mye mer, men må begrense meg. Ingen trening i dag. 

For et jævli kosthold. Hvorfor forsøker du ikke poteter, grønnsaker og fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym8340004 skrev (På 29.6.2023 den 16.10):

Jeg har slanket meg hele livet mitt. Har prøvd alt som jeg har kommet over av dietter, livsstilsendringer osv. Jeg fikk diagnosen PCOS for drøyt et år siden. For 6 måneder siden prøvde jeg på nytt å gå ned i vekt og få til en livsstilsendring. 1500kcal daglig. Gikk ned to kilo (sikkert bare vann jeg mistet). Jeg sluttet på dette etter 3 måneder siden fordi jeg så ingen vits i det. Å leve som overvektig er tabu. Å måtte alltids forklare og stå opp for seg selv og rettferdiggjøre seg selv er noe vi overvektige mennesker må leve med; dessverre. 

Jeg prøver på ingen måte å få sympati eller å fornekte at jeg ikke har usunne vaner, slik som de fleste andre mennesker. Men forbrenningen min er rett å slett dritt nå, fordi jeg har i perioder sultet kroppen ihjel. Jeg har bare akseptert at jeg er overvektig. Jeg spiser ikke godteri/kake osv i hverdagene. Maten jeg spiser er variert. Jeg har en tung fysisk jobb. Kroppen min er ifølge lifesum hver dag i underskudd, men lite skjer på vekta. Man får tro på det, eller ikke. 

 

Jeg fikk påvist pcos, da veide jeg 42 kg, jeg er 162cm så ikke så høy, i mitt hode kan jeg ikke tenke meg at noen vil gå opp i vekt på 1500 kalorier, er du i bevegelse? Tung fysisk jobb er ikke det samme som aktiv jobb, jeg har også en tung fysisk jobb, men er mye i ro på jobb selv om jeg løfter tungt. Jeg går tur hver dag å er ofte på rundt 2 mil normal gange daglig. Jeg har jobbet for å gå opp i vekt. Jeg er nå på 46 kg. Jeg spiser lite gotteri for er ikke glad i søte ting. Jeg liker ikke sjokolade og har jeg lyst på noe godt spiser jeg gjerne en brødskive med ost og kaviar, klarer å holde en stabil vekt men går ikke opp. Jeg har flere venner som sliter med vekt og har hatt slankeoperasjon, min erfaring er at di lyver for seg selv, ser ofte at di spiser mer i et måltid enn det jeg spiser på flere dager på samme tid som di unnskylder seg, di spiser for de skal reise bort å da blir det lite mat, di spiser for di hadde ikke tid til frokost osv. tror om en er ærlig, skriver ned alt en putter i munnen av mat og drikke og måler det med aktivitet så er det en skjevfordeling, selv små perioder med faste hjelper lite, må sees i sammenheng. Blir sikkert hengt nå, men min erfaring er at folk som spiser for mye er som alkoholikere, de underrapporterte, gang det med to eller tre så nærmer en seg

Anonymkode: 386e1...99a

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (På 23.8.2023 den 13.29):

Og hva mener du jeg skal spise ellers? Jeg har ikke råd til å kjøpe spesial indigrienser på helsekost forretninger for å kunne lage feks lavkarbo brød.

Hei du! Her vil eg berre komme med eit lite innspel. Eg fann også ut at eg åt aaaaaltfor masse karbo i løpet av ein dag. Spesielt brød, som eg jo hadde til 3 måltid. Berre middagen var utan brød. Viss ikkje eg hadde suppe eller lapskaus. Då var brødet framme igjen gitt :P

Så eg fann etterkvart erstatning: 

Frukost: Digg chia-pudding (som eg lagar kvelden før. Med rosiner og opphakka eple. Og kanel. Himmelsk!) Kjøper chia-frø billig her eller på tights.no. 

Lunsj: litt byggryn (kokt i grønsaksbuljong så det får smak) med pesto og det eg måtte ha av grønt. Kjempegodt! Byggryn er også veldig bra for tarmen, som igjen er forbundet med psyken. I tillegg kostar ein boks under 20 kroner. 

Middag: ingen endring

Kvelds: 2 knekkebrød (pluss eventuelt 1 eple)

Helsegevinsten er enorm. Kroppen får meir variert mat og blodsukkeret er meir stabilt. Det er sikkert masse andre billige måtar å ikkje ete så masse brød på også, men dette er det enklaste og billgaste eg har funne. 

Anonymkode: 1b869...2b7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.8.2023 den 13.14):

To brødskiver til hvert måltid pluss middag er ikke MYE mat. Det er det befolkningen er oppdratt til å anse som normalt. Skjerp deg.

Anonymkode: e3009...28b

Jo, det er mye mat. Og et lite varsko i fedmepandemien når mange tenker at det er normalt. 

Anonymkode: bc301...c35

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 2.49):

Jeg fikk påvist pcos, da veide jeg 42 kg, jeg er 162cm så ikke så høy, i mitt hode kan jeg ikke tenke meg at noen vil gå opp i vekt på 1500 kalorier, er du i bevegelse? Tung fysisk jobb er ikke det samme som aktiv jobb, jeg har også en tung fysisk jobb, men er mye i ro på jobb selv om jeg løfter tungt. Jeg går tur hver dag å er ofte på rundt 2 mil normal gange daglig. Jeg har jobbet for å gå opp i vekt. Jeg er nå på 46 kg. Jeg spiser lite gotteri for er ikke glad i søte ting. Jeg liker ikke sjokolade og har jeg lyst på noe godt spiser jeg gjerne en brødskive med ost og kaviar, klarer å holde en stabil vekt men går ikke opp. Jeg har flere venner som sliter med vekt og har hatt slankeoperasjon, min erfaring er at di lyver for seg selv, ser ofte at di spiser mer i et måltid enn det jeg spiser på flere dager på samme tid som di unnskylder seg, di spiser for de skal reise bort å da blir det lite mat, di spiser for di hadde ikke tid til frokost osv. tror om en er ærlig, skriver ned alt en putter i munnen av mat og drikke og måler det med aktivitet så er det en skjevfordeling, selv små perioder med faste hjelper lite, må sees i sammenheng. Blir sikkert hengt nå, men min erfaring er at folk som spiser for mye er som alkoholikere, de underrapporterte, gang det med to eller tre så nærmer en seg

Anonymkode: 386e1...99a

Jeg og har pcos og kan ikke spise 1500 kalorier. Det er ofte mye vanskeligere å ned i vekt med pcos. Gikk ned 4 kg i sommer med 2 måltid om dagen. Og det er ikke store måltid. + 1 mil om dagen. Så jeg går ikke like fort ned som andre. Er ikke noe jeg har bestemt selv at vi med pcos har vanskeligere for å ned i vekt men leger. 

Anonymkode: 2cc2c...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.8.2023 den 13.14):

To brødskiver til hvert måltid pluss middag er ikke MYE mat. Det er det befolkningen er oppdratt til å anse som normalt. Skjerp deg.

Anonymkode: e3009...28b

Når det er 3 måltider med to brødskiver hver dag, i tillegg til det hun selv beskriver som en for stor middag. Og i tillegg pluss et mellommåltid som inneholder sjokolade. Samt godteri i helgene. Dette er passe mat for en tenåringsgutt som driver med mye idrett. Men selvfølgelig, dere velger jo selv om dere vil være overvektige. Men vi som er normalvektige voksne kvinner syns dette er mye, og det er vel interessant å vite for dem som selv ønsker en normal vekt.

Anonymkode: 813dd...c21

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2023 den 15.57):

Du vil få svar som de spiser 1800kalorier daglig. Fornektelse for hvor mye man spiser har veldig mange overvektige. På KG virker det som de fleste fornekter.

Anonymkode: 11250...7a9

Enda en som faktisk ikke har peiling på fedme :)

Anonymkode: 6ecad...4da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg veier 12 kg mer nå enn for 15 år siden og det er det gode grunner til. Nå spiser jeg gjerne 200 g sjokolade hver eneste kveld, og tyller ofte i meg 4-5 glass med sukkerholdig saft i løpet av arbeidsdagen. Spiser ikke frokost, men jeg spiser 3 brødskiver til lunsj. Pluss at jeg spiser middag til jeg blir mett. Har nå BMI på 25,5. For 15 år siden, når jeg var 165 cm og 55 kg, så spiste jeg kun 2-3 knekkebrød mellom kl 07-16, og aldri godteri på kvelden.

Anonymkode: decfc...705

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2023 den 17.41):

Har BMI på 35. Spiser ikke så voldsomt mye eller usunt, men har PCOS og er insulinresistens.
Frokost: 2 brødskiver + et halvt glass melk

Lunsj: 2 brødskiver + et eple

Mellommåltid: Frukt, evt. noen ruter med kokesjokolade.

Middag: Et eller annet lettvint. Spiser nok noe mer enn jeg trenger. 

Kvelds: To brødskiver + en sukkerfri yoghurt eller vannmelon

Holder potetgull og godteri til en dag i uka, og det holder jeg strengt. Trener styrketrening 2-3 dager i uka, har et aktivt yrke og er aktiv i hverdagen. 

Anonymkode: 47c05...fff

Det er ca 200 kcal i 1 brødskive med smør og gulost, så bare brødskivene dine alene utgjør 1200 kcal. Hvis du i tillegg spiser "mer enn du trenger" til middag, pluss frukt og yoghurt daglig, så ligger du garantert på ca 3000 kcal daglig. Og langt mer den dagen i uka hvor du spiser godteri i tillegg. 

Anonymkode: decfc...705

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke frokost, men 2 knekkebrød/2 brødskiver på jobb. Spiser middag og da veier jeg kjøtt, spiser litt pasta/potet og masse grønnsaker. Til kvelds spiser jeg enten ingenting eller 3 knekkebrød. 
I helgen spiser jeg dessverre chips og drikker gjerne noe øl eller vin. Kalorimessig går jeg på underskudd i ukene, men spiser kanskje litt for mye i helgene, da vi ofte har burger, pizza etc., men ikke mer enn at jeg skulle gått sakte, men sikkert ned i vekt 

Jeg er 50 år, i overgangsalderen, har problemer med blodsukker, har slanket meg hele livet, men siste årene går bare vekten ikke ned. Mangler søvn over mange år, har et stressende liv, problemer med magen og forbrenningen er faktisk ødelagt etter mange år med jojo-slanking. Det er veldig vanskelig for meg å leve over lang tid med karboredusert mat, og endre før ofte med overspising når jeg hadde gått ned i vekt. Nå sliter jeg med at jeg kun går ned 2-3 kilo så stopper det. 

Anonymkode: 6ecad...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 15.16):

Men er det lurt å spise såpass mye karbohydrater når du er insulinresistent? 

Anonymkode: 0546f...eb7

Nei, absolutt ikke, men det er nettopp det som er problemet. Mange med fedme og insulinresistens er avhengig av karbohydrater, det er kanskje derfor man har blitt insulinresistent i første omgang, Ofte er det vanskelig å la være å spise for mye av dette for oss. Når jeg har vært flink i gjerne 6 mnd og spist lite, mindre enn en som er tynn, så skriker kroppen etter karbohydrater, og det ender med overspising og kiloene renner på igjen. Ikke overspising som i å spise mer enn andre, men det blir stor overvekt av raske karbohydrater. Som insulinresistent legger man også på seg lettere enn en normalvektig.  Det er mye naturlig slanke og bedrevitere tror de kan, men som de faktisk ikke har peiling på. 

Anonymkode: 6ecad...4da

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...