Gå til innhold

Du med BMI over 35, hva spiser du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg starter normalt dagen med en yoghurt og havrekjeks, ofte drikker jeg kaffe til med kaffefløte og sukker. 

Til lunch blir det stort sett 2-3 knekkebrød med smør og leverpostei eller smør og ost. 

Før middag går det gjerne en god del snacks, dette kan være nesten hva som helst fra salat til potetgull men er oftest i den mindre sunne kategorien og skjeldent i veldig begrensa mengder. Jeg kan «gresse» på snacks over flere timer.

Middag er stort sett ganske sunn, jeg spiser mye grønnsaker, belgfrukt og alltid hjemmelagd, ofte fisk, kylling eller svin, skjeldent fete sauser eller typisk junkfood men kjøttdeig og karbonadedeig av rent lam, storfe eller svin går det litt av. Jeg spiser store porsjoner og forsyner meg som regel to ganger uten å bli overmett.

Kveldsmat spiser jeg ikke da middagen er sein. Jeg drikker ikke alkohol, brus, juice, saft eller engang melk/sjokolademelk så flytende kalorier er det kun i morgenkaffen de dagene det drikkes.

Jeg spiser ikke særlig mye dessert, bakst eller kaker heller, mest fordi jeg foretrekker mat men også litt fordi jeg har cøliaki. Mye slikt smaker ikke godt glutenfritt.

Jeg holder vekta på kostholdet jeg har i dag og har hatt stabil vekt i mange år. Jeg trener og går mye så det er rom for et ganske stort inntak av mat.

Anonymkode: df296...802

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk fra BMI på 24 til 29 ved å begynne på Cipralex pga fysisk sykdom. 

Dels at jeg igjen klarte tygge uten å få kraftige anfall, så dermed mer mat. Og dels sengeliggende+snacks i hverdagen.

Overspiste ikke, det er jeg sikker på fordi jeg ble servert alle måltider. 
 

Gikk ned 4 kilo ved egeninnsats, som gikk rett på etter 2 uker på Venlafaksine (snri). 
 

Nå skal jeg prøve ut migrenemedisiner, og ALLE har relativt betydelig vektøkning som bivirkning 🙃

Gjerne 10+ kilo. Så….da blir det nok BMI på fedme ja. 

Anonymkode: 15704...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har BMI på 31, og har de siste 2 årene gått ned 15 kg totalt ved å spise 1600-1800 kalorier om dagen, selvsagt med unntak. 
Før jeg begynte slankingen gikk jeg gravid, men allerede da endret jeg kostholdet. 

Jeg er nå 26 år og ble overvektig da jeg var 18 år, men stanset på vekta da og siden har jeg stått stille frem til for nå to år siden. Før jeg begynte med mindre kalorier spiste jeg nok 2-2500kcal om dagen, siden jeg hverken har gått opp eller ned på de da 6 årene. 

Da jeg gikk opp i vekt var jeg altså 17 år gammel og spiste slik; 

Frokost; to brødskiver med smør og honning, og et glass lettmelk. 

Lunsj; Lang baguette med kylling og en Litago. 

Middag; Ofte take away, 1/4 pizza, 160gr cheeseburgere, liten kebab. Ellers brødskiver eller normal middag hjemme. 

I tillegg til energidrikke med sukker og en del sjokolade, jeg var også glad i smoothies og tenkte det var et bedre alternativ enn brus innimellom. Flytende kalorier teller mye... Spiste sjelden kveldsmat. Men jeg slutta å trene og bevegde meg mye mindre enn før da jeg fikk førerkort og interessene endret seg. Fra å gå til og fra skolen (5km) hver dag til å kjøre bil eller ta buss, til å bytte ut mye trening med tilsvarende ingenting, mye festing med stort alkoholkonsum osv. 

 

Vil bare si at selvom man har en BMI som tilsvarer fedme så behøver man ikke lide av fedme. Kirurger som har operert meg, leger som har tatt meg imot ved innleggelser og fastlegen har ikke klassifisert meg som «mer» enn lett overvektig når de ser meg i person. 

Anonymkode: 25382...edb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere en bmi på 32. Den er nå nede på 23 og jeg tenker med gru tilbake på den gamle livsstilen min. En vanlig hverdag kunne se slik ut:

frokost: havregryn med cottage cheese og bringebær (ca 400kcal)

lunsj: proteinrundstykker med magert pålegg (ca 400 kcal)

mellommåltid: skyr og gjerne en kakao fra kaffemaskinen på jobb

middag: kjøpte ofte sushi med hjem, 16 biter maki med laks og avokado, noen ganger 3-6 biter laks sashimi også

kveldsmat/snacks: en stor pose ostepop eller annen chips + godteri. Godteri kunne være feks 4-500g smågodt eller en boks med lakris/sjokoladekuler + en 200g sjokoladeplate. 

drakk som regel vann hele dagen, men til middag og snacks var det kun pmax. 

i helgene kunne jeg leve på bare chips og godteri og is i store mengder. Ingen eller lite ordentlig mat. Følte meg alltid dritt, og er så glad for at jeg ikke holder på sånn lenger - med noen unntak. Har kanskje en sånn kveld som skissert over her 3-4 ganger i året og det minner meg bare på at der ikke er verdt det. Utrolig takknemlig for at jeg klarte å snu skuta.

Anonymkode: fcdd8...3f5

  • Liker 6
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg hadde tidligere en bmi på 32. Den er nå nede på 23 og jeg tenker med gru tilbake på den gamle livsstilen min. En vanlig hverdag kunne se slik ut:

frokost: havregryn med cottage cheese og bringebær (ca 400kcal)

lunsj: proteinrundstykker med magert pålegg (ca 400 kcal)

mellommåltid: skyr og gjerne en kakao fra kaffemaskinen på jobb

middag: kjøpte ofte sushi med hjem, 16 biter maki med laks og avokado, noen ganger 3-6 biter laks sashimi også

kveldsmat/snacks: en stor pose ostepop eller annen chips + godteri. Godteri kunne være feks 4-500g smågodt eller en boks med lakris/sjokoladekuler + en 200g sjokoladeplate. 

drakk som regel vann hele dagen, men til middag og snacks var det kun pmax. 

i helgene kunne jeg leve på bare chips og godteri og is i store mengder. Ingen eller lite ordentlig mat. Følte meg alltid dritt, og er så glad for at jeg ikke holder på sånn lenger - med noen unntak. Har kanskje en sånn kveld som skissert over her 3-4 ganger i året og det minner meg bare på at der ikke er verdt det. Utrolig takknemlig for at jeg klarte å snu skuta.

Anonymkode: fcdd8...3f5

Kjære vene, bra du snudde om på kostholdet.

500g smågodt og en 200g sjokoladeplate som snacks hver dag 😮 Det kan jo bli nesten 3000kcal!

Anonymkode: 885e2...a09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg hadde tidligere en bmi på 32. Den er nå nede på 23 og jeg tenker med gru tilbake på den gamle livsstilen min. En vanlig hverdag kunne se slik ut:

frokost: havregryn med cottage cheese og bringebær (ca 400kcal)

lunsj: proteinrundstykker med magert pålegg (ca 400 kcal)

mellommåltid: skyr og gjerne en kakao fra kaffemaskinen på jobb

middag: kjøpte ofte sushi med hjem, 16 biter maki med laks og avokado, noen ganger 3-6 biter laks sashimi også

kveldsmat/snacks: en stor pose ostepop eller annen chips + godteri. Godteri kunne være feks 4-500g smågodt eller en boks med lakris/sjokoladekuler + en 200g sjokoladeplate. 

drakk som regel vann hele dagen, men til middag og snacks var det kun pmax. 

i helgene kunne jeg leve på bare chips og godteri og is i store mengder. Ingen eller lite ordentlig mat. Følte meg alltid dritt, og er så glad for at jeg ikke holder på sånn lenger - med noen unntak. Har kanskje en sånn kveld som skissert over her 3-4 ganger i året og det minner meg bare på at der ikke er verdt det. Utrolig takknemlig for at jeg klarte å snu skuta.

Anonymkode: fcdd8...3f5

Godt jobba!

Hva spiser du nå?

Anonymkode: 86e66...645

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det jeg spiste i går. Prøver å spise så variert som mulig. Middagen (måltid 3) kommer fra en annen kalender. Frokost, lunsj og snacks er fra denne: (Se bort fra at det står lunsj 2 ganger)

image.thumb.png.9b57f5438a69e3f850342a21d8d19e1f.png

De kommende dagene er middagen slik: (følg meg gjerne på Instagram for middagsforslag hver natt til fredag)

image.png.eea233c51076d9189212c2c8f03cb378.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser relativ sunn grei mat til faste måltider. Går mye i grovt knekkebrød med makrell i tomat, avokado, cherry tomater, egg, havregrøt, agurk, gresk youghurt med bær og slike ting. Spiser også helt vanlige porsjoner med middag av typen kylling med ris, hjemmelaget lasagne, taco, pizza, laks etc. Relativt vanlige ting vil jeg si. MEN, dette er matvarer. Jeg har mellom måltidene og på kvelden foran tven et stort inntak av sjokolade, smågodt, baconsncks, is, sjokoladepudding og andre desserter/kaker. Spiser sikkert 100-150 g av noe sånn usunt hver dag. I tillegg drikker jeg ca en eller 2 iskaffe om dagen, riktig nok uten sukker men, dog. Drikker også bortimot 1 liter Pepsi max daglig. Og jeg er mye sittestillende og har pcos. Så, jeg vet veldig godt at jeg har meg selv å takke for overvekten. Legen min syntes det er rart at jeg "bare" er 30 kg overvektig med den livsstilen.

Anonymkode: 6ff75...89c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kjære vene, bra du snudde om på kostholdet.

500g smågodt og en 200g sjokoladeplate som snacks hver dag 😮 Det kan jo bli nesten 3000kcal!

Anonymkode: 885e2...a09

For ikke å glemme ostepopen på toppen av det hele. Ja, er takknemlig for at jeg fikk snudd før det ble for gale. Blir kvalm av å se tilbake på hvordan jeg behandlet kroppen, selv om det av og til glipper litt fremdeles.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Godt jobba!

Hva spiser du nå?

Anonymkode: 86e66...645

Takk!

nå har jeg et ganske normalt kosthold vil jeg si. Feks dagen i dag har vært sånn:

frokost: to grovbrødskiver med leverpostei, samt tomat, paprika og agurk + et glass juice

lunsj (hjemmekontor, så litt mer fancy enn vanlig): to grovbrødskiver med omelett av to egg med masse grønnsaker og litt ost

før trening/mellommåltid: en skål med yoghurt og granola, en kiwi og en gulrot

sen middag: pasta med aubergine og div grønnsaker og saus av hakkede tomater toppet med litt fetaost. Jordbær og vaniljesaus til dessert.

Det er nok ikke et optimalt kosthold, men jeg løper mye (ca 40 km i uken), og da fungerer jeg best på mye karbohydrater. Treningen har kommet som et resultat av mer energi pga bedre mat, og har hatt løpedilla et par år nå som gjør at jeg har klart å komme opp i den mengden. All treningen gjør også at jeg har mye mer fleksibilitet rundt kostholdet uten å legge på meg så fort. Spiste endel mindre både i mengde og karbo i begynnelsen av livsstilsendringen før jeg begynte å trene så mye.

Anonymkode: fcdd8...3f5

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du vil få svar som de spiser 1800kalorier daglig. Fornektelse for hvor mye man spiser har veldig mange overvektige. På KG virker det som de fleste fornekter.

Anonymkode: 11250...7a9

Det er jo du som fornekter.

Anonymkode: e3009...28b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var overvektig, hadde jeg også et alkoholproblem. Så kunne drikke kanskje åtte sider en kveld, så fikk jeg lyst på mat og bestilte en stor pizza som jeg spiste mesteparten av, og da måtte jeg også ha litt dessert. Dagen etter var jeg fyllesyk og MÅTTE derfor ha en diger tallerken egg og bacon. Dette i tillegg til at jeg ukritisk spiste sjokolade og snacks når jeg fikk lyst på det og nesten ikke bevegde meg. Jeg hadde perioder der jeg plutselig skulle bli sunn, da trente jeg masse og telte kalorier og var kjempeflink, men det var ikke slik hverdagen var. 

Jeg hadde to store endringer i livet. Jeg slutta å drikke alkohol og slo opp med eksen så jeg plutselig var alene med en aktiv hund. Gikk ned 20kg på et år og er nå godt innenfor normalvektig og går ikke opp selv om jeg absolutt skeier ut innimellom.

Anonymkode: dda1b...620

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (På 29.6.2023 den 23.57):

Her er det jeg spiste i går. Prøver å spise så variert som mulig. Middagen (måltid 3) kommer fra en annen kalender. Frokost, lunsj og snacks er fra denne: (Se bort fra at det står lunsj 2 ganger)

image.thumb.png.9b57f5438a69e3f850342a21d8d19e1f.png

De kommende dagene er middagen slik: (følg meg gjerne på Instagram for middagsforslag hver natt til fredag)

image.png.eea233c51076d9189212c2c8f03cb378.png

Bruker du en app for kaloritelling/legge inn måltider? I såfall hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat skrev (1 minutt siden):

Bruker du en app for kaloritelling/legge inn måltider? I såfall hvilken?

Jeg bruker siden/appen Eat This Much, men det er mest for å finne nye frokoster og lunsjer. Er så kjedelig med brødskiver med pålegg. Middag finner jeg på norske, svenske og danske sider. ETM er en side som setter opp matforslag for deg, men da må du passe på, for en del ingredienser finnes ikke (lett) i Norge. Når man setter opp menyen for en uke fremover, kan man velge den retten som har de "letteste" ingrediensene, og selvfølgelig må det passe med hva du liker også. Om man VIL spise brød til frokost og lunsj (eller andre faste ingredienser), så kan man skrive det inn (på engelsk). Appen er ikke gratis, men synes den har en god pris i forhold til innholdet man får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har BMI på langt over 35… Å skrive her alt jeg spiser på en dag ville tatt evigheter 🙉 Jeg elsker mat, kaker, godis og brus, og spiser det jeg vil når jeg vil! 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dere som påstår at dere går opp i vekt av å spise typ 900-1500 kcal om dagen om å ta en tur til legen. Enten er dere i fornektelse over matinntaket, eller så har dere et medisinsk problem som burde følges opp. 

Anonymkode: 0a227...3ff

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: ingenting 

Lunsj: salatbar eller rundstykke med egg eller laks

Middag: kan være alt mulig, fra torsk til Mac and cheese. Spiser mere jo bedre det er.

Men så kommer problemet: kvelden

Da blir det gjerne potetgull + sjokolade + noe surt godteri. Må liksom ha alle tre for å være fornøyd. 

Anonymkode: 65f0a...f3a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Anbefaler dere som påstår at dere går opp i vekt av å spise typ 900-1500 kcal om dagen om å ta en tur til legen. Enten er dere i fornektelse over matinntaket, eller så har dere et medisinsk problem som burde følges opp. 

Anonymkode: 0a227...3ff

Følges opp av lege, ja... Jeg vedlikeholder vekten på 1500-1600 kalorier og jeg er slett ikke unik. Tro det eller ei.

Anonymkode: 77173...54d

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bmi på 27 som er overvekt. Jeg må ned ihvertfall 7 kilo tenker jeg. 

Jeg har så langt gått ned 4 kilo og da spiser jeg rent lyst kjøtt, minst mulig sukker, masse grønnsaker. Kutter ut brød,ris og ferdigmat som feks pizza. Jeg unner meg sushi ( typ 15 eller 10 biter uten majones)

Før veide jeg nesten 80 kilo. (er en 165 høy) Da kunne jeg spise pizza flere ganger i uka, svære sjokoladeplater et par ganger i uka, store kaffe med fløte og krem, cookies, potetgull og rømme når jeg skulle kose meg. 

Vekta har sakte gått opp de siste året, og jeg har følt jeg spiser som mange andre, og unner meg ost og salami og brød og vanlige matvarer som alle kjøper. Men da går jeg IKKE ned. Jeg holder enten vekta eller går sakte opp.

For å gå ned MÅ jeg ta grep. Jeg kan ikke unne meg "litt". Fordi da må jeg ha mer. Tror jeg har en sån hjerne som blir lett avhengig av sukker.. 

Anonymkode: ab0bd...465

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2023 den 0.34):

Det er jo du som fornekter.

Anonymkode: e3009...28b

Nei. I følge mange svar her så er det mennesker som leger ville forsket på da det de skriver er umulig.

Men ser noen har svart utifra slik de må spise for å ha blitt i kategorien fedme. Så applaus til de. Først da man kan gjøre noe med saken.

Anonymkode: 11250...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...