Gå til innhold

Du med BMI over 35, hva spiser du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt ærlig, hva spiser du iløpet av en gjennomsnittsdag?

Anonymkode: 86e66...645

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil få svar som de spiser 1800kalorier daglig. Fornektelse for hvor mye man spiser har veldig mange overvektige. På KG virker det som de fleste fornekter.

Anonymkode: 11250...7a9

  • Liker 30
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gravid, gått opp 20 kg og nærmer meg en bmi på 35 nå🥺 lagt på meg nærmere 20 kg og har fortsatt 3 uker igjen. Spiser som en hest, og vanskelig å kontrollere matinntaket. Tipper jeg spiser minst like mye som en med bmi på 35. Hjelper ikke å gå sykemeldt hjemme, med mat tilgjengelig 14/7 og eneste gleden i hverdagen😂

Dagen i går:

Frokost: 2  grove rundstykker med kylling karry salat på 2 halve og 2 halve med fersk salami og gulost. + en skyr.

Lunch/mellommåltid: en stooor skål med oppkuttet vannmelon, fersk ananas, 1 gulrot og 1 nektarin.

Middag: 2 grove hjemmelagde pizzahorn.

Kveldsmat: 3 stekte grillpølser med brød + 1 skål sukkerfri gele med sukkerfri vanilje saus.

Spiste i tilegg en mellombar og en sukkerfri iskaffe i løpet av dagen.

Anonymkode: f64e8...cc9

  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bmi på 31. 

Er plagsomt glad i mat. Spiser nok for store porsjoner og veldig glad i søtt. Men spiser for det meste helt vanlig mat. Brødskiver. Knekkebrød. Fisk. Kjøtt. Grønnsaker osv. Spiser bare mye av alt og for mye når det kommer til kaker, is. Strever med å ligge unna når det er tilgjengelig. Selv kjøper jeg lite sånt. Vet det blir spist av meg.

Anonymkode: aafd6...366

  • Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slanket meg hele livet mitt. Har prøvd alt som jeg har kommet over av dietter, livsstilsendringer osv. Jeg fikk diagnosen PCOS for drøyt et år siden. For 6 måneder siden prøvde jeg på nytt å gå ned i vekt og få til en livsstilsendring. 1500kcal daglig. Gikk ned to kilo (sikkert bare vann jeg mistet). Jeg sluttet på dette etter 3 måneder siden fordi jeg så ingen vits i det. Å leve som overvektig er tabu. Å måtte alltids forklare og stå opp for seg selv og rettferdiggjøre seg selv er noe vi overvektige mennesker må leve med; dessverre. 

Jeg prøver på ingen måte å få sympati eller å fornekte at jeg ikke har usunne vaner, slik som de fleste andre mennesker. Men forbrenningen min er rett å slett dritt nå, fordi jeg har i perioder sultet kroppen ihjel. Jeg har bare akseptert at jeg er overvektig. Jeg spiser ikke godteri/kake osv i hverdagene. Maten jeg spiser er variert. Jeg har en tung fysisk jobb. Kroppen min er ifølge lifesum hver dag i underskudd, men lite skjer på vekta. Man får tro på det, eller ikke. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du vil få svar som de spiser 1800kalorier daglig. Fornektelse for hvor mye man spiser har veldig mange overvektige. På KG virker det som de fleste fornekter.

Anonymkode: 11250...7a9

 

  • Liker 9
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt BMI på 31, men da hadde jeg ingen begrensninger på hva jeg spiste. Ble jeg nysgjerrig på hva andre spiser for å bli enda større. Mat er dop, hvertfall for meg. Jeg spiser til det er tomt, om det så er 200g melkesjokolade og en kjøpekake. Jeg spiste mye dritt. Synes det er sykt vanskelig med mat. Føler jeg må sulte meg hver dag, har BMI på 26 nå.

Kanskje andre har det sånn?

AnonymBruker skrev (På 29.6.2023 den 16.05):

Jeg har bmi på 31. 

Er plagsomt glad i mat. Spiser nok for store porsjoner og veldig glad i søtt. Men spiser for det meste helt vanlig mat. Brødskiver. Knekkebrød. Fisk. Kjøtt. Grønnsaker osv. Spiser bare mye av alt og for mye når det kommer til kaker, is. Strever med å ligge unna når det er tilgjengelig. Selv kjøper jeg lite sånt. Vet det blir spist av meg.

Anonymkode: aafd6...366

Mat er jo veldig godt. Har du prøvd å kutte godteri og det som er kjent for å være ekstra usunt? Jeg klarer det ikke helt.

Anonymkode: 86e66...645

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt BMI på 30. Spiste en del mat, men først og fremst vanvittige mengder søtsaker, og helst om natten. Kunne fint spise to 200-grams sjokolader og en hel fyrstekake per natt. Og beveget meg ikke. Har gått ned 30 kg og har nå BMI på 19. Kan fortsatt ha dager hvor jeg spiser mye søtt, men lever stort sett sunt nok, og har det mye bedre nå. Anbefaler å prøve 5:2-dietten, som jeg utvidet til 4:3-dietten som starthjelp da jeg gikk ned i vekt. 

Anonymkode: bada1...b6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BMI over 30. Matinntaket mitt er temmelig normalt og sunt. Det er godteri. øl og chips som gjør at jeg har så høy vekt.

Anonymkode: f6844...f66

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har BMI på 35. Spiser ikke så voldsomt mye eller usunt, men har PCOS og er insulinresistens.
Frokost: 2 brødskiver + et halvt glass melk

Lunsj: 2 brødskiver + et eple

Mellommåltid: Frukt, evt. noen ruter med kokesjokolade.

Middag: Et eller annet lettvint. Spiser nok noe mer enn jeg trenger. 

Kvelds: To brødskiver + en sukkerfri yoghurt eller vannmelon

Holder potetgull og godteri til en dag i uka, og det holder jeg strengt. Trener styrketrening 2-3 dager i uka, har et aktivt yrke og er aktiv i hverdagen. 

Anonymkode: 47c05...fff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hadde jeg bmi på 39,5. Da spiste jeg en del snacks, sjokolade, brus, og store porsjoner med iallefall middag. Jeg kunne hoppe over frokost, spiste 3 skiver til lunsj, en stor porsjon middag, og 3 skiver til kvelds. Og mellom disse måltidene så spiste jeg da snacks, sjokolade og brus. 

Nå er min bmi på 35,4. Jeg er med i et program via en overvektsklinikk. Har gått ned 10 kg så langt. Jeg har så og si kuttet ut 99% av snacks, sjokolade, brus, og chips. Jeg tar mye mindre porsjoner enn før, mer frukt og grønt, magert kjøttpålegg, mager brunost, mager hvitost, egg, grovt brød/grovt knekkebrød osv.

Dog, så unner jeg meg litt brus og en liten sjokolade på lørdagen. Før kunne jeg kjøpe inn 8 store brus, 4 poser chips og stor melkesjokolade, men det har det blitt slutt på. Meg og samboeren dro en "cold turkey" på dette og det gikk mye bedre enn jeg trodde. Søtsuget ga seg etter en stund. 

  • Liker 8
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde BMI på 40,0. Selve maten jeg spiste var ikke så ille, men jeg hadde et helt ukritisk inntak av all slags snop, og tenkte aldri kalorier pr dag. Selv avokado, fisk og nøtter har mye kalorier selv om det i og for seg er sunt. Men hovedsaken til vekta var snop daglig, så mye jeg hadde lyst på.

Har endret dette siden slutten av mars, og har nå BMI på 35,8. Følgelig spiser jeg mye bedre nå, selv om jeg fortsatt har BMI på over 35. Men det er på vei ned. Jeg vet godt hvorfor jeg fikk BMI i fedme-kategorien. Har på ingen måte trodd jeg har spist 1800 kcal pr dag og vært helt uvitende om årsaken til min fedme. Men jeg har ikke hatt ork til å ta tak i det før for tre mnd siden. Og nå har jeg ikke tenkt å gi meg før jeg har gått ned 9-10 i BMI til....

Anonymkode: 145b2...fa5

  • Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har PCOS og går ikke ned i vekt uten at jeg lever på et trist antall kalorier så da lever jeg heller livet og putter i meg 2000 kalorier daglig, sånn gjennomsnittlig. Da spiser jeg alt fra salat til sjokolade, faster som regel og så har et spisevindu på alt mellom 8 til 4 timer alt etter hva som passer meg best, i ukene så er det som regel 4-6 timer. Uansett etter min vekt og høyde så har jeg da et underskudd på minst 1000 kalorier hver dag og da har jeg ikke medregnet ekstra trening utenom vanlig aktivitet.

Men jeg begynner å bli gammel så ned i vekt må jeg jo så jeg jobber med saken, fasting funker bedre for meg enn å telle kalorier så kaloritellingen er bare for gøy. Gått ned 10 kg uten å gjøre noe for det utenom å gi magen pause og ikke spise fordi jeg må men fordi jeg er sulten. Men å gå ned i vekt med PCOS er ikke lett, har gjort det en gang før men da hadde jeg p-piller til hjelp men det jeg ser at da spiste jeg mer slik jeg gjør nå, altså etter behov og ikke fordi jeg må på grunn av at "frokost er bra". :P

Anonymkode: 3fe01...041

  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke BMI på 35, jeg er normalvektig. Men jeg forstår dere! Jeg elsker mat. Og øl, og chips og godteri. Jeg spiser like mye som flere av de som har svart over. Det eneste som gjør at jeg ikke er overvektig, er at jeg trener mye for å holde det i sjakk.

Anonymkode: 4bd27...71c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har BMi på rundt 34 og spiser  i hverdagen sunnere enn mange tror. Mye grønt og grovt. Det som har gjort meg så overvektig, er perioder med overspising som jeg ikke har klart å ta av før neste periode med overspising har startet... Blir som om man går opp 7 kilo til jul. Ikke klarer å gå dem ned før påske, og da høyner med 4 kilo. Og så kommer sommeren og så blir det enda noen kilo. Og vips har man lagt på seg 10-11 kilo på ett år og på 2 år er det 20 kilo. 

 

Alle tror at jeg ligger på sofaen og eter chips dagen lang, vel, det er en myte at tjukke folk gjør det. Mange har blitt tjukke av samme årsak som meg, og det ekstremt lett å bli overvektig.

Anonymkode: 37448...755

  • Liker 15
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært spiseforstyrret i mange år, så fordøyelsen er ganske ødelagt. Som spiseforstyrrede flest har jeg stålkontroll på kaloritelling, så jeg spiser ikke mer enn jeg tror. I perioder overspiser jeg og da legger jeg på meg utrolig raskt. Jeg kan fint klare å legge på meg 2-3 kilo på en uke. Selv om jeg stort sett lever i kaloriunderskudd, så går jeg ikke ned i vekt. Da vil de 2-3 kiloene noen ganger i året føre til høy vekt. Nåværende BMI er 32...

Jeg liker ikke fett og rødt kjøtt og tåler melkeprodukter veldig dårlig. Jeg spiser stort sett grønnsaker, med fisk og kylling. Drikker vann eller sukkerfri brus. Spiser godteri kun i helgene. Jeg er mest glad i smågodt, men det ender som regel med magetrøbbel, så godteriet er stort sett nøtter, som er sundt, men veldig kaloriholdig.

Legen min trodde meg ikke når jeg forklarte dette, for med slikt kosthold burde jeg gått ned i vekt. Så hun skrev ut Wegovy til meg. Og jeg må si jeg elsker det, for nå tenker jeg ikke på mat i det hele tatt. Jeg kommer nesten ikke over hvor mye tid jeg har brukt på å tenke på mat, man merker det ikke før man slutter å tenke på det. Dessverre går jeg ikke ned i vekt, for 1500 kalorier er mer enn nok til å opprettholde kroppsvekten. Noe mindre enn det er ikke anbefalt, da det kan trigge spiseforstyrrelsen. Derfor trener jeg nå mellom 1,5 og 2 timer 4 dager i uka. Har gått ned 11 cm rundt livet, men veier akkurat det samme...

 

Anonymkode: 77173...54d

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du spurt meg dette spørsmålet da jeg var kraftig overvektig så hadde jeg gitt deg en typisk dag hvor jeg var "flink". Og ikke tatt med overspisingsdagene. Tror det er menneskets natur å forsvare egen vekt på den måten. 

Anonymkode: 63a0d...57f

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, hvis jeg spiser 1700kalorier om dagen så går jeg opp i vekt. Jeg har kommet på en bmi på 38 over 10 år. Er ikke såååå mange kalorier ekstra om dagen det er snakk om. Helt uinteressant hva jeg spiser HVER dag. Idag spiste jeg 3 brødskiver med leverpostei, ikke smør, og en normal porsjon med spaghetti og kjøttsaus med 100gram kjøttdeig. Jeg har gått 12000 skritt i løpet av dagen. 

Anonymkode: ab666...46d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for lite på formiddagen, ofte er første måltid lunsj 11.30(står opp 6.30), da er det ofte knekkebrød med smøreost, så kjøper jeg ofte med noe når jeg er innom butikken før barnehage, en sjokolade, is eller lignende.  Spiser litt for mye middag og en alt for stor, kaloririk kveldsmat, f.eks ostesmørbrød med MYE ost, og gjerne noe kjeks eller sjokolade utover kvelden. 
Da jeg gikk opp til den vekten spiste jeg ofte kake eller lignende på kafe på formiddagen i tillegg til melkebasert kaffe, i permisjon med yngste barnet. 
Gått ned en del, men «står fast» på en bmi rett over 35

Anonymkode: cda5d...65c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke BMI på 35. Men redd for å gå opp der. Tenker på mat hele tiden. 

Feks i dag: Frokost: youghurt og müsli, og et knekkebrød med brunost. 
 

Lunsj: tre knekkebrød med brunost og gulost + en stor porsjon salat med kylling (sweet chili saus på)

 

Middag: Tre pannekaker med bacon

 

Snacks: 1/3 pose chips, krone is, + vannmelon og druer 

Drikke: sukkerfri saft, sukkerfri brus og vann

 

Jeg har da vært sulten mye av dagen. Kunne spist mye mer, men må begrense meg. Ingen trening i dag. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde en bmi på over 35 (42,5 på det meste), var dette en typisk dag; 

Frokost: 2 brødskiver, stort sett med ost og skinke. 2 kopper kaffe med lettmelk. 

Lunsj: som regel en eller annen varmrett, jobbet på kjøpesenter, så jeg gikk enten på matbutikken til varmmatdisken og kjøpte meg lasagne, pizzabaguetter, pasta i fløtesaus eller jeg gikk på subway og kjøpte meg en steak and cheese sub (hel sub). 

Mellom frokost og lunsj har jeg som regel fått i meg en kopp kaffe med lettmelk til. 
 

Mellommåltid stort sett hver dag; varierte, noen ganger var det bare en byggrynslunsj, mens det andre ganger ble en vaffel med brunost. Som regel en kopp kaffe til før arbeidsdagens slutt. 

Middag; variert, alt i fra spaghetti og kjøttdeig til medisterkaker med potet og saus - men jeg spiste nesten alltid, uten unntak, to porsjoner. Ene porsjonen kunne være 1-2 poteter (er ikke så glad i potet, så det ble stort sett bare en), 3-4 medisterkaker, masse saus og grønnsaker. Porsjon nummer to var litt mindre, ingen potet, 1-2 medisterkaker og saus. Hadde vi spaghetti, var porsjonen ganske stor og jeg hadde masse ost på. 

Kveldsmat; rester etter middagen eller to brødskiver med ost og skinke. 

Som regel koste jeg meg med noe godt på kvelden. Litt potetgull eller en sjokolade, og jeg fikk i meg minst en 0,5l cola gjennom hele dagen. 

Har aldri regnet ut hvor mange kalorier det ble i løpet av dagen. Tør ikke å tenke på det engang. I dag spiser jeg vesentlig mye mindre, og trives med det. 

Anonymkode: 23480...6f0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...