Gå til innhold

Du med BMI over 35, hva spiser du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

tussi84 skrev (11 timer siden):

Har bmi på litt over 35, pcos og insulinresistens/diabetes 2 

Hva jeg spiser:

Frokost: 2 grove brødskiver med pålegg og grønnsaker på (paprika/agurk). 

Lunsj: 1 - 2 brødskiver med pålegg, eller salat. Noen ganger blir det en grov baguett.

Middag: 1 porsjon Middag. Gjennomsnittlig str.

Kvelds: rester av Middag eller 1 brødskive. 

Drikker kun vann omtrent, et - to glass Pepsi max inne i mellom. Juice, og saft hører til sjeldenhetene 

Sjokolade, kaker, potetgull tilhører en kveld i uka, eller ved spesielle anledninger som bursdag, bryllup, påske/jul.

Jeg trener styrke og kondisjon 3 ganger i uka, 1 gang i uka svømmer jeg, og 1 dag I uka deltar jeg på pilates. Går overalt jeg ferdes i tillegg omtrent da jeg ikke har bil. 

 

Men er det lurt å spise såpass mye karbohydrater når du er insulinresistent? 

Anonymkode: 0546f...eb7

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaker, iskrem, chips, sjokolade, kjeks, pizza...

 

Spiser vanlig middagsmat, men store porsjoner.

Anonymkode: fad7b...e1b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI på 38. Spiser rett og slett alt for mye til å være normalvektig. Lager ordentlig mat fra bunnen av, mye grønt, men også mye gode ingredienser som smør, rømme og sånt. Spiser mye brød og pålegg, og baker ofte gjærbakst og kaker eller lager desserter. Drikker lite brus, men mye juice. 

Er ofte mye kos på kveldene. Mer eller mindre hele slekten min er også store, og samme med sønnen min som alltid har vært rund. 

Anonymkode: 861b1...48a

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

BMI på 38. Spiser rett og slett alt for mye til å være normalvektig. Lager ordentlig mat fra bunnen av, mye grønt, men også mye gode ingredienser som smør, rømme og sånt. Spiser mye brød og pålegg, og baker ofte gjærbakst og kaker eller lager desserter. Drikker lite brus, men mye juice. 

Er ofte mye kos på kveldene. Mer eller mindre hele slekten min er også store, og samme med sønnen min som alltid har vært rund. 

Anonymkode: 861b1...48a

Eh bmi på 38? Er vel ikke normalvektig da eller skrev du feil bmi? 

Anonymkode: 2cc2c...c18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (På 21.8.2023 den 3.29):

Har bmi på litt over 35, pcos og insulinresistens/diabetes 2 

Hva jeg spiser:

Frokost: 2 grove brødskiver med pålegg og grønnsaker på (paprika/agurk). 

Lunsj: 1 - 2 brødskiver med pålegg, eller salat. Noen ganger blir det en grov baguett.

Middag: 1 porsjon Middag. Gjennomsnittlig str.

Kvelds: rester av Middag eller 1 brødskive. 

Drikker kun vann omtrent, et - to glass Pepsi max inne i mellom. Juice, og saft hører til sjeldenhetene 

Sjokolade, kaker, potetgull tilhører en kveld i uka, eller ved spesielle anledninger som bursdag, bryllup, påske/jul.

Jeg trener styrke og kondisjon 3 ganger i uka, 1 gang i uka svømmer jeg, og 1 dag I uka deltar jeg på pilates. Går overalt jeg ferdes i tillegg omtrent da jeg ikke har bil. 

 

Oj det var sykt mye karbohydrater til å ha pcos, tror du bør kutte ut brødskivene. 

Anonymkode: 2cc2c...c18

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2023 den 17.41):

Har BMI på 35. Spiser ikke så voldsomt mye eller usunt, men har PCOS og er insulinresistens.
Frokost: 2 brødskiver + et halvt glass melk

Lunsj: 2 brødskiver + et eple

Mellommåltid: Frukt, evt. noen ruter med kokesjokolade.

Middag: Et eller annet lettvint. Spiser nok noe mer enn jeg trenger. 

Kvelds: To brødskiver + en sukkerfri yoghurt eller vannmelon

Holder potetgull og godteri til en dag i uka, og det holder jeg strengt. Trener styrketrening 2-3 dager i uka, har et aktivt yrke og er aktiv i hverdagen. 

Anonymkode: 47c05...fff

Oj, det var mye mat.

Anonymkode: 3813d...851

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Eh bmi på 38? Er vel ikke normalvektig da eller skrev du feil bmi? 

Anonymkode: 2cc2c...c18

Hun mente vel at hun ikke er normalvektig pga at hun spiser for mye.

Anonymkode: 37c27...570

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun mente vel at hun ikke er normalvektig pga at hun spiser for mye.

Anonymkode: 37c27...570

Var bare at personen skrev at hun spiste altfor mye til å være normalvektig. Mulig jeg misforsto 

Anonymkode: 2cc2c...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Var bare at personen skrev at hun spiste altfor mye til å være normalvektig. Mulig jeg misforsto 

Anonymkode: 2cc2c...c18

Ja her kan man jo argumentere på om det kanskje kommer inn noe grammatikkfeil.

Slik jeg tolker den setningen så sier vedkommende at de spiser for mye til at de kunne vært normalvektig. Altså = overvektig pga. de spiser for mye.

Anonymkode: 283c2...eb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2023 den 17.41):

Har BMI på 35. Spiser ikke så voldsomt mye eller usunt, men har PCOS og er insulinresistens.
Frokost: 2 brødskiver + et halvt glass melk

Lunsj: 2 brødskiver + et eple

Mellommåltid: Frukt, evt. noen ruter med kokesjokolade.

Middag: Et eller annet lettvint. Spiser nok noe mer enn jeg trenger. 

Kvelds: To brødskiver + en sukkerfri yoghurt eller vannmelon

Holder potetgull og godteri til en dag i uka, og det holder jeg strengt. Trener styrketrening 2-3 dager i uka, har et aktivt yrke og er aktiv i hverdagen. 

Anonymkode: 47c05...fff

Føler dette var et veldig godt eksempel på at man har litt skrudd oppfatning av hva som ikke er mye mat. Jeg går ut fra at du er kvinne da. 6 brødskiver om dagen?? Samtidig føler du at middagen er for stor. Kokesjokolade til mellommåltid samtidig som du sier du er streng på godteri kun en dag i uka? Jeg hadde blitt veldig overvektig på dette kostholdet. Tipper jeg spiser ca halvparten eller mindre kalorimessig daglig (og jeg er bare vanlig normalvektig, ikke noe tynn). Det er ikke diabetesen som gjør at du veier mye. Det er kostholdet som er skyld i både vekten og diabetesen. Dette er mer enn min høye mann med mye muskler spiser daglig. 

Anonymkode: 813dd...c21

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oj, det var mye mat.

Anonymkode: 3813d...851

To brødskiver til hvert måltid pluss middag er ikke MYE mat. Det er det befolkningen er oppdratt til å anse som normalt. Skjerp deg.

Anonymkode: e3009...28b

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oj det var sykt mye karbohydrater til å ha pcos, tror du bør kutte ut brødskivene. 

Anonymkode: 2cc2c...c18

Og hva mener du jeg skal spise ellers? Jeg har ikke råd til å kjøpe spesial indigrienser på helsekost forretninger for å kunne lage feks lavkarbo brød. Og ikke har jeg råd til å spise proteiner (kjøtt, fugl, egg) til hvert måltid heller. I tilegg er det 2 andre i huset hvor av den ene er barn som skal ha mat, og begge trenger karbohydrater. Og lage spesial kost til meg har vi ikke økonomien til. 

Jeg prøvde lavkarbo engang i 2 ukers tid. Jeg har aldri vært så sulten noen gang, og jeg følte meg rett og slett dårlig. Det tok også vekk all gleden for meg, da jeg måtte gi avkall på alt jeg liker omtrent. Som pasta, poteter, ris.

Jeg begynte heller derfor å på mengde. Hjemme fyller jeg middagstallerken med 1/4 kjøtt/fisk/fugl, 1/4 del poteter/pasta/ris, og 2/4 er grønnsaker.

Og jeg har hatt mye høyere bmi enn 35. Jeg var oppe i 42 engang, så jeg har gått ned nesten 20 kg selv om jeg spiser en del karbohydrater med pcos.

Lavkarbo fungerer sikkert for mange det, men det er ikke noe for meg. Enn må selv finne et kosthold som man er fornøyd med, og som man klarer å leve med.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en dårlig dag, og det kan være nesten hver dag i ukesvis, så kan jeg typisk spise

 

Lunsj: 4 rugsprø, eller to knekkebrød med smør og hvitost

middag: 1,5-2 porsjoner av middagen. Som kan være alt fra fisk og poteter til lasagne. Relativt vanlig. Inneholder grønnsaker eller salat og.

snacks på kvelden: en stor ostepop, lettbrus, gjerne 100-200 gram sjokolade. Og av og til enda mer chips. I helgene gjerne 2-3 halvlitere med øl.

 

kan fort ligge på 2500-3000 i kalorier på en dag.

 

Anonymkode: ca277...1c4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På en dårlig dag, og det kan være nesten hver dag i ukesvis, så kan jeg typisk spise

 

Lunsj: 4 rugsprø, eller to knekkebrød med smør og hvitost

middag: 1,5-2 porsjoner av middagen. Som kan være alt fra fisk og poteter til lasagne. Relativt vanlig. Inneholder grønnsaker eller salat og.

snacks på kvelden: en stor ostepop, lettbrus, gjerne 100-200 gram sjokolade. Og av og til enda mer chips. I helgene gjerne 2-3 halvlitere med øl.

 

kan fort ligge på 2500-3000 i kalorier på en dag.

 

Anonymkode: ca277...1c4

det er der er mye mer enn 2500 - 3000 kalorier.

Det er 600 kalorier per 100 g i melkesjokolade, så om du får i deg en plate på 200 g så er det 1200 kalorier!

Ostepop: 560 kalorier per 100 g, så spiser du en stor ostepop så har du spist 1500 kalorier til sånn ca..

Øl: 215 kalorier per halv liter.

Du spiser også 2 porsjoner middag, som vil tilsvare dobbelt mengde enn hva du trenger.

Med kostholdet som du beskriver så er du nok heller oppe i 4500 - 5000 kalorier om dagen, noe som er dobbelt så mye av hva du trenger. 

Med den mengden du spiser så vil du bare fortsette med å legge på deg. Det er kanskje ikke et problem for deg nå, men hva når du om 20 år sitter der 50 kg mer enn nå med diabetes, hjerte og kar sykdom, vond rygg og vonde knær og ikke finner klær som passer? Du orker ingenting lenger pga overvekten.

Innlegget mitt er ikke ment vondt,jeg vil bare du skal tenke over hva du gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (8 timer siden):

Og hva mener du jeg skal spise ellers? Jeg har ikke råd til å kjøpe spesial indigrienser på helsekost forretninger for å kunne lage feks lavkarbo brød. Og ikke har jeg råd til å spise proteiner (kjøtt, fugl, egg) til hvert måltid heller. I tilegg er det 2 andre i huset hvor av den ene er barn som skal ha mat, og begge trenger karbohydrater. Og lage spesial kost til meg har vi ikke økonomien til. 

Jeg prøvde lavkarbo engang i 2 ukers tid. Jeg har aldri vært så sulten noen gang, og jeg følte meg rett og slett dårlig. Det tok også vekk all gleden for meg, da jeg måtte gi avkall på alt jeg liker omtrent. Som pasta, poteter, ris.

Jeg begynte heller derfor å på mengde. Hjemme fyller jeg middagstallerken med 1/4 kjøtt/fisk/fugl, 1/4 del poteter/pasta/ris, og 2/4 er grønnsaker.

Og jeg har hatt mye høyere bmi enn 35. Jeg var oppe i 42 engang, så jeg har gått ned nesten 20 kg selv om jeg spiser en del karbohydrater med pcos.

Lavkarbo fungerer sikkert for mange det, men det er ikke noe for meg. Enn må selv finne et kosthold som man er fornøyd med, og som man klarer å leve med.

Poenget med svarene du får, er jo fordi du skrev at du ikke spiser så mye, men har høy vekt pga pcos og diabetes. Men det du beskriver er faktisk mye mat. Og en veldig stor andel karbohydrater. Ingen har anbefalt deg lavkarbo, men 6brødskiver daglig er mye for en kvinne. Særlig en kvinne med dine helseutfordringer. Ingen har heller snakket om spesialkost og helsekostforretning. FirstPrice egg er feks ikke dyrt. Den ene brødskiven kan byttes ut med et kokt egg i frokost og lunsj feks. Hele kveldsmåltidet kan byttes ut med noe annet, evt droppes helt. Du hadde fortsatt spist mer enn meg. Du velger jo selvfølgelig selv hva du vil spise og hva du vil veie. Men det er vel greit å bli korrigert når du faktisk tror du spiser relativt lite og sunt.

Anonymkode: 813dd...c21

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (3 timer siden):

det er der er mye mer enn 2500 - 3000 kalorier.

Det er 600 kalorier per 100 g i melkesjokolade, så om du får i deg en plate på 200 g så er det 1200 kalorier!

Ostepop: 560 kalorier per 100 g, så spiser du en stor ostepop så har du spist 1500 kalorier til sånn ca..

Øl: 215 kalorier per halv liter.

Du spiser også 2 porsjoner middag, som vil tilsvare dobbelt mengde enn hva du trenger.

Med kostholdet som du beskriver så er du nok heller oppe i 4500 - 5000 kalorier om dagen, noe som er dobbelt så mye av hva du trenger. 

Med den mengden du spiser så vil du bare fortsette med å legge på deg. Det er kanskje ikke et problem for deg nå, men hva når du om 20 år sitter der 50 kg mer enn nå med diabetes, hjerte og kar sykdom, vond rygg og vonde knær og ikke finner klær som passer? Du orker ingenting lenger pga overvekten.

Innlegget mitt er ikke ment vondt,jeg vil bare du skal tenke over hva du gjør.

Er vel ikke riktig å be denne personen om å tenke over hva hen spiser da det ikke virker som du gjør det selv, du selv spiser jo 6 brødskiver om dagen, bare det er langt over 1000 kalorier osv. 

Anonymkode: 2cc2c...c18

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg har bmi på 49.. jeg spiser cirka 2500kcal daglig.. også er jeg emosjonelt forstyrret og uregulert at i snitt en gang i uka (noen ganger oftere andre ganger langt sjeldnere) spiser jeg drit mye.. og da drar det opp ganske heftig på ukessammendraget. binger da altså.. det er helt jævlig. det verste et folk som her på forum som tror dem sitter på sannheten om fedme.. mange av oss er ikke bare late og sultne. mange av oss går i behandling for å kunne komme dithen at vi kan ha normalvekt. det er ikke nødvendigvis fornektelse å si en spiser 1800kcal selvom man er tjukk...det er mer enn kcal som spiller rolle

Anonymkode: ff0da...6e2

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at jeg spiste altfor mye brød, derfor begynte jeg med Eat This Much. Man KAN legge inn at man vil spise 2 brødskiver til hvert måltid utenom middag, men det finnes så mye mer spennende der ute. Har nå mange måltider med gresk yoghurt (som også kan være naturell om det er prisen det står på) med forskjellige frukter, som jeg kjøper fryst og tiner i mikroen før jeg heller over yoghurten. Det er også smoothier og annet artig som jeg ikke hadde tenkt på før, så det er mulig å redusere brødmengden litt. Jeg jukser litt, dessverre, men jeg har halvert brødmengden og har gått ned 2 kilo siden jeg begynte. Det er en "win" for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2023 den 22.04):

Jeg gikk fra BMI på 24 til 29 ved å begynne på Cipralex pga fysisk sykdom. 

Dels at jeg igjen klarte tygge uten å få kraftige anfall, så dermed mer mat. Og dels sengeliggende+snacks i hverdagen.

Overspiste ikke, det er jeg sikker på fordi jeg ble servert alle måltider. 
 

Gikk ned 4 kilo ved egeninnsats, som gikk rett på etter 2 uker på Venlafaksine (snri). 
 

Nå skal jeg prøve ut migrenemedisiner, og ALLE har relativt betydelig vektøkning som bivirkning 🙃

Gjerne 10+ kilo. Så….da blir det nok BMI på fedme ja. 

Anonymkode: 15704...e20

Topimax er forebyggende medisin for migrene, og er kjent for å gjøre det motsatte, nemlig holde vekten eller miste kiloer. Vet om ei som måtte slutte på den fordi hun gikk ned så mye i vekt, og jeg merker også at matlysten er mindre på den. Det er et antiepileptika, som er en smule vanskelig å starte på, langsom opptrapping, men som virker forebyggende, ikke anfallsmedisin.

Anonymkode: fe999...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmi her å der...mote bransjen som har funnet opp,vær bli å fornøyd med deg selv,vi lever bare en gang,jeg foretrekker damer som er stor å formfull,vit det at det er mange menn som liker dem men få inrømmer det,men jeg er stolt å ikke i skapet:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...