Gå til innhold

Sex uten å ha lyst, og mannen er klar over det.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 12.51):

Hun skriver selv at hun samtykker, per definisjon det motsatte av overgrep

Anonymkode: bed4d...a23

Han presser for å få viljen sin og bryr seg ikke om den andre har noe glede av det. Så han har endel felles med en overgriper selv om han juridisk ikke begår overgrep. 

Anonymkode: 64524...51c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en mann, og hvis jeg ikke går ut med søppelbøtta blir samboer sur og sint. Hun forventer at jeg gjør det. Blir ett helvete med henne om man ikke har gått med søpla. Jeg har andre planer, men de må vike. Hun styrer meg.
 

Hun forventer at søpla tas ut, akkurat slik som jeg forventer nærhet. 

Anonymkode: 40c7c...c97

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med skillsmisse, på begges vegne. Han skal ikke måtte leve et sexløst liv fordi du aldri har lyst, og du skal ikke måtte ha sex uten lyst. Så enkelt.

Anonymkode: 6657a...0e4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utfordringen i samfunnet ved at sex er så enormt viktig og det er det som er det viktigste i et forhold. Samfunnet er helt på ville veier.

Sex, sex, sex… 

Folk glemmer alt annet som er viktig i et forhold. Kommunikasjon! Nærhet uten sex! Samhold! Være god mot hverandre! Så er sex en bonus og ikke en rettighet man har bare fordi man er i et forhold! Skjerp dere alle mann! 
 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (14 minutter siden):

Hun er redd for å gå. Hun er 40. Har vært med han siden hun var 18. 

Ja, og så? 

Må da være bedre å gå enn å være i et sånt forhold! 

Anonymkode: b91e2...f37

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er en mann, og hvis jeg ikke går ut med søppelbøtta blir samboer sur og sint. Hun forventer at jeg gjør det. Blir ett helvete med henne om man ikke har gått med søpla. Jeg har andre planer, men de må vike. Hun styrer meg.
 

Hun forventer at søpla tas ut, akkurat slik som jeg forventer nærhet. 

Anonymkode: 40c7c...c97

Innebærer søppelgåingen at noen stikker noe i din analåpning? Ikke det? Da kan det ikke sammenlignes, gutten min.

Anonymkode: 38b53...490

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo det! Hvordan skal man samtykke ellers da? Leie inn en psykolog i tillegg? 

Dama må gro baller og si NEI. 

Anonymkode: 3b0bd...b2f

Du kan si ja, men mene nei. Hvis du feks. blir truet da. Så er ikke ja et gyldig samtykke. Det kalles voldtekt hvis man sier ja om man blir truet. https://www.politiet.no/rad/voldtekt-og-seksuelle-overgrep/hvor-gar-grensene/#voldtekt-button 

Det er heller ikke lov å presse seg til sex. Selv da telles ikke ja som et samtykke. Det kan kalles overgrep. Til og med voldtekt. https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/ungdom/grenser-bekymring-og-sex/snakk-med-ungdom-om-sexpress-og-voldtekt/

 

Edit: Og kroppsspråk er utrolig viktig å kunne lese. For noen går i frys i slike situasjoner som ts er i. Og generelt. Da er man heller ikke i stand til å gi eller avbryte samtykket. 

Endret av Stoltskeiv
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, og så? 

Må da være bedre å gå enn å være i et sånt forhold! 

Anonymkode: b91e2...f37

Hun tenker sikkert det hun og men er ikke lett for oss å vite hva som gjør at hun blir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er en mann, og hvis jeg ikke går ut med søppelbøtta blir samboer sur og sint. Hun forventer at jeg gjør det. Blir ett helvete med henne om man ikke har gått med søpla. Jeg har andre planer, men de må vike. Hun styrer meg.
 

Hun forventer at søpla tas ut, akkurat slik som jeg forventer nærhet. 

Anonymkode: 40c7c...c97

Herregud akkurat som om det blir samme sak. Å gjøre husarbeid og ta ut søpla er jo noe alle i en husstand må gjøre...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo det! Hvordan skal man samtykke ellers da? Leie inn en psykolog i tillegg? 

Dama må gro baller og si NEI. 

Anonymkode: 3b0bd...b2f

Min eks partner fortsatte å mase om jeg sa nei, er sliten feks. Sa ja men, hva med at du bare ligger der da, eller hva med at å sove med penis inni. Etter masse sånn drit er det vanskelig å si nei. Og i tillegg så blir han fornærma og sur om han får nei. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På tide med skillsmisse, på begges vegne. Han skal ikke måtte leve et sexløst liv fordi du aldri har lyst, og du skal ikke måtte ha sex uten lyst. Så enkelt.

Anonymkode: 6657a...0e4

Er jo han som er grunnen til at hun aldri har lyst. Forøvrig enig med deg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er jo det! Hvordan skal man samtykke ellers da? Leie inn en psykolog i tillegg? 

Dama må gro baller og si NEI. 

Anonymkode: 3b0bd...b2f

Du tar veldig feil. Hilsen helsepersonell innen feltet.

Anonymkode: bd9d2...3a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 12.51):

Hun skriver selv at hun samtykker, per definisjon det motsatte av overgrep

Anonymkode: bed4d...a23

Du bør lese hva det har blitt linket til om samtykke under press. At noen har gitt tommel opp og pokal til det utsagnet, viser at vi har en lang vei å gå med folkeopplysninga.. 

Det er ikke bare våpen retta mot noen som defineres som press/trusler. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei du skal ikke ha sex du ikke ønsker, og hans surhet for å manipulere/presse deg til sex du ikke ønsker er slik at dette kan kalles både psykisk og seksuell vold. 

Likevel, du er et voksent menneske, og du har også et ansvar for å sette sunne og klare grenser. Noe som også innebærer å gå fra ham om han ikke respekterer slike grenser. 

At han puler i vei på kvinne han vet ikke ønsker sex sier heller absolutt ingenting bra om ham som mann og partner. 

Samtidig, DU lar dette skje. 

Anonymkode: e113b...515

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 13.50):

Jeg samtykker, men han vet jeg ikke vil. Han vet jeg gjør det for å gjøre han fornøyd eller i frykt for at det skal eskalere. Men jeg samtykket, så i grunn mitt problem  da. Hilsen trådstarter 

Anonymkode: e5ee0...c14

 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det der er overgrep. Ingenting annet. Jeg har selv blitt utsatt for incest og jobber i dag med utsatte. Ikke sett en annen erfaring opp mot dette og si at det ikke er overgrep. I følge norsk lov og ALLE som jobber i feltet er dette overgrep. Ferdig snakket 

Anonymkode: bd9d2...3a6

Trådstarter skriver jo selv at hun samtykker, se sitert kommentar over. 
Det betyr ikke at det er greit, fint gjort av han eller lurt av henne å gjøre det/gi etter, men å kalle han overgriper er å ta i.

At du har blitt utsatt for incest er selvfølgelig leit og beklagelig, men det gjør deg likevel ikke i noen form for posisjon til å bestemme hva som er overgrep eller noen form for definisjonsmakt for den del. Selvfølgelig ei heller snakke for alle som jobber i feltet eller norsk lov. Alvorlig talt, hvem tror du at du er?!! 

For min del har jeg blitt utsatt for mengder av grove overgrep, som er en av grunnene til at jeg reagerte på det. Jeg syns virkelig ikke begrepet bør vannes ut, brukes feil eller overdrevet, for det tar fra alle som er og blir utsatt for faktiske overgrep samt. svekker begrepet. 

Tror vel de færreste, særlig om man er i veldig langvarige forhold, ALLTID har så kjeeempelyst hver eneste gang man har sex, men det er likevel forskjell på å gå med på/gi etter (som kanskje nærmere "overgrep" er at det isåfall kan grense til å være en form for overgrep mot en selv, altså å gi etter/gå med på sex, fremfor å si tydelig NEI hvis det er det man faktisk mener, men igjen: Det er en uting å vanne ut begrepet). Å gå med på sex/gi etter er gjerne en uting, men ganske vanlig og hverdagslig. Sunt er det sikkert ikke, men å kalle en som har fått samtykke overgriper er ikke fair mot han. Med det sagt: Å ville ha sex med noen som ikke har lyst å ha sex med deg er jo absolutt ikke et sunnhetstegn, positivt på noen som helst måte eller særlig greit. At særlig menn har det med å høre det de vil høre, tolke signaler dit de vil eller f. eks. som her da: Fokusere på at han får samtykke fremfor at hun ikke har lyst er jo en kjent sak, forklares i stor grad av biologi og evolusjonspsykologi, og også dessverre altfor utbredt/vanlig. Jeg tenker at det viktigste man kan gjøre ifht. sånne menn som enkeltpersoner er å sørge for å være tydelig nok, ikke sende miksede signaler (som f. eks. å si at man ikke har lyst, men likevel gi samtykke - si NEI) og ikke gi etter. Ifht. "kulturen" som har gjort dette relativt vanlig burde absolutt alle, både kvinner og menn, selvfølgelig i utgangspunktet og aller helst konsekvent si nei, ikke gi etter og være tydelige med alle. Man burde ikke belønne noen som vil ha sex med noen som ikke har lyst nettopp med sex, det opprettholder en ond sirkel. De burde jo være helt uaktuelle som partnere også, for da driter de jo åpenbart i partneres ønsker, lyster og følelser. Om enn det er ganske utbredt tror jeg kanskje en del menn ville fått en annen forståelse, og en del ville nok faktisk ombestemt seg om man faktisk sa: "Du vet at å ha sex med meg når jeg ikke har lyst er overgrep" (men da må man altså si nei og/eller/ihvertfall ikke gi samtykke da). Å ha sex med noen som ikke er så motivert er som sagt ikke fullt så ille som å voldta eller utsette noen for overgrep, og en del menn vil iallefall steile om de får forståelsen av at det er overgrep det er snakk om (snakker også av erfaring her). Jeg er altså selv en som har gitt etter utrolig mange ganger, jeg har omtrent aldri lyst til å ha sex nemlig, så om jeg i det hele tatt skal ha det er utgangspunktet at jeg ikke har lyst, men kan få det etterhvert, syns det er digg likevel eller føle at det var verdt det liksom. Det er IKKE overgrep, det er å gi etter (all sex jeg har hatt er selvfølgelig ikke overgrep, de jeg har hatt sex med (altså jeg regner ikke overgrep som sex, så da mener jeg selvfølgelig bare sex/ikke overgrep medregnet) er ikke overgripere alle sammen og de som har vært klar over at jeg ikke har lyst, men som har gjort det likevel, er likevel flesteparten typer som ville latt være hvis jeg sa som over: At å ha sex med nå vil være overgrep. Å ha sex med meg selvom jeg ikke er så hypp i utgangspunktet derimot syns jo en del av de har vært greit nok da, tydeligvis. Egentlig like greit, ellers hadde jeg jo nærmest levd i sølibat. Sex kan avle lyst (særlig god sex), at man ikke har lyst i utgangspunktet kan jo gi en ond sirkel, mens å oppleve god sex likevel kan føre til en positiv sirkel. Det finnes jo flere konsepter innen f. eks. parterapi som bygger på/oppfordrer til å ha sex for å f. eks. få i gang lysten, få opp sexlysten, forbedre sexlivet, øke initimitet etc, og det ville jo være veldig spesielt av parterapeuter å produsere overgripere, oppfordre til overgrep eller medvirke til det. En del menn vil jo tenke som dette jeg skriver mot slutten når det gjelder å ikke ha lyst, og det er gjerne noe de tenker de kan leve med, mens en del av de igjen vil føre det helt annerledes hvis det er overgrep som menes, og da la være. Derfor mener jeg man må si NEI hvis det er sånn at man mener det vil være overgrep å gjøre det, og la være å da gi samtykke. Man trenger ikke male fanden på veggen heller, menn får pryl nok som de får. 

"å ha seksuell omgang ved bruk av tvang, trusler, makt eller vold. å ha seksuell omgang med noen som er bevisstløs, sover eller er så full at de ikke er i stand til å vise at de ikke har lyst. å true eller bruke vold for å få noen til å ha seksuell omgang med andre eller med seg selv."

"Et overgrep vil si at et menneske krenker et annet menneskes rettigheter. Enhver seksuell handling utført mot noen som ikke gir, eller er i stand til å gi, sitt samtykke, og hvor handlingen medfører subjektivt ubehag, smerte, frykt eller annen opplevelse av krenkelse defineres som seksuelt overgrep."


Hvis hun ikke har lyst, og altså ikke vil ha sex, så må hun si nei/la være å gi samtykke. 
Det får være grenser til sying av puter armene på folk. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Han presser for å få viljen sin og bryr seg ikke om den andre har noe glede av det. Så han har endel felles med en overgriper selv om han juridisk ikke begår overgrep. 

Anonymkode: 64524...51c

Enig i dette.

Anonymkode: 1f82b...785

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonaen skrev (13 timer siden):

Dette er utfordringen i samfunnet ved at sex er så enormt viktig og det er det som er det viktigste i et forhold. Samfunnet er helt på ville veier.

Sex, sex, sex… 

Folk glemmer alt annet som er viktig i et forhold. Kommunikasjon! Nærhet uten sex! Samhold! Være god mot hverandre! Så er sex en bonus og ikke en rettighet man har bare fordi man er i et forhold! Skjerp dere alle mann! 
 

 

Jeg er så hjertens enig, sex er en bonus. Hos oss er ikke sex limet i forholdet men alt det andre vi har som vi ikke hadde når vi var i andre forhold.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

no shame skrev (6 timer siden):

Du bør lese hva det har blitt linket til om samtykke under press. At noen har gitt tommel opp og pokal til det utsagnet, viser at vi har en lang vei å gå med folkeopplysninga.. 

Det er ikke bare våpen retta mot noen som defineres som press/trusler. 

Hvis noen sier «vi må ha sex i kveld, hvis ikke så ønsker jeg å avslutte forholdet» så synes det ekvivalent med «du må gå ut med søpla ellers så blir det silent treatment på deg», eller «du må møte opp på jobb, ellers så får du ikke betalt».

At våre handlinger (evt mangel på) opp mot andre mennesker får konsekvenser er ikke overraskende. Man kan si at det er kynisk av arbeidsgiveren min å nekte meg lønn hvis jeg ikke kommer på jobb, men det er opp til meg å samtykke til den avtalen vi har - eller ikke.

Anonymkode: 2bed4...479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis noen sier «vi må ha sex i kveld, hvis ikke så ønsker jeg å avslutte forholdet» så synes det ekvivalent med «du må gå ut med søpla ellers så blir det silent treatment på deg», eller «du må møte opp på jobb, ellers så får du ikke betalt».

At våre handlinger (evt mangel på) opp mot andre mennesker får konsekvenser er ikke overraskende. Man kan si at det er kynisk av arbeidsgiveren min å nekte meg lønn hvis jeg ikke kommer på jobb, men det er opp til meg å samtykke til den avtalen vi har - eller ikke.

Anonymkode: 2bed4...479

Du kan ikke seriøst sammenligne sex, som er helt fullstendig frivillig med arbeidsoppgaver. Sex er ikke en plikt. Om en person truer en annen med å avslutte et forhold fordi den mener den andre har plikt til å sex med seg, så er det et overgrep. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men da får du si NEI. Det er jo ikke mannen din sin feil at du samtykker når du ikke har lyst. 

Anonymkode: 3b0bd...b2f

Så enkelt kan man ikkje tenke. Ho seier ja fordi ho er redd konsekvensene. Sur og sint mann, gjerne mot barna(som ho vil beskytte)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (15 timer siden):

Edit: Og kroppsspråk er utrolig viktig å kunne lese. For noen går i frys i slike situasjoner som ts er i. Og generelt. Da er man heller ikke i stand til å gi eller avbryte samtykket. 

Hvis et menneske innerst inne mener «nei», men på alle måter utad sier «ja» så er det en vanskelig oppgave for de på utsiden å forholde seg til.

Hvis jeg ber en kollega om å utføre en oppgave og han sier «ja» men mener «nei», fordi han er redd for å skuffe, er det min eller hans feil?

Anonymkode: 2bed4...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...