Gå til innhold

Kan en lærer bli tvunget til å tørke opp oppkast?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i barnehage, får heller ikke smusstillegg. Tørker jevnlig spy, diaré, tiss og snørr.

Anonymkode: 9438a...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 9.30):

Må læreren vaske opp spyet dersom en elev kaster opp i klasserommet? Jeg vet at mange gjør det og at det er en forventning om det, men hva hvis læreren nekter? Kan en bli tvunget? Har forbundene sagt noe om akkurat dette? Jeg finner ikke informasjon nett.

Renholdere får et tillegg for å vaske opp avføring og oppkast. Da må man jo kunne forvente at andre ansatte også får dette dersom de må gjøre det. 

 

Anonymkode: 1ac62...794

Skjerp deg, det er bare spy tørk det opp 

Anonymkode: bedbb...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg jobber i helse...renholder har såvidt jeg vet smusstillegg. MEN de vasker ikke oppkast, det må vi hjpl/spl gjøre. Vi har IKKE smusstillegg

Anonymkode: 08a78...612

Renholder i helse har nok ikke smusstillegg, stort sett i hotellbransjen bare de har det. 

Anonymkode: 77a93...b0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 10.51):

Du kan jo ikke sammenligne disse to situasjonene. Hvor mange terrorangrep har det vært på norske skoler kontra tilfeller av oppkast?

Jo, det finnes faktisk en retningslinjer for hva man skal gjøre ved terrorangrep (eller skoleskyting). Mange steder har man faktisk øvd på det også.

Anonymkode: 1ac62...794

Det må da være ganske innlysende hva en gjør hvis en elev kaster opp kontra hva en gjør under et terrorangrep? 4 års høyere utdanning men blir likevel helt hjelpesløs hvis noen kaster opp fordi en ikke har kursing eller klare retningslinjer på hva en gjør? Det høres ut som det er en del lærere her som passer best til pandemiskole på Teams foran skole IRL 🙄.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skoler bør ha pulver til å drysse på spy. Det finnes - så blir det en luktfri masse som bare kan nales opp på støvbrettet. Enkelt og renslig. 
 

Støvbrettet og nalen desinfiseres så klart etterpå. 
 

Lettvint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 13.46):

Selvfølgelig hadde det ikke gått fint for min del. Brukte det eksempelet da mange trekker frem yrker hvor dette gjøres, men hvor man likevel får en kompensasjon for å gjøre det da det ikke inngår i den normale arbeidshverdagen. Det at det er en kompensasjon, viser at dette blir sett på som meget uhygenisk arbeid.

Selvfølgelig gjøre man ikke det. Det er grunnen til at ingen nevner det før du tar det opp.

Jeg synes ikke det er like selvfølgelig. Hvis du har lest så mener jeg at det ikke står noen steder og etterspør om dette er riktig. En bussjåfør har ansvar for renhold i bussen. Mange bussjåfører vasker bussen innvendig etter endt arbeidsdag fordi det er en del av jobben. De jeg kjenner står alle ansvarlig for det. Jeg lurer ganske enkelt på dette da det går mye omgangssyke nå og jeg vet om lærere som har stått i den situasjonen. 

Jeg ser at de fleste bare mener at det er slik praksisen er. Det ser ikke ut til at noen vet av uttalelser fra verken forbund, relevante avtaler eller lovverk rundt dette. Det synes jeg er rart da det tross alt er kjempe smittsomt og virkelig burde vaskes skikkelig av noen som kan det. I det aller minste burde de som gjør det få et hygienetillegg for dette. 

Anonymkode: 1ac62...794

Du får nok få deg et yrke hvor du ikke jobber med mennesker. Høres ikke ut som det passer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barenskole? Selvfølgelig skal jeg tørke opp. 

 

18-år gamle VGS elever? Nei de klarer å vaske opp selv. 

 

Hilsen lærer. 

Anonymkode: 15777...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som sagt ikke noe problem i våre dager. Det finnes hjelpemidler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 10.28):

En butikkmedarbeider får økonomisk kompensasjon for dette. 

Anonymkode: 1ac62...794

Nei det gjør de ikke. Ingen får det. Det er en myte. 

Anonymkode: f5083...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 13.54):

Jeg har ingen steder sagt eller gitt uttrykk for at det skal finnes bestemte arbeidsinstrukser for hver minste ting. Blir faktisk ganske provosert av at slike meninger tillegges meg på denne måten, for det anser jeg for å være en form for hersketeknikk og er meget usaklig. 

Både oppkast og diaré er faktisk meget smittsomt. Det å måtte vaske opp dette er noe helt annet enn å måtte håndtere de fleste andre uforutsette hendelser som skjer i arbeidshverdagen. 

Anonymkode: 1ac62...794

Tenker nok at du kommer til å få en ripe fra sjefen om du er så skjør at du ikke klarer å tørke opp oppkast de sjeldne gangene det skjer. 

Anonymkode: f5083...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...