Gå til innhold

Kan en lærer bli tvunget til å tørke opp oppkast?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er innlegg som dette som får folk til å tvile på at lærere sliter så mye som de påstår at de gjør.

Du forventer alltså at fagforbundet ditt har tatt opp alt mulig helt ned til minste detalj når det gjelder hva du som lærer skal "måtte" gjøre? Hva tror du skjer i en butikk hvis en unge eller voksen kunde blir dårlig, eller på et sykehus, eller på bussen, i drosjen, på biblioteket osv osv osv osv. Og hvorfor skal den som vasker alltid ta drittjobbene? Er det ok å stå og se på at et annet voksent mennesker blir tilkalt for å ta noe, nettopp fordi du synes det er ekkelt å ta det selv? 

Voks opp!

Anonymkode: deb5c...4c8

Blir et barn dårlig på butikken vasker gjerne foreldrene opp, om de er med. 

Anonymkode: 496f6...230

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Blir et barn dårlig på butikken vasker gjerne foreldrene opp, om de er med. 

Anonymkode: 496f6...230

Virkelig? Jeg jobber i butikk selv og hadde ikke forventet at foreldrene skulle tørke det opp. Ille nok om de har et sykt barn (som antakelig burde bli tatt med hjem) om de ikke skal rengjøre butikken i tillegg.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å tørke opp spy, men hadde jeg vært lærer så hadde jeg tørket opp. Hvem skal ellers tørke det opp? Jeg hadde aldri bedt eleven gjøre det selv iallefall.

Det skjer vel såpass sjelden at i det hele tatt å ta opp denne problemstillingen er unødvendig.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (23 minutter siden):

Hva FAEN?! Mener du renholdere skal gå etter ansatte og tørke opp det de søler? Hva slags holdninger er det? Hvis noe har «gått i gulvet» så bøyer du deg for faen ned og tørker opp/plukker opp sjøl!! 

Gå etter? Hvis en renholder, som per definisjon er ekspert på renhold, står i et klasserom(som det sto i innlegget jeg svarte på), og en elev har spydd - så er det såklart naturlig at vedkommende vasker det opp. 

Eller mener du at det er mer naturlig(som hen skrev) at hen sto og så på mens læreren gjorde det - samtidig som læreren da ikke fikk undervist klassen sin?

Eller mener du at eleven "sjøl" skal vaske opp? For det er jo ikke læreren som har spydd.

Ikke rart det er krig i verden når man er så ekstremt lite raus. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (11 minutter siden):

Jeg hater å tørke opp spy, men hadde jeg vært lærer så hadde jeg tørket opp. Hvem skal ellers tørke det opp? Jeg hadde aldri bedt eleven gjøre det selv iallefall.

Det skjer vel såpass sjelden at i det hele tatt å ta opp denne problemstillingen er unødvendig.

Noen lærere har kanskje bakteriefobi? Skal det liksom ikke respekteres? Jeg ville sagt opp jobben om min sjef TVANG meg til å vaske 

Anonymkode: bf7b9...187

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen lærere har kanskje bakteriefobi? Skal det liksom ikke respekteres? Jeg ville sagt opp jobben om min sjef TVANG meg til å vaske 

Anonymkode: bf7b9...187

Har man fobi for bakterier så er kanskje ikke en skole plassen å jobbe på.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen lærere har kanskje bakteriefobi? Skal det liksom ikke respekteres? Jeg ville sagt opp jobben om min sjef TVANG meg til å vaske 

Anonymkode: bf7b9...187

Det går ikke ann å skylde på bakteriefobi når man velger å jobbe på skole. På skolene her jeg bor jobber renholdspersonalet fra 06.00-09.30. Skal det ligge spy på gulvet til de er på jobben igjen da eller, bare fordi lærere har bakteriefobi?  Det finnes noe som heter plasthansker som lærere kan bruke og vil de sikre seg enda bedre kan de ha munnbind de kan bruke når se tørker spy også.

Om du jobber som lærer og velger si opp jobben din fordi sjefen din sier det er ditt ansvar, da er det nok like greit å si opp med en gang. Da egner du deg ikke til å ha en sånn jobb hvor en sjelden gang noen spyr på gulvet.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (9 minutter siden):

Gå etter? Hvis en renholder, som per definisjon er ekspert på renhold, står i et klasserom(som det sto i innlegget jeg svarte på), og en elev har spydd - så er det såklart naturlig at vedkommende vasker det opp. 

Eller mener du at det er mer naturlig(som hen skrev) at hen sto og så på mens læreren gjorde det - samtidig som læreren da ikke fikk undervist klassen sin?

Eller mener du at eleven "sjøl" skal vaske opp? For det er jo ikke læreren som har spydd.

Ikke rart det er krig i verden når man er så ekstremt lite raus. 

Det er IKKE det du skriver i innlegget ditt. Det står;

« en renholder som ikke kan ta 3 minutter å tørke opp noe som har gått i gulvet er etter min mening en elendig kollega(selv om de jobber i forskjellige enheter). Klassisk NPM, savner tiden da de fleste i samme bygg også jobbet i samme organisasjon. «

Noe som har «gått i gulvet» kan være kaffesøl, mat m.m.

mener du renholderen skal komme løpende da om du søler kaffe ette deg selv..??
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du 

Full Ugle skrev (1 minutt siden):

Det er IKKE det du skriver i innlegget ditt. Det står;

« en renholder som ikke kan ta 3 minutter å tørke opp noe som har gått i gulvet er etter min mening en elendig kollega(selv om de jobber i forskjellige enheter). Klassisk NPM, savner tiden da de fleste i samme bygg også jobbet i samme organisasjon. «

Noe som har «gått i gulvet» kan være kaffesøl, mat m.m.

mener du renholderen skal komme løpende da om du søler kaffe ette deg selv..??
 

Om du leste innlegget jeg siterte, så ville du sett sammenhengen. Hen jeg siterte skrev at hen sto og så på "feigingen"(læreren) som tørket opp spyet til en elev. Det er spyet jeg refererer til som har gått i gulvet. 

Men ok, kan jo trekke det videre da. Om en 1.klassing mister melkepakken i gulvet og det spruter ut over akkurat i det en renholder med tralla er i klasserommet - er det ikke greit at vedkommende tar frem moppen og tørker over? Eller er det også "HVA FAEN"?

Vi snakker ikke om at voksne har mistet brødskiva, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Må læreren vaske opp spyet dersom en elev kaster opp i klasserommet? Jeg vet at mange gjør det og at det er en forventning om det, men hva hvis læreren nekter? Kan en bli tvunget? Har forbundene sagt noe om akkurat dette? Jeg finner ikke informasjon nett.

Renholdere får et tillegg for å vaske opp avføring og oppkast. Da må man jo kunne forvente at andre ansatte også får dette dersom de må gjøre det. 

 

Anonymkode: 1ac62...794

Tror at du gir svaret i posten:

"Jeg vet at mange gjør det, og at det er en forventning om det."

Det vil si at det er en etablert sedvane i nok de fleste bransjer, og denne er kjent. Jeg har en sterk magefølelse at retten vil dømme mot en lærer, jurist, lege, eller servitør som nekter å bidra med slikt med henvisning at det ikke står eksplisitt i arbeidskontrakten. Så vil nok en arbeidsgiver tilpasse seg i noen grad hvis en ansatt har spesielle utfordringer kring dette. Jobber ikke i skolesektoren, men hadde jeg vært rektor og en lærer med slike utfordringer hadde kommet med spy i klasserommet, så hadde jeg nok tatt turen å tørket det selv, istedenfor å beordre vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må lærere forvente det. Hva mener du skal skje da? At du skal ringe foreldrene og få de til å komme og tørke det opp?

Anonymkode: e92cc...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Renholderen har sin plan å følge. 

Anonymkode: 9dd06...fb0

Det er kanskje på tide at lærere får "sin plan å følge" også? Det er snart ikke behov for flere yrkesgrupper rundt barna, da lærere forventes å gjøre alt. Jeg hadde selvsagt tørket opp og vasket hvis jeg var den som var der, men det er jo rimelig spesielt at renholder står og ser på at lærer gjør det. 

Anonymkode: 11ffa...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (11 minutter siden):

Om du 

Om du leste innlegget jeg siterte, så ville du sett sammenhengen. Hen jeg siterte skrev at hen sto og så på "feigingen"(læreren) som tørket opp spyet til en elev. Det er spyet jeg refererer til som har gått i gulvet. 

Men ok, kan jo trekke det videre da. Om en 1.klassing mister melkepakken i gulvet og det spruter ut over akkurat i det en renholder med tralla er i klasserommet - er det ikke greit at vedkommende tar frem moppen og tørker over? Eller er det også "HVA FAEN"?

Vi snakker ikke om at voksne har mistet brødskiva, nei.

Hvis renholderen er i umiddelbar nærhet så mener jeg at selvfølgelig er det naturlig at renholderen som står med utstyret tilgjengelig hjelper til. Og det gjør de jo! Eller forsøker du å insinuere at renholdere står å ser på at unger søler en kartong melk på gulvet rett foran dem for å gi faen, snu seg, og gå avsted?! Jobber du i det hele tatt i nærheten eller med renholdere? Det er i så fall en fornærmelse mot yrkesgruppa det du insinuerer. 
 

Når det gjelder oppkast så mener jeg at jobber man med barn er en del av jobben å forvente at barnet skaper søl uten å evne å rydde opp selv. Det kan være både spy, men også smuler, matrester osv. Har du sett hvordan bordene på en barneskole ser ut etter SFO har servert mat til 1-3 klassinger på slutten av dagen? - Det har jeg, og SFO ansatte hadde en gedigen mopp øremerket til å tørke av bordene. SFO ansatte herunder lærere.

Dette er løsningsorienterte folk. Så er det «uhell» som skjer så fikser de det. Les: tørker opp.
 

Det som skrives i tråden her om at elever i en hel klasse skal sendes hjem pga at læreren ikke vil tørke opp spy; da bør du faen meg ikke jobbe med barn da! 

Jobber du med barn?

- Da må du også forberede deg på at det kan innebære oppgaver spesifikk mer knyttet til barn, for eksempel søl! 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takinova skrev (36 minutter siden):

Har man fobi for bakterier så er kanskje ikke en skole plassen å jobbe på.

 

Ehhhh hæ? 

Anonymkode: bf7b9...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (27 minutter siden):

Det går ikke ann å skylde på bakteriefobi når man velger å jobbe på skole. På skolene her jeg bor jobber renholdspersonalet fra 06.00-09.30. Skal det ligge spy på gulvet til de er på jobben igjen da eller, bare fordi lærere har bakteriefobi?  Det finnes noe som heter plasthansker som lærere kan bruke og vil de sikre seg enda bedre kan de ha munnbind de kan bruke når se tørker spy også.

Om du jobber som lærer og velger si opp jobben din fordi sjefen din sier det er ditt ansvar, da er det nok like greit å si opp med en gang. Da egner du deg ikke til å ha en sånn jobb hvor en sjelden gang noen spyr på gulvet.

Jeg jobber på vgs. Du blander det sikkert med barnehage hvor barna spyr hele tiden 

Anonymkode: bf7b9...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ehhhh hæ? 

Anonymkode: bf7b9...187

«Eeehh hæ..»?! -  seriøst?!
 En barneskole er jo en bakteriebombe! Hvordan tror du det er å jobbe i en barnehage egentlig..? Du er klar over at de minste barna på en barneskole er FEM år! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg jobber på vgs. Du blander det sikkert med barnehage hvor barna spyr hele tiden 

Anonymkode: bf7b9...187

Nei, jeg blander ikke dette med bhg. Skoleelever kan også spy, tru det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen lærere har kanskje bakteriefobi? Skal det liksom ikke respekteres? Jeg ville sagt opp jobben om min sjef TVANG meg til å vaske 

Anonymkode: bf7b9...187

Da blir man ikke lærer i utgangspunktet...

Anonymkode: dd52e...a94

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixella skrev (2 timer siden):

Virkelig? Jeg jobber i butikk selv og hadde ikke forventet at foreldrene skulle tørke det opp. Ille nok om de har et sykt barn (som antakelig burde bli tatt med hjem) om de ikke skal rengjøre butikken i tillegg.

Jeg jobber ikke i butikk, men jeg tenker at ditt barn er ditt ansvar. Ditt barns spy er ditt ansvar. Er du tilstede hadde jeg da forventet at du vasket. Også har jeg også vært kunde da et barn kastet opp, og da var moren kjapp på å vaske. 

Anonymkode: 496f6...230

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en elev kaster opp så må jo voksen hjelpe til. Som lærer har det ikke skjedd ofte. Ikke hyggelig, men man må bare ta seg  sammen og få det gjort. Eleven er som regel både lei seg utenfor, så det hjelper lite med en lærer som viser avsky. 

Anonymkode: 388b2...51c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...