Gå til innhold

Kan en lærer bli tvunget til å tørke opp oppkast?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må læreren vaske opp spyet dersom en elev kaster opp i klasserommet? Jeg vet at mange gjør det og at det er en forventning om det, men hva hvis læreren nekter? Kan en bli tvunget? Har forbundene sagt noe om akkurat dette? Jeg finner ikke informasjon nett.

Renholdere får et tillegg for å vaske opp avføring og oppkast. Da må man jo kunne forvente at andre ansatte også får dette dersom de må gjøre det. 

 

Anonymkode: 1ac62...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er alternativet, egentlig? At undervisningen skal fortsette med spy på gulvet? Inspirerer sikkert til et godt læringsmiljø det, altså.

  • Liker 41
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rengjøringspersonale til stede på skolene hele dagen, så ja, det må læreren gjøre. 

Anonymkode: 77f38...30d

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nok som andre her, hvem andre skulle gjort det? Jeg jobber forøvrig med barn i helsesektor. Vi får ingen tillegg for verken avføring eller oppkast, ei heller ikke når jeg jobbet på sykehjem. Det skjer nok heldigvis ikke så ofte at det er verdt alt for mange tanker. 

Anonymkode: e562d...068

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke rengjøringspersonale til stede på skolene hele dagen, så ja, det må læreren gjøre. 

Anonymkode: 77f38...30d

Det er jeg klar over at det ikke nødvendigvis er. Som sagt, vet at det både er en forventning og en praksis på at lærere og evt  assistenter gjør det. 

Står det noen steder at lærerne må gjøre det? Hvordan er egentlig lovverket på dette? Det er jo meget smittsomt bl.a.. Renholdere får jo som sagt tillegg for å håndtere slike ting 🤔

Anonymkode: 1ac62...794

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal læreren gjøre det. Eleven er jo i tilfelle syk eller dårlig. Det handler like mye om å være et medmenneske og hjelpe eleven. Det går an å bruke hansker, hvis du er redd for smitte. 

Anonymkode: 8bd7c...9aa

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Refreng

Jepp, handler om å være medmenneske. Du syntes sikkert det er ekkelt å tørke opp, men jeg garanterer at det er 100 ganger flauere og eklere for eleven som kastet opp foran alle. Dersom læreren i tillegg nekter tørke det opp, slik at alle medelevene må sitte i stanken, ja da har du vært med på å skape en av de kjipeste opplevelsene barnet vil ha i skolen. Det vil personen huske lenge.

Fokusere på egen angst/ følelse av ekkelhet/ frykt < være medmenneskede som tar vare på andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixella skrev (12 minutter siden):

Hva er alternativet, egentlig? At undervisningen skal fortsette med spy på gulvet? Inspirerer sikkert til et godt læringsmiljø det, altså.

Ja, hva skjer om en lærer nekter å vaske opp spyet? Det er jo egentlig det jeg lurer på. Undervisningen kan selvfølgelig ikke fortsette, så da må kanskje elevene sendes hjem? 

Så vidt jeg kan se finnes det ingen klare regler rundt dette. 

Anonymkode: 1ac62...794

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, hva skjer om en lærer nekter å vaske opp spyet? Det er jo egentlig det jeg lurer på. Undervisningen kan selvfølgelig ikke fortsette, så da må kanskje elevene sendes hjem? 

Så vidt jeg kan se finnes det ingen klare regler rundt dette. 

Anonymkode: 1ac62...794

En lærer som nekter å tørke opp oppkast burde finne seg en ny jobb!

Anonymkode: f8710...6c8

  • Liker 18
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må jo tørke det opp. Samme som f eks en butikkmedarbeider om det skjer i butikken. 

Renholderne er vel stort sett der enten tidlig på morgenen eller på ettermiddagen, og de har uansett en plan de skal følge, med de og de rommene. 

Du kan jo ikke la de andre elevene måtte sitte i et rom med spy på gulvet hele dagen? 

Det er ekkelt ja, men det tar to minutter og du har såpe og papir. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og har vaska både tiss og oppkast. Et problem er at jeg er k&h-lærer, da. En elev kasta opp i sløydtimen en gang. Hadde heldigvis med meg en student som passet på klassen mens jeg hentet rengjøringsutstyr, vasket og kontaktet hjem. Men hva skal jeg gjøre neste gang jeg er alene med 14 elever med hver sin sag og kniv og jeg må gå og vaske spy?

Er litt enklere i en norsktime.

Anonymkode: e381c...8d3

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er lærer og har vaska både tiss og oppkast. Et problem er at jeg er k&h-lærer, da. En elev kasta opp i sløydtimen en gang. Hadde heldigvis med meg en student som passet på klassen mens jeg hentet rengjøringsutstyr, vasket og kontaktet hjem. Men hva skal jeg gjøre neste gang jeg er alene med 14 elever med hver sin sag og kniv og jeg må gå og vaske spy?

Er litt enklere i en norsktime.

Anonymkode: e381c...8d3

Da får du kontakte rektor. Da stiller hen opp selv, eller finner noen andre til å gjøre det. (Ta over timen mest sannsynlig. Jeg ville vasket selv, ser ikke noe problem med det, selv om det selvsagt ikke er min favorittaktivitet.)

Kan være du også blir utkommandert for å hjelpe en kollega i lignende situasjon, selv om du retter prøver eller forbereder deg på annet vis. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er lærer og har vaska både tiss og oppkast. Et problem er at jeg er k&h-lærer, da. En elev kasta opp i sløydtimen en gang. Hadde heldigvis med meg en student som passet på klassen mens jeg hentet rengjøringsutstyr, vasket og kontaktet hjem. Men hva skal jeg gjøre neste gang jeg er alene med 14 elever med hver sin sag og kniv og jeg må gå og vaske spy?

Er litt enklere i en norsktime.

Anonymkode: e381c...8d3

Du ringer enten til kontoret eller så sender du en elev for å hente noen!

Anonymkode: f8710...6c8

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å hjelpes må man ha regler og lover for alt? Går det ikke an å gjøre noe uten?

Anonymkode: dd52e...a94

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Må læreren vaske opp spyet dersom en elev kaster opp i klasserommet? Jeg vet at mange gjør det og at det er en forventning om det, men hva hvis læreren nekter? Kan en bli tvunget? Har forbundene sagt noe om akkurat dette? Jeg finner ikke informasjon nett.

Renholdere får et tillegg for å vaske opp avføring og oppkast. Da må man jo kunne forvente at andre ansatte også får dette dersom de må gjøre det. 

 

Anonymkode: 1ac62...794

Kan vel neppe tvinges, men hvem skal ellers gjøre det? Rektor? Skal oppkastet ligge i klasserommet til renholderne kommer dagen etterpå?

At renholdet på skolene er kuttet til et latterlig minimum og mange plasser ikke engang innebærer å vaske med vann er en annen sak. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, hva skjer om en lærer nekter å vaske opp spyet? Det er jo egentlig det jeg lurer på. Undervisningen kan selvfølgelig ikke fortsette, så da må kanskje elevene sendes hjem? 

Så vidt jeg kan se finnes det ingen klare regler rundt dette. 

Anonymkode: 1ac62...794

Nei vet du hva da hadde jeg som forelder blitt sint om jeg må hente barnet mitt på skolen fordi de ikke tør å vaske oppkast. Så om jeg ikke hadde vært forelder til barnet som kastet opp, så hadde jeg heller tørket opp spyet sånn timen din kunne forsatt og jeg kunne gått tilbake på jobb. Hadde nok gått innom rektor sitt kontor og klaget på veien. 

Anonymkode: 7f8c4...f07

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei vet du hva da hadde jeg som forelder blitt sint om jeg må hente barnet mitt på skolen fordi de ikke tør å vaske oppkast. Så om jeg ikke hadde vært forelder til barnet som kastet opp, så hadde jeg heller tørket opp spyet sånn timen din kunne forsatt og jeg kunne gått tilbake på jobb. Hadde nok gått innom rektor sitt kontor og klaget på veien. 

Anonymkode: 7f8c4...f07

Må bare legge til at jeg hadde selfølgelig hentet barnet mitt hjem om det var hn som kastet opp *

Anonymkode: 7f8c4...f07

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (19 minutter siden):

Ja du må jo tørke det opp. Samme som f eks en butikkmedarbeider om det skjer i butikken. 

Renholderne er vel stort sett der enten tidlig på morgenen eller på ettermiddagen, og de har uansett en plan de skal følge, med de og de rommene. 

Du kan jo ikke la de andre elevene måtte sitte i et rom med spy på gulvet hele dagen? 

Det er ekkelt ja, men det tar to minutter og du har såpe og papir. 

En butikkmedarbeider får økonomisk kompensasjon for dette. 

Anonymkode: 1ac62...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En butikkmedarbeider får økonomisk kompensasjon for dette. 

Anonymkode: 1ac62...794

Har ikke jeg fått. Ser det uansett som en del av jobben, som heldigvis ikke har skjedd så mange ganger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må læreren vaske opp spyet dersom en elev kaster opp i klasserommet? Jeg vet at mange gjør det og at det er en forventning om det, men hva hvis læreren nekter? Kan en bli tvunget? Har forbundene sagt noe om akkurat dette? Jeg finner ikke informasjon nett.

Renholdere får et tillegg for å vaske opp avføring og oppkast. Da må man jo kunne forvente at andre ansatte også får dette dersom de må gjøre det. 

 

Anonymkode: 1ac62...794

Vet ikke, men det står jo ihvertfall ikke noe om hva du skal gjøre om det skjer et terrorangrep f eks. Skal du da lure på hva du skal gjøre og sjekke kontrakter og avtaler? Nei, noen ting gjør man bare, uten å sjekke om man får ekstra penger. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...