Gå til innhold

Kan en lærer bli tvunget til å tørke opp oppkast?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er også lærer sin jobb. Renholder vasker når klasserommet er tømt for dagen eller neste morgen. Hen går ikke å vasker etterhvert som det søles. 

 

Anonymkode: 77a93...b0e

Det var ikke det det var snakk om. Om du gidder å lese så ser du at jeg hadde som premiss at renholder var tilstede når det skjedde.  Men klart, står det ikke i planen, så får melka bare ligge der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi har ingenting med kroppsvæsker å gjøre, hverken på skole, i barnehage eller på sykehus. 

Anonymkode: 77a93...b0e

Og dette er det rareste i verden - du er utdannet i dette, skal være ekspert på renhold og behandling av forskjellige væsker, bakterier og kroppslig avfall 🤷‍♀️ Men å håndtere det i praksis? Nei, det skal en sykepleier gjøre? 😂 Helt meningsløst. 

Anonymkode: fc4bf...506

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg følger kun arbeidsinnstrukser for jeg vet at tar jeg NOE av andres ansvar så er det som å " gi fanden lillefinger og de tar hele hånden" . Og dessuten ; på skoler er det sjelden renholder på jobb i så mye av skoletida, de jobber fra seg det meste før skolen starter. Og for å snakke for meg selv så MÅ jeg følge " ruten" min for å få klasserom klar til neste klasse skal inn. Tiden er knapp . Så ikke si at jeg har elendige holdninger, du kjenner ikke mer til meg og mitt enn det vesle du ser her. 

Dette kan overførest til lærere ; hvorfor skal man godta å gjøre oppgaver som ikke står i stillingsinnstuks? Hvorfor sier man ikke fra og lar være å reparere den kopimaskina? Det er det eneste som funker ; plassere ansvaret der det står at det skal være. 

 

Anonymkode: 77a93...b0e

Dette er jeg helt enig i og det er derfor jeg skrev at jeg ville bedt rektor om å skaffe et annet, egnet undervisningslokale. Fordi de har allerede tatt begge hendene og kneblet beina på ansatte i oppvekstsektoren fordi de har satt omsorg høyere på prioriteringslista enn undervisning. Skolen har blitt gitt ansvar som kommunen pleide å stå for (spesialundervisning og sosialarbeid blant annet) bit for bit over mange år og det er så jævla ugreit. 

Anonymkode: c0313...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og dette er det rareste i verden - du er utdannet i dette, skal være ekspert på renhold og behandling av forskjellige væsker, bakterier og kroppslig avfall 🤷‍♀️ Men å håndtere det i praksis? Nei, det skal en sykepleier gjøre? 😂 Helt meningsløst. 

Anonymkode: fc4bf...506

Det er nå bare slik det er. Sykepleier /lærer er ilag med de som har smitte og er disponert for det uansett og det er de som er ungenes/ pasientenes nærmeste. Renholder har ikke noe med pasienters/ ungers sine helse, sine klær, sin mat osv. 

Og så er det helt naturlig at den som er nærmest tørker opp det meste , om det er kroppssekret eller melk. Naturlig ting når man er voksen det. Vi tar oss av smittevask men ikke kroppsvæsker. 

Anonymkode: 77a93...b0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nå bare slik det er. Sykepleier /lærer er ilag med de som har smitte og er disponert for det uansett og det er de som er ungenes/ pasientenes nærmeste. Renholder har ikke noe med pasienters/ ungers sine helse, sine klær, sin mat osv. 

Og så er det helt naturlig at den som er nærmest tørker opp det meste , om det er kroppssekret eller melk. Naturlig ting når man er voksen det. Vi tar oss av smittevask men ikke kroppsvæsker. 

Anonymkode: 77a93...b0e

Ja det er helt naturlig  - når man er forelder... Ikke når man har et profesjonelt forhold til eleven/studenten.

Anonymkode: c0313...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er helt naturlig  - når man er forelder... Ikke når man har et profesjonelt forhold til eleven/studenten.

Anonymkode: c0313...329

Så du er for fin til å gjøre det eller?

Så hvorfor skal det være mer naturlig for en renholder som ikke har NOE forhold til eleven da? 

Anonymkode: 77a93...b0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du er for fin til å gjøre det eller?

Så hvorfor skal det være mer naturlig for en renholder som ikke har NOE forhold til eleven da? 

Anonymkode: 77a93...b0e

Og at du likestiller sykepleiere og lærere. Whyy??

Anonymkode: c0313...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og at du likestiller sykepleiere og lærere. Whyy??

Anonymkode: c0313...329

Har ikke likestillt men det blir jo samme forhold til eleven / pasienten, samme regler som følges. Hvorfor blir du krenka av det da? 

Anonymkode: 77a93...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke likestillt men det blir jo samme forhold til eleven / pasienten, samme regler som følges. Hvorfor blir du krenka av det da? 

Anonymkode: 77a93...b0e

Hvilke regler er det som følges, egentlig? Disse er ukjente for meg. 

Anonymkode: c0313...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke regler er det som følges, egentlig? Disse er ukjente for meg. 

Anonymkode: c0313...329

Renholdsplan, arbeidsfordeling osv. Det finns garantert papirer der slik står svart på kvitt. Helt normale prossedyrer

Anonymkode: 77a93...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så du er for fin til å gjøre det eller?

Så hvorfor skal det være mer naturlig for en renholder som ikke har NOE forhold til eleven da? 

Anonymkode: 77a93...b0e

Det er direkte oppgaver til renholderne. Lærernes oppgaver er å undervise. 

Anonymkode: bf7b9...187

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er direkte oppgaver til renholderne. Lærernes oppgaver er å undervise. 

Anonymkode: bf7b9...187

Renholder har ingenting med elevene å gjøre , det er helt unaturlig at de da skal komme inn å vaske kroppsvæsker . Du ringer ikke nabokona om ditt barn har spydd heller. Akkurat som at renholder ikke skifter bleier i barnehagen. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er et problem? 

Renholdet vasker flater og fronter, personale på bygg rydder og legger til rette for renhold

Anonymkode: 77a93...b0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Renholder har ingenting med elevene å gjøre , det er helt unaturlig at de da skal komme inn å vaske kroppsvæsker . Du ringer ikke nabokona om ditt barn har spydd heller. Akkurat som at renholder ikke skifter bleier i barnehagen. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er et problem? 

Renholdet vasker flater og fronter, personale på bygg rydder og legger til rette for renhold

Anonymkode: 77a93...b0e

Renholder har ALT med renhold / vask å gjøre. 

Anonymkode: bf7b9...187

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nekter å tørke opp hvis en bakfull russ spyr i klasserommet. Det må vedkommende gjøre selv isåfall.

Anonymkode: 7d014...939

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Renholdsplan, arbeidsfordeling osv. Det finns garantert papirer der slik står svart på kvitt. Helt normale prossedyrer

Anonymkode: 77a93...b0e

Så du vet ikke, med andre ord? 

Anonymkode: c0313...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixella skrev (På 11.5.2023 den 9.47):

Hva er alternativet, egentlig? At undervisningen skal fortsette med spy på gulvet? Inspirerer sikkert til et godt læringsmiljø det, altså.

På sykehuset ringer vi renhold og så kommer det noen og vasker.

Alle byrå kan vel bidra med akuttvask og spesialvask. Bare man betaler kommer dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Renholder har ingenting med elevene å gjøre , det er helt unaturlig at de da skal komme inn å vaske kroppsvæsker . Du ringer ikke nabokona om ditt barn har spydd heller. Akkurat som at renholder ikke skifter bleier i barnehagen. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er et problem? 

Renholdet vasker flater og fronter, personale på bygg rydder og legger til rette for renhold

Anonymkode: 77a93...b0e

Men nå har jo ikke lærere foreldreansvar for elevene sine heller. Eller, hvor går grensa tenker du? 

Anonymkode: c0313...329

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (3 minutter siden):

På sykehuset ringer vi renhold og så kommer det noen og vasker.

Alle byrå kan vel bidra med akuttvask og spesialvask. Bare man betaler kommer dem.

Nettopp! Men hvorfor betale renholdere når lærere gjør det gratis "for barnas skyld"?

Anonymkode: c0313...329

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en elev kastet opp på barneskolen jeg gikk på så tørket alltid en lærer eller assistent det opp og vasket gulvet! Noen ganger var elevene greie og hjalp til! Det er ikke noe spørsmål om en lærer har ansvar for å fjerne det!

Anonymkode: 80529...52a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ikke noen retningslinjer på det, men om du ikke takler å tørke opp selv kan du sikkert la elevene få et ekstra friminutt og be om hjelp fra noen andre ❤ Selv jobber jeg i helsevesenet, det er ikke så mange gangene jeg har opplevd oppkast på jobb, MEN felles for de fleste er at jeg trenger hjelp. Jeg får puls på 200 og takler rett og slett ikke oppkast. Klarer ikke å spise på dagevis om jeg ser oppkast 🙈 (har emetofobi) Har alltid fått hjelp, som regel har folk tilbydd seg å tørke opp ❤ Urin, avføring osv.. null stress, men oppkast... huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...