Gå til innhold

Kan en lærer bli tvunget til å tørke opp oppkast?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ajarRun skrev (14 minutter siden):

På sykehuset ringer vi renhold og så kommer det noen og vasker.

Alle byrå kan vel bidra med akuttvask og spesialvask. Bare man betaler kommer dem.

For du tenker at skolene har penger å bruke på det? 

Anonymkode: 9030d...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For du tenker at skolene har penger å bruke på det? 

Anonymkode: 9030d...188

Lærere er ikke ansvarlig for skolers økonomi. Og den blir ikke bedre av at lærere gjør en masse ekstrajobber som ikke står i stillingsbeskrivelsen. Det gjør tvert imot at skolen kutter "unødvendige" utgifter som vaskemidler (!) og vaktmestertjenester fordi lærerne kan jo gjøre alt på toppen av sine allerede eksisterende arbeidsoppgaver. Det har de jo bevist over mange år!

Anonymkode: c0313...329

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Renholder har ALT med renhold / vask å gjøre. 

Anonymkode: bf7b9...187

er du renholder eller har sett en renholdsplan? 

Anonymkode: 77a93...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du vet ikke, med andre ord? 

Anonymkode: c0313...329

Jo , jeg vet. Det finns slike planer på hvert enkelt bygg. 

Anonymkode: 77a93...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og dette er det rareste i verden - du er utdannet i dette, skal være ekspert på renhold og behandling av forskjellige væsker, bakterier og kroppslig avfall 🤷‍♀️ Men å håndtere det i praksis? Nei, det skal en sykepleier gjøre? 😂 Helt meningsløst. 

Anonymkode: fc4bf...506

Ikke kroppslig avfall nei. Kjent smitte når en pasient forlater rommet er noe annet. 

En renholder får ikke vite diagnoser om en ikke må pga jobben. Taushetsplikten er streng også mellom oss i helsevesenet. 

Anonymkode: d6447...2c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 17.56):

Vi har ingenting med kroppsvæsker å gjøre, hverken på skole, i barnehage eller på sykehus. 

Anonymkode: 77a93...b0e

…men hvorfor skal LÆRERE ha mer med kroppsvæsker å gjøre?

Anonymkode: 55a92...f56

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Full Ugle skrev (På 11.5.2023 den 22.07):

En del av jobben som lærer skulle man tro også var å bidra med å legge forholdene til rette slik at elevene (for mange altså: barna) -  får best mulig utbytte av undervisningen.
 

Men slik du og enkelte i tråden oppfører dere, skulle man nærmest tro at det å være lærer var som å entre en scene hvor noen andre har lagt ut en rød løper også er det eneste dere gjør, å snakke fag.

Absolutt alle jobber har som regel en hel horv med «tilleggsoppgaver» som må utføres for å få jobben til å gå som smurt. Det er ikke unikt for læreryrket. Disse står ikke i stillingsinstruksen. Det blir det samme som en renholder sier: «jeg nekter å flytte på den stolen for å tørke opp fordi min jobb er ikke å flytte på møbler». Jeg sier ikke at jeg mener lærere skal brukes til absolutt hva som helst; men når undervisningen først er i gang er det læreren som skal styre rommet og ta ansvar. En lærer som nekter å tørke opp oppkast etter ett sykt barn for å sende hele klassen hjem sender et kraftig signal til elevene: gjør minst mulig. Elever: ikke flytt på stolene deres, de skal være satt frem før dere plasserer rævva noen sted.

Hva om det er varmt i klasserommet? Klarer du å åpne ett vindu eller skal vaktmesteren komme for å løse problemet?! 

Men du? Det ER jo nettopp det renholdere sier. DE kan jo ikke flytte på stoler for å vaske, så hvis vi ikke setter stoler oppå pultene etter endt arbeidsdag, blir det ramaskrik. Så vi setter opp stolene.

Anonymkode: 55a92...f56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 22.20):

Så du mener at foreldre skal tvinge et sykt barn til å tørke opp sitt eget spy? 

Anonymkode: 8bd7c...9aa

Kanskje hun mente at FORELDRENE til barnet skulle tørke opp?

Anonymkode: 55a92...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en holdning. Det burde være lettere å si opp folk i offentlig sektor tydeligvis. «Det står ikke i arbeidskontrakten min, så da kan jeg ikke gjøre det».

Du kan vel heller ikke trøste et barn som gråter eller sette på en plasterlapp på et skrubbsår heller da? Eller hjelpe en elev som har sølt noe i skolesekken? Viktig å være max firkantet.

Anonymkode: 5455d...9cb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

 

 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

…men hvorfor skal LÆRERE ha mer med kroppsvæsker å gjøre?

Anonymkode: 55a92...f56

Fordi det er de som er nærmest eleven og skal hjelpe og støtte med det som trengs. 

Anonymkode: 77a93...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men du? Det ER jo nettopp det renholdere sier. DE kan jo ikke flytte på stoler for å vaske, så hvis vi ikke setter stoler oppå pultene etter endt arbeidsdag, blir det ramaskrik. Så vi setter opp stolene.

Anonymkode: 55a92...f56

Hvordan hadde rydd og armer til renholder blitt om hen i tillegg til mopping skulle løfta hundreogfemti stoler opp på pulten? Dette er HMS. Eller om renholder må rydde etter elever; begynner man å rydde litt så går det utover det vi egentlig skal bedrive; renhold. 

Anonymkode: 77a93...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan hadde RYGG 0g armer til renholder blitt om hen i tillegg til mopping skulle løfta hundreogfemti stoler opp på pulten? Dette er HMS. Eller om renholder må rydde etter elever; begynner man å rydde litt så går det utover det vi egentlig skal bedrive; renhold. 

Anonymkode: 77a93...b0e

 

Anonymkode: 77a93...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

 

Anonymkode: 77a93...b0e

Akkurat som at alt annet enn lærer driver med, går ut over det en lærer egentlig skal bedrive. Stoler og oppkast er bare eksempler, og toppen av isfjellet. Tar du den, så tar du den... 

Anonymkode: 11ffa...f75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 19.22):

Jeg nekter å tørke opp hvis en bakfull russ spyr i klasserommet. Det må vedkommende gjøre selv isåfall.

Anonymkode: 7d014...939

Det kan jeg forstå. Men russen er jo voksen. 
Hva hvis en 18-åring hadde spydd pga omgangssyken og var skikkelig dårlig, hadde du da tvunget vedkommende til å vaske? 
Og hva hvis det er en sjuåring som har omgangssyken? Et så lite barn kan uansett ikke vaske.

Anonymkode: 29035...6bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som renholder på en vgs. Mange lærere vasker ikke oppkast her. Vi gjør det nær vi er på jobb, men vi slutter kl 1330. En Fredag kl 15 kom en lærer over oppkast i en vask på toalettet. Han låste døren og lot det stod til vi kom på jobb på Mandag 

Anonymkode: 05e9e...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 8.11):

Men du? Det ER jo nettopp det renholdere sier. DE kan jo ikke flytte på stoler for å vaske, så hvis vi ikke setter stoler oppå pultene etter endt arbeidsdag, blir det ramaskrik. Så vi setter opp stolene.

Anonymkode: 55a92...f56

Jeg vasker 14 klasserom fra kl 6-8. På de rommene er det ca 400 stoler. Klarer ikke æ løfte og henge opp de daglig 

Anonymkode: 05e9e...432

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke tall på hvor mye blod, oppkast, urin og avføring jeg har vasket på jobb.

Mest blod, men også mye avføring.

Syntes det er vanskeligst å vaske avføring ut av krøllete/tykt går, øyehulen, munnhulen.

Skrubbing av vegger og gulv er forholdsvis lett når det er avføring og oppkast. Vanskeligere med blod.

Anonymkode: c21ca...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ville tørket opp det spurt, og det har jeg ved flere anledninger også gjort! 

Jeg har aldri blitt sjuk sjøl, av å tørke spy. 

Nå som det har blitt så vanlig med munnbind ville det vært enda enklere tørke opp enn tidligere. 

Anonymkode: dd3e2...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 9.57):

 

Står det noen steder at lærerne må gjøre det? Hvordan er egentlig lovverket på dette? Det er jo meget smittsomt bl.a.. Renholdere får jo som sagt tillegg for å håndtere slike ting 🤔

Anonymkode: 1ac62...794

Jeg jobber i helse...renholder har såvidt jeg vet smusstillegg. MEN de vasker ikke oppkast, det må vi hjpl/spl gjøre. Vi har IKKE smusstillegg

Anonymkode: 08a78...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg jobber som renholder på en vgs. Mange lærere vasker ikke oppkast her. Vi gjør det nær vi er på jobb, men vi slutter kl 1330. En Fredag kl 15 kom en lærer over oppkast i en vask på toalettet. Han låste døren og lot det stod til vi kom på jobb på Mandag 

Anonymkode: 05e9e...432

Hvordan vet du når klokka han oppdaget det? 

Anonymkode: bf7b9...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...