Gå til innhold

Helsekost Furuseth


Triviella

Anbefalte innlegg

Gjest Refreng
4 hours ago, Mperle said:

Det var så pinlig å se opptredenen til helseministerer Kjerkol og blir på en måte litt redd for egen helse da den ikke virker ivaretatt i det hele tatt (og jeg er frisk, rask og normalvektig). Når hun sier at eventuelle tiltak vil gå utover produsentene🫣 Altså hva faen.. Selvfølgelig vil det det, men til det beste for samfunnet, individer og fedmen vi opplever som økende i Norge. Det gikk vel utover tobakksprodusenter i sin tid også? 

Noe sier meg at Bent Høie hadde løst den situasjonen 1000 ganger bedre. Det handler ikke om å komme med løfter «på lufta» el. men å erkjenne at det er et problem som KAN løses politisk. 
Hvis hun i det hele tatt «gidder» å gjøre noe så er det kanskje å sette ned en faggruppe som skal bruke masse tid og ressurser på å komme med gode tiltak og løsninger som hun velger å ikke ta til etterretning..? 
(PS.: ja jeg vet at det ikke kun er hun som «styrer» alene..)

Enkeltmennesker kan ikke gjøre noe. Hun har ikke støtte og det vet hun, så det eneste hun kan gjøre er å komme med unnskyldninger. Det er rett og slett ikke utbredt ønske i politikken å gjøre noe med dette. Hvorfor? kan være flere ting. Korrupsjon der man beskytter buddiesene sine innen matvarebransjen ser jeg på som en sannsynlig årsak. Det eneste hun kan gjøre er å lyve på TV. Med mindre hun vil bli skvist ut av politikken grunnet illojalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 hours ago, Linny111 said:

 

Ja, jeg syntes dette var interessant. Jeg bor i Storbritannia, og på min lokale Tesco er grønnsakene plassert nesten helt innerst i butikken, og man går ikke naturlig gjennom grøntavdelingen, så man må bevisst gå dit. Noe av det aller første man ser når man går inn, er potetgull og godteri på tilbud.

Og nå er også Storbritannia et av de få landene som er verre enn Norge på overvekt i Europa. Jeg kjenner flere som aldri spiser frukt og grønt.

 

Edit: Vil også nevne at jeg er så sur for at vi ikke har noe som ligner på Fjordland her. Jeg bor alene og liker egentlig å lage mat, men f.eks. nå har jeg korona, har nesten ikke energi, har ingen til å lage mat til meg, så finnes det INGENTING av ferdigmat som faktisk er ganske sunt og smaker ok.

Hei! Har bodd i Storbritannia i mange år selv. Asda har stort utvalg av ferdigheter i porsjon, både weightwatchers, eget merke, og andre merker. De er riktignok frosset, så blir jo utfordrende og kjøpe mange om gangen om man har lite plass i fryseren. Når det er sagt, har jeg spist mange av dem, og kjøpte de regelmessig i perioder med mye overtidsarbeid. Mange av de var veldig gode til ferdigmat å være 😊 Bare ett tips.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slankeprogrammer er som regel enten:

  • «Det er bare å spise gulrøtter og salat hele dagen. Klarer du ikke det er det din egen feil at du er feit.»
  • «Stakkars deg, det er ikke din skyld at du er 40kg overvektig, dette kan du dessverre ikke gjøre noe med, og det er fysisk umulig for deg å gå ned i vekt, uansett hva du gjør.»
  • «Nå sulter vi oss i tre uker samtidig som vi ødelegger kroppene våre på tredemølla, så ordner sikkert alt seg!»

Dette programmet var derimot en herlig middelvei, og får applaus fra meg. Det setter fokus på viktige problemer på en god og balansert måte. Else virker som en ålreit og bra dame.

 

I denne tråden er jeg litt forundret over at det fremdeles er noen som ikke tror på termodynamikkens lover. Det er rett og slett ikke mulig å ende opp med titalls kilo overflødig kroppsfett uten å ha spist for mye. Man trenger ikke å benke seg foran TV-en med en hel, stor Peppes og en 200-grams sjokoladeplate hver eneste kveld. Dette er ikke den eneste måten å overspise på. 

Man trenger bare spise én banan for mye hver dag. Over 5 år tilsvarer dette 30 kg ekstra kroppsfett!
Det viser hvor utrolig lite som skal til. Å forklare at fedme kommer som et resultat av overspising er ikke det samme som å frekt beskylde noen for å være en lat sofagris som spiser masse junk hver dag.

Det er også mange grunner til at folk overspiser. At man er overvektig betyr på ingen måte at man er et dårlig menneske. Det betyr bare at man, uavhengig av grunn, har overspist. Verken mer eller mindre. Det betyr ikke at man ikke kan være en fantastisk person samtidig! 🌞

Endret av bustelise
  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111
8 hours ago, Mjalloh said:

Hei! Har bodd i Storbritannia i mange år selv. Asda har stort utvalg av ferdigheter i porsjon, både weightwatchers, eget merke, og andre merker. De er riktignok frosset, så blir jo utfordrende og kjøpe mange om gangen om man har lite plass i fryseren. Når det er sagt, har jeg spist mange av dem, og kjøpte de regelmessig i perioder med mye overtidsarbeid. Mange av de var veldig gode til ferdigmat å være 😊 Bare ett tips.

Takk, jeg synes bare de der smaker helt forferdelig 🤣 Jeg har Waitrose rett ved meg, og selv de "fancy" ferdigrettene deres er ikke gode i det hele tatt, med unntak av et par lasagneretter og sånn, men kan jo ikke spise det hver dag. Jeg synes Fjordland er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bustelise skrev (7 timer siden):

Slankeprogrammer er som regel enten:

  • «Det er bare å spise gulrøtter og salat hele dagen. Klarer du ikke det er det din egen feil at du er feit.»
  • «Stakkars deg, det er ikke din skyld at du er 40kg overvektig, dette kan du dessverre ikke gjøre noe med, og det er fysisk umulig for deg å gå ned i vekt, uansett hva du gjør.»
  • «Nå sulter vi oss i tre uker samtidig som vi ødelegger kroppene våre på tredemølla, så ordner sikkert alt seg!»

Dette programmet var derimot en herlig middelvei, og får applaus fra meg. Det setter fokus på viktige problemer på en god og balansert måte. Else virker som en ålreit og bra dame.

 

I denne tråden er jeg litt forundret over at det fremdeles er noen som ikke tror på termodynamikkens lover. Det er rett og slett ikke mulig å ende opp med titalls kilo overflødig kroppsfett uten å ha spist for mye. Man trenger ikke å benke seg foran TV-en med en hel, stor Peppes og en 200-grams sjokoladeplate hver eneste kveld. Dette er ikke den eneste måten å overspise på. 

Man trenger bare spise én banan for mye hver dag. Over 5 år tilsvarer dette 30 kg ekstra kroppsfett!
Det viser hvor utrolig lite som skal til.
Å forklare at fedme kommer som et resultat av overspising er ikke det samme som å frekt beskylde noen for å være en lat sofagris som spiser masse junk hver dag.

Det er også mange grunner til at folk overspiser. At man er overvektig betyr på ingen måte at man er et dårlig menneske. Det betyr bare at man, uavhengig av grunn, har overspist. Verken mer eller mindre. Det betyr ikke at man ikke kan være en fantastisk person samtidig! 🌞

Ja det er jo faktisk helt utrolig og dermed også vanskelig å holde vekta uten at man er ekstrem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
7 hours ago, bustelise said:

Slankeprogrammer er som regel enten:

  • «Det er bare å spise gulrøtter og salat hele dagen. Klarer du ikke det er det din egen feil at du er feit.»
  • «Stakkars deg, det er ikke din skyld at du er 40kg overvektig, dette kan du dessverre ikke gjøre noe med, og det er fysisk umulig for deg å gå ned i vekt, uansett hva du gjør.»
  • «Nå sulter vi oss i tre uker samtidig som vi ødelegger kroppene våre på tredemølla, så ordner sikkert alt seg!»

Dette programmet var derimot en herlig middelvei, og får applaus fra meg. Det setter fokus på viktige problemer på en god og balansert måte. Else virker som en ålreit og bra dame.

 

I denne tråden er jeg litt forundret over at det fremdeles er noen som ikke tror på termodynamikkens lover. Det er rett og slett ikke mulig å ende opp med titalls kilo overflødig kroppsfett uten å ha spist for mye. Man trenger ikke å benke seg foran TV-en med en hel, stor Peppes og en 200-grams sjokoladeplate hver eneste kveld. Dette er ikke den eneste måten å overspise på. 

Man trenger bare spise én banan for mye hver dag. Over 5 år tilsvarer dette 30 kg ekstra kroppsfett!
Det viser hvor utrolig lite som skal til. Å forklare at fedme kommer som et resultat av overspising er ikke det samme som å frekt beskylde noen for å være en lat sofagris som spiser masse junk hver dag.

Det er også mange grunner til at folk overspiser. At man er overvektig betyr på ingen måte at man er et dårlig menneske. Det betyr bare at man, uavhengig av grunn, har overspist. Verken mer eller mindre. Det betyr ikke at man ikke kan være en fantastisk person samtidig! 🌞

Tenker du da at alle vil miste vekt om de spiser 2 bananer mindre hver dag? Da er det jo veldig enkelt å slanke seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Refreng skrev (8 minutter siden):

Tenker du da at alle vil miste vekt om de spiser 2 bananer mindre hver dag? Da er det jo veldig enkelt å slanke seg

Det er jo mer krevende å miste vekt som allerede er kommet på enn å hindre nye kg å legge seg på? 🤷‍♀️ 
 

men i sum så drar jo alle monner, så hvis det «bare» er sånne småting som jevnt har økt vekten så er det kanskje «enklere» å kutte de små tingene igjen for å ikke legge mer på, men for de som spiser myyyye for mye er det vel vanskligere å snu? 
vet ikke, bare tenker høyt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosemarin skrev (På 11.5.2023 den 21.52):

Ja herregud. Selvsagt har enkeltpersoner eget ansvar. Men på lik linje med feks røyk og alkohol så er jo faktisk de store mengdene med sukker, fett, ultraprossessert mat osv skadelig, ikke bare for vekt og fedme men helsen genrelt. Og at helseministeren da ikke tar innover seg forskning og fagkunnskap om det og sier «man må jo kos sæ i modererate mængda, vi tenker skolefrukt e en god løsning», da blir jeg rett og slett sjokkert over at hun ikke forstår at det bør reguleres og stilles strengere krav til innhold og markedsføring i det minste. Hun virker jo totalt blåst?

Markedsføringen har blitt mye mer ekstrem. Gikk forbi Narvesen i går og reagerte på plakatene deres som oppfordrer til å spise når du opplever den minste motgang i livet, og å spise dobbelt så mye som du trenger. Kos deg i hjel

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinneguide skrev (5 minutter siden):

Markedsføringen har blitt mye mer ekstrem. Gikk forbi Narvesen i går og reagerte på plakatene deres som oppfordrer til å spise når du opplever den minste motgang i livet, og å spise dobbelt så mye som du trenger. Kos deg i hjel

Ja, det blir jo nesten som at man skulle reklamert for å «ta seg en knert» om man er nervøs eller lignende. Like farlig å reklamere for å bruke mat som medisin. Dét er jo sykt at det er lov fra et helseperspektiv. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosemarin skrev (1 minutt siden):

Ja, det blir jo nesten som at man skulle reklamert for å «ta seg en knert» om man er nervøs eller lignende. Like farlig å reklamere for å bruke mat som medisin. Dét er jo sykt at det er lov fra et helseperspektiv. 

De har visst fått kritikk på dette tidligere:https://www.vektklubb.no/artikkel/vektklubb/jllr8o/reagerer-paa-narvesen-reklame-ganske-droeyt-og-kynisk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (46 minutter siden):

Tenker du da at alle vil miste vekt om de spiser 2 bananer mindre hver dag? Da er det jo veldig enkelt å slanke seg

Hvis ditt daglige kaloriinntak ligger på vedlikehold pluss 1 banan, så vil du gå opp 30 kg på 5 år.

Hvis du ligger på vedlikehold minus 1 banan, så vil du gå ned tilsvarende.

Så «enkelt» er det.

Den vanskelige biten er å vite hva vedlikeholdsinntaket ditt egentlig er til enhver tid. Det varierer med aktivitetsnivå, metabolisme, kroppsvekt, muskelmasse, og mye annet, og er i praksis helt umulig å faktisk vite.

Så det er egentlig ikke vits å prøve å detaljberegne en daglig kcal-grense. En bedre og enklere metode: vei deg hver eneste morgen etter toalettbesøk. Hver søndag forkaster du de to høyeste og de to laveste målingene denne uken, og tar gjennomsnittet av de tre gjenværende. Sammenlign med tidligere uker. Har den økt, spis mindre. Har den sunket, spis mer (eller fortsett, hvis målet er å gå ned i vekt).

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, Refreng said:

Tenker du da at alle vil miste vekt om de spiser 2 bananer mindre hver dag? Da er det jo veldig enkelt å slanke seg

Det forutsetter at du nå har stabil vekt, og ikke er på en oppadgående kurve vektmessig. Mange overvektige er på en stadig oppadgående kurve (riktignok en sakte økning). Da er det ikke så enkelt som å kutte to bananer, kuttet kan kanskje bare føre til at du er i balanse og holder på vekta. 

Videre spiser de fleste ikke to bananer til dagen som de lett bare kan kutte ut. De fleste har ingen enkeltstående matvarer de bare kan kutte ut så er problemet løst. I stedet er det kanskje snakk om å kutte ut to brødskiver til dagen, eller en brødskive og et glass melk, eller mindre middagsporsjoner, eller alt lørdagsgodtet. Og da begynner det faktisk å bli litt vanskelig. Ikke på kort sikt, men på lang sikt når du ubevisst kanskje kompenserer med å spise mer av andre ting fordi du nå ikke drikker melk til frokost og bare spiser to skiver i stedetfor tre til lunsj og derfor blir sulten to timer før middag. 

Og hvorfor spiser man den bananen i utgangspunktet? Er det fordi man er sulten? Da er det ikke så lett å kutte den ut uten å erstatte den. 

Og du vil ikke gå opp 30 kg på 5 år hvis det eneste du endrer er å spise en banan mer enn før. Etter noen kilo vil kaloribehovet for vedlikehold ha økt, så vekten stabiliserer seg før du når 30 kg med mindre du nå begynner å spise enda en banan. Og så enda en. Det betyr at når du vil kvitte deg med de 30 kiloene er det mer enn én banan du må kutte ut, du må bytte ut kanskje tre-fire-fem bananer til sist. Hver dag. Og når det da ikke er snakk om bananer med både frukt, brød, middag så blir puslespillet mer vanskelig over tid. 

Det er alltid enkelt i begynnelsen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke helt argumentet om å ta hensyn til produsenter og butikker. Både alkohol Og tobakk går jo også utover disse, og skaper mer grensehandel. Og desuten; mye av drittmaten er vel også importert? Og markedet tilpasser seg vel, og kan produsere andre ting dersom de overordna strukturene legger til rette for at det feks ikke er billigere å produsere ting med masse sukker feks. 
og høyst kritikkverdig at det er ok å markedsføre drittmat som hjelp til å håndtere følelser, som kos osv. 

Siden det innafor tobakk og alkohol er greit å ofre alt dette pga helsen så får dette får meg til å tro at de som styrer faktisk ikke har forstått hvor «farlig» drittmaten er- idag ser vi jo på det som hårreisende at feks røyking var så stuerent, om noen år kanskje man ser på dritmat på samme måte. Politikerne er rett og slett feige. 

 

 

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Refreng skrev (1 time siden):

Tenker du da at alle vil miste vekt om de spiser 2 bananer mindre hver dag? Da er det jo veldig enkelt å slanke seg

I teorien kanskje, men det tar 10 år, og ingen klarer å holde oppe motivasjonen med det tempoet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bustelise skrev (9 timer siden):

 

Man trenger bare spise én banan for mye hver dag. Over 5 år tilsvarer dette 30 kg ekstra kroppsfett!

Dette regnestykke er det mest idiotiske jeg leser. Ja, 365 bananer tilsvarer ca 5-6 kg kroppsfett. 

Så er det sånn at hvileforbrenningen vil øke betraktelig med økende kroppsvekt så inntaket må øke en god del mer enn en banan per dag. 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

myMa skrev (7 minutter siden):

Dette regnestykke er det mest idiotiske jeg leser.

Det er den klareste indikasjonen på at du ikke har forstått hva du har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bronto skrev (På 4.5.2023 den 16.14):

Else har så flotte pupper! Ho har mye å være stolt av og er jo ikke det jeg kaller tjukk. Ho er søt lubben og kler det. 

Jo hun er tjukk/overvektig og sier det om seg selv også.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosemarin skrev (46 minutter siden):

Skjønner heller ikke helt argumentet om å ta hensyn til produsenter og butikker. Både alkohol Og tobakk går jo også utover disse, og skaper mer grensehandel. Og desuten; mye av drittmaten er vel også importert? Og markedet tilpasser seg vel, og kan produsere andre ting dersom de overordna strukturene legger til rette for at det feks ikke er billigere å produsere ting med masse sukker feks. 
og høyst kritikkverdig at det er ok å markedsføre drittmat som hjelp til å håndtere følelser, som kos osv. 

Siden det innafor tobakk og alkohol er greit å ofre alt dette pga helsen så får dette får meg til å tro at de som styrer faktisk ikke har forstått hvor «farlig» drittmaten er- idag ser vi jo på det som hårreisende at feks røyking var så stuerent, om noen år kanskje man ser på dritmat på samme måte. Politikerne er rett og slett feige. 

 

 

Produsentene har en del makt utenfor matindustrien i Norge også. De er en stor bidragsyter til samfunnet på mange områder og blir derfor vanskelig å røre. Egentlig trenger vi mer konkurranse slik sett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (52 minutter siden):

Produsentene har en del makt utenfor matindustrien i Norge også. De er en stor bidragsyter til samfunnet på mange områder og blir derfor vanskelig å røre. Egentlig trenger vi mer konkurranse slik sett. 

Men det er jo fortsatt ikke et godt nok argument hvis man ser på helseperspektivet og «sammenligner» med alkohol/tobakk saken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bustelise skrev (2 timer siden):

Det er den klareste indikasjonen på at du ikke har forstått hva du har lest.

Selvfølgelig har jeg forstått det. Men en banan for mye er jo relativt til personens BMR. (Som vil øke med økende vekt).

Det er et dårlig "se så lite som skal til" -argument

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...