Gå til innhold

Helsekost Furuseth


Triviella

Anbefalte innlegg

KaBom skrev (2 timer siden):

Angående Fjordland-diskusjonen så synes jeg det er fint å se et livsstilsprogram der målet er å forbedre livsstilen sin, ikke perfeksjonere den. Fjordland har stort sett fornuftige porsjonspakninger med et OK innhold av kalorier. Det er prosessert, men ikke ultraprosessert, slik noen skriver. De fleste ingrediensene er gjenkjennbare, i motsetning til en del Toro-poser, for eksempel. ;) I tillegg er det tilgjengelig for stort sett alle, og prisen er heller ikke så verst (50-80 kroner per porsjon er slett ikke særlig dyrere enn å kjøpe selv med dagens priser, og man slipper å tenke på matsvinn). 

Selv skulle jeg gjerne sett at vi kanskje fikk litt flere middagstips for oss som spiser som en familie og liker å lage mer av maten fra bunnen av, men det er jo ikke der Else er, verken i livsstil eller motivasjon, så det ville jo i så fall bare blitt et triks for publikum og jeg er fan av at det som vises på slike serier skal være realistisk innenfor premissene som vises. 

Jeg synes derimot at den treningsøkten med han PT-en var mye verre å se på. 🙈 Her har man virkelig ikke funnet riktig trener. Hensikten var jo god: nå skal jeg trene ei utrent dame i 40-åra. Da er det viktig at jeg klarer å vise at trening er gøy. Men altså hoppetau?? Det er ekstremt hit or miss. For det første så er det ikke gitt at alle har gode erfaringer eller minner fra hoppetau i friminuttene, i alle fall ikke blant de som hadde noen kilo ekstra i barndommen, og for det andre så er det ganske krevende og krever at du mestrer koordinasjon og tempo samtidig. Hadde han dratt frem en rockering så ville det vært bedre. 

Hele seansen minnet meg om en scene fra 16-ukers helvete der Martin Sundby skal trene Jenny Jensen for første gang. Hun kommer inn på gymmet og sier at hun ønsker å bli merkbart sterkere og få muskler og at det er viktig å ha det gøy. Det Sundby gjør er å plassere henne på ellipsemaskinen, som hun umiddelbart hater. Bekrefter mine fordommer om at godt trente menn ikke har peiling på hvordan det føles å være utrent dame. :P 

Enig, og hvor gunstig er det å belaste knærne med å hoppe når man er tung egentlig?

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Perleblomst skrev (På 23.4.2023 den 11.56):

Liker serien. Else sier det mange overvektige skjuler. Hun innrømmer hvor skoen trykker: hun klarer ikke begrenset seg, spiser enorme mengder usunn mat, trøstespiser, unngår trening. 

Mange overvektige prøver å skylde på mye annet: "jeg er bare slik", "jeg har lav forbrenning", "jeg spiser normalt", "jeg går jo tur" (les: 30min en gang i uken).

Else er heller ingen belærende type. Hun viser seg selv slik hun er og skjuler ikke noe. Og programmet handler mye om henne og hennes (og gjengen hun får med seg) vektnedgang. Føler ikke at dette er en serie for å prøve å få flest mulig andre tykke til å slanke seg. Syns det er et informativt program. Men jeg tror mange kan kjenne seg igjen og kanskje ikke vil skamme seg så mye fordi Else viser realiteten som faktisk er problemet til en del. Det er godt å se en kjendis som tør å gjøre som hun vil (driter i kropp), men som nå snur og viser baksiden. Else vil nok alltid være Else. Er synd om noen mener hun endrer seg fordi det "forventes". Innerst inne vet hun nok at hun trives bedre med å endre livsstil. 

Her er jeg veldig uenig med deg. Du får bekreftet din fordom om at overvektige er folk uten kontroll som ikke begrenser noe i livet, og som begraver seg i snacks foran fjernsynet hver kveld og er helt skyld i sin egen tilstand. Derfor liker du serien, de bekrefter det du og andre tror og mener å ha visst hele tiden. Faktum er at de fleste overvektige ikke lever som Else, de fleste spiser ikke bolle, treretters, pizza, sjokolade og chips + annen mat ila en dag. De kommer ikke hjem kl 20 og har foodora som førstevalg. 

Du har åpenbart vært litt selektiv i det du har tatt inn, men jeg håper du fikk med deg Hjelmeseth sin kommentar om at gener er viktig. Du vet, de samme genene som også spiller inne for en hel rekke tilstander vi ikke ansvarliggjør og latterliggjør folk for. Gener som forårsaker hjerte og karsykdommer, kreft, infertilitet, nedsatt syn, høyde ect. Gener påvirker også apetittregulerende hormoner og evnen til å legge på seg.

Jeg liker Else, men mitt største ankepunkt mot denne serien er at den kun bidrar til å bekrefte stigma, som du så strålende viser i ditt innlegg. Den bidrar kun til at de som allerede er besserwizzere innen overvekt har fått bekreftet sin tro og kommer til å slå i bordet med den ved enhver situasjon, og dermed øke stigma mot overvektige og gjøre livet deres bare ett lite hakk mer vanskelig enn de føler fra før.

 

  • Liker 20
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (9 timer siden):

Angående Fjordland-diskusjonen så synes jeg det er fint å se et livsstilsprogram der målet er å forbedre livsstilen sin, ikke perfeksjonere den. Fjordland har stort sett fornuftige porsjonspakninger med et OK innhold av kalorier. Det er prosessert, men ikke ultraprosessert, slik noen skriver. De fleste ingrediensene er gjenkjennbare, i motsetning til en del Toro-poser, for eksempel. ;) I tillegg er det tilgjengelig for stort sett alle, og prisen er heller ikke så verst (50-80 kroner per porsjon er slett ikke særlig dyrere enn å kjøpe selv med dagens priser, og man slipper å tenke på matsvinn). 

 

Helt enig. Selvfølgelig ville forslagene til enkelte i tråden, med hjemmelagede måltider med mer grønnsaker vært enda bedre, men det er faktisk irrelevant her. For det som er viktig, er å foreslå noe som hun faktisk gjennomfører. Slik det er med Fjordland, ettersom det er veldig lavterskel.

Jeg synes likevel det er synd (og helt feil!) at det bare er Fjordland som blir profilert og dermed får gratisreklame her. For det finnes også andre produsenter som lager ferdigmat, som lager minst like bra måltider (og i noen tilfeller til og med enda bedre) enn akkurat Fjordland. I tillegg fins det matkasser med måltider som er kjappe og enkle.

Men dette blir en liten bagatell. Jeg synes Tine Sundfør her har kommet fram til en veldig god løsning til akkurat Else. For det må jo være hovedoppgaven når man skal komme med ernæringsråd til en som trenger å endre livsstilen, at det er noe som passer akkurat den personen det gjelder, og at det er noe de enkelt klarer å gjennomføre.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marissa skrev (1 time siden):

Her er jeg veldig uenig med deg. Du får bekreftet din fordom om at overvektige er folk uten kontroll som ikke begrenser noe i livet, og som begraver seg i snacks foran fjernsynet hver kveld og er helt skyld i sin egen tilstand. Derfor liker du serien, de bekrefter det du og andre tror og mener å ha visst hele tiden. Faktum er at de fleste overvektige ikke lever som Else, de fleste spiser ikke bolle, treretters, pizza, sjokolade og chips + annen mat ila en dag. De kommer ikke hjem kl 20 og har foodora som førstevalg. 

Du har åpenbart vært litt selektiv i det du har tatt inn, men jeg håper du fikk med deg Hjelmeseth sin kommentar om at gener er viktig. Du vet, de samme genene som også spiller inne for en hel rekke tilstander vi ikke ansvarliggjør og latterliggjør folk for. Gener som forårsaker hjerte og karsykdommer, kreft, infertilitet, nedsatt syn, høyde ect. Gener påvirker også apetittregulerende hormoner og evnen til å legge på seg.

Jeg liker Else, men mitt største ankepunkt mot denne serien er at den kun bidrar til å bekrefte stigma, som du så strålende viser i ditt innlegg. Den bidrar kun til at de som allerede er besserwizzere innen overvekt har fått bekreftet sin tro og kommer til å slå i bordet med den ved enhver situasjon, og dermed øke stigma mot overvektige og gjøre livet deres bare ett lite hakk mer vanskelig enn de føler fra før.

 

Å være litt overvektig pga gener VS å veie 50kg for mye er ulikt. Gener har litt å si, men det er ikke sånn at det for alltid er umulig å gå ned (les noen kg, ikke nødvendigvis normal BMI). Jeg tror ikke en på 110kg spiser 2 knekkebrød med magert pålegg til frokost, lunsj og kvelds, og middag på maks 450 kalorier.  Men noen legger selvsagt på seg lettere og det kan ta tid å gå ned. 

Alle forstår at medisiner og sykdom kan spille en rolle også, men det gjelder langt i fra alle. 

Det er faktisk ganske vanlig å overspise i Norge. Det er en grunn for at vekten øker i befolkningen.

  • Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marissa skrev (2 timer siden):

Her er jeg veldig uenig med deg. Du får bekreftet din fordom om at overvektige er folk uten kontroll som ikke begrenser noe i livet, og som begraver seg i snacks foran fjernsynet hver kveld og er helt skyld i sin egen tilstand. Derfor liker du serien, de bekrefter det du og andre tror og mener å ha visst hele tiden. Faktum er at de fleste overvektige ikke lever som Else, de fleste spiser ikke bolle, treretters, pizza, sjokolade og chips + annen mat ila en dag. De kommer ikke hjem kl 20 og har foodora som førstevalg. 

Du har åpenbart vært litt selektiv i det du har tatt inn, men jeg håper du fikk med deg Hjelmeseth sin kommentar om at gener er viktig. Du vet, de samme genene som også spiller inne for en hel rekke tilstander vi ikke ansvarliggjør og latterliggjør folk for. Gener som forårsaker hjerte og karsykdommer, kreft, infertilitet, nedsatt syn, høyde ect. Gener påvirker også apetittregulerende hormoner og evnen til å legge på seg.

Jeg liker Else, men mitt største ankepunkt mot denne serien er at den kun bidrar til å bekrefte stigma, som du så strålende viser i ditt innlegg. Den bidrar kun til at de som allerede er besserwizzere innen overvekt har fått bekreftet sin tro og kommer til å slå i bordet med den ved enhver situasjon, og dermed øke stigma mot overvektige og gjøre livet deres bare ett lite hakk mer vanskelig enn de føler fra før.

 

helt enig. Eit feitt liv med Ronny Aase, som på mange måter er en glitrende serie, har det samme problemet. Der presenteres hovedpersonen som en person som hiver innpå 5000 kcal til dagen, og da er det jo bare å kutte et par tsen, så er jobben gjort liksom. Veldig problematisk for den store mengden overvektige som holder en sunn og restriktiv diett.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (1 time siden):

helt enig. Eit feitt liv med Ronny Aase, som på mange måter er en glitrende serie, har det samme problemet. Der presenteres hovedpersonen som en person som hiver innpå 5000 kcal til dagen, og da er det jo bare å kutte et par tsen, så er jobben gjort liksom. Veldig problematisk for den store mengden overvektige som holder en sunn og restriktiv diett.

Hvem er de overvektige som spiser sunt og restriktivt? Jeg har aldri i mitt liv møtt en overvektig som ikke spiste for mye. Og det inkluderer meg selv for øvrig.

  • Liker 24
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lizard skrev (11 minutter siden):

Hvem er de overvektige som spiser sunt og restriktivt? Jeg har aldri i mitt liv møtt en overvektig som ikke spiste for mye. Og det inkluderer meg selv for øvrig.

hva mener du med "hvem"? skal jeg ramse dem opp med navn liksom?

Uansett skjønner jeg ikke argumentasjon som bygger på at folk du ikke kjenner personlig, ikke eksisterer.

Endret av Lucille
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (8 timer siden):

hva mener du med "hvem"? skal jeg ramse dem opp med navn liksom?

Uansett skjønner jeg ikke argumentasjon som bygger på at folk du ikke kjenner personlig, ikke eksisterer.

Neida, klarer meg uten navneliste. Men ser gjerne forskning! 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
11 hours ago, Lucille said:

helt enig. Eit feitt liv med Ronny Aase, som på mange måter er en glitrende serie, har det samme problemet. Der presenteres hovedpersonen som en person som hiver innpå 5000 kcal til dagen, og da er det jo bare å kutte et par tsen, så er jobben gjort liksom. Veldig problematisk for den store mengden overvektige som holder en sunn og restriktiv diett.

Jeg lurer litt på hva du mener med overvekt. Inkluderer det alle som har 10 til 100 kg for mye?

De som har 10kg for mye kan nok spise sunt og fortsatt være overvektige. I den moderne stillesittende tid så trenger vi desto mindre mat før det bikker over. Selv bruker jeg mye tid foran en dataskjerm i hverdagen, og hadde folk visst hvor lite jeg spiser for å holde en normal, slank vekt, så hadde de trodd jeg sultet meg.

De som har 50 kg for mye, og ikke har ødem e.l, her spiser de aller fleste for mye. Kanskje spiser de sunn mat, men de spiser fortsatt for mye. Det er en veldig liten prosent som spiser som en slank og fortsatt er veldig overvektig. Da er det snakk om diverse sykdom som de fleste veldig overvektige ikke har. Med mindre man definerer ødelagt bakteriekultur i magen som sykdom. Noe man for så vidt kunne gjort.

Når det er sagt, så er det fortsatt mange ting som påvirker sult, metthet osv som gjør at det er vanskeligere for noen å gå ned i vekt eller holde lav vekt, enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spist så mye på én dag som Else gjorde den dagen som ble vist i programmet, men har likevel hatt en BMI på nesten 40. Det holder fint med et sunt kosthold i bunnen og litt for mye sjokolade en lørdag og kanskje også søndag, å spise for mye gryterett på onsdag, to brødskiver mer enn nødvendig på torsdag, osv. 

Det er en mellomting mellom å innta mengder og å spise sunt og restriktivt. 

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (22 timer siden):

Angående Fjordland-diskusjonen så synes jeg det er fint å se et livsstilsprogram der målet er å forbedre livsstilen sin, ikke perfeksjonere den. Fjordland har stort sett fornuftige porsjonspakninger med et OK innhold av kalorier. Det er prosessert, men ikke ultraprosessert, slik noen skriver. De fleste ingrediensene er gjenkjennbare, i motsetning til en del Toro-poser, for eksempel. ;) I tillegg er det tilgjengelig for stort sett alle, og prisen er heller ikke så verst (50-80 kroner per porsjon er slett ikke særlig dyrere enn å kjøpe selv med dagens priser, og man slipper å tenke på matsvinn). 

Selv skulle jeg gjerne sett at vi kanskje fikk litt flere middagstips for oss som spiser som en familie og liker å lage mer av maten fra bunnen av, men det er jo ikke der Else er, verken i livsstil eller motivasjon, så det ville jo i så fall bare blitt et triks for publikum og jeg er fan av at det som vises på slike serier skal være realistisk innenfor premissene som vises. 

Jeg synes derimot at den treningsøkten med han PT-en var mye verre å se på. 🙈 Her har man virkelig ikke funnet riktig trener. Hensikten var jo god: nå skal jeg trene ei utrent dame i 40-åra. Da er det viktig at jeg klarer å vise at trening er gøy. Men altså hoppetau?? Det er ekstremt hit or miss. For det første så er det ikke gitt at alle har gode erfaringer eller minner fra hoppetau i friminuttene, i alle fall ikke blant de som hadde noen kilo ekstra i barndommen, og for det andre så er det ganske krevende og krever at du mestrer koordinasjon og tempo samtidig. Hadde han dratt frem en rockering så ville det vært bedre. 

Hele seansen minnet meg om en scene fra 16-ukers helvete der Martin Sundby skal trene Jenny Jensen for første gang. Hun kommer inn på gymmet og sier at hun ønsker å bli merkbart sterkere og få muskler og at det er viktig å ha det gøy. Det Sundby gjør er å plassere henne på ellipsemaskinen, som hun umiddelbart hater. Bekrefter mine fordommer om at godt trente menn ikke har peiling på hvordan det føles å være utrent dame. :P 

Jeg fikk hakeslepp da hoppetauet kom frem! Nå har riktignok ikke Else født barn, men likevel! 
En offentlig park er ikke plassen å teste ut om bekkenbunnsmuskulsturen holder foråsidetsånn.  

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizard skrev (På 27.4.2023 den 6.41):

Neida, klarer meg uten navneliste. Men ser gjerne forskning! 

 

Refreng skrev (På 27.4.2023 den 7.50):

Jeg lurer litt på hva du mener med overvekt. Inkluderer det alle som har 10 til 100 kg for mye?

De som har 10kg for mye kan nok spise sunt og fortsatt være overvektige. I den moderne stillesittende tid så trenger vi desto mindre mat før det bikker over. Selv bruker jeg mye tid foran en dataskjerm i hverdagen, og hadde folk visst hvor lite jeg spiser for å holde en normal, slank vekt, så hadde de trodd jeg sultet meg.

De som har 50 kg for mye, og ikke har ødem e.l, her spiser de aller fleste for mye. Kanskje spiser de sunn mat, men de spiser fortsatt for mye. Det er en veldig liten prosent som spiser som en slank og fortsatt er veldig overvektig. Da er det snakk om diverse sykdom som de fleste veldig overvektige ikke har. Med mindre man definerer ødelagt bakteriekultur i magen som sykdom. Noe man for så vidt kunne gjort.

Når det er sagt, så er det fortsatt mange ting som påvirker sult, metthet osv som gjør at det er vanskeligere for noen å gå ned i vekt eller holde lav vekt, enn andre.

det er jo ikke så vanskelig å regne ut, med enkel matematikk, hvordan man kan bli overvektig på et ganske lite kalorioverskudd, når det skjer gradvis over mange år.

Hvis vi legger til grunn at vi legger på oss 1 kilo kroppsfett av 7500 kcal for mye, så er det jo enkel matematikk at man kan legge på seg 50 kilo over 10 år med bare 100 kcal for mye per dag.

Og hva er 100 kcal? en brødskive eller en banan, eller to epler, eller et egg. 

Før protestene hagler inn - ja, jeg vet at kaloribehovet øker med økende vekt. Poenget er å illustrere at det går an å bli svært overvektig uten at det ligger overspising under av den typen vi ser i disse programmene.

Når jeg ser de mengdene som Else og Ronny spiser, så blir jeg overrasket over lite overvektige de er i forhold til kaloriinntaket. Jeg har hatt nokså samme mål som Else, men jeg kom ikke dit med 5000 kcal til dagen, jeg kom dit på et normalt, sunt kosthold over 20 år. Hadde jeg spist som Else ville jeg veid mange hundre kilo, det er jeg overbevist om.

Nå tror ikke jeg lenger på et enkelt kalorier inn og ut-regnestykke, jeg tror det er langt mer komplekst og sammensatt enn bare det, med mange andre faktorer som spiller inn.

Men poenget er altså, at også et regnestykke som kun er basert helt enkelt på kalorier ut/inn, viser at det går an å bli overvektig uten fråtsing og overspising på junk.

Endret av Lucille
  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes serien er helt fantastisk. Og jeg husker ekstra godt da ernæringsfysiologen sa: og så kan du enkelt lage en ratatouille på kvelden når du kommer hjem fra jobb. Else svarte noe i den duren: når jeg kommer hjem dautrøtt og sliten kl 23.00 etter en laaaang dag på oppdrag og forestillinger, er det å stelle i stand en ratatouille det siste jeg tenker på altså. 

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg sett episode 3 og synes fremdeles det er en bra serie. 

Har lest hele tråden og reagerer litt på at det fokuseres så mye på det psykiske som årsak til overvekt.

Jeg er altså overvektig. Har vært det nesten hele mitt voksne liv. Og grunnen er at jeg spiser for mye og at jeg spiser mat jeg ikke burde spise.

Det er ingen underliggende årsaker, jeg har ikke behov for å bearbeide noen følelser. Det er ingen traumer fra barndommen, jeg spiser ikke bort følelsene mine, jeg trøstespiser ikke og jeg hater verken meg selv eller kroppen min. Jeg har heller ikke komplekser for kroppen min, den fungerer ganske greit. Men jeg vet at jeg utsetter meg selv for mange potensielle sykdommer ved å være overvektig, og det bekymrer meg.

Jeg har god kunnskap om mat og ernæring, jeg liker å lage mat og spiser i utgangspunktet veldig sunt. 

MEN… selv om jeg vet hvilken mat jeg bør spise OG liker å lage sunn mat, så har jeg problem med selvbeherskelse. Det hjelper ikke å spise sunt hele uken når jeg faller i sjokoladefellen fredag, lørdag og kanskje søndag. Og noen kvelder i uken. Jeg elsker kaloririk mat, gode oster, rødvin, desserter osv. 

Jeg spiser ikke usunne ting fordi jeg er ensom, jeg spiser det fordi jeg har voldsom craving på spesielt søtt. Jeg er bevisst på å ikke ha slike ting i hus, men noen ganger klarer jeg ikke å motstå trangen, det er da jeg stikker ned på butikken og kjøper ting jeg ikke burde. 

Og når jeg først har begynt å spise har jeg vanskelig for å begrense meg. Jeg vet ikke helt hvorfor, om det er bare dårlig selvkontroll, om det er noe «ubalanse» i kroppen min eller noe annet. Jeg ser jo at andre ikke har samme problem. 

Så det er det jeg forsøker å endre på, å motstå trangen til å spise det jeg vet jeg ikke burde. Samt å spise mindre porsjoner mat. Jeg tror det er mange som har det som meg.

 

Endret av Sign
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sign skrev (12 minutter siden):

Så det er det jeg forsøker å endre på, å motstå trangen til å spise det jeg vet jeg ikke burde. Samt å spise mindre porsjoner mat. Jeg tror det er mange som har det som meg.

 

Sitat

Har lest hele tråden og reagerer litt på at det fokuseres så mye på det psykiske som årsak til overvekt.

Jeg tror også det er mange som har det som deg. Samtidig tror jeg det er enda flere som har psykiske årsaker til overvekt, så derfor synes jeg at det er bra at det fokuseres på. For som oftest blir det ikke det.

Folk som Else, som spiser for å døyve følelser, blir satt på lavkaloridietter i stedet for at man prøver å nøste opp i hva overspisingen skyldes. Og det er jo å begynne i fullstendig feil ende - og ikke minst fullstendig irrelevant ende.

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosemarin skrev (På 25.4.2023 den 19.52):

Ok.. men hun har jo likevel et mønster som må brytes og hjelpes til å håndtere følelsene annerledes selv om hun ikke kvalifiserer til en diagnose da. Så er jo rart hvis man ikke tar det med i beregningen 

I episode 3 kommer det mer om dette med emosjonell overspising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

000VF000 skrev (Akkurat nå):

Synes dagens episode var litt kjedelig. 

Jeg synes at det med "mindful eating" var viktig og interessant.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (10 timer siden):

Før protestene hagler inn - ja, jeg vet at kaloribehovet øker med økende vekt. Poenget er å illustrere at det går an å bli svært overvektig uten at det ligger overspising under av den typen vi ser i disse programmene.

Det går jo ikke an å bli svært overvektig slik du legger det frem, nettopp på grunn av økende hvileforbrenning. Man må jo da øke inntaket i takt med økende vekt. Men dette har du jo tydeligvis fått med deg så jeg skjønner ikke helt hva du vil med eksempelet ditt. Den personen vil jo legge på seg noen få kg og dermed vedlikeholde den vekta. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emosjonell spising trenger ikke bunne i dype ting. Mange av oss vokser u-optimalt, selvom det ikke er dypt traumatiserende.  Jeg har vært endel o Asia og syns de har et helt annet fokus på mat der. Mat er brensel og porsjonene små og man lager ekstra god mat til bryllup o.lign. Ikke hver dag. Småsnackings hele dagen hver dag er ikke en del av kulturen. Her spiser man bort følelser, kjedsomhet, ensomhet og alt mulig. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...