Gå til innhold

Helsekost Furuseth


Triviella

Anbefalte innlegg

kraftwerk skrev (På 25.4.2023 den 19.31):

Jeg er ikke særlig begeistret for henne selv. Og at hun mener Fjordland skal spises til middag hver dag, altså - Fjordland er ultra-prosessert mat med mye sukker og tilsetningsstoffer, selv om det er små porsjoner. De små porsjonene inneholder en god del mer kalorier enn hvis man hadde lagd det selv. 

Hadde syntes det hadde vært tøft hvis de hadde invitert med en annen ernæringsfysiolog.

"Kalorier inn og kalorier ut" som hun så fint sa før Else slo ut tennene hennes med en gryte, er ikke hele løsningen. I hvert fall ikke over tid. Jeg syns det hadde vært bra om det kom inn en kokk f.eks., som kunne ha vist Else hvordan hun kunne lage kjappe og enkle måltider slik at hun kunne bli mer glad i råvarer og matlaging. Mealprepping, å forberede visse steg av matlagingen, kaste det i en gryte eller en panne når hun kom hjem etter en lang dag. Det der med å holde vekten nede og spise balansert skal i en ideell verden vare livet ut, og man blir jævla lei av knekkebrød, fjordland og gulrøtter til slutt. Syns hun ernæringseksperten hadde en oven ifra og ned holdning som skinte gjennom, selv om hun prøvde å kamuflere det. 

Men, ærlig talt, så er det mat hun kan og næring hun har kunnskap om. Har truffet folk som enten er PT eller ernæringsfysiolog, og de har en tendens til å ha en veldig vitenskapelig og faktabasert tilnærming. Også kjenner de seg sjelden igjen i det med spiseforstyrrelser og det å presse i seg en kebab mens man griner. Emilie Nereng er et godt eksempel, hun har hele livet sitt vært aktiv og glad i matlaging og det å ta vare på kroppen sin. Det gir mening at man har vanskelig for å sette seg inn i det å være overvektig, hvis man aldri har vært på den siden av fjøla selv. 

Veldig bra de fikk inn hun psykologspesialisten da, hun var så utrolig veltalt og empatisk og hadde stor kunnskap. Det med at helsevesenet må bli flinkere til å forene det emosjonelle med det fysiske var et godt poeng. Er det seriøst sånn at folk kan bli godkjent for gastric bypass uten psykologisk evaluering først?!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

anonymLala skrev (På 30.4.2023 den 21.47):

Er det bare jeg som reagerer på at kostplanen har 1500 kalorier, med mulighet for å gå ned til 1200 for å "smi mens jernet er varmt?" Er ikke målet å skape en varig endring? Det skjer ikke ved ren motivasjon i noen få uker, men ved å skape gode vaner. 

Reagerte også på det. 1200 kalorier er ikke vits engang, hvis startvekten er så høy som den var for deltakerne. Vedlikeholdskaloriene til Else ble jo estimert til 3000? Det er ikke før man har gått ned en god del og vekta står stille over en periode man kan vurdere å kutte ned mengden kalorier man spiser. Trodde i hvert fall det var standarden? 1200 er ekstremt lite. Kan tenke meg det er ekstra ille for kvinner, som har litt varierende ernæringsbehov utfra hvor man er i syklusen. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
3 minutter siden, Kullsyrevann said:

Reagerte også på det. 1200 kalorier er ikke vits engang, hvis startvekten er så høy som den var for deltakerne. Vedlikeholdskaloriene til Else ble jo estimert til 3000? Det er ikke før man har gått ned en god del og vekta står stille over en periode man kan vurdere å kutte ned mengden kalorier man spiser. Trodde i hvert fall det var standarden? 1200 er ekstremt lite. Kan tenke meg det er ekstra ille for kvinner, som har litt varierende ernæringsbehov utfra hvor man er i syklusen. 

Som blueberry forklarer på forrige side er det forskning som viser at veldig lavt kaloriinntak i begynnelsen tvert imot kan ha mer positiv effekt enn gradvis nedtrapping. Så det du beskriver er ikke standarden lengre, det gjøres individuelle vurderinger. 

Les for eksempel her 

https://sunnskepsis.wordpress.com/2014/10/31/raskt-vekttap-er-ikke-nodvendigvis-verre/

Det er også omtalt på s 44 eller noe i nasjonal faglig retningslinje om overvekt. 

Men en av grunnene til at vektnedgang er så vanskelig er jo at ingen løsning passer for alle. Så dette er ikke en fasit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (16 timer siden):

Som blueberry forklarer på forrige side er det forskning som viser at veldig lavt kaloriinntak i begynnelsen tvert imot kan ha mer positiv effekt enn gradvis nedtrapping. Så det du beskriver er ikke standarden lengre, det gjøres individuelle vurderinger. 

Les for eksempel her 

https://sunnskepsis.wordpress.com/2014/10/31/raskt-vekttap-er-ikke-nodvendigvis-verre/

Det er også omtalt på s 44 eller noe i nasjonal faglig retningslinje om overvekt. 

Men en av grunnene til at vektnedgang er så vanskelig er jo at ingen løsning passer for alle. Så dette er ikke en fasit. 

Og akkurat dette er grunnen til at jeg liker dette programmet. Vi får se veldig lite av kostholdsopplegget slik at det ikke er mulig å kopiere eller konkludere med at de har laget en fasit. Det er ingen bastante påstander om kosthold, men heller et større bilde det legges fokus på. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (38 minutter siden):

Og akkurat dette er grunnen til at jeg liker dette programmet. Vi får se veldig lite av kostholdsopplegget slik at det ikke er mulig å kopiere eller konkludere med at de har laget en fasit. Det er ingen bastante påstander om kosthold, men heller et større bilde det legges fokus på. 

Det er veldig sant og enig. Men fortsatt litt dumt at de karikerer det og antyder at alternativet til mcern til alle måltider er å knaske gulrøtter og fremstiller det «grusomt».  Men ja, vi vet jo som du sier lite om matplanen 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosemarin skrev (2 timer siden):

Det er veldig sant og enig. Men fortsatt litt dumt at de karikerer det og antyder at alternativet til mcern til alle måltider er å knaske gulrøtter og fremstiller det «grusomt».  Men ja, vi vet jo som du sier lite om matplanen 

Ja, men visuelle virkemidler er viktig i tv/ film. Det kommer en ikke helt unna. Jeg er helt enig med deg, men samtidig må tv spille litt på stereotyper for å fenge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rosemarin skrev (2 timer siden):

Må si at Kjerkhol kom dårlig ut av det i dagens episode. 

Veldig! 

Hun var negativ til Elses innspill, men hadde ingen egne forslag til tiltak som kan brukes for å hindre overvekt blant folk. Det eneste konkrete hun snakket om var tiltak mot røyking, men det er jo helt urelevant for dette programmet. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (10 minutter siden):

Veldig! 

Hun var negativ til Elses innspill, men hadde ingen egne forslag til tiltak som kan brukes for å hindre overvekt blant folk. Det eneste konkrete hun snakket om var tiltak mot røyking, men det er jo helt urelevant for dette programmet. 

Hun bare lira av seg floskler og virker jo ikke å erkjenne eller forstå noe som helst. (Det gjelder jo i en del andre saker også, så )

Og hva var greia om å begynne å snakke om røyking?

folk forstår jo at politikere må ta hensyn til helhet osv når de innfører ting, men burde jo kunne kreve et minimum av at ministeren forstår og anerkjenner utfordringer som finnes 🙃😝

Endret av rosemarin
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosemarin skrev (2 timer siden):

Må si at Kjerkhol kom dårlig ut av det i dagens episode. 

Helt enig. Veldig typisk politiker som skal ta vare på alles interesser. Produsenter skal vernes, det er faktisk et av de største problemene med matindustrien. Hadde vi turt å gjøre slike drastiske tiltak som Else tester hadde det hadd en stor effekt på individet, men også på industrien. Vi må faktisk tørre å risikere noe i industrien for å bedre folkehelsen, man kan ikke blidgjøre alle og akkurat nå er det industrien som smiler. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (3 minutter siden):

Helt enig. Veldig typisk politiker som skal ta vare på alles interesser. Produsenter skal vernes, det er faktisk et av de største problemene med matindustrien. Hadde vi turt å gjøre slike drastiske tiltak som Else tester hadde det hadd en stor effekt på individet, men også på industrien. Vi må faktisk tørre å risikere noe i industrien for å bedre folkehelsen, man kan ikke blidgjøre alle og akkurat nå er det industrien som smiler. 

Joda politikere må jo til en viss grad det, men hun fremstår jo fullstendig tafatt uten noe vilje en gang til å anerkjenne eller forstå hvordan ting fungerer og å ta feks forskning på alvor. Blir helt matt

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosemarin skrev (5 minutter siden):

Joda politikere må jo til en viss grad det, men hun fremstår jo fullstendig tafatt uten noe vilje en gang til å anerkjenne eller forstå hvordan ting fungerer og å ta feks forskning på alvor. Blir helt matt

Ikke misforstå, jeg hater sånn politisk unnvikelse av problemer. Ingen politikere tør å røre matindustrien her i Norge. Det skjer ikke dessverre. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Dagens episode var bra. Og terningkast 1 til Kjerkol ass. Hun har jo absolutt ingen konkrete tiltak og slaktet alt av Elses forslag. Bare svada. Irriterer meg over at Else ikke stilte henne mer til veggs. Kjerkol sier at vi ikke kan ha advarsler på potetgull, at det bare funka for røyk fordi røyk gjør jo oss ingenting bra. Det gjør da ikke potetgull heller da!!?? 

Og at det går utover produsentene med avgifter. Ja, hvis vi skal gå ned i vekt så MÅ vi kjøpe mindre sukker/snacksvarer og da MÅ det gå utover produsentene! Det finnes jo ingen vei utenom. Du kan ikke BÅDE få befolkningen ned i vekt OG beskytte salgsvolumet av snacks og godteri. Hva er det denne ministeren innbiller seg? SKOLEFRUKT??? 

Jeg ble litt provosert av dagens episode ja. Tafatte politikere. Denne regjeringen får en stor tommel ned fra meg. Ikke at han beltemannen var så mye bedre, han mente at det ikke er noe politikerne kan gjøree. Neivel, da har vi tapt da.

Jeg g er helt enig i at fedmeepidemien ikke kan løses av individene. Noen individer kan få det til, men på samfunnsnivå må politikerne på banen. Vi trenger en ny helteminister som Høybråten. 🥳

 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albbas skrev (5 minutter siden):

Dagens episode var bra. Og terningkast 1 til Kjerkol ass. Hun har jo absolutt ingen konkrete tiltak og slaktet alt av Elses forslag. Bare svada. Irriterer meg over at Else ikke stilte henne mer til veggs. Kjerkol sier at vi ikke kan ha advarsler på potetgull, at det bare funka for røyk fordi røyk gjør jo oss ingenting bra. Det gjør da ikke potetgull heller da!!?? 

Og at det går utover produsentene med avgifter. Ja, hvis vi skal gå ned i vekt så MÅ vi kjøpe mindre sukker/snacksvarer og da MÅ det gå utover produsentene! Det finnes jo ingen vei utenom. Du kan ikke BÅDE få befolkningen ned i vekt OG beskytte salgsvolumet av snacks og godteri. Hva er det denne ministeren innbiller seg? SKOLEFRUKT??? 

Jeg ble litt provosert av dagens episode ja. Tafatte politikere. Denne regjeringen får en stor tommel ned fra meg. Ikke at han beltemannen var så mye bedre, han mente at det ikke er noe politikerne kan gjøree. Neivel, da har vi tapt da.

Jeg g er helt enig i at fedmeepidemien ikke kan løses av individene. Noen individer kan få det til, men på samfunnsnivå må politikerne på banen. Vi trenger en ny helteminister som Høybråten. 🥳

 

Dette, 200 % dette!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (3 minutter siden):

Dagens episode var bra. Og terningkast 1 til Kjerkol ass. Hun har jo absolutt ingen konkrete tiltak og slaktet alt av Elses forslag. Bare svada. Irriterer meg over at Else ikke stilte henne mer til veggs. Kjerkol sier at vi ikke kan ha advarsler på potetgull, at det bare funka for røyk fordi røyk gjør jo oss ingenting bra. Det gjør da ikke potetgull heller da!!?? 

Og at det går utover produsentene med avgifter. Ja, hvis vi skal gå ned i vekt så MÅ vi kjøpe mindre sukker/snacksvarer og da MÅ det gå utover produsentene! Det finnes jo ingen vei utenom. Du kan ikke BÅDE få befolkningen ned i vekt OG beskytte salgsvolumet av snacks og godteri. Hva er det denne ministeren innbiller seg? SKOLEFRUKT??? 

Jeg ble litt provosert av dagens episode ja. Tafatte politikere. Denne regjeringen får en stor tommel ned fra meg. Ikke at han beltemannen var så mye bedre, han mente at det ikke er noe politikerne kan gjøree. Neivel, da har vi tapt da.

Jeg g er helt enig i at fedmeepidemien ikke kan løses av individene. Noen individer kan få det til, men på samfunnsnivå må politikerne på banen. Vi trenger en ny helteminister som Høybråten. 🥳

 

Ja herregud. Selvsagt har enkeltpersoner eget ansvar. Men på lik linje med feks røyk og alkohol så er jo faktisk de store mengdene med sukker, fett, ultraprossessert mat osv skadelig, ikke bare for vekt og fedme men helsen genrelt. Og at helseministeren da ikke tar innover seg forskning og fagkunnskap om det og sier «man må jo kos sæ i modererate mængda, vi tenker skolefrukt e en god løsning», da blir jeg rett og slett sjokkert over at hun ikke forstår at det bør reguleres og stilles strengere krav til innhold og markedsføring i det minste. Hun virker jo totalt blåst?

  • Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var jo såvidt inne på dette med plassering av mat inne i butikkene. Her er det faktisk gjort noen studier på dette i andre land (finner ikke igjen link) og hvis man byttet plass på frukt (først i butikken) og godteri (sist i butikken) så har det alene stor effekt. Så bare et lite krav om plassering hadde hjulpet, og det er virkelig ikke et komplisert grep. 

Når vi kommer inn i en butikk er vi bevisste og målrettet, mens når vi nærmer oss kassa er vi litt mer spontane og lar oss friste. Spesielt om det er kø. 

Men dagligvarene vil jo ikke dette selvfølgelig. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*blueberry* skrev (2 timer siden):

De var jo såvidt inne på dette med plassering av mat inne i butikkene. Her er det faktisk gjort noen studier på dette i andre land (finner ikke igjen link) og hvis man byttet plass på frukt (først i butikken) og godteri (sist i butikken) så har det alene stor effekt. Så bare et lite krav om plassering hadde hjulpet, og det er virkelig ikke et komplisert grep. 

Når vi kommer inn i en butikk er vi bevisste og målrettet, mens når vi nærmer oss kassa er vi litt mer spontane og lar oss friste. Spesielt om det er kø. 

Men dagligvarene vil jo ikke dette selvfølgelig. 

Jeg tror dette hadde vært et utrolig bra grep. Det lar seg enkelt gjennomføre og regulere. Jeg vet at jeg selv alltid fyker målbevisst mot det jeg skal ha i starten av handleturen og at jeg virrer mer på slutten mens jeg lurer på om jeg har husket alt osv. Det krever også mer å gå tilbake igjen hvis man ikke konkret VET at man skal ha noe godteri/snacks, men bare lar seg friste. I tillegg slipper man mas fra barn om godteri og slikt når man står i køen. Det blir mindre salg for butikkene, ja, men tror det hadde hatt mye å si for sukkerinntaket for folk flest.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

 

2 hours ago, *blueberry* said:

De var jo såvidt inne på dette med plassering av mat inne i butikkene. Her er det faktisk gjort noen studier på dette i andre land (finner ikke igjen link) og hvis man byttet plass på frukt (først i butikken) og godteri (sist i butikken) så har det alene stor effekt. Så bare et lite krav om plassering hadde hjulpet, og det er virkelig ikke et komplisert grep. 

Når vi kommer inn i en butikk er vi bevisste og målrettet, mens når vi nærmer oss kassa er vi litt mer spontane og lar oss friste. Spesielt om det er kø. 

Men dagligvarene vil jo ikke dette selvfølgelig. 

Ja, jeg syntes dette var interessant. Jeg bor i Storbritannia, og på min lokale Tesco er grønnsakene plassert nesten helt innerst i butikken, og man går ikke naturlig gjennom grøntavdelingen, så man må bevisst gå dit. Noe av det aller første man ser når man går inn, er potetgull og godteri på tilbud.

Og nå er også Storbritannia et av de få landene som er verre enn Norge på overvekt i Europa. Jeg kjenner flere som aldri spiser frukt og grønt.

 

Edit: Vil også nevne at jeg er så sur for at vi ikke har noe som ligner på Fjordland her. Jeg bor alene og liker egentlig å lage mat, men f.eks. nå har jeg korona, har nesten ikke energi, har ingen til å lage mat til meg, så finnes det INGENTING av ferdigmat som faktisk er ganske sunt og smaker ok.

Endret av Linny111
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så pinlig å se opptredenen til helseministerer Kjerkol og blir på en måte litt redd for egen helse da den ikke virker ivaretatt i det hele tatt (og jeg er frisk, rask og normalvektig). Når hun sier at eventuelle tiltak vil gå utover produsentene🫣 Altså hva faen.. Selvfølgelig vil det det, men til det beste for samfunnet, individer og fedmen vi opplever som økende i Norge. Det gikk vel utover tobakksprodusenter i sin tid også? 

Noe sier meg at Bent Høie hadde løst den situasjonen 1000 ganger bedre. Det handler ikke om å komme med løfter «på lufta» el. men å erkjenne at det er et problem som KAN løses politisk. 
Hvis hun i det hele tatt «gidder» å gjøre noe så er det kanskje å sette ned en faggruppe som skal bruke masse tid og ressurser på å komme med gode tiltak og løsninger som hun velger å ikke ta til etterretning..? 
(PS.: ja jeg vet at det ikke kun er hun som «styrer» alene..)

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mperle skrev (4 timer siden):

Det var så pinlig å se opptredenen til helseministerer Kjerkol og blir på en måte litt redd for egen helse da den ikke virker ivaretatt i det hele tatt (og jeg er frisk, rask og normalvektig). Når hun sier at eventuelle tiltak vil gå utover produsentene🫣 Altså hva faen.. Selvfølgelig vil det det, men til det beste for samfunnet, individer og fedmen vi opplever som økende i Norge. Det gikk vel utover tobakksprodusenter i sin tid også? 

Noe sier meg at Bent Høie hadde løst den situasjonen 1000 ganger bedre. Det handler ikke om å komme med løfter «på lufta» el. men å erkjenne at det er et problem som KAN løses politisk. 
Hvis hun i det hele tatt «gidder» å gjøre noe så er det kanskje å sette ned en faggruppe som skal bruke masse tid og ressurser på å komme med gode tiltak og løsninger som hun velger å ikke ta til etterretning..? 
(PS.: ja jeg vet at det ikke kun er hun som «styrer» alene..)

Det er egentlig helt irrelevant hvilken politiker de hadde snakket med. Kjerkhol klarte ikke å pakke det inn på en god måte og fremsto utrolig trangsynt, men det er ingen partier i dag som hadde ment noe annet. De hadde kanskje snakket bedre for seg, men ord er bare ord og ikke handling. Handlingen er like fraværende fordi produsentene er så viktige. Vi har gitt de altfor stor makt i Norge. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...