Gå til innhold

Helsekost Furuseth


Triviella

Anbefalte innlegg

On 4/25/2023 at 7:35 PM, kraftwerk said:

Nå sa hun til Else at hun fint kunne spise Fjordland, og Else spiste Fjordland-middag opptil flere ganger i bare to episoder.Det var middagene hun spiste altså, ikke noe annet. Var en artikkel om dette i en avis i går eller i dag også. 

Roma ble ikke bygget på en dag.

Hvis hun tilpasser litt etter litt, er vel den langsiktige sjansen for å lykkes bedre? Skulle hun lage mat fra bunnen av med riktig mat hver dag, hadde hun kanskje gitt opp raskere?

All forbedring er ett skritt i riktig retning, slutt å vær så negativ.

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det var tøft gjort at de alle danset burlesk! Og fint at Carina var med, for på Insta framstår hun som veldig imot slankeprogrammer. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som likte programmet vil jeg anbefale podcastene på nrkradio med samme tema også. Det er to stk som er lagt ut, en samtale med psykologspesialist og en med wellnescoachen. Herlig prat! 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantoten skrev (På 28.4.2023 den 22.15):

Nettopp. Mange spiser for å bøte på uro, hva som helst. Man har inngrodde mønstre i hjernen som gjør at det er det man velger hver gang man trenger "noe" for å regulere seg. Mat funker, det har kropp og hjerne erfart, så da gjør man det nærmest på autopilot. 

Det er nettopp det. Og derfor er dette programmet viktig og håper det fortsetter videre i samme spor. Ja for Else og de involverte og mange andre er det at man veier for mye et helsemessig problem og man må derfor ned i vekt og da må nye vaner kunnskap og en annen livsstil til. Det hjelper ernæringsfysiologen og treneren til med her. Men der andre programmer ville gitt seg med det så tar jo dette programmet det videre heldigvis og Utforsker og setter lys på det som ligger bak og hvordan vi bruker mat.

det trenger ikke å dreie seg om en overspisingslidelse eller ekstreme følelser, men vi bruker mat som belønning, kos, selskap (kjedespising, som et aktivitet), av vane, trøst, som forsøk på å bøte på andre ting som trøtthet, slitenhet (feiltolkning av signaler) OSV. Og som du jeg siterer sier; mye mat er spesiallaget for å gi kroppen og hjernen en opplevelse av at det funker; og dermed funker det jo som kos trøst selskap når man er trøtt… og så baller det på seg og blir mønstre, vaner, avhengighet (psykisk og/eller fysisk)

og hvis man ikke er klar over og bevisst på dette så går det jo ofte galt da

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare jeg som reagerer på at kostplanen har 1500 kalorier, med mulighet for å gå ned til 1200 for å "smi mens jernet er varmt?" Er ikke målet å skape en varig endring? Det skjer ikke ved ren motivasjon i noen få uker, men ved å skape gode vaner. 

Endret av anonymLala
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymLala skrev (41 minutter siden):

Er det bare jeg som reagerer på at kostplanen har 1500 kalorier, med mulighet for å gå ned til 1200 for å "smi mens jernet er varmt?" Er ikke målet å skape en varig endring? Det skjer ikke ved ren motivasjon i noen få uker, men ved å skape gode vaner. 

Jeg skjønner poenget, det er "enkelt" å holde seg til så få kalorier om man er motivert. Men det er umulig å leve med over tid, så er helt enig med deg. Synes generelt hun ernæringsfysiologen ikke passer programmet helt. Forstår godt behandlingen Else ga henne i første episode 😄

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Nikea said:

Jeg skjønner poenget, det er "enkelt" å holde seg til så få kalorier om man er motivert. Men det er umulig å leve med over tid, så er helt enig med deg. Synes generelt hun ernæringsfysiologen ikke passer programmet helt. Forstår godt behandlingen Else ga henne i første episode 😄

Enkelt en kort stund, før motivasjonen svikter. Da vil en gjerne gå opp i vekt igjen fort da en ikke har etablerte vaner å lene seg på. Populært kalt jojoslanking. Hun kunne endt tv-tiden sin der ja😂

Endret av anonymLala
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg liker dette programmet mye bedre enn «Eit feitt liv» fra 2021. Der var det mye tvilsom info, mens Helsekost Furuseth fremstår mer ekte og balansert. 

Else og vennene hennes er ikke redd for å si hva de egentlig føler, men de er villige til å prøve uansett. De viser også sårbare sider, vanskeligheter og at ikke alt går på skinner gjennom opplegget. De har selvinnsikt nok til å vise at folk flest vet at det de spiser er enten for mye eller for kcalrikt, og det er ikke kunnskapen rundt dette det står på. Mye er følelser.

Jeg synes Carina var et fint innslag, jeg har tidligere sett på henne med skepsis, men hun fremsto balansert og hadde fokuset på rett sted. Det må ikke alltid handle om den fysiske helsen, for man må ha det bra i den man er som grunnmur.

Det er interessant dette med hjernen også, for vi vet jo at noen er mer genetisk utsatt for fedme. Både visuelt og sensorisk er det ulikheter der som kom godt frem på tv-skjermen. Dette har grunnlag i forskning, og for de som er interessert så er det mye info innen ‘sensory science and obesity’.

At overspisingslidelse som spiseforstyrrelse og norsk matkultur også settes i fokus setter jeg pris på. Det er altfor dårlig helhetlig tilbud for fedmepasienter i norsk helsevesen. Jeg er også veldig enig i at kos ikke må være usunn mat, det trenger heller ikke være mat i det hele tatt. 

Når det kommer til denne Fjordland debatten her inne så må jeg si at det er helt tullete. De fleste rettene til Fjordland er vakuumpakket, og trenger derfor nesten ikke tilsetningsstoffer. De er nesten tilsvarende hjemmelaget mat og inneholder som oftest grønnsaker og en passe mengde protein og kcal for ett måltid. Som det ble sagt tidlig i serien er dette en erstatning for kjappe løsninger, og du finner ikke mye sunnere mat enn Fjordland du kan putte 4 minutter i mikrobølgeovnen en sen kveld når du er for sliten til å lage mat. Else kjøpte mat ute flere ganger om dagen, og ved å bytte ut burgeren og pizzaen med Fjordland torsk og tilsvarende så er det bedre enn mye annet du kunne laget hjemme til og med. Du får heller ikke laget for mye.
Jeg synes Fjordland-rådet er noe av det beste vi har sett innen slike slankeprogram, for selv om hjemmelaget mat basert på helsemyndighetenes anbefaling er å foretrekke er det ikke realistisk for de fleste som ønsker å gå ned i vekt. I alle fall ikke til alle måltider. Man må begynne et sted, så kan man utvide horisonten etter hvert. 

En liten kritikk jeg har nå er vel treningen. Dette er opplagt noe som ikke kommer til å vare evig, men er underholdene for serien. Jeg liker dog at et par av vennene hennes fokuserte på gåturer, det er der nivået bør være for de fleste utrente/ tunge. Treningssenter er og fint om man er litt vant fra før. Å gå langt utenfor komfortsonen er sjelden noe man holder seg til og lager seg som vane. 

  • Liker 35
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymLala skrev (På 30.4.2023 den 21.47):

Er det bare jeg som reagerer på at kostplanen har 1500 kalorier, med mulighet for å gå ned til 1200 for å "smi mens jernet er varmt?" Er ikke målet å skape en varig endring? Det skjer ikke ved ren motivasjon i noen få uker, men ved å skape gode vaner. 

Jeg og reagerte på 1500 kcal når det ble fastslått at Else sin TDEE er ca 3000 kcal. Men, det er nyere forskning som viser at et stort underskudd i 4-6 uker i starten av en livsstilsendring kan kickstarte motivasjonen, så om dette er et foreløpig tall er jeg med. Når kickstarten er over vil kanskje 2200-2500 kcal være mer riktig for en varig livsstilsendring, med nedjusteringer ettersom vekten går nedover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, *blueberry* said:

Jeg og reagerte på 1500 kcal når det ble fastslått at Else sin TDEE er ca 3000 kcal. Men, det er nyere forskning som viser at et stort underskudd i 4-6 uker i starten av en livsstilsendring kan kickstarte motivasjonen, så om dette er et foreløpig tall er jeg med. Når kickstarten er over vil kanskje 2200-2500 kcal være mer riktig for en varig livsstilsendring, med nedjusteringer ettersom vekten går nedover. 

Jeg har nok mer troa på det motsatte. Små endring som vedvarer, med en trend hvor vekten går sakte men sikkert nedover. Faren med for stor vektnedgang i start er at den vil stagnere sammen med motivasjonen, ikke minst legge til rette for ‘’binging’’ innimellom, noe flere av deltagerne allerede har røket på. 
 

Selv små endringer er motiverende, og mestringfølelsen vil gi lyst til å endre mer etterhvert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymLala skrev (1 time siden):

Jeg har nok mer troa på det motsatte. Små endring som vedvarer, med en trend hvor vekten går sakte men sikkert nedover. Faren med for stor vektnedgang i start er at den vil stagnere sammen med motivasjonen, ikke minst legge til rette for ‘’binging’’ innimellom, noe flere av deltagerne allerede har røket på. 
 

Selv små endringer er motiverende, og mestringfølelsen vil gi lyst til å endre mer etterhvert. 

Ja, det var den litt eldre forskningen enig med deg i. Men, de nyere studiene viser at med en veldig lavkcal kickstart har ingen/ få negative aspekter, noe som var veldig overraskende fordi vi alltid har basert rådene rundt det motsatte. Men nå snakker jeg altså om en veldig kort periode fra 1 - (maks)6 uker. 

Sprekker vil man komme innom i en livsstilsendring uansett hvilken metode man bruker. Så lenge man går videre etter de og ikke henger seg opp i det så er det bare et steg på veien. Perfeksjonisme kommer man ikke langt med, det er med den tankegangen man ofte faller helt fra når det kommer en liten motbakke. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg satt og overspiste selv da Else og de andre hadde "det siste måltid" som Else sa de alle sikkert hadde hatt mange ganger før. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg selv har sagt til meg selv at jeg skal gjøre det en siste gang, for å å spise normalt fra og med i morgen.

ENORM respekt til at deltagerne i dette programmet (Else inkludert) som kler seg såpass nakne (både bokstavelig talt og metaforisk) for hele Norge til beskuelse. Da er du TØFF. Jeg håper de alle lykkes i målet om å føle seg bedre i egen kropp og håper bollebakeren får seg en kjæreste ❤️ 

Endret av Nutz
  • Liker 15
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil bare anbefale dere å høre de siste episodene av podcasten hennes også. Der prater hun med flere av de som har deltatt i programmet, og det gir noen fine nyanser til programmet. 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Else har så flotte pupper! Ho har mye å være stolt av og er jo ikke det jeg kaller tjukk. Ho er søt lubben og kler det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker programmet veldig godt. Men syns det er litt dumt at de slenger seg på det karikerte «enten sju donughts og McDonald’s eller knaske gulrot». Man kan da fint gå ned i vekt med annen ordentlig mat og alternativet er ikke bare en gulrot. Det fremstilles som veldig kjedelig å spise sunt og opprettholder mytene..?

Klart man blir sulten av å bare spise gulrøtter, det er oppskriften på sprekk. 🤷‍♀️

Endret av rosemarin
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2023 at 4:09 PM, *blueberry* said:

Ja, det var den litt eldre forskningen enig med deg i. Men, de nyere studiene viser at med en veldig lavkcal kickstart har ingen/ få negative aspekter, noe som var veldig overraskende fordi vi alltid har basert rådene rundt det motsatte. Men nå snakker jeg altså om en veldig kort periode fra 1 - (maks)6 uker. 

Sprekker vil man komme innom i en livsstilsendring uansett hvilken metode man bruker. Så lenge man går videre etter de og ikke henger seg opp i det så er det bare et steg på veien. Perfeksjonisme kommer man ikke langt med, det er med den tankegangen man ofte faller helt fra når det kommer en liten motbakke. 

Har så vidt begynt å se på 4. episode nå, og er ikke overrasket over at Else føler seg ulykkelig. Hun har nå levd på diett som tydeligvis er for streng når hun sier hun er sulten hele tiden. Viljestyrke tar slutt, og selv om det  skulle være ingen/få negative aspekt i følge studier (gjelder disse studiene at det ikke er direkte farlig? Det er jeg i så fall enig i), ser jeg stadig at folk som skal "kickstarte" noe raskt faller tilbake, enten når vekten stagnerer/går opp litt, eller at det blir for lite over tid. En sunn vektnedgang vil i mine øyne ha dager hvor vekten øker og dager hvor vekten synker, men være levelig med en trend som peker nedover. En lavkaloridiett vil som regel kun gå raskt nedover i start, og en vil da føle seg mislykket om/når det øker igjen, selv om det bare er midlertidig. Da er det lett å gi opp.

 

Ellers er jeg veldig for kaloritelling. Kunnskap er makt, og folk flest aner jo knapt hvilke matvarer som er lave i kalorier (som en kan bruke aktivt for å øke volumet i maten). Det gir en veldig god frihetsfølelse når en kan forholde seg til et tall som for eksempel enten er vedlikehold eller lett underskudd, og være ganske sikker på at vekten vil gå nedover over tid. Ikke rekordtid riktignok, men vi må lære oss at ting tar tid.

Endret av anonymLala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymLala skrev (46 minutter siden):

Har så vidt begynt å se på 4. episode nå, og er ikke overrasket over at Else føler seg ulykkelig. Hun har nå levd på diett som tydeligvis er for streng når hun sier hun er sulten hele tiden. Viljestyrke tar slutt, og selv om det  skulle være ingen/få negative aspekt i følge studier (gjelder disse studiene at det ikke er direkte farlig? Det er jeg i så fall enig i), ser jeg stadig at folk som skal "kickstarte" noe raskt faller tilbake, enten når vekten stagnerer/går opp litt, eller at det blir for lite over tid. En sunn vektnedgang vil i mine øyne ha dager hvor vekten øker og dager hvor vekten synker, men være levelig med en trend som peker nedover. En lavkaloridiett vil som regel kun gå raskt nedover i start, og en vil da føle seg mislykket om/når det øker igjen, selv om det bare er midlertidig. Da er det lett å gi opp.

 

Ellers er jeg veldig for kaloritelling. Kunnskap er makt, og folk flest aner jo knapt hvilke matvarer som er lave i kalorier (som en kan bruke aktivt for å øke volumet i maten). Det gir en veldig god frihetsfølelse når en kan forholde seg til et tall som for eksempel enten er vedlikehold eller lett underskudd, og være ganske sikker på at vekten vil gå nedover over tid. Ikke rekordtid riktignok, men vi må lære oss at ting tar tid.

Jeg er enig i at det ikke er rart hun føler seg ulykkelig, det er veldig vanlig når man skal gjøre store endringer som ikke er så komfortable. Jeg synes ikke vi får se noe særlig av hva det anbefalte kostholdet er så det er vanskelig å kommentere kostholdet i seg selv, og vi får heller ikke vite om hvor mye de følger planen. Det kan hende de har fått masse tips ang metthet, men ikke har hatt tid til å prioritere slik matlaging 🤷🏼‍♀️. Jeg synes for så vidt at de ikke viser frem en matplan er positivt, og de fleste føler seg sultne på diett (enten fysiologisk eller psykisk, skillet kan være vanskelig å kjenne) før de finner det som fungerer for de.

Kickstarten jeg snakker om er en såkalt VLCD (1000-1400 kcal) i kort tid (4 uker er mest vanlig) og har vist seg positiv for både vektnedgang, helse og motivasjon. Man øker kcalinntaket til et moderat underskudd etter de 4 ukene. Det gjelder tydelig ikke her, siden det nevnes 86 dager på diett i siste episode og det er langt over en slik kickstart. Jeg nevnte det bare fordi VLCD har sitt bruk, spesielt hos de med kraftig fedme hvis man har profesjonell oppfølging.

Kcaltelling er fint om man ikke har anelse på hvor mye man spiser. For noen kan det være mer skadelig enn nyttig over lang tid så det er ganske individuelt om man bør gjøre det. Vektnedgang tar tid, det er så sant. Folk bør ha langsiktige og realistiske mål, ikke slike som media ber oss ha nå før sommeren. Å gå ned 10 kg på et år kan være et godt mål for noen, noen som er større kan kanskje klare 20 kg på samme tid. Dessverre går mange i fella ved å sette målet om 10-20 kg ned innen 2-4 måneder og da blir det vanskelig å lykkes. 

Det blir spennende å se de to siste episodene. Jeg synes det har vært fint å se at fokuset har ligget på personlig opplevelse, følelser og ikke så mye på hva de spiser og hvordan de trener. Det blir mer dokumentar enn oppskrift for andre, og det liker jeg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...