Gå til innhold

Helsekost Furuseth


Triviella

Anbefalte innlegg

myMa skrev (På 27.4.2023 den 19.51):

Det går jo ikke an å bli svært overvektig slik du legger det frem, nettopp på grunn av økende hvileforbrenning. Man må jo da øke inntaket i takt med økende vekt. Men dette har du jo tydeligvis fått med deg så jeg skjønner ikke helt hva du vil med eksempelet ditt. Den personen vil jo legge på seg noen få kg og dermed vedlikeholde den vekta. 

jeg ville få frem at man kan bli svært overvektig over tid, uten å spise 5000 kcal til dagen. Også om man øker hvileforbrenningen. 

Nå skrev jeg regnestykket i sin enkleste form, der jeg bare tok med kalorier ut og inn. Men vi vet jo at det er langt flere faktorer i dette regnestykket, som samlet sett kan være med å forklare hvordan man kan bli overvektig uten at matinntaket er spesielt mye større enn andres.

Èn slik faktor er at vi vet at slanking kan  klusse til forbrenningen.

En annen faktor er genetiske forhold som gjør at folk tar opp og utnytter næringen i mat forskjellig. I følge Jøran Hjelmsæth kan det skille 400 kcal per dag på to personer bare på dette:

https://www.aftenposten.no/sprek/i/Knep2o/noen-holder-seg-slanke-uansett-hvor-mye-de-spiser-det-er-det-to-hovedgrunner-til-ifoelge-legen

Det var bare et par ting jeg kom på i farten, og det finnes masse annet, som f.eks tarmflora, stress og søvnmangel som er ting vi vet spiller inn. 

Legger du noen av disse faktorene inn i regnestykket, så kompenserer de fort for det økte dagsbehovet du refererte til.

Endret av Lucille
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zenhouse skrev (11 timer siden):

Jeg fikk hakeslepp da hoppetauet kom frem! Nå har riktignok ikke Else født barn, men likevel! 
En offentlig park er ikke plassen å teste ut om bekkenbunnsmuskulsturen holder foråsidetsånn.  

Hæ? Man trenger da ikke tisse på seg fordi om man har født barn eller passert 40 år?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Tough cookie said:

Hæ? Man trenger da ikke tisse på seg fordi om man har født barn eller passert 40 år?

Hæ, skal man tisse på seg etter 40?? 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettrollet skrev (27 minutter siden):

Hæ, skal man tisse på seg etter 40?? 

Dessverre mange kvinner som sliter med det.

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt interessant å se at alle på gruppa sin "kose-mat" nesten utelukkende er junkfood. Det er liksom helt barnebursdag med brus, donut, pommes frites og McDonalds. Er det virkelig det aller beste man kan spise når man kan velge akkurat hva man vil? 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (24 minutter siden):

Synes det er litt interessant å se at alle på gruppa sin "kose-mat" nesten utelukkende er junkfood. Det er liksom helt barnebursdag med brus, donut, pommes frites og McDonalds. Er det virkelig det aller beste man kan spise når man kan velge akkurat hva man vil? 

Tror kanskje litt av poenget var at de skulle bestille den maten de ellers bare spiser alene/skammer seg over. Jeg ville nok bestilt noe helt annet og dyrere om jeg fikk kose meg på NRK-sin regning, men hvis poenget var at jeg skulle vise min guilty pleasure så hadde det nok blitt ostepop. 😀🙈

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg slanker meg er det mer "lov" med for eksempel biff og ovnsbakte poteter enn kebab, så skjønner definitivt greia med den typen siste måltid 😄

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (19 timer siden):

Tror kanskje litt av poenget var at de skulle bestille den maten de ellers bare spiser alene/skammer seg over. Jeg ville nok bestilt noe helt annet og dyrere om jeg fikk kose meg på NRK-sin regning, men hvis poenget var at jeg skulle vise min guilty pleasure så hadde det nok blitt ostepop. 😀🙈

Jo, absolutt. Men det er interessant at akkurat dette er maten de har så anstrengt forhold til. For det er jo, objektivt sett, ikke god mat. Mc'ern burger er tørr og kjip og donut er bare stekt deig meg sukker på. Alle spiser slikt innimellom, men man må ikke spise slik mat for å bli tjukk. Man må heller ikke unngå den type mat for å være slank.

Men de sier alle at dette er mat som trigger dem, slik en drink trigger en alkoholiker. Jeg tenker at veien til å få et normalt forhold til mat er å utvide matreportoaret sitt. Og å innse at en bigmac ikke er så digg at man må spise fem på rappen. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg som ikke har fulgt godt nok med på de 3 første episodene men er jeg den eneste som syns episodene er litt «rotete»? Det er så mange baller i luften, det går fra hjemmeklipp av deltakerne til besøk hos hjerneekspert til faktasekvens til trening etc. Serien trenger nok alle perspektivene, det er ikke det, det er bare fremstillingen som jeg syns er litt kaotisk! Kanskje begynne å følge bedre med (legge bort mob😂) eller vente til alt er ute og se alt i samme slengen for å se om det er en bedre/logisk sammenheng. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mperle skrev (9 minutter siden):

Mulig jeg som ikke har fulgt godt nok med på de 3 første episodene men er jeg den eneste som syns episodene er litt «rotete»? Det er så mange baller i luften, det går fra hjemmeklipp av deltakerne til besøk hos hjerneekspert til faktasekvens til trening etc. Serien trenger nok alle perspektivene, det er ikke det, det er bare fremstillingen som jeg syns er litt kaotisk! Kanskje begynne å følge bedre med (legge bort mob😂) eller vente til alt er ute og se alt i samme slengen for å se om det er en bedre/logisk sammenheng. 

Jeg har sett de fire første rett etterhverandre og tenkte litt motsatt/ at det er fint med ulike perspektiv og tema i hver episode. Det er jo ulike «scener» i hver episode men synes alle dreier rundt temaet i episoden

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (4 timer siden):

Jo, absolutt. Men det er interessant at akkurat dette er maten de har så anstrengt forhold til. For det er jo, objektivt sett, ikke god mat. Mc'ern burger er tørr og kjip og donut er bare stekt deig meg sukker på. Alle spiser slikt innimellom, men man må ikke spise slik mat for å bli tjukk. Man må heller ikke unngå den type mat for å være slank.

Men de sier alle at dette er mat som trigger dem, slik en drink trigger en alkoholiker. Jeg tenker at veien til å få et normalt forhold til mat er å utvide matreportoaret sitt. Og å innse at en bigmac ikke er så digg at man må spise fem på rappen. 

Helt enig. Jeg har for øvrig sett veldig mange som har sagt/skrevet at når de har kuttet ut sukker, har vanlig mat begynt å smake veldig mye bedre enn før. Det aller meste av søppelmat inneholder jo en god del sukker, så i disse tilfellene gjelder det rett og slett å trene opp smaksløkene sine til å få glede av grønnsaker, fisk, osv. og at Mc'ern, pølse med brød, brus, potetgull med dipp, Smash, osv., ikke lenger er den største glede på jord. 

Jeg har lest mange steder i forbindelse med fedme, at "det har blitt mye god mat". Og så har jeg skjønt av sammenhengen lenger nede i teksten, at det som henvises til som "god mat", er søppelmat. Da tenker jeg hver gang at man heller burde skrive dårlig eller usunn mat. For god mat kan være så mangt, og det kan dessuten også være veldig sunt.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (8 minutter siden):

Helt enig. Jeg har for øvrig sett veldig mange som har sagt/skrevet at når de har kuttet ut sukker, har vanlig mat begynt å smake veldig mye bedre enn før. Det aller meste av søppelmat inneholder jo en god del sukker, så i disse tilfellene gjelder det rett og slett å trene opp smaksløkene sine til å få glede av grønnsaker, fisk, osv. og at Mc'ern, pølse med brød, brus, potetgull med dipp, Smash, osv., ikke lenger er den største glede på jord. 

Jeg har lest mange steder i forbindelse med fedme, at "det har blitt mye god mat". Og så har jeg skjønt av sammenhengen lenger nede i teksten, at det som henvises til som "god mat", er søppelmat. Da tenker jeg hver gang at man heller burde skrive dårlig eller usunn mat. For god mat kan være så mangt, og det kan dessuten også være veldig sunt.

Man blir jo fort «avhengig» av sånn mat. Det er mer effekten det gir enn smaken man higer etter tror jeg. Uten at man kanskje er bevisst på det. Og da føles det jo godt- og man tror det også smaker godt 

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettrollet skrev (På 27.4.2023 den 20.05):

Emosjonell spising trenger ikke bunne i dype ting. Mange av oss vokser u-optimalt, selvom det ikke er dypt traumatiserende.  Jeg har vært endel o Asia og syns de har et helt annet fokus på mat der. Mat er brensel og porsjonene små og man lager ekstra god mat til bryllup o.lign. Ikke hver dag. Småsnackings hele dagen hver dag er ikke en del av kulturen. Her spiser man bort følelser, kjedsomhet, ensomhet og alt mulig. 

Nettopp. Mange spiser for å bøte på uro, hva som helst. Man har inngrodde mønstre i hjernen som gjør at det er det man velger hver gang man trenger "noe" for å regulere seg. Mat funker, det har kropp og hjerne erfart, så da gjør man det nærmest på autopilot. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Piggsopp skrev (5 timer siden):

Jo, absolutt. Men det er interessant at akkurat dette er maten de har så anstrengt forhold til. For det er jo, objektivt sett, ikke god mat. Mc'ern burger er tørr og kjip og donut er bare stekt deig meg sukker på. Alle spiser slikt innimellom, men man må ikke spise slik mat for å bli tjukk. Man må heller ikke unngå den type mat for å være slank.

Men de sier alle at dette er mat som trigger dem, slik en drink trigger en alkoholiker. Jeg tenker at veien til å få et normalt forhold til mat er å utvide matreportoaret sitt. Og å innse at en bigmac ikke er så digg at man må spise fem på rappen. 

Dette er jo mat som er designet for å trigge mer, mer, mer. Søtt, salt, fett. Mye industrimat er satt sammen nettopp for å være vanskelig å begrense seg med. Det handler om smak, tekstur, mouthfeel. Javisst, det er mye annen mat som egentlig smaker bedre og gjør bedre. Men det er gode kjemiske grunner til at folk overspiser den type mat. 

Hørte om en studie hvor man så på folk sin evne til å estimere kaloriinntak, på tre grupperinger: fett, fett + karbo og karbohydrater. De to sistnevnte var det mye dårligere resultat på, hjernen var rett og slett bedre til å detektere kaloriene fra fett. Det er jo ikke tilfeldig at mesteparten av junkfood og klassisk overspisingsmat er tunge på (raske, ultraprossesserte) karbohydrater.

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sett første episoden hittil, men skal garantert se mer. Jeg syns Else er RÅ. Alltid likt programmene hun lager. Og syns hun er tøff som nå står frem med at hun innerst inne ikke har trivdes med å bli stor. Ingen har kanskje trodd det, men hun har jo gitt uttrykk for at det ikke plager henne, tuller med det osv. 

Men at hun drar frem at overspising er et reellt problem. Der traff hun nok en stor målgruppe. 

Jeg likte mye med programmet/episoden, men vil bare nevne et par ting jeg ikke likte. Jeg startet nemlig selv på en livsstilsendring ved nyåret her, og er i en prosess med det. Har lært mye (og er nok mye igjen). Hun ernæringsdama syns jeg f.eks ble helt feil. Hun tok med Else i butikken og fylte på... med bare masse mager mat..? Det er en dårlig kombo. Ikke én gang spurte hun Else om hva slags mat hun liker. Det var bare rett bort med junk og over på magre produkter. Altså oppskriften på at det blir vanskelig å holde over tid. 

Den andre tingene jeg mislikte var det siste måltidet med gjengen. Altså, scenen var jo gøy. God TV. Jeg forstår intensjonen. Men hele tanken bak er så feil når man skal ha en livsstilsendring. "Det siste måltid - ta farvel med pizza, cheeseburger, sushi, donauts - for alltid!". Eh, nei. Å gjøre matvarer forbudt gjør dem fristende. Lettere å falle av. De burde lære at alt er lov, men ikke alltid. Det finnes mange verktøy som Else kunne ha lært for mer sannsynlig varig suksess! Jeg kan ikke annet enn å håpe at programmet tar seg opp når det gjelder dette utover episodene. 

  • Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Jeg har bare sett første episoden hittil, men skal garantert se mer. Jeg syns Else er RÅ. Alltid likt programmene hun lager. Og syns hun er tøff som nå står frem med at hun innerst inne ikke har trivdes med å bli stor. Ingen har kanskje trodd det, men hun har jo gitt uttrykk for at det ikke plager henne, tuller med det osv. 

Men at hun drar frem at overspising er et reellt problem. Der traff hun nok en stor målgruppe. 

Jeg likte mye med programmet/episoden, men vil bare nevne et par ting jeg ikke likte. Jeg startet nemlig selv på en livsstilsendring ved nyåret her, og er i en prosess med det. Har lært mye (og er nok mye igjen). Hun ernæringsdama syns jeg f.eks ble helt feil. Hun tok med Else i butikken og fylte på... med bare masse mager mat..? Det er en dårlig kombo. Ikke én gang spurte hun Else om hva slags mat hun liker. Det var bare rett bort med junk og over på magre produkter. Altså oppskriften på at det blir vanskelig å holde over tid. 

Den andre tingene jeg mislikte var det siste måltidet med gjengen. Altså, scenen var jo gøy. God TV. Jeg forstår intensjonen. Men hele tanken bak er så feil når man skal ha en livsstilsendring. "Det siste måltid - ta farvel med pizza, cheeseburger, sushi, donauts - for alltid!". Eh, nei. Å gjøre matvarer forbudt gjør dem fristende. Lettere å falle av. De burde lære at alt er lov, men ikke alltid. Det finnes mange verktøy som Else kunne ha lært for mer sannsynlig varig suksess! Jeg kan ikke annet enn å håpe at programmet tar seg opp når det gjelder dette utover episodene. 

Helt enig. Det du trekker frem her er jo ofte de klassiske tipsene i slankekurer/ og som vi vet fungerer ikke det. 
Men her tas det opp mange perspektiver på dette med hvorfor man spiser for mye/ så det blir fokusert på at det ikke er så enkelt. Så da tenker jeg at det redder seg inn å få tips  om lurere vaner samtidig som man blir bevisst på hva som er det egentlige problemet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Albbas
1 hour ago, Amatariel said:

Jeg har bare sett første episoden hittil, men skal garantert se mer. Jeg syns Else er RÅ. Alltid likt programmene hun lager. Og syns hun er tøff som nå står frem med at hun innerst inne ikke har trivdes med å bli stor. Ingen har kanskje trodd det, men hun har jo gitt uttrykk for at det ikke plager henne, tuller med det osv. 

Men at hun drar frem at overspising er et reellt problem. Der traff hun nok en stor målgruppe. 

Jeg likte mye med programmet/episoden, men vil bare nevne et par ting jeg ikke likte. Jeg startet nemlig selv på en livsstilsendring ved nyåret her, og er i en prosess med det. Har lært mye (og er nok mye igjen). Hun ernæringsdama syns jeg f.eks ble helt feil. Hun tok med Else i butikken og fylte på... med bare masse mager mat..? Det er en dårlig kombo. Ikke én gang spurte hun Else om hva slags mat hun liker. Det var bare rett bort med junk og over på magre produkter. Altså oppskriften på at det blir vanskelig å holde over tid. 

Den andre tingene jeg mislikte var det siste måltidet med gjengen. Altså, scenen var jo gøy. God TV. Jeg forstår intensjonen. Men hele tanken bak er så feil når man skal ha en livsstilsendring. "Det siste måltid - ta farvel med pizza, cheeseburger, sushi, donauts - for alltid!". Eh, nei. Å gjøre matvarer forbudt gjør dem fristende. Lettere å falle av. De burde lære at alt er lov, men ikke alltid. Det finnes mange verktøy som Else kunne ha lært for mer sannsynlig varig suksess! Jeg kan ikke annet enn å håpe at programmet tar seg opp når det gjelder dette utover episodene. 

Veldig enig i alt du sier her. Jeg likte heller ikke ernæringsfysiologen, og dette siste måltidet. Men jeg håper de henter seg litt inn igjen i løpet av de neste episodene, at det blir en mer balansert fremstilling av livsstilsendring. Det vil for meg ha alt å si på om dette programmet er bra i forhold til tematikken, eller om det bare blir en privat slankereise som egentlig ikke har noen allmenn nytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (På 23.4.2023 den 23.04):

Jeg håper bakeren finner kjærligheten om ikke altfor lenge- han virker som en så fin fyr! 

Tror det kan bli vanskelig fordi han er pinsevenn. Neppe mange ikke-kristne som er interessert da. Men jeg håper han finner noen!

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...