Nettrollet Skrevet 25. april 2023 #61 Del Skrevet 25. april 2023 Hvis hun har råd til Fjordlands har hun fint råd til ferdiglagde måltider fra sunnere leverandører eller sunne restauranter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet 25. april 2023 #62 Del Skrevet 25. april 2023 Perleblomst skrev (På 23.4.2023 den 11.56): Liker serien. Else sier det mange overvektige skjuler. Hun innrømmer hvor skoen trykker: hun klarer ikke begrenset seg, spiser enorme mengder usunn mat, trøstespiser, unngår trening. Mange overvektige prøver å skylde på mye annet: "jeg er bare slik", "jeg har lav forbrenning", "jeg spiser normalt", "jeg går jo tur" (les: 30min en gang i uken). Else er heller ingen belærende type. Hun viser seg selv slik hun er og skjuler ikke noe. Og programmet handler mye om henne og hennes (og gjengen hun får med seg) vektnedgang. Føler ikke at dette er en serie for å prøve å få flest mulig andre tykke til å slanke seg. Syns det er et informativt program. Men jeg tror mange kan kjenne seg igjen og kanskje ikke vil skamme seg så mye fordi Else viser realiteten som faktisk er problemet til en del. Det er godt å se en kjendis som tør å gjøre som hun vil (driter i kropp), men som nå snur og viser baksiden. Else vil nok alltid være Else. Er synd om noen mener hun endrer seg fordi det "forventes". Innerst inne vet hun nok at hun trives bedre med å endre livsstil. Jeg synes akkurat det var problematisk. Ja, hun er ærlig på at hun spiser 5000 kcal på en dag, og det er fint. Problemet er at hun befester myten om at alle feite overspiser hemningsløst. Du sier det jo selv, at du ikke tror på overvektige som prøver å si at de ikke overspiser. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 25. april 2023 #63 Del Skrevet 25. april 2023 Karmaisabitch skrev (1 time siden): Det er jo klassisk. Overvektige bruker humor for å kompensere. Det er en fasade som skjuler hvordan hun egentlig har det. Har ikke sett på, men kan det tenkes at hun sliter med mye pga morens og brorens selvmord? Klart at slikt setter dype spor. 6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harepucifer Skrevet 25. april 2023 #64 Del Skrevet 25. april 2023 7 minutter siden, Nettrollet said: Hvis hun har råd til Fjordlands har hun fint råd til ferdiglagde måltider fra sunnere leverandører eller sunne restauranter. Hvilke sunnere leverandører tenker du på? Skjønner at det selvsagt finnes noen, men ikke nødvendigvis lett å finne frem til. Det meste av restaurantmat har mer kalorier enn mat fra McDonald's https://www.elitept.no/blogg/kaloriinnhold-restaurant 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 25. april 2023 #65 Del Skrevet 25. april 2023 48 minutter siden, Lafamiglia said: I de fleste tilfeller er ikke Fjordland et spesielt stort onde i mine øyne. Tvert i mot er det ofte veldig mye bedre enn mange andre middager som ikke er laget fra scratch, som for eksempel industripølser med potetmos fra pose, Toro lasagne, Bali kyllinggryte, osv. Her er Fjordland soleklart overlegent ernæringsmessig sett. Pluss at det er en begrenset porsjon. Jeg vil gjerne komme ut av matskapet: jeg synes Fjordland er veldig undervurdert og urettferdig kritisert på KG. 31 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nettrollet Skrevet 25. april 2023 #66 Del Skrevet 25. april 2023 Jeg får av og til reklame for leverandører av ferdiglagde retter til treningsnarkomane f.eks. Mat med lite prosessert mat, sunt krydra o.lign. Sånne type steder. Hvorfor gi reklame til Fjordland, lism. De trenger faen ikke reklame 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 25. april 2023 #67 Del Skrevet 25. april 2023 kraftwerk skrev (2 timer siden): Fjordland er jo ultra-prosessert med en del tilsetningsstoffer Nå snakket jo Else med han fedme-eksperten og de kom frem til at hun har ikke en overspisinglidelse. Hadde hun hatt det hadde hun blitt henvist til en psykiater istedenfor, for ellers hadde ikke «planen» fungert. Alternativet her er ikke hjemmelaget mat fra bunnen, men digre porsjoner med takeaway, da er fjordland veldig bra! 17 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 25. april 2023 #68 Del Skrevet 25. april 2023 Jeg så de første to episodene, ja. Det er mye som er bra med programmet selv om det finnes mange lignende der ute. Jeg håper de klarer å nå målene sine hele gjengen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XaoS Skrevet 25. april 2023 #69 Del Skrevet 25. april 2023 Dette er en personlig og en nesten ukomfortabel ærlig, take på overvektsproblematikk. I motsetning til programmer vi har sett før hvor vektnedgang blir fremstilt som en konkurranse, hvor den eneste "rette" måten for å gå ned i vekt er en helomvending på kostholdet. Kraftig kalorirestriksjon, hard trening 6 dager i uken. De sier seg selv at kontrasten blir for stor, og noe som er umulig å opprettholde. Else er fantastisk. Helt åpen og rå. Dette programmet er det mange som kjenner seg igjen i. Jeg har allerede fått kommentarer fra flere bekjente og kollegaer som innrømmer at de også sliter med emosjonell overspising. Noe de aldri har klart å prate om før. 20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 26. april 2023 #70 Del Skrevet 26. april 2023 kraftwerk skrev (10 timer siden): Jeg er ikke særlig begeistret for henne selv. Og at hun mener Fjordland skal spises til middag hver dag, altså - Fjordland er ultra-prosessert mat med mye sukker og tilsetningsstoffer, selv om det er små porsjoner. De små porsjonene inneholder en god del mer kalorier enn hvis man hadde lagd det selv. Hadde syntes det hadde vært tøft hvis de hadde invitert med en annen ernæringsfysiolog. Ikke grusomt ultraprosessert altså 😅 12 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 26. april 2023 #71 Del Skrevet 26. april 2023 Nettrollet skrev (10 timer siden): Hvis hun har råd til Fjordlands har hun fint råd til ferdiglagde måltider fra sunnere leverandører eller sunne restauranter. Fjordland og tilsvarende er da ikke usunt. 000VF000 skrev (10 timer siden): Jeg vil gjerne komme ut av matskapet: jeg synes Fjordland er veldig undervurdert og urettferdig kritisert på KG. 👏 Diamant20 skrev (9 timer siden): Alternativet her er ikke hjemmelaget mat fra bunnen, men digre porsjoner med takeaway, da er fjordland veldig bra! Nemlig. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 26. april 2023 #72 Del Skrevet 26. april 2023 Ikke begeistrert for tendensen der alt ender i nakenhet og seksualisert innhold. Syntes det oftere og oftere ender opp som en "løsning" som skal være positiv. Men det er bare en gjeng mennesker som mer eller mindre blotter seg og spiller på sex. En psykelig tendens i samfunnet, syntes jeg. Og ja, det er sikkert en kontroversiell mening. Men man trenger ikke vise frem kroppen sin på en scene for å akseptere seg selv. Man må ikke sexe seg frem for andre for å had et bra med seg selv. Tvert imot kan det føre til at den positive feedbacken man får, forsterker et annerkjennelsesbehov som kommer fra et problem man har med seg selv. Istedetfor å jobbe med seg selv innenfra, løser man det problemet med annerkjennelse utenfra. De sekundene på scenen der man får applaus for kroppen sin, glemmer man egne problemer. Man kan se det samme hos enkelte som viser frem kropp i sosiale medier (ikke nødvendigvis vise frem seksuelt, men når det er tydelig at det spilles på utseende). De har diverse problemer på innsiden, og blir da lettere avhengig av oppmerksomheten de frå fra å vise seg frem. Det påvirker også hvordan befolkningen ser på kropp og seksualitet. Det påvirker i hvor stor grad folk tenker at det skal være normalt å være en seksualisert person i samfunnet. Resultatet er tydeligst hos unge, der man ser en økende grad av salg av sex og seksualisert oppførsel blant unge tenåringer. Sex er "vanlig" i form av at det er enkelt noe man gjør med alle og enhver. Man kan også lett selge sex for noen tusenlapper, det "betyr ingenting". Det er bare lettjente penger, i et samfunn som også viser at ting er viktige. Det er viktigere ha tilgang til penger, enn å verne eget sexliv som noe verdt å verne. Ellers er programmet bra lagd i form av at jeg blir lett engasjert i det jeg ser. Tenkte at jeg var lei av den type programmer etterhvert, men Else vet hvordan underholde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosemarin Skrevet 26. april 2023 #73 Del Skrevet 26. april 2023 Refreng skrev (59 minutter siden): Ikke begeistrert for tendensen der alt ender i nakenhet og seksualisert innhold. Syntes det oftere og oftere ender opp som en "løsning" som skal være positiv. Men det er bare en gjeng mennesker som mer eller mindre blotter seg og spiller på sex. En psykelig tendens i samfunnet, syntes jeg. Og ja, det er sikkert en kontroversiell mening. Men man trenger ikke vise frem kroppen sin på en scene for å akseptere seg selv. Man må ikke sexe seg frem for andre for å had et bra med seg selv. Tvert imot kan det føre til at den positive feedbacken man får, forsterker et annerkjennelsesbehov som kommer fra et problem man har med seg selv. Istedetfor å jobbe med seg selv innenfra, løser man det problemet med annerkjennelse utenfra. De sekundene på scenen der man får applaus for kroppen sin, glemmer man egne problemer. Man kan se det samme hos enkelte som viser frem kropp i sosiale medier (ikke nødvendigvis vise frem seksuelt, men når det er tydelig at det spilles på utseende). De har diverse problemer på innsiden, og blir da lettere avhengig av oppmerksomheten de frå fra å vise seg frem. Det påvirker også hvordan befolkningen ser på kropp og seksualitet. Det påvirker i hvor stor grad folk tenker at det skal være normalt å være en seksualisert person i samfunnet. Resultatet er tydeligst hos unge, der man ser en økende grad av salg av sex og seksualisert oppførsel blant unge tenåringer. Sex er "vanlig" i form av at det er enkelt noe man gjør med alle og enhver. Man kan også lett selge sex for noen tusenlapper, det "betyr ingenting". Det er bare lettjente penger, i et samfunn som også viser at ting er viktige. Det er viktigere ha tilgang til penger, enn å verne eget sexliv som noe verdt å verne. Ellers er programmet bra lagd i form av at jeg blir lett engasjert i det jeg ser. Tenkte at jeg var lei av den type programmer etterhvert, men Else vet hvordan underholde Litt enig- det er et paradoks at mange av de (spesielt overvektige) er opptatt av å fremstå som at de elsker kroppen sin og er så komfortabel med å være tjukk, men dersom de hadde vært det hadde de ikke trengt å eksponere seg på den måten og sanke sympati? Det er motstridende synes jeg, de som er tilfreds med seg selv er det og lever «normalt».. eller? 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 26. april 2023 #74 Del Skrevet 26. april 2023 Angående Fjordland-diskusjonen så synes jeg det er fint å se et livsstilsprogram der målet er å forbedre livsstilen sin, ikke perfeksjonere den. Fjordland har stort sett fornuftige porsjonspakninger med et OK innhold av kalorier. Det er prosessert, men ikke ultraprosessert, slik noen skriver. De fleste ingrediensene er gjenkjennbare, i motsetning til en del Toro-poser, for eksempel. I tillegg er det tilgjengelig for stort sett alle, og prisen er heller ikke så verst (50-80 kroner per porsjon er slett ikke særlig dyrere enn å kjøpe selv med dagens priser, og man slipper å tenke på matsvinn). Selv skulle jeg gjerne sett at vi kanskje fikk litt flere middagstips for oss som spiser som en familie og liker å lage mer av maten fra bunnen av, men det er jo ikke der Else er, verken i livsstil eller motivasjon, så det ville jo i så fall bare blitt et triks for publikum og jeg er fan av at det som vises på slike serier skal være realistisk innenfor premissene som vises. Jeg synes derimot at den treningsøkten med han PT-en var mye verre å se på. 🙈 Her har man virkelig ikke funnet riktig trener. Hensikten var jo god: nå skal jeg trene ei utrent dame i 40-åra. Da er det viktig at jeg klarer å vise at trening er gøy. Men altså hoppetau?? Det er ekstremt hit or miss. For det første så er det ikke gitt at alle har gode erfaringer eller minner fra hoppetau i friminuttene, i alle fall ikke blant de som hadde noen kilo ekstra i barndommen, og for det andre så er det ganske krevende og krever at du mestrer koordinasjon og tempo samtidig. Hadde han dratt frem en rockering så ville det vært bedre. Hele seansen minnet meg om en scene fra 16-ukers helvete der Martin Sundby skal trene Jenny Jensen for første gang. Hun kommer inn på gymmet og sier at hun ønsker å bli merkbart sterkere og få muskler og at det er viktig å ha det gøy. Det Sundby gjør er å plassere henne på ellipsemaskinen, som hun umiddelbart hater. Bekrefter mine fordommer om at godt trente menn ikke har peiling på hvordan det føles å være utrent dame. 29 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 26. april 2023 #75 Del Skrevet 26. april 2023 KaBom skrev (6 minutter siden): Synes derimot at den treningsøkten med han PT-en var mye verre å se på. 🙈 Her har man virkelig ikke funnet riktig trener. Hensikten var jo god: nå skal jeg trene ei utrent dame i 40-åra. Da er det viktig at jeg klarer å vise at trening er gøy. Men altså hoppetau?? Det er ekstremt hit or miss. For det første så er det ikke gitt at alle har gode erfaringer eller minner fra hoppetau i friminuttene, i alle fall ikke blant de som hadde noen kilo ekstra i barndommen, og for det andre så er det ganske krevende og krever at du mestrer koordinasjon og tempo samtidig. Hadde han dratt frem en rockering så ville det vært bedre. Haha, veldig enig. Jeg er godt trent og elsker trening, men jeg KLARER IKKE hoppetau. Jeg har aldri fått det til, og fikk ikke være med som barn fordi jeg bare knota med det da det var snakk om slengtau og strikk. Surrer det inn i beina og er veldig ukoordinert. Virka som han ble helt sjokka over at Else ikke klarte hopptau. "Nå skal vi gjøre noe lett", liksom? Hva med litt boksing på pute eller trampoline eller et eller annet som er gøy på en ikke-trenete måte? Når man ikke liker trening er det ikke motiverende å hoppe tau man ikke får til eller å løpe opp en bakke. Det hadde jeg hatet da jeg begynte. 16 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 26. april 2023 #76 Del Skrevet 26. april 2023 Jeg tenker at det med inntrykket av treningen, viser at vi alle er forskjellige. Hadde han kommet med rockering til meg, hadde jeg hatt samme reaksjon som Else på hoppetauet, for det har jeg aldri fått til Jeg syns han innser kjapt at hun ikke kommer til å hoppe tau i ti minutter, setter et mål om å få til to repetisjoner sammenhengende, og går videre. Da ble det ikke totalt "Nei, jeg ser at dette kan ikke du", samtidig som hun fikk testa noe nytt. Og hoppetau er jo lavterskel om man liker det, lett å ta med overalt og god trening når man får det til. Vi vet jo heller ikke hva de har snakket om i forkant, som er litt trist. Hva har Else sagt at hun har likt før, liksom? Sitat Hun har personlig trener klokken syv hver mandag, onsdag og fredag. – Han er wellness coach og et fyrverkeri av et menneske med eklektisk musikksmak og en glede som smitter som klamydia. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/Q7EO8J/else-kaass-furuseth-jeg-skammer-meg-ikke Det virker jo som om hun trives med fyren, iallfall. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 26. april 2023 #77 Del Skrevet 26. april 2023 Wolfmoon skrev (4 minutter siden): Jeg tenker at det med inntrykket av treningen, viser at vi alle er forskjellige. Hadde han kommet med rockering til meg, hadde jeg hatt samme reaksjon som Else på hoppetauet, for det har jeg aldri fått til Jeg syns han innser kjapt at hun ikke kommer til å hoppe tau i ti minutter, setter et mål om å få til to repetisjoner sammenhengende, og går videre. Da ble det ikke totalt "Nei, jeg ser at dette kan ikke du", samtidig som hun fikk testa noe nytt. Og hoppetau er jo lavterskel om man liker det, lett å ta med overalt og god trening når man får det til. Vi vet jo heller ikke hva de har snakket om i forkant, som er litt trist. Hva har Else sagt at hun har likt før, liksom? https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/Q7EO8J/else-kaass-furuseth-jeg-skammer-meg-ikke Det virker jo som om hun trives med fyren, iallfall. Enig! Man må jo prøve seg frem, så jeg ser ikke noen problemer med det som ble gjort. Else vet ikke hva hun liker å gjøre selv, så hvordan skal da han treneren vite det? Jeg trodde jeg hatet styrketrening, frem til jeg prøvde det og skjønte at jeg er mye sterkere enn normalt. Fikk det bekreftet hos fysioterapeut også, som sa jeg hadde så god muskulatur uten å ha trent for det. Har vært aktiv da. Jeg kan på forhånd si at jeg hater både hoppetau OG rockering, men jeg vet jo ikke og hadde selvfølgelig vært villig til å prøve. Men når man er stor så hadde jeg personlig vært redd for skader. Så hopping og den type trening ville jeg byttet ut med svømming. Men så er det gjerne sånn at man ikke er alene i svømmehallen, og som kjent person er det sikkert ikke kult å skifte i en fellesgarderobe, så for Else hadde det kanskje vært uaktuelt. Man må prøve seg frem med nysgjerrighet når man er helt fersk. Det gjelder både for trener og den som skal trenes. Selv synes jeg det er masse motivasjon i å trene sammen med noen, mens andre foretrekker å trene alene. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 26. april 2023 #78 Del Skrevet 26. april 2023 Wolfmoon skrev (10 minutter siden): Jeg tenker at det med inntrykket av treningen, viser at vi alle er forskjellige. Hadde han kommet med rockering til meg, hadde jeg hatt samme reaksjon som Else på hoppetauet, for det har jeg aldri fått til Jeg syns han innser kjapt at hun ikke kommer til å hoppe tau i ti minutter, setter et mål om å få til to repetisjoner sammenhengende, og går videre. Da ble det ikke totalt "Nei, jeg ser at dette kan ikke du", samtidig som hun fikk testa noe nytt. Og hoppetau er jo lavterskel om man liker det, lett å ta med overalt og god trening når man får det til. Vi vet jo heller ikke hva de har snakket om i forkant, som er litt trist. Hva har Else sagt at hun har likt før, liksom? https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/Q7EO8J/else-kaass-furuseth-jeg-skammer-meg-ikke Det virker jo som om hun trives med fyren, iallfall. Bare for å presisere, det med rockering var en kødd. Jeg ville aldri tatt utgangspunkt i noen av delene som en oppstartsøkt. Det er selvfølgelig bra at han går videre relativt raskt, men likevel så er det dumt at økten startet med å ikke mestre. At han i tillegg sa "vi starter økten med noe superenkelt, hoppetau!" gjorde ikke saken noe bedre. Men så klart fint at han prøvde å hente det inn igjen med å gi en high five, men skaden var jo på en måte allerede skjedd. Jeg satt i alle fall med hodet dypt i puta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 26. april 2023 #79 Del Skrevet 26. april 2023 Jeg synes han treningsfyren var veldig kul, og perfekt stil til henne (ut fra hvordan hun fremstår med leiligheten og alt sånt) 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 26. april 2023 #80 Del Skrevet 26. april 2023 KaBom skrev (15 minutter siden): Bare for å presisere, det med rockering var en kødd. Jeg ville aldri tatt utgangspunkt i noen av delene som en oppstartsøkt. Det er selvfølgelig bra at han går videre relativt raskt, men likevel så er det dumt at økten startet med å ikke mestre. At han i tillegg sa "vi starter økten med noe superenkelt, hoppetau!" gjorde ikke saken noe bedre. Men så klart fint at han prøvde å hente det inn igjen med å gi en high five, men skaden var jo på en måte allerede skjedd. Jeg satt i alle fall med hodet dypt i puta. Er vel litt som «det er jo bare å løpe», når det faktisk ikke er det for alle. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå