Gå til innhold

Hvorfor slipper du ikke forbi bilen som tar deg igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 4/14/2023 at 3:12 PM, PITTY said:

Typisk norsk å ikke slippe andre forbi når man selv ønsker å kjøre sakte. Meg meg meg... Ser ikke samme mønsteret i andre land i like stor grad som her..

Norge er verdens tryggeste land å kjøre bil i, så om du mener noe er "typisk norsk" på veien, så må det da også bety at det er det tryggeste?

Anonymkode: 347d1...6a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Norge er verdens tryggeste land å kjøre bil i, så om du mener noe er "typisk norsk" på veien, så må det da også bety at det er det tryggeste?

Anonymkode: 347d1...6a5

Ja, f.eks hull i veibanen.

Anonymkode: 94aa6...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nokså sprengt å tro at dette er på grunn av at man til unødvendig hinder i trafikken.

Anonymkode: 94aa6...2f6

Nokså sprengt å svare med en ufullstendig setning som ikke tar høyde for at kombinasjonen høy fart og forbikjøringer er en av de viktigste årsakene til trafikkulykker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalevala skrev (34 minutter siden):

Nokså sprengt å svare med en ufullstendig setning som ikke tar høyde for at kombinasjonen høy fart og forbikjøringer er en av de viktigste årsakene til trafikkulykker. 

Og det er jo som kjent akkurat det man oppnår når man ikke slipper forbi biler. Usikre forbikjøringer i farlig høy hastighet. 

Anonymkode: 94aa6...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og det er jo som kjent akkurat det man oppnår når man ikke slipper forbi biler. Usikre forbikjøringer i farlig høy hastighet. 

Anonymkode: 94aa6...2f6

Det er kun en som har ansvaret for det: Den som kjører forbi. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalevala skrev (34 minutter siden):

Det er kun en som har ansvaret for det: Den som kjører forbi. 

Eller de som unødvendig hindrer annen trafikk. F.eks de som ikke slipper forbi.

Anonymkode: 94aa6...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.4.2023 den 18.14):

Om du kjører så mye fortere enn bilen foran deg at må forbi så kan du lett legge deg over i motsatt kjørefelt og kjøre forbi.

Anonymkode: 18aeb...d30

Nei, er du gal?

Man må faktisk ha tilstrekkelig sikt for å kunne kjøre forbi. Det er bare idioter som kjører forbi like før en bakketopp eller en sving, der du ikke vet hva som kommer imot.

Anonymkode: df224...a9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kjører på e6 på morgenen med pendlerne,så er det flyt i trafikken. Ingen sinker som skaper kø! Disse er vant med å ferdes mye i trafikken .Mange nordmenn kjører knapt over 90km /t. Rett og slett lite kjøretrening på motorveier. 

Anonymkode: fe2ac...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Eller de som unødvendig hindrer annen trafikk. F.eks de som ikke slipper forbi.

Anonymkode: 94aa6...2f6

Nei. En som følger fartsgrensen vil aldri få skylden for en ulykke som forårsakes av at hun blir forbikjørt. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2023 den 18.02):

Fordi de tar deg igjen, og holder da naturlig nok en høyere hastighet enn hva du gjør frem til de tar deg igjen.

Hvorfor skal du IKKE slippe dem forbi?

Anonymkode: 94aa6...2f6

Hvorfor skal du bryte fartsgrensen?

Anonymkode: 17279...eeb

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalevala skrev (1 time siden):

Nei. En som følger fartsgrensen vil aldri få skylden for en ulykke som forårsakes av at hun blir forbikjørt. 

Ikke juridisk, nei. 

Anonymkode: 94aa6...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor skal du bryte fartsgrensen?

Anonymkode: 17279...eeb

Tror du alle som ikke slipper forbi holder den tillatte farten?

Anonymkode: 94aa6...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du alle som ikke slipper forbi holder den tillatte farten?

Anonymkode: 94aa6...2f6

Det var ikke det jeg spurte deg om.

Kan du svare på hvorfor du må bryte fartsgrensen?

Anonymkode: 17279...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest sannsynlig fordi jeg ikke er kjent i området og ikke ser et godt sted å stoppe i tide til at det ikke blir en brå og hard nedbremsing for bilen som ligger hakk i hel 😂 Jeg slipper mer enn gjerne folk forbi, fått bil i ræva en gang før, og det vil jeg ikke ha igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

off topic kanskje, men hvor mange her er det som sjekker at speedometeret viser riktig fart? I følge NAF, Motor osv er det veldig mange som ikke er klar over for eksempel at dekkene på bilen påvirker hvorvidt riktig fart vises, at mange kjører rundt og TROR de har 80 mens de egentlig bare har 70... 

linker til noen få av mange artikler på nett om dette:
https://bil24.no/nei-speedometeret-viser-ikke-riktig-fart/

https://www.tv2.no/broom/derfor-kan-du-ikke-stole-helt-pa-speedometeret/11542557/

https://www.aftenposten.no/motor/i/wP3MgM/mobilen-gir-deg-svar-paa-speedometeravvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 time siden):

off topic kanskje, men hvor mange her er det som sjekker at speedometeret viser riktig fart? I følge NAF, Motor osv er det veldig mange som ikke er klar over for eksempel at dekkene på bilen påvirker hvorvidt riktig fart vises, at mange kjører rundt og TROR de har 80 mens de egentlig bare har 70... 

linker til noen få av mange artikler på nett om dette:
https://bil24.no/nei-speedometeret-viser-ikke-riktig-fart/

https://www.tv2.no/broom/derfor-kan-du-ikke-stole-helt-pa-speedometeret/11542557/

https://www.aftenposten.no/motor/i/wP3MgM/mobilen-gir-deg-svar-paa-speedometeravvik

Min bil viste 67km/t i fartsmåling i 70sonen når jeg kjørte i 70, da synes jeg det er helt greit å ha det som margin, og jeg kjører Toyota. Ligger enten på fartsgrensa eller opp mot 3 km over, det burde være bra nok for trafikkflyten. At det ikke er bra nok for de som vil kjøre langt over fartsgrensa er ikke mitt problem. 

Anonymkode: ef376...5c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Min bil viste 67km/t i fartsmåling i 70sonen når jeg kjørte i 70, da synes jeg det er helt greit å ha det som margin, og jeg kjører Toyota. Ligger enten på fartsgrensa eller opp mot 3 km over, det burde være bra nok for trafikkflyten. At det ikke er bra nok for de som vil kjøre langt over fartsgrensa er ikke mitt problem. 

Anonymkode: ef376...5c7

Så hvorfor ikke slippe den forbi, og slippe problemet?

Anonymkode: 94aa6...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalevala skrev (5 timer siden):

Nokså sprengt å svare med en ufullstendig setning som ikke tar høyde for at kombinasjonen høy fart og forbikjøringer er en av de viktigste årsakene til trafikkulykker. 

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og det er jo som kjent akkurat det man oppnår når man ikke slipper forbi biler. Usikre forbikjøringer i farlig høy hastighet. 

Anonymkode: 94aa6...2f6

forbikjøring står faktisk bare for 2 prosent av dødsulykkene:

https://www.klikk.no/motor/bil/saktekjoring-kan-vaere-i-strid-med-veitrafikkloven-7248415

"Svein Ringen jobber med trafikksikkerhet og dybdeanalyser av alle dødsulykker på veinettet. En type analyser som har vært foretatt siden 2005. En påstand om at saktekjøring og farlige forbikjøringer medfører trafikkulykker, er vanskelig å dokumentere ut ifra dødsulykke-statistikken.

– Vi sitter jo med mye informasjon om dødsulykker. Og i denne statistikken er det bare rundt to prosent av ulykkene som har årsak i forbikjøringer, sier Ringen."

Anonymkode: 533b5...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min bil viste 67km/t i fartsmåling i 70sonen når jeg kjørte i 70, da synes jeg det er helt greit å ha det som margin, og jeg kjører Toyota. Ligger enten på fartsgrensa eller opp mot 3 km over, det burde være bra nok for trafikkflyten. At det ikke er bra nok for de som vil kjøre langt over fartsgrensa er ikke mitt problem. 

Anonymkode: ef376...5c7

men den måleren du kjører forbi er ikke nødvendigvis 100% riktig heller:P

men la oss si da du ligger på 67 i utgangspunktet, så ligger den bak deg med riktig speedometer og kliss ny bil og irriterer seg fordi du ligger i 64...

Det er en grunn til at kjørelærerer lærer elevene sine at de SKAL ligge i minst 70 gjerne 73 men ikke over 75 liksom for om du ikke klarer følge trafikken er på lovpålagt å vike for ikke å skape problemer for andre. OG nei, det er ikke "Grei margin å ha" for alle andre - og du har rett, det er bedre å ligge 3 over enn 3 under, og svært få argumenterer for å kjøre over fartsgrensen :P de fleste som er DER skjønner jo at de må kjøre forbi for å holde en høyere fart. 
Det jeg ikke skjønner meg helt på er alle de som bruker sin forståelse av loven som argument for å bryte den når politiet så tydelig sier du ikke skal være til hinder for andre. Kan de ikke kjøre etter fartsgrensen normalt sett men alltid er den som må ligge litt under fordi det er da de føler seg trygg burde de kanskje ikke kjøre bil..

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (57 minutter siden):


Det jeg ikke skjønner meg helt på er alle de som bruker sin forståelse av loven som argument for å bryte den når politiet så tydelig sier du ikke skal være til hinder for andre. Kan de ikke kjøre etter fartsgrensen normalt sett men alltid er den som må ligge litt under fordi det er da de føler seg trygg burde de kanskje ikke kjøre bil..

Det du gir uttrykk for her er jo ikke riktig lovforståelse. Du er ikke automatisk et hinder etter vegtrafikklovens betydning i det øyeblikket du ligger under fartsgrensen. Om du er et hinder kommer an på en samlet vurdering av forholdene rundt situasjonen.

Det som derimot er et lovbrudd, helt automatisk, er å ligge over fartsgrensen.

Anonymkode: 533b5...f04

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...