Gå til innhold

Hvorfor slipper du ikke forbi bilen som tar deg igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi du tror vi kjører det samme stedet hver dag?

Har jeg skrevet jeg må bryte farstgrensen noe sted? Nei.

Anonymkode: 94aa6...2f6

Selvfølgelig tror jeg ikke det. 

Så du kjører aldri fortere enn fartsgrensa? Det har jeg ekstremt vanskelig for å tro på. Da forstår jeg ikke dette voldsomme engasjementet.

Anonymkode: 17279...eeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig tror jeg ikke det. 

Så du kjører aldri fortere enn fartsgrensa? Det har jeg ekstremt vanskelig for å tro på. Da forstår jeg ikke dette voldsomme engasjementet.

Anonymkode: 17279...eeb

Kanskje du kan prøve å diskutere sak i stedet nå?

Anonymkode: 94aa6...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje du kan prøve å diskutere sak i stedet nå?

Anonymkode: 94aa6...2f6

Det er ikke noe mer å diskutere.

De som forholder seg til fartsgrensene kjører etter norsk lov. 

De har Inge  plikt til å slippe annet enn utrykningskjøretøy forbi. De som kjører i fartsgrensa er ikke til UNØDIG HINDER.

Anonymkode: 17279...eeb

  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe mer å diskutere.

De som forholder seg til fartsgrensene kjører etter norsk lov. 

De har Inge  plikt til å slippe annet enn utrykningskjøretøy forbi. De som kjører i fartsgrensa er ikke til UNØDIG HINDER.

Anonymkode: 17279...eeb

Dersom man hindrer trafikk, uten at noe tilsier at det er nødvendig, er det per definisjon unødvendig. 

Anonymkode: 94aa6...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (12 timer siden):

men den måleren du kjører forbi er ikke nødvendigvis 100% riktig heller:P

men la oss si da du ligger på 67 i utgangspunktet, så ligger den bak deg med riktig speedometer og kliss ny bil og irriterer seg fordi du ligger i 64...

Det er en grunn til at kjørelærerer lærer elevene sine at de SKAL ligge i minst 70 gjerne 73 men ikke over 75 liksom for om du ikke klarer følge trafikken er på lovpålagt å vike for ikke å skape problemer for andre. OG nei, det er ikke "Grei margin å ha" for alle andre - og du har rett, det er bedre å ligge 3 over enn 3 under, og svært få argumenterer for å kjøre over fartsgrensen :P de fleste som er DER skjønner jo at de må kjøre forbi for å holde en høyere fart. 
Det jeg ikke skjønner meg helt på er alle de som bruker sin forståelse av loven som argument for å bryte den når politiet så tydelig sier du ikke skal være til hinder for andre. Kan de ikke kjøre etter fartsgrensen normalt sett men alltid er den som må ligge litt under fordi det er da de føler seg trygg burde de kanskje ikke kjøre bil..

Aner ikke hvilken kjørelærer du har hatt, men slik var de ikke der jeg tok lappen. Der var det 68-72 i 70 sonen, og aller helst alltid i 70.

Som sagt ligger jeg som oftest de x km (5-10%, kommer an på fart) over som min bil har som feilmargin, og har sjelden opplevelsen av at de bak ligger tett innpå og stresser. De få gangene dette skjer er på svingete landevei når jeg ligger under grensa og de slipper jeg forbi. På den hypotetiske situasjonen om at en bil stresser over kanskje 2-3 km til bilen foran så mener jeg at den foran ikke er ansvarlig. Det er uforsvarlig å kjøre sakte og lage kø, men da snakker vi om helt andre marginer og noen bør kanskje lære seg å beregne tiden sin litt bedre.

De stedene jeg opplever at folk stresser når jeg ligger over fartsgrensa er lokale landeveier hvor de helt tydelig ligger langt over fartsgrensen (20+ km over). Er de skikkelig aggressive og jeg har mulighet så slipper jeg de forbi fordi de er ubehagelig å ha bak seg, men det er ikke alle steder dette er mulig og slik råkjøring er heller ikke mitt ansvar å tilrettelegge for. Ellers er E18 også et sted folk kjører langt over og stresser, men der er det helt uproblematisk å kjøre forbi. 

Anonymkode: ef376...5c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men hvorfor kan du ikke legge frem skillepinnen til hun som står bak i kassakøen når hun ikke rekker den selv?

Anonymkode: 94aa6...2f6

Er det ulovlig å bruke skillepinne? Derimot er det ulovlig å stjele. Mitt eksempel med å gå til side og holde oppe døra for en butikktyv for ikke å være til hinder for noen som ville begå en forbrytelse var en bedre sammenligning.

Anonymkode: 8442e...9eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ulovlig å bruke skillepinne? Derimot er det ulovlig å stjele. Mitt eksempel med å gå til side og holde oppe døra for en butikktyv for ikke å være til hinder for noen som ville begå en forbrytelse var en bedre sammenligning.

Anonymkode: 8442e...9eb

Hvem blir stjålet noe fra her?

Anonymkode: 94aa6...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvem blir stjålet noe fra her?

Anonymkode: 94aa6...2f6

Det er en forbrytelse å kjøre over fartsgrensa. Jeg legger ikke til rette for at andre skal gjøre en forbrytelse. Jeg flytter meg ikke for å la råkjørere kjøre forbi når jeg kjører fartsgrensa, og jeg flytter meg ikke for å la butikktyver komme forbi. Samme greia. 

Anonymkode: 8442e...9eb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er en forbrytelse å kjøre over fartsgrensa. Jeg legger ikke til rette for at andre skal gjøre en forbrytelse. Jeg flytter meg ikke for å la råkjørere kjøre forbi når jeg kjører fartsgrensa, og jeg flytter meg ikke for å la butikktyver komme forbi. Samme greia. 

Anonymkode: 8442e...9eb

Det er en forseelse, ikke en forbrytelse. Butikktyveri er en forbrytelse.

Anonymkode: 94aa6...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er en forseelse, ikke en forbrytelse. Butikktyveri er en forbrytelse.

Anonymkode: 94aa6...2f6

https://www.domstol.no/no/juridisk-ordliste/f/forseelse/

Sitat

Forseelse

Tidligere brukt begrep i straffeloven om mindre grove lovbrudd. Dette i motsetning til forbrytelse. Nå er alle straffbare handlinger kalt "lovbrudd". De lovbrudd som tidligere ble kalt forseelser blir nå kalt "lovbrudd som ikke kan medføre mer enn ett års fengsel". 

Råkjøring og butikktyveri er begge lovbrudd.

Anonymkode: 8442e...9eb

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men altså ikke forbrytelse.

Anonymkode: 94aa6...2f6

Vet du ikke at man kan få fengselsstraff for råkjøring?

https://lovdata.no/artikkel/hva_blir_boten_hvis_du_kjorer_for_fort/4290

Sitat

Høyere hastigheter

Kjører man fortere enn angitt ovenfor kan ikke saken avgjøres med forenklet forelegg. Bøtesatsen blir gradvis høyere, frem til samfunnsstraff eller fengselsstraff er utgangspunktet. Riksadvokaten har i rundskriv nr. 2/2021 på side 4 angitt grensene for samfunnsstraff og fengsel:

  • Fartsgrense 50 km/t: samfunnsstraff fra og med 92 km/t og fengsel fra og med 96 km/t
  • Fartsgrense 60 km/t: samfunnsstraff fra og med 110 km/t og fengsel fra og med 115 km/t
  • Fartsgrense 70 km/t: samfunnsstraff fra og med 120 km/t og fengsel fra og med 125 km/t
  • Fartsgrense 80 km/t: samfunnsstraff fra og med 130 km/t og fengsel fra og med 136 km/t
  • Fartsgrense 90 km/t: samfunnsstraff fra og med 142 km/t og fengsel fra og med 150 km/t
  • Fartsgrense 100 km/t: samfunnsstraff fra og med 155 km/t og fengsel fra og med 165 km/t.

Og dette er bare uten at det skjer en ulykke. Hvis det skjer en ulykke, så kan man få fengsel for råkjøring ved lavere hastigheter.

Han her fikk seks måneder fengsel som straff for råkjøring (uten ulykke): 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BlllKw/kjoerte-i-minst-230-km-t-doemt-til-fengsel

Anonymkode: 8442e...9eb

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er en forseelse, ikke en forbrytelse. Butikktyveri er en forbrytelse.

Anonymkode: 94aa6...2f6

Begrepet forseelse, og skillet mellom forseelse og forbrytelse forsvant med ny straffelov i 2005. Nå heter alt lovbrudd. Hvis vi først skal drive med flisespikkeri.

https://snl.no/forseelse

https://snl.no/forbrytelse

 

Anonymkode: 533b5...f04

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men altså ikke forbrytelse.

Anonymkode: 94aa6...2f6

fordi begrepet forbrytelse, i likhet med forseelse, ikke er i bruk lenger. Så det poenget du trodde du hadde står seg ikke.

Anonymkode: 533b5...f04

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

fordi begrepet forbrytelse, i likhet med forseelse, ikke er i bruk lenger. Så det poenget du trodde du hadde står seg ikke.

Anonymkode: 533b5...f04

Så det er en forbrytelse?

Anonymkode: 94aa6...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Begrepet forseelse, og skillet mellom forseelse og forbrytelse forsvant med ny straffelov i 2005. Nå heter alt lovbrudd. Hvis vi først skal drive med flisespikkeri.

https://snl.no/forseelse

https://snl.no/forbrytelse

 

Anonymkode: 533b5...f04

Helt riktig.

Anonymkode: 94aa6...2f6

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det er en forbrytelse?

Anonymkode: 94aa6...2f6

Det er et lovbrudd.

Anonymkode: 533b5...f04

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (3 minutter siden):

I dag kjørte jeg i 84 km/t der det er fartsgrense på 80 km/t.

#Badass

Var oppe i 131 en kort periode på e6 med 110 grense. Ullersmo neste på oss begge! Eller.. Ilseng, er visst der råkjørere havner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/17/2023 at 7:42 PM, AnonymBruker said:

Fordi du tror vi kjører det samme stedet hver dag?

Har jeg skrevet jeg må bryte farstgrensen noe sted? Nei.

Anonymkode: 94aa6...2f6

Det er ingen logikk med dette utsagnet, og i mange av dine innlegg. Du har skrevet flere ganger at de som også ligger i fartsgrensen skal slippe de som kjører for fort forbi, og nå sier du at du ikke må bryte fartsgrensen. De fleste er helt enige i at kjører man under fartsgrensen så må man vike for de som kjører i fartsgrensen, men det er ingen logikk i at de som ligger i fartsgrensen skal slippe forbi de som kjører for fort og som er til risiko for andre trafikanter, og ditt siste svar tilsier jo at du er enig. Hva er det egentlig du klager over når det kommer til de som ligger i fartsgrensen?

Anonymkode: f8f31...a1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...