Gå til innhold

Drapet i akebakken... Ble barn offer for justismord?

ops2

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (På 18.11.2021 den 22.48):

Tja, hun var vel avkledd oventil? Forsto det slik at dressen og genser under var borte, og at hun var iført kun strømpebukse. 
Ting som kunne vært interessant; ble hun funnet med støvlene på?

Kan hun ha kledt av seg selv, kanskje fordi hun hadde falt eller blitt dyttet opp i en pytt og dermed ble våt?

Mange spørsmål vi nok aldri får svar på…

Det ble sagt at hun hadde strømpebukse på, en annen i serien sa hun hadde bare trusa på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den engelske avisen Daily Star skrev såvidt om denne saken i 2018. Den ble referert til som den norske James Bulger saken. Forbindelsen var en dokumentar som ble vist der om de unge guttene i England, som drepte en 3 åring. Britene lurte på hvordan vi i Norge hadde håndtert dette, og det er mye som tyder på at denne saken ble forbigått litt i stillhet fordi man ville beskytte de små guttene. Ikke straffe dem og henge dem ut som mordere. De var å anse som ofre i en grusom tragedie mellom venner. I England var det til sammenligning fullstendig sirkus i forbindelse med James Bulgers unge drapsmenn.

Det kan jo kanskje forklare hvorfor vi sitter igjen med et inntrykk av at den var forhastet?

Personlig tror jeg små barn er kapable til å gjøre noe slikt. Empati, det å være snille med hverandre, er noe barn må læres, for det er ikke noe man automatisk er født med. Barn kan være skikkelig fæle mot hverandre.

Nå har jeg ikke sett dokumentaren, og vil heller ikke uttale meg om dårlig politiarbeid eller potensielle ungdommer som kan ha vært der, men HER er i hvert fall linken til Daily Star som skriver litt om saken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (8 minutter siden):

Den engelske avisen Daily Star skrev såvidt om denne saken i 2018. Den ble referert til som den norske James Bulger saken. Forbindelsen var en dokumentar som ble vist der om de unge guttene i England, som drepte en 3 åring. Britene lurte på hvordan vi i Norge hadde håndtert dette, og det er mye som tyder på at denne saken ble forbigått litt i stillhet fordi man ville beskytte de små guttene. Ikke straffe dem og henge dem ut som mordere. De var å anse som ofre i en grusom tragedie mellom venner. I England var det til sammenligning fullstendig sirkus i forbindelse med James Bulgers unge drapsmenn.

Det kan jo kanskje forklare hvorfor vi sitter igjen med et inntrykk av at den var forhastet?

Personlig tror jeg små barn er kapable til å gjøre noe slikt. Empati, det å være snille med hverandre, er noe barn må læres, for det er ikke noe man automatisk er født med. Barn kan være skikkelig fæle mot hverandre.

Nå har jeg ikke sett dokumentaren, og vil heller ikke uttale meg om dårlig politiarbeid eller potensielle ungdommer som kan ha vært der, men HER er i hvert fall linken til Daily Star som skriver litt om saken.

Enig med deg i det første. Som sagt tror jeg saken raskt ble «avklart» og dysset ned for å beskytte barna. Tror ikke det lå noe annet bak. Jeg var 25 år da det skjedde og husker godt stemningen. Det ble sett på som «lek gone bad» og folk hadde masse sympati med guttene. 

Som deg tror jeg også at barn er fullt i stand til å være grusomme. Jeg tror bare ikke de praktisk og fysisk har vært i stand til dette, pluss andre ting peker på eldre gjerningsmenn.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tran09 skrev (På 18.11.2021 den 18.06):

Ja 😢Små barn er absolutt i stand til å både drepe og begå sedelighetslovbrudd. Det er svært ubehagelig å tenke, men det betyr dessverre ikke at det ikke er sant. 

Men det er dårlig jobbet fra politiet sin side syns jeg, men tror det er ett resultat av kultur og hva man kunne den gang fremfor vondt i viljen. Godt tidene forandrer seg.

Gjenferdet skrev (På 18.11.2021 den 16.24):

Det høres ikke ut som at 4,5 og 6 åringene har skylden. Er så små barn i stand til å drepe, i det hele tatt?

Selvførgelig er så små barn i stand til å drepe. Jeg var 4 år da jeg begynte å bli slått av en annen gutt på 5 år. Det ble bare verre og verre. Moren min sto alltid i vinduet å kikket å kjeftet på han, men jeg synes der var så flaut men nå skjønner jeg jo det. 

han dyttet meg ned en skråning som hadde store steiner og bekk etter vi gikk av på minibussen når vi var barn. Ca 6 år var jeg på den tiden da denne hendelsen skjedde. Jeg akled nedover, heldigvis gikk det bra. Det kunne gått veldig galt. 

Når han var med på badetur, så prøvde han også å holde hodet mitt under vann lenge. Han sparket og slo ofte også. Alt dette fra 4 år til 11 år. 

Nå blir onkelbarnet hans fulgt opp på skole og han er 5 år. Han ble fulgt opp i barnehagen også. Så sikkert noe som ligger i familien. Min familie er iallfall redd barna sine skal være rundt han, pga hvordan han har begynt å oppføre seg. Man skal alltid holde øyne med barn som leker, samme med barn som leker med hund eller andre kjæledyr. Hvorfor få barn når du ikke kan passe på de? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skled* 

det var også snø på den tiden, så det gikk bra. Hadde det vært sommer eller jeg klidde lengre ned kunne dette gått alvorlig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 19.11.2021 den 12.02):

Fantasi har de. Men at 5- og 6-åringen skulle ha konspirert og blitt enige seg i mellom at de skulle fortelle en løgn om at det var ungdommer som skulle gjort dette, så utspekulerte er ikke så små barn. 
Det er like usannsynlig som at de begge to uavhengig av hverandre skulle ha fantasert opp historien om ungdommene.

Det er så mye som skurrer med denne saken😟
Men en ting jeg ikke forstår , håper noen kan hjelpe meg og oppklare. Det er, hvordan kan de si at de så ungdommene slå og banke Silje . Men så nå som voksen husker de ingen vold. De husker ikke å ha banket henne selv. Men burde de ikke husket å ha sett ungdommene gjøre det da? Det ville jo ha satt igjen et stort traume på så små barn? Jeg ble så forvirret av dette her jeg og syns det var rart at de ikke ble spurt om som voksne hva de husker av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alex_rude skrev (Akkurat nå):

Men en ting jeg ikke forstår , håper noen kan hjelpe meg og oppklare. Det er, hvordan kan de si at de så ungdommene slå og banke Silje . Men så nå som voksen husker de ingen vold. De husker ikke å ha banket henne selv. Men burde de ikke husket å ha sett ungdommene gjøre det da? Det ville jo ha satt igjen et stort traume på så små barn? Jeg ble så forvirret av dette her jeg og syns det var rart at de ikke ble spurt om som voksne hva de husker av det.

Å så var det dette med at de gikk og drakk saft og boller. Hvor ? Hos hvem? Og hvordan kunne de da se ungdommene gjøre det mot henne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 time siden):

Anbefaler deg å se dokumentaren. At denne saken ble for raskt avsluttet, er ikke bare et inntrykk. Det er et udiskutabelt fakta. Helt uavhengig av om barna hadde gjort det eller ei. Politiet hadde pressekonferanse der de avsluttet saken før obuksjonsrapporten var klar, før de var ferdige med å spørre ut vitner og naboer, før de hadde samlet inn og gjennomgått tekniske bevis osv.

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattie16 skrev (På 18.11.2021 den 16.24):

Altså unnskyld meg, men man lar så små unger leke alene uten tilsyn av foreldre i så mange timer, på vinteren?? På et sted hvor det tydeligvis vandrer ukjente folk forbi i hytt og pine? Jeg har ikke ord!! Aldri i livet hadde jeg latt mine barn være alene ute på denne måten! 

Dette var helt vanlig da jeg var barn på 60 og tidlig 70 tall. Men, verden har dessverre blitt et utbyggere og jævligere sted.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alex_rude skrev (5 minutter siden):

Men en ting jeg ikke forstår , håper noen kan hjelpe meg og oppklare. Det er, hvordan kan de si at de så ungdommene slå og banke Silje . Men så nå som voksen husker de ingen vold. De husker ikke å ha banket henne selv. Men burde de ikke husket å ha sett ungdommene gjøre det da? 

Det er godt mulig jeg husker feil, men de ble vel ikke spurt direkte om de husket ungdommene? De ble spurt om de husket å ha gjort det selv og det svarte de nei på. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sariou skrev (7 minutter siden):

Det er godt mulig jeg husker feil, men de ble vel ikke spurt direkte om de husket ungdommene? De ble spurt om de husket å ha gjort det selv og det svarte de nei på. 

Nei de ble ikke spurt om de som voksne. Men som barn fortalte de jo først at de hadde sett ungdommene slå og sparke Silje sant ? Hvorfor husker de ikke det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alex_rude skrev (Akkurat nå):

Nei de ble ikke spurt om de som voksne. Men som barn fortalte de jo først at de hadde sett ungdommene slå og sparke Silje sant ? Hvorfor husker de ikke det da?

De svarer at de husker ingen vold fra deb dagen i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alex_rude skrev (9 minutter siden):

Husker du i detalj hva som skjedde da du var 5-6 år? 

Minnene til barn er veldig enkle å tukle med. De har hele oppveksten blitt fortalt at de gjorde det, da er det ikke rart at hva som er minner, fantasi og andres historier har smeltet sammen. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alex_rude skrev (27 minutter siden):

Du sier jo at de ikke ble spurt om det som voksne. Da kan det jo være de husker det, men ikke sa det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså unnskyld meg, men man lar så små unger leke alene uten tilsyn av foreldre i så mange timer, på vinteren?? På et sted hvor det tydeligvis vandrer ukjente folk forbi i hytt og pine? Jeg har ikke ord!! Aldri i livet hadde jeg latt mine barn være alene ute på denne måten! 

Viktig å huske at dette var lenge siden, man gjorde ting annerledes da. Nå gjør man sjelden det samme, men da var det vanlig. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men samfunnet, holdninger og oppdragelse endrer seg gjennom tidene etterhvert som man lærer mer, og verden blir mindre. Man kan faktisk ikke sitte nå i 2021 og dømme eller rakke ned på måten man gjorde ting på på 90-tallet. Det var vanlig da.

Endret av NeverMore
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (44 minutter siden):

Husker du i detalj hva som skjedde da du var 5-6 år? 

Minnene til barn er veldig enkle å tukle med. De har hele oppveksten blitt fortalt at de gjorde det, da er det ikke rart at hva som er minner, fantasi og andres historier har smeltet sammen. 

Ja. Traumatiske hendelser husker vi. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Victoria95 skrev (3 timer siden):

Selvførgelig er så små barn i stand til å drepe. Jeg var 4 år da jeg begynte å bli slått av en annen gutt på 5 år. Det ble bare verre og verre. Moren min sto alltid i vinduet å kikket å kjeftet på han, men jeg synes der var så flaut men nå skjønner jeg jo det. 

han dyttet meg ned en skråning som hadde store steiner og bekk etter vi gikk av på minibussen når vi var barn. Ca 6 år var jeg på den tiden da denne hendelsen skjedde. Jeg akled nedover, heldigvis gikk det bra. Det kunne gått veldig galt. 

Når han var med på badetur, så prøvde han også å holde hodet mitt under vann lenge. Han sparket og slo ofte også. Alt dette fra 4 år til 11 år. 

Nå blir onkelbarnet hans fulgt opp på skole og han er 5 år. Han ble fulgt opp i barnehagen også. Så sikkert noe som ligger i familien. Min familie er iallfall redd barna sine skal være rundt han, pga hvordan han har begynt å oppføre seg. Man skal alltid holde øyne med barn som leker, samme med barn som leker med hund eller andre kjæledyr. Hvorfor få barn når du ikke kan passe på de? 

Slike barn burde ikke få lov til å være i nærheten av andre barn uten tilsyn av voksne.  Hvordan kunne dette pågå i 7 år uten at du ikke fikk hjelp??

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alex_rude skrev (2 timer siden):

Å så var det dette med at de gikk og drakk saft og boller. Hvor ? Hos hvem? Og hvordan kunne de da se ungdommene gjøre det mot henne? 

Ja og det ble påpekt av en av foreldrene at 5 eller 6 åringen var helt vanlig etter leken og ingenting så ut til å ha vært galt. Hvis de så 3 store ungdommer drepe venninna si er det jo rart hvis de oppførte seg normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alex_rude skrev (1 time siden):

Ja. Traumatiske hendelser husker vi. 

Har du link eller noe på det? 

Jeg har ingen tro på at en 5-6 åring automatisk husker det traumatiske som hendte i barndommen. Til og med voksne kan glemme sånt. At det er større sannsynlighet for at de husker det er jeg enig i, men ikke at alle barn husker alle traumatiske hendelser som har skjedd. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var da helt vanlig. Jeg har vokst opp ikke langt fra dette området, noen år før. Vi var ute alene fra 3 års alder (noen tidligere enn det også). Opplevdes sikkert ganske trygt, er en type sted der naboene kjenner hverandre og det er ingen biltrafikk. Ting kan skje, uansett hvor flink man er til å passe på, dessverre.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...