Polyester Skrevet 3. februar 2023 #121 Del Skrevet 3. februar 2023 "embrace". Det heter omfavne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #122 Del Skrevet 3. februar 2023 Adrenalina1 skrev (7 timer siden): Engelske ord flettet inn i det norske språk. Hørte Leo akjic si: ‘hør meg ut’ på første episode av kongen befaler. 🙉 Anonymkode: e7acb...95e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #123 Del Skrevet 3. februar 2023 59 minutter siden, AnonymBruker said: Fremsnakke er her rundtom nå blitt til å "credde opp" noe eller noen. Anonymkode: 93d86...cbc Nå følte jeg meg gammel, for skjønner ikke Hva du prøver å si her Anonymkode: 07a7c...11c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #124 Del Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Folk som sier «på en måte» i annenhver setning. Anonymkode: 265ae...a81 Hva med ‘ikke sant’ på slutten av hver enste setning. 🤨 Anonymkode: e7acb...95e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 3. februar 2023 #125 Del Skrevet 3. februar 2023 "Sykt bra, ish, serr.." Makan.!🥶 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #126 Del Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå følte jeg meg gammel, for skjønner ikke Hva du prøver å si her Anonymkode: 07a7c...11c Fremsnakke noen-snakke dem opp og frem. Det er nå blitt til credde opp noen. "Jeg syns vi skal credde opp Ivar osv" Anonymkode: 93d86...cbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #127 Del Skrevet 3. februar 2023 Isambard skrev (5 timer siden): Jeg hørte aldri ordet klein i betydningen "pinlig" på 80 eller 90 tallet. Jeg hørte det først på 2000 tallet. Klein betydde syk/dårlig eller skrøpelig på noen dialekter på Østlandet og i Trøndelag Og i Bergen Anonymkode: eb84b...ab1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #128 Del Skrevet 3. februar 2023 Frøkenfryden skrev (11 timer siden): Samme her! Livet før og etter..😫 Ja, virkelig! 💀 Anonymkode: 5e231...8b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 3. februar 2023 #129 Del Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hørte Leo akjic si: ‘hør meg ut’ på første episode av kongen befaler. 🙉 Anonymkode: e7acb...95e Det er Leo da, han får lov 😁 La han gjere sin greie på gaten, mannen 😆 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Agent smith Skrevet 4. februar 2023 #130 Del Skrevet 4. februar 2023 Deg og dine, Ikke gjør noe jeg ville ha gjort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Agent smith Skrevet 4. februar 2023 #131 Del Skrevet 4. februar 2023 bbc2 skrev (16 timer siden): Vi hadde en periode, tror det var mellom 2008- 2013 et sted alle skrev slik - " koser meg i stolen med noe godt i glasset" - " 24 grader ute og noe godt i glasset blir ikke feil" - " slapper av på stranden med noe godt i glasset god helg!" Er drittlei av "noe godt i glasset" kommentarer forsatt. Selv om dette var en trend å skrive i FB statuser for 10 år siden Godt i glasset har alltid vært feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Agent smith Skrevet 4. februar 2023 #132 Del Skrevet 4. februar 2023 Ish er vel også på vei ut nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #133 Del Skrevet 4. februar 2023 RUTINE Anonymkode: 87ad7...a33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #134 Del Skrevet 4. februar 2023 Mail. Hvorfor kalle det "mail" når vi har det meget beskrivende "e-post" (elektronisk post) på norsk? "Mail meg" Jeg ser for meg at jeg må brette vedkommende dobbelt, stappe ham i en konvolutt, og sende ham i brevs from til Svalbard. Anonymkode: b1d46...8dc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #135 Del Skrevet 4. februar 2023 Slå ring om Krenket Anonymkode: ee7cb...359 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #136 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Og i Bergen Anonymkode: eb84b...ab1 Jeg er trønder og er fortsatt «klen» av og til. Brukes helst om farang (omgangssyke). Anonymkode: ee7cb...359 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #137 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 8.44): "Gønne på" og "i forhold til" der det ikke hører hjemme. Etter at jeg ble oppmerksom på hvor mye "i forhold til" blir misbrukt, har jeg ikke hatt det helt bra 🥴 Anonymkode: 5e231...8b8 Jeg skulle nesten ønske jeg aldri hadde blitt oppmerksom på misbruken av «i forhold til». Når jeg går ut fra avdelingsmøter på jobben husker jeg stort sett bare en masse malplasserte «i forhold til». Nærmeste leder klarte å bruke det feil 25 ganger på 30 minutter (ja, jeg telte 😆). Nå er jeg snart kommet så langt at jeg gir opp og begynner å bruke det selv 🙃 Anonymkode: 3760f...04a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #138 Del Skrevet 4. februar 2023 Bacteria skrev (23 timer siden): Hva tenker du kan erstatte de to? (jeg bruker de en del) Narrativ: fortelling, situasjon, tilfelle (ser narrativ brukes i stadig flere betydninger) Umusikalsk: upassende Anonymkode: 42254...170 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 4. februar 2023 #139 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Narrativ: fortelling, situasjon, tilfelle (ser narrativ brukes i stadig flere betydninger) Umusikalsk: upassende Anonymkode: 42254...170 Tja, vet ikke helt med narrativ. Ofte brukes jo ordet i betydningen en fortelling som kanskje ikke er helt sann, men dreid for å passe til en hypotese: «Hen har laget seg et narrativ om at…» Ja, fortelling kan brukes, men da er det mer implisitt at personen skrøner. Et narrativ kan det være en sannhet i, om noe fordreid til å passe en agenda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 4. februar 2023 #140 Del Skrevet 4. februar 2023 (endret) Apropos tikking: Jeg liker som sagt uttrykket "tikker inn", men ordet dukker også opp i det absolutt verste eksemplet på latterlig fraselån fra engelsk jeg noen sinne har sett: At noe "tikker av alle boksene". Det er ikke greitt å si "tikker av alle boksene" på norsk. Folk må ta seg sammen!!!!! Dette minner meg om denne nyttige listen vi kan bruke for å skjerpe oss i forhold til unødvendige lånord, oversettelseslån, betydningslån og fraselån som er litt vanskeligere å fange opp: https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/oversettelseslan-betydningslan-og-fraselan-fra-engelsk/?fbclid=IwAR16hTKdZARStlKhpsEP3TBzhkKoq8fue5HeNfPlp0F-tCBPsLxXVze2I-w Endret 1. januar av Marcie 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå