Gå til innhold

Skal folk virkelig drive å si gønne på i 2023 også, meldiger meg snart ut. Hvilket språklig ugress skulle du gjerne blitt kvitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk kan hverken skrive, eller snakke korrekt norsk lengre.

Anonymkode: 84ff0...141

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gaver! 
 

(og nei, ikke som i presanger, men som «åh, det er så gaver!!»)

Øystein Pettersen bruker det mye. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva for noe?!?! Gaver? Altså! Hva betyr det?

Sententia skrev (9 minutter siden):

Gaver! 
 

(og nei, ikke som i presanger, men som «åh, det er så gaver!!»)

Øystein Pettersen bruker det mye. 


Skills, skills er engelsk. Det heter ferdigheter på norsk! 

Endret av mereo
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (5 minutter siden):

Hva for noe?!?! Gaver? Altså! Hva betyr det?

Noe bra. 
 

«Dama fra lørdag vil møtes igjen!»

«GAVER!»

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sententia skrev (3 minutter siden):

Noe bra. 
 

«Dama fra lørdag vil møtes igjen!»

«GAVER!»

 

Det var mildt sagt null logikk, så jeg sier meg enig - det kan vi fint la vær å bruke!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nipler 

Hen.

Det er fortsatt en han selv om han fysisk etterligner en hun. Noe som er helt ok for meg, men kall en spade for en spade.

Fremsnakke... Er det virkelig nødvendig ord å benytte seg av? Det er bare irriterende. Man prater og så er det noen som baksnakker/ prater dritt som ikke tåler dagens lys, må man ha et begrep for å prate sosialisert?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 93e6a...c03

Har vi ulik betydning av fremsnakke? For meg er det å snakke noen opp og frem, ikke i vanlig sosial kontekst 

Anonymkode: 07a7c...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er litt nytt for deg? For dette er jo ett ord vi brukte hyppig på åttitallet.

"Han var så klein at jeg fikk helt klaus" 😁 

Jeg føler at begrepet harry blir brukt her inne, jeg har ikke opplevd det ellers. Jeg legger merke til at jeg ser for meg bildet av prinsen Harry , et tegn på at han har svirret for meget i media de siste årene.

Anonymkode: 93e6a...c03

Jeg hørte aldri ordet klein i betydningen "pinlig"  på 80 eller 90 tallet.

Jeg hørte det først på 2000 tallet.

Klein betydde syk/dårlig eller skrøpelig på noen dialekter på Østlandet og i Trøndelag 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (4 minutter siden):

Jeg hørte aldri ordet klein i betydningen "pinlig"  på 80 eller 90 tallet.

Jeg hørte det først på 2000 tallet.

Klein betydde syk/dårlig eller skrøpelig på noen dialekter på Østlandet og i Trøndelag 

Har hørt mest folk fra Stavanger bruke det egentlig i betydningen dårlig, teit osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (41 minutter siden):

Jeg hørte aldri ordet klein i betydningen "pinlig"  på 80 eller 90 tallet.

Jeg hørte det først på 2000 tallet.

Klein betydde syk/dårlig eller skrøpelig på noen dialekter på Østlandet og i Trøndelag 

jeg var ungdom på 90-tallet, og husker det som et vanlig brukt ord blant ungdom, som betydde pinlig, puteflaut, men og ekkel og ubehagelig, som i "han er så klein" om gutter vi ikke likte, særlig de innpåslitne. Men jeg kjenner det og fra sørslandsdialekten som et eldre ord for syk og skrøpelig.

Endret av Lucille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som sier nipler eller tattoos istedet for brystvorter og tatoveringer... På norsk har vi allerede ord for de to tingene. Ikke nye, rare ord som ingen bruker. Men gamle, godt brukte ord som alltid har fungert helt fint. Å drive å bytte de ut med engelske ord er så dumt.

Anonymkode: 323d2...136

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk som sier nipler eller tattoos istedet for brystvorter og tatoveringer... På norsk har vi allerede ord for de to tingene. Ikke nye, rare ord som ingen bruker. Men gamle, godt brukte ord som alltid har fungert helt fint. Å drive å bytte de ut med engelske ord er så dumt.

Anonymkode: 323d2...136

helt enig, det er virkelig gode eksempler på språklig ugress, som kommer inn og fortrenger ordene vi faktisk har som betyr eksakt det samme. Jeg kan forstå bruken av låneord når vi ikke har et like dekkende norsk begrep, og bruker dem ofte selv, men disse du nevner her er så utrolig unødvendige.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går rundt sies det. Om 50 til 100 år går det fortsatt rundt. Også med orda. Gønner på er brukt i lang lang tid tilbake så det forsvinner nok ikke i nær fremtid heller. Så det så.

Anonymkode: 94638...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irriterer meg over folk som går på kurs «for å få påfyll», vet ikke hvorfor det irriterer meg sånn. 
 

Videre: misforstå meg rett (hva betyr det egentlig?) og folk som sier legemitasjon i stedet for legitimasjon. Den siste der irriterer meg aller mest og jeg tenker at alle som jobber i post ol burde fått opplæring i uttale. 

Anonymkode: e11c9...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og så kan folk godt slutte å alltid si "det er sånn at" hver gang de skal fremme en påstand eller et argument.

Det vil jo drepe 70% av all mansplaining over natta. Er samfunnet modent for det? Hvor skal all mansplaining-energien  finne veien?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Signerer denne. Aner ikke hva Karens, Chads eller boomers er, men nå hører jeg aldri slike uttrykk utenfor KG. Tror det er en rimelig stigmatisert gruppe som vanker mest her inne.

Anonymkode: 10c09...8ce

Jeg vet ikke jeg heller. Folk får bruke normale uttrykk og ord hvis de vil bli forstått. 

Anonymkode: 2709a...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha...ja!

"Sammen legger vi ut på en ny og spennende reise" = vi har fått nytt arkivsystem på jobben :) 

Anonymkode: 3760f...04a

🤣

Anonymkode: f2ad0...528

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig i det meste som er nevnt her. Vil i tillegg ha slutt på at ALT beskrives som "en reise". 
Og så kan folk godt slutte å alltid si "det er sånn at" hver gang de skal fremme en påstand eller et argument.

Anonymkode: 956db...6a1

Drt er veldig typisk for min dialekt, men brukt for å konstatere fakta og ting som har skjedd eller skal skje feks "d e sånn at Nina har brote leggen og derfor kjem ho ikkje på jobb i dag"

Anonymkode: f2ad0...528

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til en haug som allerede er nevnt:

Narrativ

Umusikalsk

Anonymkode: 1a553...3e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Adrenalina1 said:

Engelske ord flettet inn i det norske språk.

Med mindre man har et utenlandsk statsborgerskap eller er født i utlandet tenker jeg  :fornøyd:  Jeg har gjort det hele livet jeg da, om jeg ikke husker det norske ordet. 

 

«Min kopp te». Det høres ikke akkurat ut som det det betyr på engelsk <_< 

«Vaggen» (væjj) for vagina.

Cis. 

Toxic. (Er ikke giftig på norsk bra nok?)

«Boomer» sagt om alle eldre.

Så mye info man har på internett og i bøker og så klarer man ikke å finne det frem selv 🤦🏼‍♀️ men må spørre om helt enkle ting. 

Sambo. (Da vil jeg heller slå et slag eller to for burk og bolle! ^^, )

Alle feilevariantene av sj/sch. Synes det er svært rart at så mange ikke hører forskjell 4E9177EC-A27A-445C-A36E-53B0BB247AEF.gif.e41ee8c7732ecb9b61ad595089ac8c42.gif 

3 hours ago, Isambard said:

Jeg liker ordet "klein" som er litt nytt. Det  låter greit på norsk og har en funksjon. 

Klein er  da ikke nytt. Min mors kusine og min mormor og hennes slekt brukte det ganske mye som barn og unge, riktignok i form av «jeg føler meg litt klein»/«det er litt kleint at…» 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...