Gå til innhold

Skal folk virkelig drive å si gønne på i 2023 også, meldiger meg snart ut. Hvilket språklig ugress skulle du gjerne blitt kvitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Isambard skrev (2 minutter siden):

Nå får du gi deg. Det er ikke bare at det "ble plukket opp av en forsker"

Det var ikke vanlig blant ungdom å bruke "klein" om flaue situasjoner før år 2000. Hvis det var vanlig ville alle kjent til det.

Jeg fant mange treff på nettet og alle er enige om at dette er en ny bruk av ordet:

https://www.samtext.no/2019/12/11/advarsel-dette-blir-kleint/

https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/betydningen-av-klein/

https://www.smaalenene.no/sprak/ungdom/kuriosa/atte-ting-vi-ikke-sa-for-20-ar-siden/s/5-38-320616

 

 

 

gi meg på at vi brukte det ordet på den måten på 80-tallet? hvorfor skal jeg gi meg på det?  du var jo til og med enig for et par innlegg siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lucille skrev (27 minutter siden):

nei, det er jo det jeg sier. Det er ikke en motsetning mellom det at det ble brukt sånn i  ungdomsmiljøer på 80-tallet, og det at det blir plukket opp av en forsker som vanlig nok til å komme inn i en ordbok først flere år senere.

Jeg er i femtiårene, og ingen jeg vokste opp med eller hang med i ungdommen i Oslo den gangen brukte noen gang ordet "klein" eller "kleint" om flaue situasjoner. Jeg husker jeg så en gammel svart/hvitt film på tv en gang, der to unge damer fra bondelandet dro til Kristinania (Oslo) for å søke tjeneste (skaffe jobb). Den ene av de to jentene var syk, og da kjeftet den andre litt på henne før hun skulle intervjues, og sa at "du må rette deg opp og stramme deg opp litt, så de ikke ser du er klein!" Før, opprinnelig, betydde altså ordet "klein" at du var syk eller dårlig. Men ingen brukte det ordet da jeg vokste opp! Men fra gammelt av, kanskje 40 tallet og tidligere, betydde det altså at man var syk, svak, dårlig.

Det ble altså ikke brukt så jeg hørte det noen gang i dagligtale.

Ikke før bruken av det plutselig gjenoppsto på begynnelsen av 2000, men da plutselig betydde klein "flaut" eller "pinlig" i stedet!? Hadde jeg aldri hørt før.

Det er fremdeles rart å høre eller lese folk skrive kleint med den betydningen. Det har jo ikke den betydningen (flaut) på opprinnelsesspråket tysk heller.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester skrev (2 timer siden):

Elsker å høre Leo snakke. Må være den kuleste dialekt-sosiolekt komboen i Norge.

Ja, enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (21 minutter siden):

Jeg er i femtiårene, og ingen jeg vokste opp med eller hang med i ungdommen i Oslo den gangen brukte noen gang ordet "klein" eller "kleint" om flaue situasjoner. Jeg husker jeg så en gammel svart/hvitt film på tv en gang, der to unge damer fra bondelandet dro til Kristinania (Oslo) for å søke tjeneste (skaffe jobb). Den ene av de to jentene var syk, og da kjeftet den andre litt på henne før hun skulle intervjues, og sa at "du må rette deg opp og stramme deg opp litt, så de ikke ser du er klein!" Før, opprinnelig, betydde altså ordet "klein" at du var syk eller dårlig. Men ingen brukte det ordet da jeg vokste opp! Men fra gammelt av, kanskje 40 tallet og tidligere, betydde det altså at man var syk, svak, dårlig.

Det ble altså ikke brukt så jeg hørte det noen gang i dagligtale.

Ikke før bruken av det plutselig gjenoppsto på begynnelsen av 2000, men da plutselig betydde klein "flaut" eller "pinlig" i stedet!? Hadde jeg aldri hørt før.

Det er fremdeles rart å høre eller lese folk skrive kleint med den betydningen. Det har jo ikke den betydningen (flaut) på opprinnelsesspråket tysk heller.

ja, hvis du leser bakover i tråden, så ser du at mange kjenner ordet kleint i den betydningen du nevner. Mine foreldre brukte det om syk og skrøpelig i sin dialekt, så for meg er det ikke et ord jeg bare har hørt på film.

I tillegg er det en god del som kommenterer at de brukte det i den nye betydningen i ungdomsmiljøer på 80- eller 90-tallet, men det virker ikke som det var vanlig på Østlandet. Jeg er ikke vokst opp på østlandet, så bruken eller ikke-bruken der, kan jeg ikke uttale meg om.

Men hvis det stemmer at det ikke var brukt på Østlandet på 90-tallet, så styrker det mitt minne om bruk på 80-tallet. For jeg bodde i Oslo på 90-tallet, så hvis det stemmer at det ikke var i vanlig bruk i Oslo på 90-tallet, så må jeg jo nødvendigvis ha plukket det opp på mitt hjemsted på 80-tallet.

Endret av Lucille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (13 minutter siden):

Nå får du gi deg. Det er ikke bare at det "ble plukket opp av en forsker"

Det var ikke vanlig blant ungdom å bruke "klein" om flaue situasjoner før år 2000. Hvis det var vanlig ville alle kjent til det.

Jeg fant mange treff på nettet og alle er enige om at dette er en ny bruk av ordet:

https://www.samtext.no/2019/12/11/advarsel-dette-blir-kleint/

https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/betydningen-av-klein/

https://www.smaalenene.no/sprak/ungdom/kuriosa/atte-ting-vi-ikke-sa-for-20-ar-siden/s/5-38-320616

Du har ikke hørt om dialekter og sosiolekter? Jeg husker at vi brukte ordet kleint i Rogaland på 90-tallet. "Det er så kleint". Jeg har slippet å høre kebabnorsk og kan ikke kebabnorsk. Jeg hadde aldri hørt om ordet schpaa før jeg var rundt 20 år på 2000-tallet. Men alle fra Oslo-området visste hva det betydde som den største selvfølge og synes det var så morsomt at jeg ikke visste hva det betydde. Så siden det ikke var kjent i hele Norge og ikke var i noen ordbok, så ble det ikke brukt? I følge din logikk i alle fall. Vi brukte brukte ordet kleint i sør på barneskolen. Jeg er født i 84.

Anonymkode: 4f577...a18

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har ikke hørt om dialekter og sosiolekter? Jeg husker at vi brukte ordet kleint i Rogaland på 90-tallet. "Det er så kleint". Jeg har slippet å høre kebabnorsk og kan ikke kebabnorsk. Jeg hadde aldri hørt om ordet schpaa før jeg var rundt 20 år på 2000-tallet. Men alle fra Oslo-området visste hva det betydde som den største selvfølge og synes det var så morsomt at jeg ikke visste hva det betydde. Så siden det ikke var kjent i hele Norge og ikke var i noen ordbok, så ble det ikke brukt? I følge din logikk i alle fall. Vi brukte brukte ordet kleint i sør på barneskolen. Jeg er født i 84.

Anonymkode: 4f577...a18

stemmer. Jeg kjenner bruken fra Rogaland på 80-tallet. Er noen år eldre enn deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lucille skrev (1 time siden):

stemmer. Jeg kjenner bruken fra Rogaland på 80-tallet. Er noen år eldre enn deg.

Samme her, det var helt vanlig bruk av ordet der🙄

Anonymkode: d0746...967

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (8 timer siden):

Jeg mener det uttrykket "i forhold til" er blitt et språklig ugress vi må bli kvitt feilbruken av. Nesten INGEN som bruker det, vet hva det faktisk betyr og hvordan det skal brukes! Det skal jo brukes i de sammenhengene man kunne brukt uttrykket "sammenlignet med".

RIKTIG:

- Jeg liker grønt mye bedre i forhold til blått

 

 

Eller bare "jeg liker grønt mye bedre enn blått". 

Anonymkode: 5e231...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (10 timer siden):

Ja jeg kommer til å si «gønne på» i 2023 også. Har til og med alt sagt det i år😁

Ord som irriterer meg er kakeperson, hen, harry, mammahjerte og prinsen min/prinsessa mi som blir brukt om barna.

Er nok mange flere ord også men de jeg kommer på akkurat nå. 

Kakeperson? Hva er det? 😂

Anonymkode: 627ad...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kakeperson? Hva er det? 😂

Anonymkode: 627ad...34c

Sikkert sånne kakefigurer som vi før bakte og kalte pepperkakeMENN eller kakemenn. Nå skal jo alt være kjønnsnøytralt, så da er ikke det lov å si lenger. Nå er det altså byttet ut med kakePERSON i stedet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysteri, hylekor, krenket, krenkorama (og annet orama), i monitor, politisk korrekt. Og en bonus jeg bare har sett på kg: "atte hva?". Grøsser litt at at voksne mennesker kan finne på å skrive det (og håper virkelig ingen sier det høyt) i en diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk putter inn engelske ord. Har en elev i tenårene som like greit har gått helt over til å snakke engelsk med amerikansk aksent, og heller putte inn norske ord innimellom. Spyr nesten av å høre det, syns det er så flaut🤮 

Anonymkode: d6f9f...47a

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdom som ikke klarer/gidder å si kj-lyden. Stesønnene har ikke blitt oppdratt etter min standard, så de sier mye teit. Feks skjino og skjedelig. Sier også ofte «hun» der de skulle sagt «henne». «Det var dumt av hun», «de var  greie med hun». I mine ører høres det ut som en innvandrer som ikke kan ordentlig norsk enda….

Anonymkode: d6f9f...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymbruker*** skrev (4 minutter siden):

Og en bonus jeg bare har sett på kg: "atte hva?". Grøsser litt at at voksne mennesker kan finne på å skrive det (og håper virkelig ingen sier det høyt) i en diskusjon. 

Hva er galt med ordet "atte"? Jovisst sier jeg det i tale også.

"Eeeeh.... atte... ja, hva skal man si?"

eller

"Atte hæ?"

Det står til og med i ordboka. Det står at det brukes diaktalt. Som i alle fall inkluderer Rogaland fordi vi bruker det her. 

Anonymkode: 4f577...a18

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg skulle nesten ønske jeg aldri hadde blitt oppmerksom på misbruken av «i forhold til». Når jeg går ut fra avdelingsmøter på jobben husker jeg stort sett bare en masse malplasserte «i forhold til». Nærmeste leder klarte å bruke det feil 25 ganger på 30 minutter (ja, jeg telte 😆). Nå er jeg snart kommet så langt at jeg gir opp og begynner å bruke det selv 🙃

Anonymkode: 3760f...04a

Ha! Kanskje vi er kolleger? 😂 aner ikke hvor mange ganger jeg har hatt den leken for meg selv i et møte 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ungdom som ikke klarer/gidder å si kj-lyden. Stesønnene har ikke blitt oppdratt etter min standard, så de sier mye teit. Feks skjino og skjedelig. Sier også ofte «hun» der de skulle sagt «henne». «Det var dumt av hun», «de var  greie med hun». I mine ører høres det ut som en innvandrer som ikke kan ordentlig norsk enda….

Anonymkode: d6f9f...47a

Jeg syns det er enda verre når folk sier henne istedenfor hun. 
 

Henne liker ikke at du sier sånn! 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er galt med ordet "atte"? Jovisst sier jeg det i tale også.

"Eeeeh.... atte... ja, hva skal man si?"

eller

"Atte hæ?"

Det står til og med i ordboka. Det står at det brukes diaktalt. Som i alle fall inkluderer Rogaland fordi vi bruker det her. 

Anonymkode: 4f577...a18

I mitt hode virker "atte hæ/hva" som et fryktelig barnslig svar i den konteksten at man ikke er enig i eller helt forstår motargumentet til den man diskuterer med. Det er slik jeg har sett det brukt på kg. Som fyllord når man ikke vet hva man skal si blir en annen sak. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (28 minutter siden):

I mitt hode virker "atte hæ/hva" som et fryktelig barnslig svar i den konteksten at man ikke er enig i eller helt forstår motargumentet til den man diskuterer med. Det er slik jeg har sett det brukt på kg. Som fyllord når man ikke vet hva man skal si blir en annen sak. 

Da må du enten jobbe med ditt hode, eller innse at du har din subjektive mening som ikke stemmer med virkeligheten.

Anonymkode: 4f577...a18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Da må du enten jobbe med ditt hode, eller innse at du har din subjektive mening som ikke stemmer med virkeligheten.

Anonymkode: 4f577...a18

Atte hæ? 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...