Gå til innhold

Skal folk virkelig drive å si gønne på i 2023 også, meldiger meg snart ut. Hvilket språklig ugress skulle du gjerne blitt kvitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ungdom som ikke klarer/gidder å si kj-lyden. Stesønnene har ikke blitt oppdratt etter min standard, så de sier mye teit. Feks skjino og skjedelig. Sier også ofte «hun» der de skulle sagt «henne». «Det var dumt av hun», «de var  greie med hun». I mine ører høres det ut som en innvandrer som ikke kan ordentlig norsk enda….

Anonymkode: d6f9f...47a

Det må flaut å være sånn som deg….

På jobben min er det faktisk bare nordmenn som sier «det var dumt av hun» og «henne kommer snart». 
Hilsen innvandrer. 
 

 

Anonymkode: 10285...efe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymbruker*** skrev (14 minutter siden):

Atte hæ? 😛

Ja, hvis du synes det er barnslig å ha en dialekt, så må du nesten jobbe med deg selv altså. 

Anonymkode: 4f577...a18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, hvis du synes det er barnslig å ha en dialekt, så må du nesten jobbe med deg selv altså. 

Anonymkode: 4f577...a18

Synes selvfølgelig ikke det er barnslig med dialekt. Men det er ikke til å stikke under en stol at enkelte dialektbaserte, eller folkelige faser/uttrykk kan virke ukorrekte, vell uformelle, litt frekke, dumme. På min dialekt bruker vi blant annet når i fortid (når jeg var på butikken i går), som jeg vet irriterer en del folk. Fette brukes som forsterkende adverb, men er jo sett på som veldig ufint av mange. Over hele landet sier vi gjerne "hæ" når man ikke hører hva den andre siden selv om både voksenpersoner og barnetv prøvde å inprinte at det var uhøflig ihvertfall i min barndom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første uka på barneskolen ble min generasjon innprentet at «atte» var det ikke lov å si. Anser det fortsatt som småbarnsspråk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne bli kvitt «evt.» som forkortelse for eventuell/eventuelt.

Evt. betyr etter vår tidsregning

Eventuell forkortes ev.

Jeg synes også det er litt rart å forkorte det ene ordet, særlig når det står i en lang setning. Jeg skriver heller «eventuelt».

Anonymkode: 3760f...04a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnemor / barnefar 🤮 jeg bare klarer det ikke. Hvorfor ikke si «eksen min»? 

Anonymkode: 10285...efe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voksne menn som omtaler seg selv som «puppemann» eller «rumpemann» 

Anonymkode: 3760f...04a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barnemor / barnefar 🤮 jeg bare klarer det ikke. Hvorfor ikke si «eksen min»? 

Anonymkode: 10285...efe

Ikke alltid man har vært sammen med den andre foreldren, så det er jo praktisk. Men enig i at det hørtes litt teit ut. Personlig liker jeg ikke så godt mammahjerte og "vi er gravide" innenfor denne kategorien. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (2 minutter siden):

Ikke alltid man har vært sammen med den andre foreldren, så det er jo praktisk. Men enig i at det hørtes litt teit ut. Personlig liker jeg ikke så godt mammahjerte og "vi er gravide" innenfor denne kategorien. 

Har ikke vært sammen? Så bare ons med barn som resultat? 

Anonymkode: 10285...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har ikke vært sammen? Så bare ons med barn som resultat? 

Anonymkode: 10285...efe

Ja? Det skjer jo stadig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kakeperson? Hva er det? 😂

Anonymkode: 627ad...34c

Tydeligvis det nye ordet for kakemenn, men jeg kommer aldri til å bruke det. Heter kakemenn for alltid for meg. Kakeperson er det merkeligste og mest irriterende ordet jeg har hørt så nei skal aldri bli brukt av meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Barnemor / barnefar 🤮 jeg bare klarer det ikke. Hvorfor ikke si «eksen min»? 

Anonymkode: 10285...efe

Enig. Det er også ord jeg ikke liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Barnemor / barnefar 🤮 jeg bare klarer det ikke. Hvorfor ikke si «eksen min»? 

Anonymkode: 10285...efe

I samme sleng biomor!

Anonymkode: f2ad0...528

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg misliker at folk som ikke er svensker bruker svenske ord og uttrykk som sambo, typ, nu kör vi, bjuda på osv. 

 

Anonymkode: e7514...056

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg misliker at folk som ikke er svensker bruker svenske ord og uttrykk som sambo, typ, nu kör vi, bjuda på osv. 

 

Anonymkode: e7514...056

Unnskyldning er det ikke, men for oss her på svenskegrensa er det en forklaring at vi hører svensk like ofte som norsk. Blir en form for felles sosiolekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-endinger når det skrives bokmål.

"Jeg fikk varsla om at noe skjedde". "Jeg tar regninga denne gangen"

 

Anonymkode: 93d86...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et ord som er misbrukt er konfliktsky. Mange som skriver at de er "så konfliktsky" nå for tiden. Det er en omskrivning og et penere ord for å være feig og unnvikende, rett og slett, men det vil jo ingen si om seg selv. Men konfliktsky, det er liksom helt innafor å være.

Anonymkode: 44cb2...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen

Vis

Fremoverlent 

Være langt frem i skoa 🤢

Anonymkode: 01c68...865

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Et ord som er misbrukt er konfliktsky. Mange som skriver at de er "så konfliktsky" nå for tiden. Det er en omskrivning og et penere ord for å være feig og unnvikende, rett og slett, men det vil jo ingen si om seg selv. Men konfliktsky, det er liksom helt innafor å være.

Anonymkode: 44cb2...540

Å være feig er noe svært negativt, det er en fornærmelse. Å være konfliktsky trenger ikke å være negativt i seg selv. Det betyr bare at man ikke liker konflikter, og holder seg unna så godt man kan, og jeg vil påstå det er en mye bedre ting enn å like konflikter.

Så det er to forskjellige ting.

Anonymkode: 323d2...136

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...