Gå til innhold

Skal folk virkelig drive å si gønne på i 2023 også, meldiger meg snart ut. Hvilket språklig ugress skulle du gjerne blitt kvitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Å være feig er noe svært negativt, det er en fornærmelse. Å være konfliktsky trenger ikke å være negativt i seg selv. Det betyr bare at man ikke liker konflikter, og holder seg unna så godt man kan, og jeg vil påstå det er en mye bedre ting enn å like konflikter.

Så det er to forskjellige ting.

Anonymkode: 323d2...136

Synes at konfliktsky er meget negativt.  

Anonymkode: 10285...efe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uttrykket "Karen", alt som har med det å gjøre. Har vi ikke nok nedsettende uttrykk om kvinner som det er? 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

A-endinger når det skrives bokmål.

"Jeg fikk varsla om at noe skjedde". "Jeg tar regninga denne gangen"

 

Anonymkode: 93d86...cbc

Det er da fullstendig normalt og lovlig, kan ikke akkurat kalles språklig ugress.. 

Det er dessverre sånn at konservativt riksmål har spredd seg som ugress de siste åra, så nå blir det sett på som rart å skrive vanlig bokmål.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raus og raushet begynner jeg å få nok av. Raus har gått inn som en del av maktspråket/hersketeknikk. Raus er noe andre skal være. Ingen vil vel ha på seg at de ikke er rause.

"Dette har aldri skjedd før" "Første gang dette skjer". Sensasjonspregede overskrifter som ikke henger sammen med resten av teksten. 

I forhold til holder jeg på å bli mannevond av. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er "sykt" eller "sinnssykt", eller "en reise". Det får jeg fnatt av. Mange skjønner heller ikke forskjellen på "et" og "ett".

Anonymkode: 13fc0...097

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (3 timer siden):

Det er da fullstendig normalt og lovlig, kan ikke akkurat kalles språklig ugress.. 

Det er dessverre sånn at konservativt riksmål har spredd seg som ugress de siste åra, så nå blir det sett på som rart å skrive vanlig bokmål.

Men jeg liker det altså ikke.

Anonymkode: 93d86...cbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men jeg liker det altså ikke.

Anonymkode: 93d86...cbc

Det er jo helt greit, men det kan ikke kalles språklig ugress av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (10 timer siden):

Det er jo helt greit, men det kan ikke kalles språklig ugress av den grunn.

Det velger jeg å gjøre.

Anonymkode: 93d86...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (10 timer siden):

Det er jo helt greit, men det kan ikke kalles språklig ugress av den grunn.

Tja, man kan vel mene at endelser i radikalt bokmål er ugress, eller såkalte uønskede elementer i språket, dersom man ikke liker det. Så kan man jo så klart være enig eller uenig i det, men jeg vil påstå det er en helt legitimt synspunkt på lik linje med andre forslag her i tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (På 5.2.2023 den 7.22):

Hysteri, hylekor, krenket, krenkorama (og annet orama), i monitor, politisk korrekt. Og en bonus jeg bare har sett på kg: "atte hva?". Grøsser litt at at voksne mennesker kan finne på å skrive det (og håper virkelig ingen sier det høyt) i en diskusjon. 

Den er grei, jeg tar det til etterretning, og skal heretter bruke krenkolini fremfor krenkorama.

Men det blir sikkert klagestorm og leven ut av dét også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 23.22):

Skal folk virkelig drive å si gønne på i 2023 også, meldiger meg snart ut. Hvilket språklig ugress skulle du gjerne blitt kvitt?

Anonymkode: dacd4...b18

Jeg så en reklame på YouTube der han der forferdelige Bertrand idioten brukte akkurat det ordet. Det er faen meg en av de verste ordene jeg vet om og det brukes utelukkende av folk som er totalt idioter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hen" er "sykt cringe". Kommer aldri til å ta det i bruk, og det har ingenting med mine holdninger til mennesker å gjøre. 

Anonymkode: 4235d...c2a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DuMåkkeKommeHer skrev (1 time siden):

Tja, man kan vel mene at endelser i radikalt bokmål er ugress, eller såkalte uønskede elementer i språket, dersom man ikke liker det. Så kan man jo så klart være enig eller uenig i det, men jeg vil påstå det er en helt legitimt synspunkt på lik linje med andre forslag her i tråden

De fleste ordene folk nevner her, er jo ord eller begreper som brukes feil (f.eks. "i forhold til"), nyord eller ord som er direkte oversatt fra engelsk. Men skal ikke krangle mer på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/3/2023 at 7:25 AM, Frøkenfryden said:

«Episk», og tro at det er det samme som «epic» på engelsk😖

On 2/3/2023 at 8:06 AM, Frøkenfryden said:

Ja oversettelsen er rett men på engelsk betyr det fantastisk/spektakulært eller noe sånt, på norsk er det egentlig et litterært begrep om tekster, typ episk diktning. 

Det brukes feil på engelsk også, "epic" betyr ikke fantastisk eller spektakulært, men beskriver en litterær/poetisk form. Kan også benyttes om film, teater og andre kunstarter hvor de samme virkemidlene og handlingselementene benyttes. Kort sagt er det en fortelling som inneholder flere eventyr en helt tar del i, nesten som en samling av historier med samme sentrale karakter(er).
I USA har det i senere tid blitt et uformelt uttrykk for ting som er kult, fantastisk og lignende, men det er like feil på engelsk som det er på norsk. Litt på samme måte som "ultimate", som egentlig betyr "siste, endelige, avsluttende", men nå blir brukt om "beste, tøffeste" (fra latin: ultimus).

Jeg irriterer meg enormt over to ting:

I forhold til brukt feil, veldig ofte som erstatning for preposisjoner av en eller annen ubegripelig årsak. Setninger blir unødvendig lange og klønete når man bruker "i forhold til" istedet for helt enkle ord som med, for, til, overfor, osv.

Engelske ord og uttrykk blandet inn i norsk, med "fornorsket" uttale og bøyning (feks kidsa, faker, blamer), og/eller hvor den som bruker det ikke aner hva det betyr på engelsk eller bruker det feil. Blir like oppgitt hver gang jeg hører nordmenn si at de er "pissed på noen". Selv tror de at de sier de er sinna på noen, men i virkeligheten sier de at de er dritings. "Pissed off" betyr sint, "pissed" betyr full (altså overstadig beruset på alkohol).

Anonymkode: 61901...416

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bare å kjapt gønne på for full pupp for nå tar'e av helt sjukt ass."

Må vi da omskolere til:

"Akselerer sporentreks kontribusjon voluminøst for nå beløper det seg til frenetiske affærer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Feil bruk av ”i forhold til” som andre har nevnt irriterer meg skikkelig mye og. Hører det overalt, også på forelesninger. En av lærerne mine sa det 3 ganger i én setning, alle helt feil 🙄 Er det mulig liksom. Hvis du vil høres litt smart ut, og ikke rett og slett bare si ”om“, så kan man si for eksempel ”angående“ eller “med tanke på“, så høres man faktisk smart ut 😃 ”Hva tenker du i forhold til middag?“ Meg: *motstå trangen til å bare si ”veldig mye“ fordi middager kan ikke tenke* 🫠

 

Anonymkode: d8147...005

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toxic, obvious, random, cringe og andre engelske ord slengt inn i norsken

Svenske uttrykk som bjuda på og typ. Særlig når rævoperte influensere unnskylder rævblottingen med at «man må jo bjuda på»! 🤮

Hate på

Hen

Noe godt i glasset 

Nipler

Biomor og biofar

Uttrykket Karen

Feil bruk av i forhold til

Sjøkken, sjino, sjede, sjedelig osv

Feil bruk av hun og henne. «Henne er en bitch og det skal jeg si til hun» 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...