Gå til innhold

Skal folk virkelig drive å si gønne på i 2023 også, meldiger meg snart ut. Hvilket språklig ugress skulle du gjerne blitt kvitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

Klein kommer vel fra tysk og har vært brukt på norsk lenge. Det er bare betydninga som har endra seg. Før betydde det syk/dårlig.

Det første du skriver stemmer, mange har brukt det i mange år. Til det siste så har det ikke endret seg, men er dialektbetinget og brukes titt og ofte innenfor enkelte dialekter i dag vedrørende sykdom.

Anonymkode: fafb2...453

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Magisk. Det er oppbrukt. Det bør legges bort i noen år og når det hentes fram igjen bør det kun brukes til de helt spesielle anledningene.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (37 minutter siden):

Ja oversettelsen er rett men på engelsk betyr det fantastisk/spektakulært eller noe sånt, på norsk er det egentlig et litterært begrep om tekster, typ episk diktning. 

Det er det epic betyr på engelsk og som substantiv, f.eks. The Epic of Gilgamesh.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Skille snørr og bart. Jeg vet det er et vanlig uttrykk, det høres bare så kvalmt ut.

Anonymkode: 3760f...04a

Sett langrenn live, type Lillehammer OL 94? For der var det mye snørr og gugge  i bartene 😆

Endret av Entern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (39 minutter siden):

Ja oversettelsen er rett men på engelsk betyr det fantastisk/spektakulært eller noe sånt, på norsk er det egentlig et litterært begrep om tekster, typ episk diktning. 

Slår et slag for ordet «typ»

 

Anonymkode: fafb2...453

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (7 minutter siden):

Klein kommer vel fra tysk og har vært brukt på norsk lenge. Det er bare betydninga som har endra seg. Før betydde det syk/dårlig.

Jepp virker som et vanlig og gammelt uttrykk spesielt i Stavanger og også i Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har ikke lagt merke til dette ordet. Ellers er jeg meget var for uttrykk som brukes i hytt og pine i avisene.

Anonymkode: 93d86...cbc

Mye brukt i høst og før jul. Jeg er også var for dette. Tok screenshot og sendte til mannen hver gang det dukket opp, mest for å tøyse da 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen

Det er bare to kjønn, han og hun. Hvis du er jente biologisk men vil være gutt så får denne personen bli omtalt som han. Er det gutt som ønsker å være jente så hun. 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Enig i det meste som er nevnt her. Vil i tillegg ha slutt på at ALT beskrives som "en reise". 
Og så kan folk godt slutte å alltid si "det er sånn at" hver gang de skal fremme en påstand eller et argument.

Anonymkode: 956db...6a1

Haha...ja!

"Sammen legger vi ut på en ny og spennende reise" = vi har fått nytt arkivsystem på jobben :) 

Anonymkode: 3760f...04a

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

determinativene! Jeg dør litt inni meg når folk sier hvem stol og jeg vil bli kjent med hun.

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (1 time siden):

de tikker inn like mye som vi trekker i snora, skrur på lyset og legger på nå vi er ferdig med en telefonsamtale. Jeg liker sånne uttrykk som består, samtidig som de gir et lite gløtt inn i teknologiutviklingen.

Veldig enig der. 
Enig med ts, det uttrykket «gønne på» har irritert meg lenge. 
Hva skjedde med «Nå må vi brette opp ermene»? Ev «kjøre på»?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pautina skrev (Akkurat nå):

determinativene! Jeg dør litt inni meg når folk sier hvem stol og jeg vil bli kjent med hun.

Virker som om folk bytter om på hun og henne.

"Henne har gått hjem"

"Jeg ga dem til hun"

Anonymkode: 3760f...04a

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (Akkurat nå):

Veldig enig der. 
Enig med ts, det uttrykket «gønne på» har irritert meg lenge. 
Hva skjedde med «Nå må vi brette opp ermene»? Ev «kjøre på»?

Det ble til "nå bretter vi opp armene" :) 

Anonymkode: 3760f...04a

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pautina skrev (2 minutter siden):

determinativene! Jeg dør litt inni meg når folk sier hvem stol og jeg vil bli kjent med hun.

Herregud ja

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det ble til "nå bretter vi opp armene" :) 

Anonymkode: 3760f...04a

Ja selvfølgelig. 😂🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PanteneProVVV
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Enig. Og at alt er en opplevelse. «Hvordan var din opplevelse av å få denne pakken levert?»

Anonymkode: 2811b...bf1

Må bare tilføye at det er en ukultur med at vi hele tiden skal rangere ulike tjenester og virksomheter. Det blir for mye av dette og jeg er totalt uinteressert i å rangere handel på nett eller i butikk etter stjerner/smilefjes siden dette er både usympatisk og overfladisk.

Ingen andre som har problemer med utrykkene «fuck deg» og «hate på»? Kan vel til nøds gå an hvis avsenderen er under 21. Må også nevne «typ» og «sambo» gjør at jeg vrir meg i min fremtidige grav.

Endret av PanteneProVVV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ok boomer", når folk diskuterer med andre som er eldre enn seg selv og tror  at "ok boomer" er så hardtslående at det trumfer alle andre argumenter. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialektskriving. Jeg klarer ikke å ta en voksen person som skriver dialekt seriøst. En innrømmet til og med at når han skrev dialekt kunne ingen ta ham på feilskriving fordi det var hans oppdiktede språk. 🤦‍♀️

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...