Gå til innhold

Kunne dere datet en fan av Andrew Tate eller Jordan Peterson?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tenker Jordan Peterson sikkert kan virke supersmart for folk helt utafor det akademiske universet, men når man har litt utdanning (idéhistorie, filosofi, litteraturvitenskap) fra før, ser man jo hvor....banalt det er. Banalt og dumt.

Anonymkode: 60e08...f17

Nettopp. At en mann tar betalt for å gjenta den allment kjente sannheten om at for få barn = ødelagt samfunn, er banalt. 

Anonymkode: b476f...5fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er din bastante mening. Alle har lov til egne meninger. Også de som er uenige med deg. 

Hvor har jeg argumentert for at dette ikke skal være lov?

Spar deg, jeg gidder ikke diskutere skriftlig med folk som ikke kan lese skikkelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClausSaus skrev (3 minutter siden):

Hvor har jeg argumentert for at dette ikke skal være lov?

Spar deg, jeg gidder ikke diskutere skriftlig med folk som ikke kan lese skikkelig.

Når du kaller folk giftige og ødelagt i hodet, så fordømmer du meninger som avviker fra din. Du mener du sitter med fasiten. Ellers hadde du respektert mennesker med annerledes meninger enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megda skrev (12 minutter siden):

spesifikt mener jeg her at alle menn vil ha sex med vakre kvinner og siden det er et fåtall vakre kvinner vil de være en mangelvare i verden. Dersom en vare er eksklusiv går prisen opp siden forespørselen er høy og dersom man som en vakker kvinne finner en metode for å tjene penger på egen seksualitet ved å distribuere dette til menn vil det føre til en god inntektskilde der de bytter "sex" mot at menn får oppfylt et fundamentalt opplevd evolusjonsbehov ved at organismen da kan leve seg inn i en virkelighet der de har sex med en slik kvinne. Dermed oppleves det for menn som at de oppnår at egne gener spres videre i en fruktbar kvinne av høy kvalitet = bedre avkom med bedre forutsetninger for å overleve videre i verden.

Jeg får nøye meg med å si takk for svar. Dette er ikke noe jeg ser noe poeng i å prøve og diskutere på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når du kaller folk giftige og ødelagt i hodet, så fordømmer du meninger som avviker fra din. Du mener du sitter med fasiten. Ellers hadde du respektert mennesker med annerledes meninger enn deg.

… slik Jordan Petersen blir "respektert", mener du?

Prøv å tenke litt før du skriver.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke Peterson og Tate er i samme kategori.

Tate er uspiselig, og det er personer som mener/støtter det samme som han.

Peterson har en konservativ holdning som jeg ikke nødvendigvis er enig med enkelte ganger. Men mannen har fortsatt en hel annerledes holdning til likestilling, og hvordan samfunnet generelt sett bør være. Jeg tror ikke en kvinnefiendtlig mann kunne bl.a dedikert mange timer med å hjelpe kvinner med å få bedre lønn og suksess i arbeidslivet. Det har han gjort i regi av praksisen sin. Han er også sterk forsvarer av fri vilje, inkludert kvinners frie vilje. Det at han anbefaler kvinner til å bli mødre før noe annet kan tolkes som konservativt, men det er kun en personlig overbevisning. Aldri har han nevnt at det burde være tvang.

Jeg er gift med en mann som kanskje lener mot Petersons overbevisninger til tider. Jeg har det veldig bra, og ekteskapet er lykkelig i sitt 17 år. Jeg er langt ifra undertrykket. Jeg kommer også til å anbefale min datter å finne ut relativt tidlig om hun ønsker å bli mor, og jeg kommer til å oppmuntre henne til å bli det.

Endret av Turtellure12
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tate, Rogan, Peterson, disse er på ingen måte verre eller mer skadelige som forbilder enn folk som Sophie Elise, Kardashians etc. 

Man blir ikke mer eller mindre hjerneskada av å lytte til disse. 

Anonymkode: 44bcf...168

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClausSaus skrev (2 minutter siden):

… slik Jordan Petersen blir "respektert", mener du?

Prøv å tenke litt før du skriver.

Man trenger ikke å mangle respekt for noen bare fordi man ikke liker vedkommende. Jeg liker ikke absolutt alle, men det er ikke slik at jeg går rundt og "ikke respekterer" masse folk. Det går an å respektere et menneske, men være fundamentalt uenig i meningene hans.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tate, Rogan, Peterson, disse er på ingen måte verre eller mer skadelige som forbilder enn folk som Sophie Elise, Kardashians etc. 

Har Sophie Elise oppfordret andre kvinner til å utøve vold mot menn, shamet menn over 25 år som ikke ser ut som modeller, og sagt at menn har selv ansvar for å ha blitt voldtatt?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå har de du never fått ganske mye kritikk for å være nettopp dårlige forbilder også. Ikke minst har de blitt latterliggjort uten at jeg syns det er en god ting. 

Jeg har heller ikke sett at de nører opp under hat eller klarer å manipulere i den grad Tate fks gjør. Tate har tilhengere over hele verden og Sophie Elise er en norsk influenser som vel ikke har nådd så langt utover våre geografiske grenser.

For å si det sånn - hadde de mennene du nevner blitt kjent på grunn av dårlig selvbilde og å reklamere for kosmetikk og annet i den sjangeren, så hadde de blitt møtt på samme måte som de kvinnene du nevner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Tenker Jordan Peterson sikkert kan virke supersmart for folk helt utafor det akademiske universet, men når man har litt utdanning (idéhistorie, filosofi, litteraturvitenskap) fra før, ser man jo hvor....banalt det er. Banalt og dumt.

Hva vrøvler du om? Han er uten tvil en intelligent mann. Og hans forskning på sitt felt i psykologi er av det beste. Hans forelesninger om personlighet og iq er knallbra. 

Anonymkode: f341b...14c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kunne jeg ikke. Jeg forbinder menn som følger dem med menn som leser for mye sekundærlitteratur (korte ting og annen generell om-litteratur) og som ikke finner det problematisk å snakke skråsikkert om ting de ikke kan særlig mye om (stort minus for meg som spesialiserer meg og sverger til tvil). Ofte snakker de om ting som irriterer dem og irriterte mennesker er ikke sexy. Har møtt flere av de gutta og de er ofte snille de, men usikre og ofte lette å overkjøre hvis man kan mer selv, og da begynner de å dilte etter deg, men det er tilnærmet umulig å faktisk diskutere ideer med dem. De følger jo ofte disse fordi de er usikker på egen identitet, og jeg vil ha en mann som ikke er det. Ofte er de unge, så de skal jo få lov til å vokse det av seg, men jeg kan ikke være med en jeg irriterer meg over.

Anonymkode: c92cf...24b

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (På 2.2.2023 den 11.42):

Det er poenget hans, og det jo er riktig. Det fødes for få barn. Nå har jeg ikke barn selv, og skal ikke ha, så jeg er en av de det snakkes om. Men det er jo riktig. Uten barn stopper samfunnet. Greia med han er at han snakker veldig klinisk om ting, og ikke så veldig menneskelig. Det betyr ikke at han ikke har et poeng. Jeg har ikke sans for sjåvinisme, men det må kunne være mulig å snakke konstruktivt om disse temaene, uten at vi lar våre egne personlige følelser styre meningen. 

Når det gjelder Tate er han et avskum. Jeg syns ikke de to skal sammenlignes. 

Dette kan han fint mene uten å tillegge de kvinner som ikke ønsker barn lite attraktive egenskaper. 
Det er nok heller ikke så enkelt at alt hadde vært bedre hvis alle hadde hatt barn. Jeg tror heller ikke at flere mennesker generelt løser noe som helst problem. 
Kan menneskeheten gå ned på en naturlig måte så er det bedre for både naturen og de stakkars dyrene som lever med oss.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har Sophie Elise oppfordret andre kvinner til å utøve vold mot menn, shamet menn over 25 år som ikke ser ut som modeller, og sagt at menn har selv ansvar for å ha blitt voldtatt?

Når har Tate oppfordret menn til å utøve vold mot kvinner?? Å si at kvinner er bedre jo yngre de er (innenfor lovlig grense) er da ikke så ille. Mange kvinner shamer menn som ikke er høye nok, ikke tjener nok osv, er da bare preferanser. At kvinner selv har ansvar for å bli voldtatt er bare latterlig, og er absolutt ikke det han har sagt. Tydelig at du bare har sett noen shorts eller VG artikler. Man kan forklare at en kvinne som går halvnaken ute og er rundt masse folk og dop øker sjansen for voldtekt UTEN at det skal bety at man selv er ansvarlig. 

Anonymkode: 68d8c...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva vrøvler du om? Han er uten tvil en intelligent mann. Og hans forskning på sitt felt i psykologi er av det beste. Hans forelesninger om personlighet og iq er knallbra. 

Anonymkode: f341b...14c

Han slår an blant gutta fra livets skole og YouTube-universitetet. Du finner ikke så mange innen fagfeltet hans (eller for den  saks skyld nært beslektede fagfelt) som skryter så voldsomt av ham. Men skjønner at han slår an blant de som ikke leser bøker og har lite utdanning. God (om enn  klisjeaktig) formidler er han dog, særlig for ukritiske tilhørere uten akademisk skolering. Sorry, men sånn er det bare.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Han slår an blant gutta fra livets skole og YouTube-universitetet. Du finner ikke så mange innen fagfeltet hans (eller for den  saks skyld nært beslektede fagfelt) som skryter så voldsomt av ham. Men skjønner at han slår an blant de som ikke leser bøker og har lite utdanning. God (om enn  klisjeaktig) formidler er han dog, særlig for ukritiske tilhørere uten akademisk skolering. Sorry, men sånn er det bare.

Det er jo fordi man gjerne unngår å «skryte så voldsomt av hverandre» i akademia. Det er liten tvil om at Peterson har produsert solide saker innen sitt felt. Akkurat hvor bra det er, kan sikkert diskuteres, men du får det til å høres ut som han egentlig er en nisse som har lurt til seg en status som legitim forsker på psykologi.

At mannen har mange meninger utenfor sitt eget fagfelt som er helt ut på viddene er det imidlertid ingen tvil om.

Anonymkode: cb163...7d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeeej takk. De er forskjellige nok, men også like nok. Jeg vil ha menn som har funnet disiplin og orden i livet sitt, ikke de som er på leting etter det. Selv er jeg vanemenneske og arbeidsnarkoman og kan ikke være med et usikkert og identitetssøkende surrehue. Jeg er mannen de vil at du skal bli.

Endret av Lava Anne
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Når har Tate oppfordret menn til å utøve vold mot kvinner?? Å si at kvinner er bedre jo yngre de er (innenfor lovlig grense) er da ikke så ille. Mange kvinner shamer menn som ikke er høye nok, ikke tjener nok osv, er da bare preferanser. At kvinner selv har ansvar for å bli voldtatt er bare latterlig, og er absolutt ikke det han har sagt. Tydelig at du bare har sett noen shorts eller VG artikler. Man kan forklare at en kvinne som går halvnaken ute og er rundt masse folk og dop øker sjansen for voldtekt UTEN at det skal bety at man selv er ansvarlig. 

Anonymkode: 68d8c...bee

Det går en dokumentar om Tate der kvinner som er blitt voldtatt av han blir intervjuet blant annet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...