Gå til innhold

Jeg skulle sjekke noe på telefonen til pappa. Fant maaasse drittslenging om meg fra stemor.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

(1) Når har den aktuelle stemoren sagt det? 

(2) Jeg kan gjerne bli kalt ufin. Sett meg i hvilken som helst bås du ønsker. Likevel ønsker jeg å forbehold meg retten til å ikke sette den omtalte stemoren i bås som ufin. Virkelig, sett meg i så mange båser du vil. Men jeg ønsker ikke å delta i fordømmelsen av den omtalte stemor. 

(3) Jeg tror fremdeles de aller fleste mennesker pleier å ventilerte når de står i krevende situasjoner. Da er de til og med anbefalt å sette ord på følelsene sine. 

Usnsett hvor slem du mener både jeg og stemor er, det er helt ok! Jeg er ikke et spesielt godt menneske, det har du helt rett i. Hva dem omtalte stemoren er vet jeg ikke. Kanskje hun er en snill dame som prøver og sprakk i en privat meldingsutveksling med sin ektefelle? 

Jeg kan være uenig med deg i at jeg synes at to ektefeller har lov til å snakke om sine følelser, selv om disse strider mot sosial norm. Jeg drister meg til og med til å mene at det beste for ts er en god relasjon med sin far, og med sin stemor. Og for å få til dette er det mye bedre å se nyanser istedet for å lage et ekkokammer rundt stemors ondskap. 

Anonymkode: 78c64...2a2

😅 Omg. Du mener virkelig det beste for stemor er å baksnakke stedatter på denne måten ?! Er jo bare hull i hodet hvis hu er et voksent menneske (begynner å tvile😉..) 

uansett så skriver jo ts at hu har ikke oppført seg dårlig på noe måte - ikke mast om ting eller blitt kjørt steder eller noe. Far bør i denne casen dumpe heksa fort som f 👍🏻

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, skjønner godt at dette gjorde vondt å lese. Synes det er dårlig gjort av faren din å godta at stemor snakker om deg slik. Skuffende at en far tillater slik stygg snakk innad i familien. 
 

Jeg anbefaler deg å snakke med helsesykepleier. Enten på skolen, eller på helsestasjon for ungdom hvis kommunen din har det. Helsesykepleier kan gi deg noen råd om hvordan du eventuelt kan snakke med faren din, eller ting du må tenke på hvis du vurderer å flytte for deg selv. 
Veldig leit at moren din har det vanskelig, og at det ikke er så enkelt for deg å være mye hos henne. Kanskje du hadde hatt nytte av å få litt støtte fra en fast voksenperson som f.eks. en vernepleier/psykiatrisk sykepleier. Du kan ringe kommunen din og be om å få time hos en psykiatrisk sykepleier, eller så kan helsesykepleier eller fastlege henvise deg til psykiatrisk sykepleier. Det er gratis. Da får du en fast person å snakke med som er på din side, og som kan gi deg den støtten du kanskje ikke får fra mamma eller pappa. For selv om du er stor, så er du ikke voksen og trenger fortsatt å få støtte og gode samtaler fra foreldrene dine. Ingen 17-åringer skal måtte gå alene med mye følelser og tanker. Så håper du snakker med helsesykepleier, eller noen andre, sånn at du kan få litt støtte fra en voksen. 

Sender deg en god klem. ❤️

Anonymkode: 10688...a95

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kan krangle som busts fyker med mamma. Heldigvis for meg får jeg ikke transkribert hva hun sier når hun da ringer min søster for å lette hjertet. 

Og... Jeg synes det er helt greit at hun får ventilert seg slik. Å innimellom lufte frustrasjon er verken ondsinnet eller usunt. 

Anonymkode: 78c64...2a2

Det er i hvert fall dysfunksjonelt.
Og dessverre viser forskning at barn som vokser opp i dysfunksjonelle familier sjelden forstår det selv, og så viderefører de dysfunksjonen til sine egne barn. 

Anonymkode: 886f9...f57

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

(1) Når har den aktuelle stemoren sagt det? 

(2) Jeg kan gjerne bli kalt ufin. Sett meg i hvilken som helst bås du ønsker. Likevel ønsker jeg å forbehold meg retten til å ikke sette den omtalte stemoren i bås som ufin. Virkelig, sett meg i så mange båser du vil. Men jeg ønsker ikke å delta i fordømmelsen av den omtalte stemor. 

(3) Jeg tror fremdeles de aller fleste mennesker pleier å ventilerte når de står i krevende situasjoner. Da er de til og med anbefalt å sette ord på følelsene sine. 

Usnsett hvor slem du mener både jeg og stemor er, det er helt ok! Jeg er ikke et spesielt godt menneske, det har du helt rett i. Hva dem omtalte stemoren er vet jeg ikke. Kanskje hun er en snill dame som prøver og sprakk i en privat meldingsutveksling med sin ektefelle? 

Jeg kan være uenig med deg i at jeg synes at to ektefeller har lov til å snakke om sine følelser, selv om disse strider mot sosial norm. Jeg drister meg til og med til å mene at det beste for ts er en god relasjon med sin far, og med sin stemor. Og for å få til dette er det mye bedre å se nyanser istedet for å lage et ekkokammer rundt stemors ondskap. 

Anonymkode: 78c64...2a2

Hvis du starter med å lese HI på nytt så kanskje du endrer mening.. 

TS skriver :

Sitat

Da kom jeg over utallige meldinger stemoren min har sendt til pappa i form av hvor håpløs jeg er:
"hva feiler det kari?"
"hva er problemet til kari?"

"Hun må da kunne få mammaen sin til å passe på seg? Det kan ikke være meningen at jeg skal gjøre det?"

"Skal kari være her i helga?😖"
"Hvorfor er kari her nå?"

Ikke noe av dette kan slik jeg ser det bortforklares som frustrasjon som er berettiget barnet i familien selv om jenta er 17 år. 

Og jo det ER faktisk meningen når man går inn i et forhold der den ene har barn fra før at man skal passe på dette barnet på samme måte som om det var ens eget barn selv om dette barnet har to foreldre fra før. De skal selvsagt få snakke om følelsene sine så mye de vil, men det er IKKE greit at den som er steforelder omtaler partnerens barn negativt på denne måten, og de som gjør det bør gå i seg selv og spørre seg om det var greit om DE ble omtalt på en slik negativ måte av andre i relasjoner de er avhengig av. Jeg tviler på at noen av dem ville syns det var OK. 
Dessuten ble TS lei seg - hun er en tenåring, det burde virkelig ikke kreve mye empati hos de som svarer å tenke seg om før de forsøker si at Stemor er uskyldsren her - for det er hun ikke, TS har lov å bli lei seg, hennes følelser er vel så validert som stemors, kanskje mer! 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader, så utrolig kjipt gjort av stemoren din! Og faren din oppfører seg som en feig faen som velger enkleste utvei. 

Selv om du er 17 så er det ikke ditt ansvar å løse opp i dette. Særlig siden du ikke har gjort noe galt. 

Hva med å sende en melding til faren din og fortelle at du leste meldingene (fordi du så etter koden). 

Også er det faktisk opp til faren din å fikse opp i dette! 

Anonymkode: 781c1...d9a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gi deg all min sympati. ❤️

Pappa var sammen med en dame i 9 år, fra jeg var 4 til 13 år, og det var alltid tydelig for meg at hun ikke likte meg. Jeg var der kun en helg i måneden, men jeg følte meg alltid i veien. Og som voksen ser jeg tilbake på dette som utrolig skadelig for et barn å vokse opp i. Det ødela en del av forholdet mitt til pappa og gav meg dårlig selvfølelse i mange år.

Det trenger ikke bli sånn for deg, men jeg syns virkelig du har all grunn til å konfrontere faren og fortelle hvordan det føles for deg å bo i et hjem hvor en voksenperson som du skal kunne stole på oppfører seg som din stemor gjør. Jeg syns tipset om helsesykepleier eller lignende også var et godt råd, å få en nøytral voksen å snakke med. 

Anonymkode: 7b33b...398

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så utrolig vondt og vanskelig. Men jeg synes du skal ta en ordentlig prat med pappan din. Akkurat slik som du legger det frem her. Fortell at du føler deg til bry og synes det er vondt, og at du kom over disse meldingene. Det er bare viktig at du tar dette på en rolig måte så det ikke blir rom for at han skal forsvare henne eller seg selv på noe vis. Hensikten med praten bør være å nøste opp i dette, og at du kan stole på pappan din at du og de andre barnas er prioritet én! Hvis du lukker dette inni deg og svelger bort disse følelsene så er det oppskriften på å utvikle alvorlig angst og dårlig selvbilde. Du virker reflektert og moden, du klarer å ta en slik prat det er jeg sikker på :)

Anonymkode: 52414...ffb

Kjære TS! Jeg støtter opp om denne. Synes dette var veldig kloke ord. Fortell hva du føler og at du kom over disse meldingene da du letet etter passordet. 
 

Håper stemoren din ser hvilket vakkert menneske du er (du virker slik på meg iallfall). ❤️

Anonymkode: 37ce5...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la faren din legge dette på deg. At du har "snoket" han sto ikke opp for deg noe han antageligvis aldri kommer til å være på sin side. en

Folk er egoistisk selv nærme familie, nå vet du og du kan begynne å begrense tiden du tilbringer med han og din emosjonelle følser fra han. 

Han er en dårlig far og helt ikke verd alle de skuffelser og tårer han kommer til å gi deg. Den ny ungen kommer til å være hoved fokuset og yndling, kan hende du blir "glemt" om det ikke har begynt allerede. God klem fra meg. 

Anonymkode: 7ea3f...a09

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vil bare minne deg på om at du kan flytte for deg selv når du blir 18 og søke bidrag fra foreldrene dine om du går på vgs. Så slipper du leve i et giftig miljø med en psykisk syk mor, en råtten stemor og en far som ikke forsvarer deg.

Anonymkode: 88e21...d95

beste forslaget hittil, ingen av disse fortjener DEG makan til søppelfolk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt forståelig at du syns dette var sårende å lese, og det er lett å tro at stemoren din ikke liker deg og at faren din tar hennes parti.

Som jeg leser meld så er de avhengig av situasjon og ikke deg som helhetlig person. At dette er basert på noe som er aktuelt i det de blir skrevet. Hun kunne muligens like godt dagen etter ha skrevet at hun syns du er flink, morsom og grei. Vi har jo feil og kanskje en oppførsel iblant som ikke er like lett for de rundt oss å tolerere, og det handler også om roller vi har i hverandres liv. Jeg innrømmer at jeg ble fortere mindre tolerant ovenfor ene stesønnen min enn med egne barn. Jeg ble rett og slett fort irritert på ham noen ganger og iblant ofte. Men han var jo likevel den jeg kan kalle en favoritt på mange måter blant ungene, uten at jeg gjorde åpenlyst forskjell. Han var irriterende ja, men så var han også veldig følsom og empatisk, og han og jeg hadde mange fine samtaler også fordi han likte å sitte og prate med meg. Jeg kunne sikkert tenke både det ene og det andre i noen situasjoner og på noen dager, og jeg hadde blitt fryktelig lei meg om han kun hadde sett de tankene! Så det kan være at din stemor delte denne oppgittheten når du sa eller gjorde noe hun var intolerant ovenfor der og da eller akkurat den dagen. Du må nesten tenke etter og prøve å bedømme hvordan hun er mot deg ellers. Ta det til grundig etteretning- det er mitt råd. Så vurderer du alt helhetlig etterpå. Viser det seg at du har grunn til å tro at hun er falsk og virkelig ikke liker deg, så får du tenke på hvordan du skal takle eller ikke takle det. 

At faren din ikke sto opp for deg er vel ganske typisk. Han tenkte sikkert sitt, kanskje han også forsto stemoren din der og da. Ikke mange foreldre liker sånne ytringer om barna sine, men vi sier det ikke alltid. Voksne godtar gjerne mye de egentlig syns er vanskelig for husfredens skyld. Hvis stemoren din hadde uttrykt dette ovenfor deg stadig vekk så hadde vel faren din reagert helt annerledes også. Kanskje han er litt konfliktsky og feig ovenfor stemoren din også, men jeg tror jo at han er veldig glad i deg altså. Du får tenke etter her også, og så håper jeg at du kommer til en konklusjon som vil gjøre deg lettet både når det gjelder stemor og far.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig vondt å lese 💔 Synes pappaen din kunne stått mer opp for deg. Men kan jo godt være at han har kommunisert positivt utenom skjermen ❤️❤️

Skjønner at det er ubehagelig. Prøv å ikke la det plage deg for mye. Det finnes nøytrale voksne å snakke med, f.eks ved mental helse på 116123 ❤️ Eller http://www.sidetmedord.no 

:klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det å være steforeldre er veldig krevende . Stemor har sikkert ikke ment det så ille men hadde sikkert behov for å ventilere overfor mannen sin. Du har snoket på din fars tlf og fått innsyn i meldinger som ikke var ment for deg men fra en kone til mann om ting som bare angår dem. 

Anonymkode: 4714c...72f

KJempeenig i dette. Snoker man så kan man finne ting man ikke liker. Man vet uansett ikke alt andre folk sier om seg og det syns jeg er helt greit. 

Anonymkode: 07c7f...de0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du snoket i noe som ikke var ment for deg, og dette er resultatet. Skulle du lete etter noe på meldingsdialog med din bror er det helt unaturlig å gå inn på dialogen din far har med stemor, du har selvfølgelig snoket. Og voksne mennesker må få snakke om hva de vil, det er ikke ment for deg. Stemor har heller aldri sagt disse tingene til deg, hun har diskutert dem med sin partner, noe hun absolutt må få lov til. Jeg kan for øvrig skjønne at hun er lei om du henger rundt der mer enn hva som har avtalen når far f.eks er vekke. Nå har du lært på den harde måten, IKKE snok i andres ting!

Anonymkode: f9b28...372

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke styre hva andre tenker om deg, det er ikke mulig. Det finns da overalt folk som misliker andre men ikke viser det i RL. Jeg har et par slektninger som er vanskelige og sære og min partner får vite om min frustrasjon på melding. Sammen med dem så svelger jeg kameler og oppfører meg. Men mine meldinger er mine tanker og slett ikke ment for hvem som helst. 

Anonymkode: 07c7f...de0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du snoket i noe som ikke var ment for deg, og dette er resultatet. Skulle du lete etter noe på meldingsdialog med din bror er det helt unaturlig å gå inn på dialogen din far har med stemor, du har selvfølgelig snoket. Og voksne mennesker må få snakke om hva de vil, det er ikke ment for deg. Stemor har heller aldri sagt disse tingene til deg, hun har diskutert dem med sin partner, noe hun absolutt må få lov til. Jeg kan for øvrig skjønne at hun er lei om du henger rundt der mer enn hva som har avtalen når far f.eks er vekke. Nå har du lært på den harde måten, IKKE snok i andres ting!

Anonymkode: f9b28...372

Man går ikke -inn- i dialoger, mange dialoger fra flere avsendere dukker opp ved nøkkelord om man skal finne og søke etter tidligere meldinger.. hun snoket altså ikke, dialogene dukket tilfeldigvis opp når hun søkte på navnet sitt.

Anonymkode: 6a732...9f5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette var skikkelig kjipt å lese!

Hadde hun hatt en enkelt utblåsning slik man kan ha når man bor tett er det nå en ting.

Kjipt å se, men man kan si sånt selv.

Men slik du beskriver det er det gjentakende.

Jeg personlig hadde gjort følgende (jeg er faktisk seriøs):

Tatt kopi av alle meldinger som var i slikt toneleie, også de manglende svarene fra din far. Printet dem ut på ark som kan gis til begge to.

Så hadde jeg under en middag for eksempel - reist meg opp og klirret i glasset.

»Jeg vil gjerne holde en liten tale, for å takke for den gjestfriheten jeg alltid har følt på her.

Særlig fra deg *navn til bonusmor*, som jeg alltid har følt har vært så åpen og inkluderende. Men også deg pappa, som bidrar til det i største grad.

Jeg vil gjerne lese høyt en fin tekst, og jeg tror dere vil kjenne igjen forfatterne - det er nemlig dere to og da særlig deg *bonusmor* - og dette er bare et lite utdrag fra 2017-2022:

»Hvorfor er Grete her? Skal ikke Grete dra snart? Hvorfor må Grete X (……)»

Pappa, du svarer jo så støttende og fint:

»blabla». 
 

Tusen takk for disse fine meldingene, de bekrefter bare alt jeg har følt på hele tiden. Takk for varmen og støtten, virkelig. Her har jeg skriftlig kopi til dere begge - kanskje dere skulle gitt ut en foreldremanual sammen? Eller postet det på sosiale medier?».

Og så går du derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (8 minutter siden):

Dette var skikkelig kjipt å lese!

Hadde hun hatt en enkelt utblåsning slik man kan ha når man bor tett er det nå en ting.

Kjipt å se, men man kan si sånt selv.

Men slik du beskriver det er det gjentakende.

Jeg personlig hadde gjort følgende (jeg er faktisk seriøs):

Tatt kopi av alle meldinger som var i slikt toneleie, også de manglende svarene fra din far. Printet dem ut på ark som kan gis til begge to.

Så hadde jeg under en middag for eksempel - reist meg opp og klirret i glasset.

»Jeg vil gjerne holde en liten tale, for å takke for den gjestfriheten jeg alltid har følt på her.

Særlig fra deg *navn til bonusmor*, som jeg alltid har følt har vært så åpen og inkluderende. Men også deg pappa, som bidrar til det i største grad.

Jeg vil gjerne lese høyt en fin tekst, og jeg tror dere vil kjenne igjen forfatterne - det er nemlig dere to og da særlig deg *bonusmor* - og dette er bare et lite utdrag fra 2017-2022:

»Hvorfor er Grete her? Skal ikke Grete dra snart? Hvorfor må Grete X (……)»

Pappa, du svarer jo så støttende og fint:

»blabla». 
 

Tusen takk for disse fine meldingene, de bekrefter bare alt jeg har følt på hele tiden. Takk for varmen og støtten, virkelig. Her har jeg skriftlig kopi til dere begge - kanskje dere skulle gitt ut en foreldremanual sammen? Eller postet det på sosiale medier?».

Og så går du derfra. 

Det er det verste rådet ever. Hva tror du ts for ut av det? Utenom mye Drama og konflikter? 

Anonymkode: 7ea3f...a09

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje far gjør seg klar til en skikkelig oppvask med stemor fordi hun er ei heks. At det er derfor han sparer på alle disse negative meldigene. 

Kanskje har TS fra førte stund heller ikke likt stemor. Det har kanskje vært en gjensidig følelse lenge 

Anonymkode: 65bc4...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her var det mye galt. Du har gjort noe veldig galt som snoker på telefonen til faren din - ufattelig frekt av deg!

Stemoren din mangler totalt sosiale antenner som skriver sånt om deg til din far - hadde hun nå i det minste sendt dette til sin venninne eller noe...

Og faren din, som finner seg i at kona hans snakker sånn om datteren hans, han er den største drittsekken i historien din. Fy faen... Jeg hadde GLATT flyttet på hybel om det ikke er aktuelt å bo 100 % hos din mor, og hadde ikke snakket med den usle patetiske dritten av en far på evig tid.

Anonymkode: 907be...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...