Gå til innhold

Mareritt - hunden kan bli avlivet


Rakel

Anbefalte innlegg

Jytte skrev (2 timer siden):

Klart jeg ser meg for, også på gangfelt, men hva om min gamle mor blir svimmel og ustødig og gangen blir ujevn, et lite step eller to til sides...? 

Dette blir ekstremt mye katastrofetenking. Det er forskjell på om hunden biter fordi den skvetter av at hun faller oppå den, altså at bittet er svakt men en automatisk reaksjon. 
Og at den prøver å rive henne i filler pga det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke rett med avliving, men den bør bruke munnkurv når den er på steder hvor det er mulighet for sånne episoder. Ts vist ikke at hunden kunne reagere sånn, nå vet hun det, og bør absolutt gjøre tiltak for at det ikke hender igjen.

Politiet kan pålegge eier å bruke munnkurv på offentlige steder. Avliving skal være siste utvei. Det er flere tiltak som kan settes inn her. 

https://lovdata.no/lov/2003-07-04-74

§ 18.Avliving eller omplassering av en hund etter angrep eller skade på menneske når det er nødvendig for å avverge fremtidig risiko

Politiet kan vedta å avlive en hund som har angrepet eller skadet et menneske, dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på:

b. omfang og type av påført skade, blant annet om det er barn som er påført skade, men det økonomiske tapet etter påført skade skal ikke tillegges vekt

c. hvorvidt den som er blitt angrepet eller skadet, helt eller delvis har provosert et angrep

g. om det finnes andre tiltak som kan forebygge fremtidig risiko

§ 17.Politiets forebyggende virkemidler

Politiet kan i samsvar med reglene i politiloven § 6 gripe inn overfor hunder og hundeholdere for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet eller trygghet, eller for å verne andre dyr.

Politiet kan for øvrig i slike tilfeller blant annet:

b. pålegge båndtvang eller tidsbegrenset bruk av munnkurv, men munnkurv må i så fall ikke benyttes i strid med regler om dyrevelferd

c. forby hunders tilstedeværelse i bestemte områder

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (På 21.1.2023 den 20.06):

Folk har gått i hunden min, joggere har sprunget nesten oppi henne, hun fått handlepose nesten i snuten, barn har bjeffet og ropt, helt tilfeldige bøyer seg ned og skal klappe. Man kan håpe på at anmelder ikke fører frem med ønske om avlivning, men det er vell mindre sannsynlig...

Trener ikke hundeeiere på sånne situasjoner? Og spesielt om man velger å ta hunden med til Oslo, som er et kaos å bevege seg i med hund. 

Anonymkode: 2f79a...365

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Trener ikke hundeeiere på sånne situasjoner? Og spesielt om man velger å ta hunden med til Oslo, som er et kaos å bevege seg i med hund. 

Anonymkode: 2f79a...365

Slike situasjoner går knirkefritt med hunden min, men det er likevell synd at en del folk mangler hensyn til to og firbente rundt seg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (På 1.2.2023 den 13.55):

Nå har jeg lest en del innlegg her. Fy faen så masse enkle søplete folk! Det er da forskjell på en hund som biter/glefser fordi den skvetter og en farlig hund som går inn for å angripe! 

Jeg kjente en eier som tråkket på halen til hunden sin når den sov. Hunden skvatt og hoppet opp og bet eieren. De avlivet den ikke for det. Den skvatt! Det betyr ikke at den er farlig. Jeg har også blitt blitt på låret en gang av en hund jeg gikk tur med. Fordi jeg tråkket på den! Den bet ikke hardt. Så gikk den vanlig igjen.

Jeg forventer at hun min ikke biter selv om den skulle bli tråkket på eller lignende. Akkurat som at jeg forventer at mannen min ikke kjører en knyttneve i ansiktet på meg om jeg får ham til å skvette eller tråkker ham på tærne ved et uhell.

Jeg har hatt flere hunder i mitt liv, kun en av dem kunne reagere med å nappe (hunde-eierspråk for "bite men ikke så hardt" om den skvatt. Den ble avlivet... Det er et fullstendig uakseptabelt reaksjonsmønster.

Anonymkode: ecd40...d8f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forventer at hun min ikke biter selv om den skulle bli tråkket på eller lignende. Akkurat som at jeg forventer at mannen min ikke kjører en knyttneve i ansiktet på meg om jeg får ham til å skvette eller tråkker ham på tærne ved et uhell.

Jeg har hatt flere hunder i mitt liv, kun en av dem kunne reagere med å nappe (hunde-eierspråk for "bite men ikke så hardt" om den skvatt. Den ble avlivet... Det er et fullstendig uakseptabelt reaksjonsmønster.

Anonymkode: ecd40...d8f

Amen. Jeg er skremt over hvor mange hundeeiere her som unnskylder biting fordi det er en "naturlig reaksjon". Det er en farlig reaksjon, alle hunder reagerer ikke slik. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

  • 3 uker senere...

Ryddet for misbruk av AB-funksjon, krenkende ytringer, avsporing, brukerangrep, brukerdebatt og svar til slettede innlegg. Spørsmål i forbindelse med moderering besvares her.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er dyr med følelser og instinkter. Vi kan ikke forvente at ulykker mellom hund og mennesker aldri skal skje. Det er jo helt høl i huet å avlive en hund på bakgrunn av noe sånt! Det sagt, med den rettssikkerheten hunder har i Norge, så ser jeg ikke bort i fra at det blir utfallet.

Krysser fingrene for at noen bruker sunn fornuft i saken ❤️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Rytz skrev (31 minutter siden):

Hunder er dyr med følelser og instinkter. Vi kan ikke forvente at ulykker mellom hund og mennesker aldri skal skje. Det er jo helt høl i huet å avlive en hund på bakgrunn av noe sånt! Det sagt, med den rettssikkerheten hunder har i Norge, så ser jeg ikke bort i fra at det blir utfallet.

Krysser fingrene for at noen bruker sunn fornuft i saken ❤️ 

Jepp, enig. Med den rettssikkerheten de har vet jeg at min hund hadde forsvunnet langt bort før politiet kunne tenke på å komme på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma
AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 15.53):

Jeg forventer at hun min ikke biter selv om den skulle bli tråkket på eller lignende. Akkurat som at jeg forventer at mannen min ikke kjører en knyttneve i ansiktet på meg om jeg får ham til å skvette eller tråkker ham på tærne ved et uhell.

Jeg har hatt flere hunder i mitt liv, kun en av dem kunne reagere med å nappe (hunde-eierspråk for "bite men ikke så hardt" om den skvatt. Den ble avlivet... Det er et fullstendig uakseptabelt reaksjonsmønster.

Anonymkode: ecd40...d8f

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...