Gå til innhold

Mareritt - hunden kan bli avlivet


Rakel

Anbefalte innlegg

En venninne hadde med hunden sin til Oslo. Skulle følge en venn til togstasjonen da en mann kom i full fart på sykkel helt oppi hunden. Hunden prøvde å stoppe sykkelen, men bet borti i foten. Ikke gjennom huden, ingen sår, men det ble et lite blåmerke. Mannen ble rasende, skrek at han skulle anmelde og ville ha telefonnummeret. 

Flere vitner som så hendelsen forsøkte å roe ham ned, de sa til min venn at dette ikke var riktig, hunden hadde ikke angrepet eller bitt etter mannen. Den var leken og ville stoppe sykkelen på veien. 

Uansett er det alvorlig nok. Mannen har vært hos legen og har nå politianmeldt og da er jo loven at hunden kan bli avlivet.

Min venninne bare gråter og er helt knust. Hun forstår at politiet kan hente hunden på dagen og at den kan bli avlivet i løpet av kort tid. Hun er helt alene nå og alle mulige marerittaktige scenarioer går gjennom hodet.

Er det noen her som vet hva som vil skje nå?

  • Liker 1
  • Hjerte 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er hund lur så setter hun bort hunden i lang tid. De kan ikke avlive en hund de ikke finner. 

Anonymkode: 2f7da...a86

  • Liker 34
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhhh, nei så trist! Jeg føler virkelig med venninden din!! 

Jeg opplevde selv noe lignende for noen år siden.. 

Da kom ingen for å hente hunden, men jeg ble kalt inn til avhør hos politiet. Jeg hadde uansett allerede avlivet hunden 😭 I nettopp redsel for at han ellers skulle bli hentet. Når politiet fikk høre at den allerede var avlivet så svarte de at da stilte saken seg annerledes. Og den ble henlagt etter kort tid.

Men det jeg ble anbefalt av flere forskjellige hundetrenere den gangen, var å ta hunden til en mentaltest. Typ hvor man skulle sjekke om den var aggressiv og om det kunne føre til gjentagelse. De mente at dette kunne redde hunden, da bittet rett og slett var en skikkelig tragisk ulykke... De sa også at om det er hull på huden så er det automatikk i avliving, men om huden er hel så er det en mulighet til å få beholde.

Motparten nektet dessverre noe annet enn avliving, og jeg turte ikke å kjempe hundens sak i redsel av tvangsavliving. 

Anonymkode: 1e719...6d2

  • Hjerte 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ufattelig kjipt. Det er utrolig hvor lite rettsikkerhet hunder har. Alt av dårlig behandling fra offentligheten skal de liksom tåle uten å retten til å agere. Folk har gått i hunden min, joggere har sprunget nesten oppi henne, hun fått handlepose nesten i snuten, barn har bjeffet og ropt, helt tilfeldige bøyer seg ned og skal klappe. Man kan håpe på at anmelder ikke fører frem med ønske om avlivning, men det er vell mindre sannsynlig...

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet mannen sånn at han burde ha sett hunden på avstand da? I såfall så virker det ikke som hundeeier har noe grunn for frykte politiet på døra..

Anonymkode: d88b1...0db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leit, men en hund som løper på/forsøker å stoppe sykler og som biter kan føre til (livs)truende situasjoner. Venninnen din bør ha bedre kontroll på hunden og hun bør følge med om det er noe som kommer i veien for hunden slik at hunden ikke skaper slike farlige situasjoner

Anonymkode: f865b...df8

  • Liker 34
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde hunden min dessverre forsvunnet ut døra og blitt "borte" og meldt savnet på diverse fb-sider. 

Hadde ihvertfall ikke hatt noen hund det var mulig å hente. 

 

Anonymkode: 82a2d...185

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leit, men en hund som løper på/forsøker å stoppe sykler og som biter kan føre til (livs)truende situasjoner. Venninnen din bør ha bedre kontroll på hunden og hun bør følge med om det er noe som kommer i veien for hunden slik at hunden ikke skaper slike farlige situasjoner

Anonymkode: f865b...df8

Bedre kontroll? Sykkelen kom jo borti der hunden stod...hunden ble nok overrasket og prøvde og beskytte seg selv og eier. 

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den vil bare leke" er det mest patetiske jeg hører hundeeiere si. Dere prakker på samfunnet hunder hele tiden(noe ingen andre dyreeiere gjør) og forventer at alle andre skal like den anallekkende sikleren like mye som dere selv. Politiet må gjerne gå for å avlive slike hunder helt til hundeiere holder dyret sitt hjemme.

Anonymkode: 81ef6...96a

  • Liker 37
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er hund lur så setter hun bort hunden i lang tid. De kan ikke avlive en hund de ikke finner. 

Anonymkode: 2f7da...a86

Så da kan den bite neste gang den "leker"?

Enten får man ha kontroll på bikkja, eller ta ansvar når man tydeligvis ikke klarer oppgaven. 

Anonymkode: 7eb71...81f

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har ikke eiere så mye de kan gjøre om politiet bestemmer seg for å gå videre med saken. De kan dukke opp i morgen eller om 3-5 måneder og hente hunden, og venninnen din vil bli sittende med en kennelregning på mange titusen/hundretusen. Blir ikke det betalt innen fristen, så blir hunden avlivet. Selv om hun hyrer en advokat, så kan politiet avlive hunden uten å gi beskjed først. Kanskje er de greie nok til å levere hunden i en svartsekk på døra, eller så blir hunden avlivet og kremert uten at eier får beskjed.

Det er svært vanskelig å forutse hvordan politiet vil behandle saken med venninnen din. Saken kan bli henlagt, eller så kan hun ende opp med en stor regning for kennelopphold og en død hund.

Om jeg var henne, hadde jeg tatt kontakt med noen som har lang erfaring med å mentalteste hunder, og også politihunder. En god attest fra noen som har mentaltestet valper/hunder som har gått videre til å bli politihunder I området dette skjedde, ville nok hjulpet. Jeg ville også ha tatt kontakt med en adferdsspesialist og fått en attest fra de. Fikk dere kontaktinformasjonen til vitnene? Om ikke, så ville jeg postet et innlegg på hundegrupper, funnet/mistet grupper og andre relevante grupper på Facebook hvor dere ønsker å komme i kontakt med vitnene. Spør de deretter om de kan lage et dokument med kontaktinformasjon, dato, hva de så av hendelsen og deres oppfatning, og underskrift. Du ts, er også vitne og kan skrive hva du så.

Deretter ville jeg tatt kontakt med advokat for en konsultasjon. Om hun er medlem i NKK/hunden er registrert i NKK, så kan hun få telefonkonsultasjon med advokat for 400kr. Det hadde vært greit å gjort med én gang, så hun kan få litt informasjon om hva som kan skje, hva hun bør tenke på fremover etc.

https://www.nkk.no/juridisk-bistand/category950.html

Osloasvokatene driver også litt med hundesaker. https://osloadvokatene.no/eiendom/husdyr/

 

Anonymkode: c7942...df7

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden?

Er det en pomeranian, bichon frisé eller dvergpuddel?: Jeg tenker... Storm i vannglass. Ikke mange gidder å anmelde, og saken blir mest sannsynlig henlagt.

Mer sannsynlig: Er det en rottweiler, schæfer, Am. Staff eller en annen stor rase? I så fall ville jeg sett veldig nøye på bevisene og på syklistens side av saken før jeg hadde uttalt meg. Store, uoppdragne hunder er mye farligere enn eierne tror.

Jeg har blitt bitt av en schæfer selv, da jeg var 13 år gammel og avisbud, og det ble "bare" et blåmerke. Jaha, tenk hva samme hund kan gjøre mot en 2-åring... Han/hun kan bli drept.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er én bra ting etter siste revisjon av lov om forsvarlig hundehold. Og det er at det skal tas mer hensyn til hvordan bittet oppsto og hvor alvorlig skaden er. Din venninne bør så raskt som mulig gå til innkjøp av munnkurv og melde seg på kurs hos en hundetrener som tester hundens mentalitet, før det settes i gang et treningsopplegg. Da kan hun vise politiet at hun har satt i gang forebyggende arbeid for å unngå slike uheldige hendelser i fremtiden.

e. skade på menneske: bitt av tenner som berører hud med et visst trykk slik at det etterlater merke, men som ikke er en «betydelig skade» etter bokstav f
f. betydelig skade på menneske:
1. flere dype, punktformede sår som når dypt ned i underhuden eller penetrerer ned i muskulatur og som tydelig viser at det dreier seg om flere bitt, og at skaden er påført med en viss voldsomhet
2. utrivning, dyp flenge, i underhud eller muskulatur
3. bittlesjoner som medfører tap av vev
4.

bitt som medfører døden, uten at bittet i seg selv har forårsaket skader som nevnt i nr. 1 til 3

h. angrep: at en hund som ikke er sikret gjør en målrettet bevegelse mot et annet dyr eller et menneske med den hensikt å skade
i. ensidig angrep: et angrep som ikke kan ses som en direkte følge av en handling utført av et menneske eller et annet dyr
j. jage: at hunden springer målrettet etter ett eller flere mennesker eller ett eller flere dyr
k.

klar fare: at hunden enten fortsatt gjør utfall, eller at hendelsesforløpet tilsier at den vil angripe igjen dersom ikke situasjonen løses opp.

Politiets forebyggende virkemidler  er blitt bedre. Nå er det ikke kun snakk om å avlive som første og beste utvei.

 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hunden var leken og ville stoppe sykkelen?" 🙄 altså, hvis det hadde vært meg som satt på den sykkelen så hadde jeg også blitt rasende, for å si det mildt. 
Og så hadde jeg sørget for at dyret ble avlivet. Ja, det er sikkert trist for eieren og alt det der, men menneskers sikkerhet går dessverre langt foran ustabile dyr sin rett til å leve.

Anonymkode: 2ac6f...8a9

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Hunden var leken og ville stoppe sykkelen?" 🙄 altså, hvis det hadde vært meg som satt på den sykkelen så hadde jeg også blitt rasende, for å si det mildt. 
Og så hadde jeg sørget for at dyret ble avlivet. Ja, det er sikkert trist for eieren og alt det der, men menneskers sikkerhet går dessverre langt foran ustabile dyr sin rett til å leve.

Anonymkode: 2ac6f...8a9

Men så regner jeg med at du har vett på å ikke sykle helt borti hunder i full fart. Rart det forventes at hunder skal takle ALT uten å få ha noen form for reaksjon. Eneste dyret man ikke godtar noe som helst fra. 

Anonymkode: 624e8...e62

  • Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var det fortau? Man skal ta hensyn hvis man sykler på fortau. 

Anonymkode: 02e08...4f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Hunden var leken og ville stoppe sykkelen?" 🙄 altså, hvis det hadde vært meg som satt på den sykkelen så hadde jeg også blitt rasende, for å si det mildt. 
Og så hadde jeg sørget for at dyret ble avlivet. Ja, det er sikkert trist for eieren og alt det der, men menneskers sikkerhet går dessverre langt foran ustabile dyr sin rett til å leve.

Anonymkode: 2ac6f...8a9

Helt enig, og jeg har hund selv!

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men så regner jeg med at du har vett på å ikke sykle helt borti hunder i full fart. Rart det forventes at hunder skal takle ALT uten å få ha noen form for reaksjon. Eneste dyret man ikke godtar noe som helst fra. 

Anonymkode: 624e8...e62

Syklet han PÅ hunden, så må den få lov å forsvare seg. Men ut i fra hi ser det ut som han syklet NÆR hunden, som så prøvde å "stoppe sykkelen", ved å bite mannen i foten - altså, hvorfor i all verden skulle hunden stoppe sykkelen? Og hvor hardt biter den farlige dritthunden om den klarer å lage blåmerke gjennom skoen? 

Skjønner at det er trist for venninnen din, mener er jeg på syklisten sin side.

Anonymkode: ecd40...d8f

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men så regner jeg med at du har vett på å ikke sykle helt borti hunder i full fart. Rart det forventes at hunder skal takle ALT uten å få ha noen form for reaksjon. Eneste dyret man ikke godtar noe som helst fra. 

Anonymkode: 624e8...e62

Hold hunden hjemme som alle andre dyreeiere gjør.

Anonymkode: 81ef6...96a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig, og jeg har hund selv!

Syklet han PÅ hunden, så må den få lov å forsvare seg. Men ut i fra hi ser det ut som han syklet NÆR hunden, som så prøvde å "stoppe sykkelen", ved å bite mannen i foten - altså, hvorfor i all verden skulle hunden stoppe sykkelen? Og hvor hardt biter den farlige dritthunden om den klarer å lage blåmerke gjennom skoen? 

Skjønner at det er trist for venninnen din, mener er jeg på syklisten sin side.

Anonymkode: ecd40...d8f

Som hundeeier bør du vite at vi aller helst skulle hatt øyne i nakken, i tinningen, og i legg-høyde for å få med oss alt som kan  komme og kan skje. Jeg slutter aldri å bli overrasket over hvordan noen tilsynelatende synes at man skal kunne gå helt oppi hunder, trampe inn i deres intimsone, på en helt annen måte enn man ville gjort med et annet menneske. Eller en okse. Eller en hoggorm.

-

Som @Troyaminnevner over her, så skal ikke avlivning være første og eneste løsning lenger. Også gode råd om mentaltest for å vise at man tar hendelsen seriøst og gjør nødvendige grep. Håper det løser seg!

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...