Gå til innhold

Mareritt - hunden kan bli avlivet


Rakel

Anbefalte innlegg

Sett bort hunden til dere vet om det kommer noen rekasjon fra politiet. Dere var heldig med lokasjonen, i Oslo har politiet så mye å gjøre at småting blir henlagt omtrent umiddelbart. Har mannen vært hos lege kan vel legen dokumentere at hunden ikke gjorde skade og saken dør ut av seg selv, men for sikkerhets skyld - sett bort hunden.

Endret av Nutz
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så leit å høre, jeg skjønner ikke at han mannen lagde så mye ut av det. Jeg håper på det beste for hunden, lykke til. Vær litt ekstra forsiktige neste gang, kanskje noe å trene på med hunden, at den ikke prøver å leke med fremmede osv. Ikke hundens feil, men kan jo gjøre at sånt ikke skjer igjen :)

Endret av CatPerson123
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bittet bare førte til et blåmerke skal det vel godt gjøres å bevise at blåmerket faktisk skjedde pga hunden, ihvertfall om det ikke var noen form for skade på klær/sko. Jeg mener ikke å påstå at syklisten lyver eller at det er ufarlig at hunden gjør utfall som dette, men jeg vet også av erfaring at sannheten ofte oppfattes ulikt av de ulike partene.
Så/kjente dere eller noen av vitna at hunden faktisk beit?

Jeg har selv opplevd at noen har påstått at hunden min har gjort ting den ikke er skyldig i, heldigvis var det lett å bevise at den andre løy om hendelsen da hunden tilfeldigvis var innlagt hos vetrinær på tidspunktet den angivelig skulle ha angrepet en annen hund. 

Jeg hadde ikke turt å ha en hund jeg vet napper eller biter, ihvertfall ikke i Oslo, utrolig mange her er veldig redde hund, andre hater hunder og begge deler må vi hundeeiere regne med at hundene våre kan møte på. Bor en mer avsidesliggende til kan en lettere kontrollere situasjoner og minimere risiko, risikoer er det alltid med dyrehold men selvsagt mer der dyret viser uønska  og farlig adferd.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norja skrev (På 22.1.2023 den 18.22):

Som hundeeier bør du vite at vi aller helst skulle hatt øyne i nakken, i tinningen, og i legg-høyde for å få med oss alt som kan  komme og kan skje. Jeg slutter aldri å bli overrasket over hvordan noen tilsynelatende synes at man skal kunne gå helt oppi hunder, trampe inn i deres intimsone, på en helt annen måte enn man ville gjort med et annet menneske. Eller en okse. Eller en hoggorm.

-

Som @Troyaminnevner over her, så skal ikke avlivning være første og eneste løsning lenger. Også gode råd om mentaltest for å vise at man tar hendelsen seriøst og gjør nødvendige grep. Håper det løser seg!

Som hundeeier bør du vite at det faktisk er vi som hundeeier som til syvende og sist er ansvarlige både å unngå og å forebygge slik at uhell ikke skjer. Ett av lovens krav er at vi faktisk er pliktige til å ikke sette hunden i situasjoner den ikke takler. 

Ja, mulig syklisten var ufin og for nære hunden, men man bortforklarer ikke slike episoder med "lek" eller "ville bare stoppe syklisten". Da kan man ikke ha kompetanse om hundens språk og adferd som nå er blitt et krav i den nye hundeloven...

  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Svisle said:

Som hundeeier bør du vite at det faktisk er vi som hundeeier som til syvende og sist er ansvarlige både å unngå og å forebygge slik at uhell ikke skjer. Ett av lovens krav er at vi faktisk er pliktige til å ikke sette hunden i situasjoner den ikke takler. 

Ja, mulig syklisten var ufin og for nære hunden, men man bortforklarer ikke slike episoder med "lek" eller "ville bare stoppe syklisten". Da kan man ikke ha kompetanse om hundens språk og adferd som nå er blitt et krav i den nye hundeloven...

Absolutt, og det er et ansvar man ikke skal ta lett på.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan sette den bort hvis hun har mulighet. Også kan hun si at den døde og lage en grav hvis det er mulig utenfor der hun bor. Etter en stund kan hun hente tilbake hunden.

Anonymkode: e4b9e...21d

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 19.19):

Er hund lur så setter hun bort hunden i lang tid. De kan ikke avlive en hund de ikke finner. 

Anonymkode: 2f7da...a86

Enig, vet om en som gjorde det. Hunden løp etter sau. Eier var ruset, og hunden fikk det bedre. 

Men hunden i HI må /bør likevel mentaltestes og bør kanskje ikke bo i en by. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også anmeldt hvis en hund hadde bitt meg i foten, det er faktisk svært alvorlig! Hadde syklisten syklet PÅ hunden så hadde det vært noe annet. Men en hund må tåle at noen sykler forbi! Gangveier osv er smale og det er ikke all verdens plass å komme seg forbi. Om hunden ikke tåler at noen sykler forbi, så kan den ikke bli tatt med slike steder. Det er hundeeier som har hele ansvaret her. 

Anonymkode: 2bb55...3bc

  • Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde også anmeldt hvis en hund hadde bitt meg i foten, det er faktisk svært alvorlig! Hadde syklisten syklet PÅ hunden så hadde det vært noe annet. Men en hund må tåle at noen sykler forbi! Gangveier osv er smale og det er ikke all verdens plass å komme seg forbi. Om hunden ikke tåler at noen sykler forbi, så kan den ikke bli tatt med slike steder. Det er hundeeier som har hele ansvaret her. 

Anonymkode: 2bb55...3bc

Gangveier er for gående, ikke syklister som har det travelt og ikke tar hensyn... Som syklist skal man ta hensyn til andre og bør holde forsvarlig avstand til folk og fe. Ut fra beskrivelsen synes jeg ikke det er gitt at det er hunden og eier sin feil, det kan vel så gjerne være uforsvarlig sykling. Uansett, det er umulig å si noe om da ingen av oss var der og så hva som faktisk skjedde. 

Anonymkode: 35d75...034

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svisle skrev (9 timer siden):

Som hundeeier bør du vite at det faktisk er vi som hundeeier som til syvende og sist er ansvarlige både å unngå og å forebygge slik at uhell ikke skjer. Ett av lovens krav er at vi faktisk er pliktige til å ikke sette hunden i situasjoner den ikke takler. 

Ja, mulig syklisten var ufin og for nære hunden, men man bortforklarer ikke slike episoder med "lek" eller "ville bare stoppe syklisten". Da kan man ikke ha kompetanse om hundens språk og adferd som nå er blitt et krav i den nye hundeloven...

Dette.

Jeg har selv vært offer for en tilsvarende situasjon (syklet (i god avstand og lav fart) forbi en hundeeier som tydelig ikke hadde kontroll på hunden sin) Hunden bykset ut og bet meg i beinet. 

Jeg tenker at sannsynligheten her er temmelig god for at TS undervurderer «blåmerket», i og med at eieren av hunden om bet meg også gjorde det. Jeg fikk sår, og har fortsatt arr flere år etter. Men i følge hundeeieren «ble det bare et lite merke». 🙄

Jeg politianmeldte og hunden lever ikke i dag. 

Jeg er selv hundeeier, så det er nevnt, og det er eiers ansvar at hunden ikke settes i situasjoner som den ikke takler, og som fører til skader på mennesker og andre dyr. Hunder som agerer på denne måten bør ikke ferdes blant folk. Hva om det er et barn den biter neste gang? 

 

 

Anonymkode: 6ad24...290

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis er det ingenting man kan gjøre. For selv å anke en evt dom drøyer jo ut i det vide og det brede. Det betyr måneder eller i verste fall år for hunden på kennel, noe som er dyreplageri i bunn og grunn og ikke noe man som dyreeier vil utsette hunden for. Det andre aspektet er jo at uavhengig av utfall på saken til slutt så blir man som eier sittende igjen med en gigantisk regning for kenneloppholdet. Og det er begrenset hvor mye vekt de legger på ekspertuttalelser osv. Akkurat den biten er jo "grei nok" for en test trenger på ingen måte å gjenspeile hundens faktiske adferd i gitte situasjoner. Spesielt ikke der man "stager" ting. Hundene merker forskjell. Jeg har hatt to som var skikkelig knepp. Begge har gjort en fin mentaltest og var stort sett veldig hyggelige, tilsynelatende. De var godt oppdratt, etter hvert (begge var omplasseringshunder), og jeg som eier unngikk alle situasjoner jeg viste de ikke taklet. Samt enkelte situasjoner som var litt i grenseland kunne jeg kontrollere slik at det gikk bra. Og folk som ikke viste ville aldri ha gjettet. Men en glipp fra meg eller i gitte settinger så ville begge bitt, skikkelig uten å blunke. 

 

Når det er sagt så er slik "lek"/gjeting/jakt adferd som her skummel, selv om det ikke er aggressiv adferd. En ting er jo at folk kan bli bitt med uhell, men like skummelt er det jo om hunden hiver seg etter dekket/foran sykkel etc og forårsaker ulykker rett og slett og det er så viktig at folk er sitt ansvar bevist. Spesielt i tettbefolkede strøk med mye som skjer. Man kan faktisk ikke forvente at andre folk skjønner hvordan hunder fungerer eller holder god avstand hele tiden. Avliving er jo vell drøyt, rett nok, men kan jo i verste fall bli utfallet, alt ettersom hvordan situasjonen blir tolket. Og loven er dessverre klar. Eier/fører har ansvar for at hunden ikke;skremmer, farer i mot, utviser aggressiv adferd eller er til sjenanse eller bry for andre. Noe i den duren. Den er veldig streng og legger ikke bare vekt på aggresiv adferd. 

Hadde det vært meg; er det en aggressiv/usikker og potensielt skummel hund på sikt, og/eller en hund som har andre utfordringer/er vanskelig og dermed ikke bare å sette bort til hvem som helst, avliv. Man må faktisk være sitt ansvar bevist,  selv om man er glade i dem. Eller, er det en grei, trygg og ellers ukomplisert unghund, dog med ett håndterlig lek/jakt/gjete utfordring så hadde jeg fått hunden utav huset snarest og til en ny eier. Ikke bare første og beste, men en som kan håndtere hunden å få vekk denne adferden slik at hunden blir en trygg og velfungerende samfunnsborger for fremtiden. 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gangveier er for gående, ikke syklister som har det travelt og ikke tar hensyn... Som syklist skal man ta hensyn til andre og bør holde forsvarlig avstand til folk og fe. Ut fra beskrivelsen synes jeg ikke det er gitt at det er hunden og eier sin feil, det kan vel så gjerne være uforsvarlig sykling. Uansett, det er umulig å si noe om da ingen av oss var der og så hva som faktisk skjedde. 

Anonymkode: 35d75...034

Her jeg bor så finnes det 2 veier. En vei som biler kjører på og en gangvei/fortau ved siden av til gående og syklende, ofte med autovern i mellom. Slik er det mange steder. Tåler ikke hunden syklister, så må den luftes et annet sted… Kan ikke legge skylden på syklisten. 

Anonymkode: 2bb55...3bc

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/22/2023 at 12:45 PM, Nevrosererroser said:

Om bittet bare førte til et blåmerke skal det vel godt gjøres å bevise at blåmerket faktisk skjedde pga hunden, ihvertfall om det ikke var noen form for skade på klær/sko. Jeg mener ikke å påstå at syklisten lyver eller at det er ufarlig at hunden gjør utfall som dette, men jeg vet også av erfaring at sannheten ofte oppfattes ulikt av de ulike partene.
Så/kjente dere eller noen av vitna at hunden faktisk beit?

Jeg har selv opplevd at noen har påstått at hunden min har gjort ting den ikke er skyldig i, heldigvis var det lett å bevise at den andre løy om hendelsen da hunden tilfeldigvis var innlagt hos vetrinær på tidspunktet den angivelig skulle ha angrepet en annen hund. 

Jeg hadde ikke turt å ha en hund jeg vet napper eller biter, ihvertfall ikke i Oslo, utrolig mange her er veldig redde hund, andre hater hunder og begge deler må vi hundeeiere regne med at hundene våre kan møte på. Bor en mer avsidesliggende til kan en lettere kontrollere situasjoner og minimere risiko, risikoer er det alltid med dyrehold men selvsagt mer der dyret viser uønska  og farlig adferd.

Samme her, var en mor og en sønn som ville hilse på hunden. Moren spurte om det var greit og jeg sa ja, satte meg med ved siden av hunden min (som også satt), hun er veldig snill og rolig, meg setter meg alltid ned når det er barn som vil hilse for å ha mer kontroll på situasjonen. Og gutten som var tydelig nervøs strakte ut hånden forsiktig. Hunden min snuste forsiktig på hånden hans, han skvetter til og moren sier at hunden min bet ham og at hun skulle få hunden min avlivet... jeg tror jeg bare svarte "nei nå får du gi deg.." så gikk jeg derfra mens hun ropte etter meg 🙄

Anonymkode: f649a...07f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper at hunden ikke avlives. Men man skal alltid leie hunden i venstre hånd, og man skal gå på venstre side av veien/gangveien. Da utsetter man ikke hunden for noe. Selv har jeg hatt hund i nesten 20 år, og hvordan man skulle leie hunden sto i den første hundeboken jeg kjøpte.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende hvordan enkelte her rasjonaliserer hundens adferd, skylder på syklisten osv. Akkurat samme fenomen som man så hos eier og sønnen i rettssaken om barnet som døde, uten sammenligning forøvrig. Slike hundeeiere gir oss andre som tar ansvar for hunden vår et dårlig rykte. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer man rasende på sykkel tett opp til et levende vesen mangler man både respekt og kunnskap for dyr og kan takke seg selv når man da får et napp i benet. 

Anonymkode: 64cdc...eab

En hund i bymiljø skal, som et minimum, takle at folk sykler nær den. Hvis ikke må en slik hund omplasseres eller avlives. 

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Troyamin said:

En hund i bymiljø skal, som et minimum, takle at folk sykler nær den. Hvis ikke må en slik hund omplasseres eller avlives. 

Og hvor nært er nært? 2 meter avstand, 1 meter? 0,5 eller skal hunden tåle å sneies? 

Jeg synes faktisk det er veldig relevant å vite hva "nært" faktisk er, selv om jeg nå er ganske sikker på at ingen egentlig vil gi et svar på det..  Har syklister et slags fripass i trafikken, for jeg får ofte det inntrykket når jeg ser hvordan de oppfører seg som om trafikkregler ikke gjelder dem (og på fortau/gangvei gjelder reglen faktisk at syklister har vikeplikt for gående, så her har mange mye å lære..)

Anonymkode: 35d75...034

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting forstår jeg ikke hvordan fikk denne mannen kontakt informasjonen til hundeeier ? Er det ikke bare å gå derifra og ikke si noe? En person har ingen rett til å holde igjen en annen. Hvorfor ga hun ut kontakt informasjon? Om hun ikke har gjort det så aner jo ikke politiet hvem hun er. Spesielt ikke i og med at hun ikke er fra oslo

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Og hvor nært er nært? 2 meter avstand, 1 meter? 0,5 eller skal hunden tåle å sneies? 

Jeg synes faktisk det er veldig relevant å vite hva "nært" faktisk er, selv om jeg nå er ganske sikker på at ingen egentlig vil gi et svar på det..  Har syklister et slags fripass i trafikken, for jeg får ofte det inntrykket når jeg ser hvordan de oppfører seg som om trafikkregler ikke gjelder dem (og på fortau/gangvei gjelder reglen faktisk at syklister har vikeplikt for gående, så her har mange mye å lære..)

Anonymkode: 35d75...034

Hvis du eier en hund som biter hvis den blir sneiet, så kan du ikke gå i byen med den. Hvis hunden reagerer med å bite, må du holde den unna enhver tenkelig situasjon der den kan tenkes å bite. Det er ditt ansvar som hundeeier. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 19.33):

Men det jeg ble anbefalt av flere forskjellige hundetrenere den gangen, var å ta hunden til en mentaltest.

Å ja, en slikt test som konkluderte med at hunden som drepte et barn i Brumunddal var helt ok.

Anonymkode: 12049...1b5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...