Gå til innhold

Mareritt - hunden kan bli avlivet


Rakel

Anbefalte innlegg

Jytte skrev (1 time siden):

Hvis den er vant til å bo i en by bør den være vant til syklister, men enkelte syklister har visst ikke hodet på annet enn sitt ego og farten.

Enig. 1,5 meter ville jeg holdt avstand  om jeg kom i fart på en sykkel. Og så vil jeg ikke bruke flexibånd på hund som kan gjøre utfall mot sykler, eller på noen hunder. 

Overvåkningskamera, vet ikke. Jeg ville venta til politiet kom eller gått. 

Men å gå er ansvarsløst, eier visste jo ikke hvor dypt bittet var. Kjenner en som har hund. Han er kjempeflink med hunder, men hunden begynte å løpe etter en rev tror jeg, og han grep tak i hunden som ikke var i stand til å høre på han, instinktene hadde overtatt. Den bet han i leggen. Han avlivet den ikke. Verdens snilleste hund. 

Har litt erfaring med hunder som agerer i frykt når de møter folk, syklister, biler... De angriper og det kan gi fatalt utfall for hunden. Jeg omplasserte den til en venninne som bor på landet og kan mye om hunder, det gikk bra lenge, men så skjedde det. Den var fra før en omplasseringshund. Derfor jeg ikke anbefaler flexibånd. Den var så liten at den ikke kunne gjøre stor skade selv, men den overlevde ikke når den ... når det skjedde. :(

Holde 1,5 meter avstand på fortauet? 😂 Hvor brede fortau er det egentlig der du bor?

Rakel skrev (1 time siden):

Sykkelen kom i full fart med 1 cm klaring. Jeg kom til å tenke på hva vi selv gjør når noen kommer i full fart så tett innpå - Vi strekker jo ut armen for å beskytte oss og stoppe dem. Det er en refleks. 

Hunden er mellomstor med skarpe tenner som ville gjort stor skade dersom den ville bite eller var aggressiv mot personen.  Dette virker mer som en refleks. Vitnene som så dette mente det samme og forsøkte å roe mannen. En ba henne ikke gi ut telefonnummeret slik som dere sier her. Hun er ansvarlig og ga ut nummeret mens han skrek om anmeldelse og hun gråt og ba om unnskyldning.

Politiet ringte henne noen timer senere og sa at saken var anmeldt.

Det er ikke normal reaksjon å strekke ut armen om en sykkel kommer mot deg i full fart, det er normalt å trekke seg unna for å beskytte seg.

Det er også normalt å plassere seg selv mellom hunden og den forbipasserende. Men hun gikk kanskje med nesa i mobilen så hun ikke så at han kom? Veldig uansvarlig av henne.

Anonymkode: ecd40...d8f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utrolig trist. Man må aldri finne på å gi navn og nummer i en slik situasjon. Nå bør venninnen din gjemme hunden. Skulle ønske jeg hadde hatt plass, da ville jeg tatt den imot :( 

Anonymkode: 3f44d...fce

håper virkelig ikke du bor et sted med barn i nabolaget da. Hvis du tar inn denne hunden og den rømmer og biter noen håper jeg du anmeldes for drap/drapsforsøk. Farlige hunder skal ikke være nær folk

Anonymkode: ecd40...d8f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så hvis en syklist nesten sykler på deg i full fart har du ikke lov å reagere, er det det du mener? Hunden skvetter og reagerer på den neste måten den kan, dette er syklistens feil. 

Anonymkode: e51ba...b04

Hvis syklisten faktisk kjørte "på" bikkja (som i 1 cm unna) tviler jeg på at det skjer hunden noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakel skrev (1 time siden):

Sykkelen kom i full fart med 1 cm klaring. Jeg kom til å tenke på hva vi selv gjør når noen kommer i full fart så tett innpå - Vi strekker jo ut armen for å beskytte oss og stoppe dem. Det er en refleks. 

Hunden er mellomstor med skarpe tenner som ville gjort stor skade dersom den ville bite eller var aggressiv mot personen.  Dette virker mer som en refleks. Vitnene som så dette mente det samme og forsøkte å roe mannen. En ba henne ikke gi ut telefonnummeret slik som dere sier her. Hun er ansvarlig og ga ut nummeret mens han skrek om anmeldelse og hun gråt og ba om unnskyldning.

Politiet ringte henne noen timer senere og sa at saken var anmeldt.

Hunden ble overrasket og skremt og reagerte på instinkt. De fleste hunder hadde reagert likt. 

Håper syklisten har lært, og tar mer hensyn til hunder fra nå av.

Min hund er 13 år og er verdens snilleste. To ganger i løpet av hans liv har han glefset når han har gått i bånd - en gang når en jogger kom brått bakfra og sneiet han, og én gang når en syklist gjorde det samme. Han var ikke borti noen av de, men det var en instinktiv reaksjon fordi han skvatt. Det er naturlig hundeatferd når de blir "angrepet bakfra". Hunden min har også gått mye løs de siste 10 årene, og har ALDRI jaget, skremt eller skadet noen - hverken hunder eller mennesker. Han er 100% lydig og rolig.

Man må tåle at hunder er hunder og kan reagere når de blir skremt. Sånn er livet. Folk må tåle at uhell skjer. Man trenger ikke å drepe dyret hver gang.

Håper venninna di setter hunden hos en slektning, og når politiet spør så sier hun at den har stukket av. Tipper Oslopolitiet ikke gidder å bruke ressurser på å lete etter en hund som har gitt et blåmerke.

(Eller send hunden til meg)

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så hvis en syklist nesten sykler på deg i full fart har du ikke lov å reagere, er det det du mener? Hunden skvetter og reagerer på den neste måten den kan, dette er syklistens feil. 

Anonymkode: e51ba...b04

Det er ikke sånn det er beskrevet i HI. Det står at hunden bet mannen i foten fordi han «bare var leken og ville stoppe sykkelen».

 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne87Rogaland skrev (2 minutter siden):

Hunden ble overrasket og skremt og reagerte på instinkt. De fleste hunder hadde reagert likt. 

Håper syklisten har lært, og tar mer hensyn til hunder fra nå av.


Hva er greia med å skrive en annen historie enn det som står svart på hvitt i HI? Det står at hunden bet mannen i foten fordi den var leken og ville stoppe sykkelen.

At en syklist som sykler i høy fart tett på en hund er en idiot, er jeg enig i.

Det er uansett ikke greit at hundeeier syns det er innafor at hunden «bare blir leken» og biter forbipasserende syklister for å «stoppe sykkelen». 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hippogriff skrev (1 minutt siden):


Hva er greia med å skrive en annen historie enn det som står svart på hvitt i HI? Det står at hunden bet mannen i foten fordi den var leken og ville stoppe sykkelen.

At en syklist som sykler i høy fart tett på en hund er en idiot, er jeg enig i.

Det er uansett ikke greit at hundeeier syns det er innafor at hunden «bare blir leken» og biter forbipasserende syklister for å «stoppe sykkelen». 

Hvis du ser innlegget jeg siterte så skriver jo TS at syklisten passerte for nærme og hunden reagerte. Mest sannsynlig fordi den skvatt. 

Hundeeier har nok bare prøvd å bortforklare med at hunden var leken. Det er ganske usannsynlig. Faktum her er at syklisten passerte for nærme og at hunden reagerte. Vi kan ikke vite hva som foregikk i hundens hode, det er meningsløst å spekulere i. Dette er uansett ikke grunn for avlivning, etter min mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hund er dette?

Jeg ville vært veldig skeptisk hvis min hund "bestemte" seg for å "stoppe en sykkel".

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hvis en syklist nesten sykler på deg i full fart har du ikke lov å reagere, er det det du mener? Hunden skvetter og reagerer på den neste måten den kan, dette er syklistens feil. 

Anonymkode: e51ba...b04

Den kan reagere på andre måter enn å bite. Hvis den reagerer med å bite må den holdes unna slike situasjoner. 

Jytte skrev (1 time siden):

Jeg mener at såpass mange syklister  burde sperres inne på lukket avdeling før en hund blir avlivet. Og er enig med at hunden bør bo på landet. Mener du at alle nervøse hunder kan trenes opp (arv og miljø) til å tåle alt? Noen hunder bør slippe og bo på et rolig og mer skjermet sted. 

Nei, som sagt så bør de da holdes unna situasjoner de ikke tåler av eier. Her har eier feilet hunden. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne87Rogaland skrev (28 minutter siden):

Man må tåle at hunder er hunder og kan reagere når de blir skremt. Sånn er livet. Folk må tåle at uhell skjer. Man trenger ikke å drepe dyret hver gang.

Nei, det må man ikke tåle. Hvis hundens reaksjon er å bite når de blir skremt, er det eier som må holde hunden unna situasjoner der folk kan skremme den og mennesket risikerer å bli bitt. Eier må forvente at ikke alle mennesker skjønner hvordan man bør oppføre seg rundt en hund. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

er forskjell på en hund som blir overrasket og skremt av en brå syklist, og som reagerer på instinkt (helt naturlig!) og en hund som løper rundt og angriper mennesker uten grunn.

Jeg er DRITT lei av at vi krever at hunder skal tåle alt og være nikkedukker etter våre behov, og at vi avliver på grunn av helt naturlige reaksjoner.

Man skal ta hensyn til dyr og ikke skremme de, på samme måte man tar hensyn til mennesker.

Anonymkode: d94c1...c8e

Det er forskjell på hvorfor de angriper, men det har samme resultat - så grunnen er mindre vesentlig. 

Hundens naturlige reaksjoner er eiers ansvar å sørge for ikke går ut over andre mennesker. 

Selvfølgelig skal man ta hensyn til dyr og ikke skremme dem på samme måte som mennesker. Men alle gjør ikke det, hverken mot dyr eller mennesker. Og da må både hunder og mennesker ta konsekvensene. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Mt3 said:

 

En har ganske enkelt plikt til å oppgi kontaktinformasjon når en har vært i en situasjon der noe/noen har blitt skadet. TS og venninnen var vel dessuten på ett område der det mest sannsynlig finnes kameraovervåking.

Om jeg var TS (eller venninnen) så ville jeg i hvertfall ha droppet setningen 'Den var leken og ville stoppe sykkelen på veien'  

Så ville jeg rådet hundeeier til å la hunden gjennomgå en mental test, finne ut om det er situasjoner som bør øves på, og om det avdekkes at hunden med stor sannsynlighet vil forsvare seg slik igjen så bør hundeeier forberede seg på mulig avlivning og i hvertfall passe på at hunden aldri kommer i en slik presset situasjon igjen.

Hver enkelt situasjon skal jo vurderes, og om sykkelisten opptrådte uaktsomt, det ble minimalt med skade, hunden kun satte tennene i og slapp med en gang samt består mentaltest så vil nok saken mest trolig bli henlagt eller avsluttet uten at hunden blir begjært avlivet.

BS!

Anonymkode: 19b22...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakel skrev (På 21.1.2023 den 19.09):

Hunden prøvde å stoppe sykkelen, men bet borti i foten. Ikke gjennom huden, ingen sår, men det ble et lite blåmerke.

Hvorfor har ikke venninnen din kontroll på hunden sin? Loven er helt klar og utvetydig.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og hvor nært er nært? 2 meter avstand, 1 meter? 0,5 eller skal hunden tåle å sneies? 

Jeg synes faktisk det er veldig relevant å vite hva "nært" faktisk er, selv om jeg nå er ganske sikker på at ingen egentlig vil gi et svar på det..  Har syklister et slags fripass i trafikken, for jeg får ofte det inntrykket når jeg ser hvordan de oppfører seg som om trafikkregler ikke gjelder dem (og på fortau/gangvei gjelder reglen faktisk at syklister har vikeplikt for gående, så her har mange mye å lære..)

Anonymkode: 35d75...034

Nært vil si helt inntil. Både syklister og gående. En stabil hund må tåle såpass hvis den skal ferdes i bymiljø. Alternativt er det som sagt omplassering eller avliving. 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Holde 1,5 meter avstand på fortauet? 😂 Hvor brede fortau er det egentlig der du bor?

Det er ikke normal reaksjon å strekke ut armen om en sykkel kommer mot deg i full fart, det er normalt å trekke seg unna for å beskytte seg.

Det er også normalt å plassere seg selv mellom hunden og den forbipasserende. Men hun gikk kanskje med nesa i mobilen så hun ikke så at han kom? Veldig uansvarlig av henne.

Anonymkode: ecd40...d8f

1,5 meter i Oslo, er ok å holde avstand JA.  F.eks. høreselshemmede eller blinde kan ikke oppdage syklister.  Og syklister oppfører seg som de deltar i OL. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den kan reagere på andre måter enn å bite. Hvis den reagerer med å bite må den holdes unna slike situasjoner. 

Nei, som sagt så bør de da holdes unna situasjoner de ikke tåler av eier. Her har eier feilet hunden. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

Det vet vi ikke 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (1 time siden):

 

Det vet vi ikke 

Jo, det vet vi, for hunden ble satt i en situasjon der den bet. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, det vet vi, for hunden ble satt i en situasjon der den bet. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

Nettopp! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo, det vet vi, for hunden ble satt i en situasjon der den bet. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

Ja, men er eier eller syklisten ansvarlig? Hvis en syklist kommer i fart bak meg og jeg tar et lite steg til høyre, og han kjører meg ned, hvem er ansvarlig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Jytte said:

Ja, men er eier eller syklisten ansvarlig? Hvis en syklist kommer i fart bak meg og jeg tar et lite steg til høyre, og han kjører meg ned, hvem er ansvarlig? 

Om du biter vedkommende så er du ansvarlig... 

Anonymkode: 0fd7b...073

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (4 timer siden):

Ja, men er eier eller syklisten ansvarlig? Hvis en syklist kommer i fart bak meg og jeg tar et lite steg til høyre, og han kjører meg ned, hvem er ansvarlig? 

Du tror ikke du hadde blitt straffet hvis du slo ned eller bet en syklist som var frekk og kjørte tett forbi deg? 

Anonymkode: 7f3a5...34a

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...