Gå til innhold

Mareritt - hunden kan bli avlivet


Rakel

Anbefalte innlegg

Oslogryta er vel ikke akkurat verdens hyggeligste sted å gå med en hund, det er MYE som skjer. Husker en gang jeg skvatt skikkelig da en Voi suste i full fart mellom meg og en liten pomerianian eller noe, som skvatt til og peip og bjeffet et par ganger tydelig sinna på sparkesykkelen. Enig med deg, tenkte jeg.. Men til dere som snakker om hundens instinkter, så skvatt denne hunden unna, så det er vel ikke nødvendigvis sånn at hunder må bite hver gang de er redde? 

Uansett, hvis jeg skulle gått med en hund nede ved Oslo S eller hvor nå turen bar, så hadde jeg holdt den helt inntil kroppen og foran meg. Sorry altså, men det er stupfulle narkiser på rollerblades som suser rundt her, du kan ikke stole på at alle andre tar ansvar. Og ja, det er mange assholes på to hjul som sykler altfor fort.

Anonymkode: 4a707...42a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spritzx skrev (På 30.1.2023 den 0.42):

Det er de ikke. Å bite er en helt naturlig reaksjon fra en hund om den blir angrepet, og gjerne biter de bare svakt/kjapt for å advare. Det der er en toskete uttalelse. Mener du en hund er farlig dersom npen begynner å skå den og den prøver å forsvare seg? Skal hunder kues til å ikke bruke sin eneste forsvarsmekanisme selv om de er i fare? Spar meg

Det er ikke slik at alle hunder som blir redde reagerer med å bite, nei. Og de hundene som reagerer med å bite, er da per definisjon farlige, nettopp fordi de biter når de blir redde. Da er det opp til eier å holde hunden unna situasjoner der dens reaksjon med bitt kan skade andre. 

Spritzx skrev (På 30.1.2023 den 0.43):

Tenker du det samme om mennesker som har kuer som angriper mennesker?

Anonymkode: 7f3a5...34a

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockyRose skrev (9 timer siden):

Det stemmer ikkje. Å bite er eit naturleg reaksjonsmønster dersom ein hund blir redd, må forsvare seg osv. Viss dei ikkje skal få forsvare seg utan å måtte bøte med livet, så er det noko feil i systemet/tankane til folk.

Her var det ekspertar utan hermeteikn, der alt vart dokumentert og tatt opp på video for å tydeleggjere kor lite farleg hunden var.

Eine tilfellet var det sauen som gjekk til angrep(sikkert ei mor), og vikla seg inn i hundebandet. Hunden fekk panikk, sauen fekk panikk, og begge to datt ned ei skråning der hunden har bitt i situasjonen. Om sauen døydde av fallet eller bitinga veit dei enda ikkje.

Når hunden blir urettferdig dømt til døden pga slike uhell så forstår eg godt at hunden "plutseleg forsvinn".

Jeg har ikke sagt det ikke er en naturlig reaksjon, jeg sier det er en farlig reaksjon. Hvis eier ikke klarer å holde en slik hund unna situasjoner der den kan skade andre så går det ut over hunden. 
Det er mange som kaller seg eksperter, og de er sjelden enig med hverandre. Det høres ganske useriøst ut med video, hva skal videoen bevise? At hunden kan bite i gitte situasjoner er allerede bevist, det er ganske irrelevant med video av en samling andre situasjoner som hunden ikke biter i - det er jo ikke de situasjonene som er problemet. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sagt det ikke er en naturlig reaksjon, jeg sier det er en farlig reaksjon. Hvis eier ikke klarer å holde en slik hund unna situasjoner der den kan skade andre så går det ut over hunden. 
Det er mange som kaller seg eksperter, og de er sjelden enig med hverandre. Det høres ganske useriøst ut med video, hva skal videoen bevise? At hunden kan bite i gitte situasjoner er allerede bevist, det er ganske irrelevant med video av en samling andre situasjoner som hunden ikke biter i - det er jo ikke de situasjonene som er problemet. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

Video av at hunden kan gå fint inn i ein fjøs fullt av sauer, utan å reagere. Syns det er relevant for den situasjonen, då det var sau hunden beit. Då viser videoen at det var ein situasjon kvar hunden reagerte av frykt, og ikkje vanleg reaksjon frå hunden. At eigar ikkje klara å halde hunden vekke frå slike situasjonar? Det skjer jo plutseleg og kan skje overalt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockyRose skrev (2 timer siden):

Video av at hunden kan gå fint inn i ein fjøs fullt av sauer, utan å reagere. Syns det er relevant for den situasjonen, då det var sau hunden beit. Då viser videoen at det var ein situasjon kvar hunden reagerte av frykt, og ikkje vanleg reaksjon frå hunden. At eigar ikkje klara å halde hunden vekke frå slike situasjonar? Det skjer jo plutseleg og kan skje overalt

Du tuller nå? Det er jo en helt annen situasjon og helt verdiløst som noe slags bevis på at bitt ikke vil gjenta seg. At eier ikke klarer å holde hunden vekke fra slike situasjoner viser jo at eier ikke respekterer å ha en bitende hund. Eier tar med en hund som reagerer på frykt med å bite, inn i et område med løs sau. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 8.16):

Her støtter jeg syklisten. Situasjonen kunne vært livsfarlig. Dersom hunden reagerte som den gjorde har ikke eier kontroll på hunden og etter norsk lov må hunden avlives.

Hvorfor kunne hun ikke holde hunden hjemme?

Anonymkode: 828ad...e4b

Hvor i Norsk lov står det at hunden må avlives? 

Anonymkode: 2f7da...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spritzx
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke slik at alle hunder som blir redde reagerer med å bite, nei. Og de hundene som reagerer med å bite, er da per definisjon farlige, nettopp fordi de biter når de blir redde. Da er det opp til eier å holde hunden unna situasjoner der dens reaksjon med bitt kan skade andre. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

Nei, en hund er ikke farlig fordi om den forsvarer seg. Da er det situasjonen som er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spritzx skrev (1 time siden):

Nei, en hund er ikke farlig fordi om den forsvarer seg. Da er det situasjonen som er farlig.

...fordi det er en hund der som biter. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (På 27.1.2023 den 7.50):

Ja, men er eier eller syklisten ansvarlig? Hvis en syklist kommer i fart bak meg og jeg tar et lite steg til høyre, og han kjører meg ned, hvem er ansvarlig? 

Du skal se deg for om du har tenkt å krysse en vei, om det så er på et gangfelt. Men syklister har også et ansvar med å kunne se hva som kan skje.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest en del innlegg her. Fy faen så masse enkle søplete folk! Det er da forskjell på en hund som biter/glefser fordi den skvetter og en farlig hund som går inn for å angripe! 

Jeg kjente en eier som tråkket på halen til hunden sin når den sov. Hunden skvatt og hoppet opp og bet eieren. De avlivet den ikke for det. Den skvatt! Det betyr ikke at den er farlig. Jeg har også blitt blitt på låret en gang av en hund jeg gikk tur med. Fordi jeg tråkket på den! Den bet ikke hardt. Så gikk den vanlig igjen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (19 minutter siden):

Nå har jeg lest en del innlegg her. Fy faen så masse enkle søplete folk! Det er da forskjell på en hund som biter/glefser fordi den skvetter og en farlig hund som går inn for å angripe! 

Jeg kjente en eier som tråkket på halen til hunden sin når den sov. Hunden skvatt og hoppet opp og bet eieren. De avlivet den ikke for det. Den skvatt! Det betyr ikke at den er farlig. Jeg har også blitt blitt på låret en gang av en hund jeg gikk tur med. Fordi jeg tråkket på den! Den bet ikke hardt. Så gikk den vanlig igjen.

Hunder som biter når de skvetter er farlige. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (22 minutter siden):

Nå har jeg lest en del innlegg her. Fy faen så masse enkle søplete folk! Det er da forskjell på en hund som biter/glefser fordi den skvetter og en farlig hund som går inn for å angripe! 

Jeg kjente en eier som tråkket på halen til hunden sin når den sov. Hunden skvatt og hoppet opp og bet eieren. De avlivet den ikke for det. Den skvatt! Det betyr ikke at den er farlig. Jeg har også blitt blitt på låret en gang av en hund jeg gikk tur med. Fordi jeg tråkket på den! Den bet ikke hardt. Så gikk den vanlig igjen.

Du ser ikke forskjell på å bli tråkket på vs det å bli syklet forbi? 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hunder som biter når de skvetter er farlige. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

Fordi at? Du blir ikke alvorlig skadd av et sånn bitt. Hvis hunder derimot forsøker å rive noen i filler etterpå så ja. Men 1 sekunds blitt er ikke hardt og skadelig. Men jævla mennesker skal ha jo ha all plassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (59 minutter siden):

Du ser ikke forskjell på å bli tråkket på vs det å bli syklet forbi? 

Hunden kan ha skvettet, men slik leser hva ts skrev så var hunden leken og var uheldig. Den bet ikke for å være slem eller aggressiv. Men denne mannen derimot var jo et typisk menneske som skal gjøre noe stort ut av en bagatell og som skal ha hele plassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes syklisten overdriver noe voldsomt. Han syklet helt oppi hunden, noe som helt sikkert var både brått og skremmende for hunden. Syklisten ble heller ikke skadet og fikk ikke hull på huden. Aldri om jeg hadde hatt samvittighet til å kreve avlivning i en slik situasjon. 

  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt av ett samfunn vi har fått en kamerat av meg hadde en hund en gang Honda het hun kom kjørende forbi henne med mopeden og hun satt i beinet mitt en liten tur til legevakta alt vel hun levde videre dette var i 2006 jeg gjentar litt av ett samfunn vi lever i sender ett ♥️♥️ til hund og eier og håper dette går bra 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 13.06):

håper virkelig ikke du bor et sted med barn i nabolaget da. Hvis du tar inn denne hunden og den rømmer og biter noen håper jeg du anmeldes for drap/drapsforsøk. Farlige hunder skal ikke være nær folk

Anonymkode: ecd40...d8f

Dette slår meg ikke som en farlig hund. Hunden skvatt og reagerte i affekt. Det kan ikke sammenlignes med den saken hvor en Rottweiler bet et barn til døde og dro et spedbarn ut av sofaen - helt uprovosert. 

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (15 timer siden):

Hunden kan ha skvettet, men slik leser hva ts skrev så var hunden leken og var uheldig. Den bet ikke for å være slem eller aggressiv. Men denne mannen derimot var jo et typisk menneske som skal gjøre noe stort ut av en bagatell og som skal ha hele plassen.

 

Tvillingsjel skrev (3 timer siden):

Synes syklisten overdriver noe voldsomt. Han syklet helt oppi hunden, noe som helt sikkert var både brått og skremmende for hunden. Syklisten ble heller ikke skadet og fikk ikke hull på huden. Aldri om jeg hadde hatt samvittighet til å kreve avlivning i en slik situasjon. 

 

Tvillingsjel skrev (3 timer siden):

Dette slår meg ikke som en farlig hund. Hunden skvatt og reagerte i affekt. Det kan ikke sammenlignes med den saken hvor en Rottweiler bet et barn til døde og dro et spedbarn ut av sofaen - helt uprovosert. 

Den bare leker...

Den bare skvatt... 

Ingen av disse (forøvrig motstridende) forklaringene gjør det greit at en hund biter. Hunder som biter er farlige, helt uavhengig av årsaken til at de biter. 

Anonymkode: 7f3a5...34a

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (21 timer siden):

Du skal se deg for om du har tenkt å krysse en vei, om det så er på et gangfelt. Men syklister har også et ansvar med å kunne se hva som kan skje.. 

Klart jeg ser meg for, også på gangfelt, men hva om min gamle mor blir svimmel og ustødig og gangen blir ujevn, et lite step eller to til sides...? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...