Gå til innhold

Skravletråd for oss som prøver å få barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært på fertilitetssjekk i dag, og alt var i orden med oss begge. Utrolig fin opplevelse, og glad vi gikk privat.

Skal bruke til over påske å bestemme oss for hva vi vil gjøre videre. Prøve litt til selv, medisiner, ivf eller bli henvist til det offentlige. Eller prøve litt mer selv, så medisiner osv.. 

Blir ihvertfall en runde til selv, for i følge gyn har jeg el om noen dager. Så veldig spent på om det stemmer. 

 

-Ruskemor 

Anonymkode: f5899...497

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har vært på fertilitetssjekk i dag, og alt var i orden med oss begge. Utrolig fin opplevelse, og glad vi gikk privat.

Skal bruke til over påske å bestemme oss for hva vi vil gjøre videre. Prøve litt til selv, medisiner, ivf eller bli henvist til det offentlige. Eller prøve litt mer selv, så medisiner osv.. 

Blir ihvertfall en runde til selv, for i følge gyn har jeg el om noen dager. Så veldig spent på om det stemmer. 

 

-Ruskemor 

Anonymkode: f5899...497

Så flott! 🎉🎉🎉🤞🏼🤞🏼🤞🏼

Anonymkode: de00b...776

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 13.05):

Er jeg som startet tråden, hadde så lyst å ha et sted å få lufte hodet litt og kunne skravle med andre i samme situasjon.

Er et år siden vi for alvor startet å prøve nå. Og jeg føler vi ikke er kommet noe nærmere målet. 3 år siden jeg sluttet på pillen, og vi brukte ikke prevensjon siste halve året før vi begynte å prøve. 

Føler at alle andre blir gravid med en gang, mens jeg sitter å lurer på hvordan det i det heletatt er mulig. 

Er lei av å være utenfor, måtte delta i samtaler om graviditet,baby, barn og alt det når det gjør så fryktelig vondt. Og ikke kommer jeg unna det heller, for da har jeg ingen venner eller familie igjen.

Har time hos gyn om et par måneder, og i mellomtiden bare venter jeg på mensen. Har ingen tro lengre på at jeg kan bli gravid. Jeg tror faktisk ikke det vil gå, og det gjør litt vondt at det er kommet dit at det ikke en gang er et håp igjen. 

Ble mye på en gang, men man må vel begynne en tråd et sted 😅

 

-Ruskemor

 

Anonymkode: f5899...497

Hei

Jeg gikk selv uten prevensjonsmidler i flere år, og det var aldri noe resultat. Etter noen år sa jeg til min mann at hvis vi virkelig skulle prøve dette så måtte vi sette i gang, for årene går jo og vi blir ikke yngre. 

La meg si at jeg fikk en datter når jeg var 18 år, men hun ble syk og døde når hun var 4,5 år. Så ønsket mitt om et barn var veldig veldig stort.

Fra vi hadde første time til spiren satt - så gikk det godt og vel 3 år tipper jeg. De tre forsøkene vi får dekket gikk radig unna. Med få egg igjen så jeg ikke veldig positivt på det. Jeg ble gravid på første forsøk og var kjempeglad. Men mistet det i uke 6. Jeg ble helt knust. Klarte aldri heller å snakke om det, fremdeles klarer jeg det ikke. Ved siste uttak var det kun 1 egg, men jommen satt det! Og jeg redd hele graviditeten at det skulle gå galt, men det gikk heldigvis fint. Idag er prinsessen 3,5 år, og jeg kunne ikke vært mer lykkelig.

Jeg forstår hvis du er på randen til å "gi opp", men det kan gå veldig fint. Vi krysser fingrene for det. 

Håper du oppdaterer underveis, jeg følger spent. 

Masse masse lykke til 🤞

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mimathei skrev (1 time siden):

Hei

Jeg gikk selv uten prevensjonsmidler i flere år, og det var aldri noe resultat. Etter noen år sa jeg til min mann at hvis vi virkelig skulle prøve dette så måtte vi sette i gang, for årene går jo og vi blir ikke yngre. 

La meg si at jeg fikk en datter når jeg var 18 år, men hun ble syk og døde når hun var 4,5 år. Så ønsket mitt om et barn var veldig veldig stort.

Fra vi hadde første time til spiren satt - så gikk det godt og vel 3 år tipper jeg. De tre forsøkene vi får dekket gikk radig unna. Med få egg igjen så jeg ikke veldig positivt på det. Jeg ble gravid på første forsøk og var kjempeglad. Men mistet det i uke 6. Jeg ble helt knust. Klarte aldri heller å snakke om det, fremdeles klarer jeg det ikke. Ved siste uttak var det kun 1 egg, men jommen satt det! Og jeg redd hele graviditeten at det skulle gå galt, men det gikk heldigvis fint. Idag er prinsessen 3,5 år, og jeg kunne ikke vært mer lykkelig.

Jeg forstår hvis du er på randen til å "gi opp", men det kan gå veldig fint. Vi krysser fingrene for det. 

Håper du oppdaterer underveis, jeg følger spent. 

Masse masse lykke til 🤞

Så utrolig trist å høre om datteren din❤️ og hvor vanskelig det har vært å få flere barn❤️

Veldig glad for å høre det gikk tilslutt!

Har oppdatert litt underveis, men vi var nylig på sjekk (privat). Og alt står bra til med oss begge. Skal bruke påsken på å finne ut hvilken vei vi vil gå først, men det ser ut til at vi velger medisiner i første omgang. Også eventuelle får henvisning til det offentlige hvis det ikke går. 

-ruskemor 

Anonymkode: f5899...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så utrolig trist å høre om datteren din❤️ og hvor vanskelig det har vært å få flere barn❤️

Veldig glad for å høre det gikk tilslutt!

Har oppdatert litt underveis, men vi var nylig på sjekk (privat). Og alt står bra til med oss begge. Skal bruke påsken på å finne ut hvilken vei vi vil gå først, men det ser ut til at vi velger medisiner i første omgang. Også eventuelle får henvisning til det offentlige hvis det ikke går. 

-ruskemor 

Anonymkode: f5899...497

Så bra at alt er fint med begge to sånn sett. Kanskje det er så enkelt som litt medisiner som må til 🤞 Bruk tiden og tenk gjennom, så er jeg sikker på at plutselig så er det du som står med en positiv test i hånden ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Så utrolig trist å høre om datteren din❤️ og hvor vanskelig det har vært å få flere barn❤️

Veldig glad for å høre det gikk tilslutt!

Har oppdatert litt underveis, men vi var nylig på sjekk (privat). Og alt står bra til med oss begge. Skal bruke påsken på å finne ut hvilken vei vi vil gå først, men det ser ut til at vi velger medisiner i første omgang. Også eventuelle får henvisning til det offentlige hvis det ikke går. 

-ruskemor 

Anonymkode: f5899...497

Hei, jeg har også vært på sjekk privat nå. Ingenting galt med meg eller mannen. Kan jeg spørre hva medisinene er til for? Jeg prøvde å spørre om det var noen medisiner/hormoner jeg kunne ta, men fikk egentlig ikke noe godt svar på det.

Anonymkode: be9b1...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, jeg har også vært på sjekk privat nå. Ingenting galt med meg eller mannen. Kan jeg spørre hva medisinene er til for? Jeg prøvde å spørre om det var noen medisiner/hormoner jeg kunne ta, men fikk egentlig ikke noe godt svar på det.

Anonymkode: be9b1...23f

Det er oftest medisiner som skal modne egg, en sprøyte som skal sørge for at du får eggløsning og i tillegg progesteron som skal hjelpe dersom man har hatt flere spontanaborter. Men hvis det ikke er noen indikasjon på at det er nettopp mangel på eggløsning eller lav progesteron som feiler deg, skjønner at legen ikke ser behov for å skrive ut medisiner. Men leger er også veldig forskjellige, og ofte uenige om ting har jeg lært. Noen ser ikke behov for a, b og c, mens en annen lege stusser over at en lege kan mene noe sånt. 

Anonymkode: 24038...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hei, jeg har også vært på sjekk privat nå. Ingenting galt med meg eller mannen. Kan jeg spørre hva medisinene er til for? Jeg prøvde å spørre om det var noen medisiner/hormoner jeg kunne ta, men fikk egentlig ikke noe godt svar på det.

Anonymkode: be9b1...23f

Er i første omgang snakk om femar/letrozol som forhåpentligvis vil gjøre at jeg får en mye kortere syklus. De siste 3 har vært veldig lang, 48 dager, 70 dager og hvis legen har rett så havner den syklusen jeg er i nå på 45 dager. Har ellers litt lange sykluser på 35-41 dager som standard. De siste 3 syklusene er nok preget av at jeg fikk korona i i høst. Veldig frustrerende.

 

-ruskemor 

Anonymkode: f5899...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/24/2023 at 6:46 PM, AnonymBruker said:

Er i første omgang snakk om femar/letrozol som forhåpentligvis vil gjøre at jeg får en mye kortere syklus. De siste 3 har vært veldig lang, 48 dager, 70 dager og hvis legen har rett så havner den syklusen jeg er i nå på 45 dager. Har ellers litt lange sykluser på 35-41 dager som standard. De siste 3 syklusene er nok preget av at jeg fikk korona i i høst. Veldig frustrerende.

 

-ruskemor 

Anonymkode: f5899...497

Takk for svar, da ble jeg litt klokere. Jeg sliter ikke med lange eller uregelmessige sykluser, så det er vel derfor jeg ikke fikk så mye info om dette. Håper det ordner seg for deg! ❤️

Anonymkode: be9b1...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå forstår jeg virkelig ingenting! Fikk tanta på besøk, og hun dro med seg skikkelig menssmerter i tillegg😖

I følge gyn skulle jeg ha el nå, og når jeg testet etter el for 2 uker siden fikk jeg blanke tester. 

Syklusen endte på 33 dager da, så det er jo noe. Men jeg er seriøst forvirret! 

-ruskemor 

Anonymkode: f5899...497

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nei, nå forstår jeg virkelig ingenting! Fikk tanta på besøk, og hun dro med seg skikkelig menssmerter i tillegg😖

I følge gyn skulle jeg ha el nå, og når jeg testet etter el for 2 uker siden fikk jeg blanke tester. 

Syklusen endte på 33 dager da, så det er jo noe. Men jeg er seriøst forvirret! 

-ruskemor 

Anonymkode: f5899...497

Huff skjønner forvirringen din her🥴 har du fått noe medisiner til neste syklus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt forvirret nå. Mannen har blitt testet og fikk på telefon vite at det var noe redusert motilitet, men fremdeles innenfor normalen. Da jeg er på samme sted for å teste meg sier gynekologen "Ja, jeg ser din manns prøve var under normalen". 

Visstnok var resultatet under normalen, men rett under. Men jeg fikk ikke noe godt svar på hvor mye dette kan ha å si for naturlig graviditet. Vi nå har prøvd 1 år, så superfertile er vi helt klart ikke, men det er frustrerende å få forskjellige svar. 

Noen her med lignende erfaringer?

Anonymkode: be9b1...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newbee skrev (2 timer siden):

Huff skjønner forvirringen din her🥴 har du fått noe medisiner til neste syklus?

Nei, vi skulle snakkes over påsken. Så blir ikke oppstart på medisiner før tidligst neste syklus. Håper denne syklusen er normal så det ikke blir så lenge å vente.

 

-ruskemor 

Anonymkode: f5899...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk positiv test for snart 3 uker siden og hadde fin stigning hele veien, men begynte plutselig å blø kraftig med kramper for noen dager siden, sitter midt i en SA. Håper det er greit jeg skriver her, det er bare så leit. Fikk en runde korona igjen nylig og kastet opp og fikk i meg lite mat og drikke, selv om det trolig ikke er derfor jeg mistet altså. Jeg hadde ikke ennå snakket med lege/jordmor eller noe, så det er ingen involvert "heldigvis". Jeg fikk et friskt barn for litt over to år siden, så jeg kan jo tydeligvis, men begynner å bli eldre og syklusene har blitt merkbart kortere.

Håper det går fort over, og at syklus går tilbake til normalt.. det blir ingen 2023-baby, men kanskje en 2024? Krysser fingrene:)

Unner dere alle to streker ❤️ 

Anonymkode: 72bb5...3e6

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg fikk positiv test for snart 3 uker siden og hadde fin stigning hele veien, men begynte plutselig å blø kraftig med kramper for noen dager siden, sitter midt i en SA. Håper det er greit jeg skriver her, det er bare så leit. Fikk en runde korona igjen nylig og kastet opp og fikk i meg lite mat og drikke, selv om det trolig ikke er derfor jeg mistet altså. Jeg hadde ikke ennå snakket med lege/jordmor eller noe, så det er ingen involvert "heldigvis". Jeg fikk et friskt barn for litt over to år siden, så jeg kan jo tydeligvis, men begynner å bli eldre og syklusene har blitt merkbart kortere.

Håper det går fort over, og at syklus går tilbake til normalt.. det blir ingen 2023-baby, men kanskje en 2024? Krysser fingrene:)

Unner dere alle to streker ❤️ 

Anonymkode: 72bb5...3e6

Ånei, så utrolig trist det ble sånn❤️

Ta vare på deg selv fremover ❤️

 

-ruskemor 

Anonymkode: f5899...497

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mimathei skrev (På 24.3.2023 den 7.07):

Hei

Jeg gikk selv uten prevensjonsmidler i flere år, og det var aldri noe resultat. Etter noen år sa jeg til min mann at hvis vi virkelig skulle prøve dette så måtte vi sette i gang, for årene går jo og vi blir ikke yngre. 

La meg si at jeg fikk en datter når jeg var 18 år, men hun ble syk og døde når hun var 4,5 år. Så ønsket mitt om et barn var veldig veldig stort.

Fra vi hadde første time til spiren satt - så gikk det godt og vel 3 år tipper jeg. De tre forsøkene vi får dekket gikk radig unna. Med få egg igjen så jeg ikke veldig positivt på det. Jeg ble gravid på første forsøk og var kjempeglad. Men mistet det i uke 6. Jeg ble helt knust. Klarte aldri heller å snakke om det, fremdeles klarer jeg det ikke. Ved siste uttak var det kun 1 egg, men jommen satt det! Og jeg redd hele graviditeten at det skulle gå galt, men det gikk heldigvis fint. Idag er prinsessen 3,5 år, og jeg kunne ikke vært mer lykkelig.

Jeg forstår hvis du er på randen til å "gi opp", men det kan gå veldig fint. Vi krysser fingrene for det. 

Håper du oppdaterer underveis, jeg følger spent. 

Masse masse lykke til 🤞

Dette var rørende og fint å lese❤️takk for at du delte! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei damer! 

Jeg sluttet på prevensjon (p piller)  i sommer, da vi ønsket å starte prøvingen. Jeg har ikke barn fra før. Etter å ha lest meg litt opp, mistenker jeg lavt progesteron. Jeg har korte sykluser på rundt 23 dager, og en lutealfase på 8-9 dager med spotting i 3-6 dager før mensen kommer. 

Jeg ønsker å teste progesteronnivået mitt, men opplever at mange leger kan være skeptiske til å gjennomføre en slik test? Er det noen som har erfaring med å få testet dette hos fastlegen, eller vil det være like greit å gå direkte til en privat gynekolog for å få tatt blodprøven? Litt usikker på hvordan jeg skal gå frem her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, zyxl said:

Hei damer! 

Jeg sluttet på prevensjon (p piller)  i sommer, da vi ønsket å starte prøvingen. Jeg har ikke barn fra før. Etter å ha lest meg litt opp, mistenker jeg lavt progesteron. Jeg har korte sykluser på rundt 23 dager, og en lutealfase på 8-9 dager med spotting i 3-6 dager før mensen kommer. 

Jeg ønsker å teste progesteronnivået mitt, men opplever at mange leger kan være skeptiske til å gjennomføre en slik test? Er det noen som har erfaring med å få testet dette hos fastlegen, eller vil det være like greit å gå direkte til en privat gynekolog for å få tatt blodprøven? Litt usikker på hvordan jeg skal gå frem her. 

Gå til en privat gynekolog. Gjennom det offentlige tester de ikke noe særlig før man har prøvd i 1 år (man får henvisning til utredning) eller mistet 3 ganger (utredning for habituell abort). Jeg tok grep selv og fikk den hjelpen jeg trengte. 

Anonymkode: 24038...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...