Gå til innhold

Skravletråd for oss som prøver å få barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helene90 skrev (3 timer siden):

Okei.. Kansje noen her har noen gode råd... 

Jeg har en venninne som nylig har fått innvilget søknad om IVF. De er ikke åpne om prosessen de står i, men hun ( som alle andre nære oss) vet at vi har prøvd lenge og holder på med IVF. Hun har spurt en del og jeg har svart så godt jeg kan, men sagt veldig tydelig at det er forskjellig for alle hvordan de opplever behandling, uttak og alt som hører med. Hun er noe spesiell og har en tankegang som er litt sånn at - ting er som hun tenker og tror uavhengig av hva andre sier eller kan vise til at er annerledes, så vi har hatt noen rare samtaler rundt IVF, men jeg har prøvd å være så støttende jeg kan og tenkt som så at hun finner ut av ting etterhvert.. 

Men i går så presterer hun å si ord rett : "Jeg ble litt lettet over at dette forsøket deres ikke funket.. For jeg håper jo at det lykkes for meg før det lykkes for dere, for du har jo barn fra før."   Jeg ble helt satt ut. Viste overhode ikke hvordan jeg skulle svare på den kommentaren eller hva jeg skulle si. Et par andre venninne som var til stede gikk i taket og lurte på om hun var riktig vell navla som kunne si noe sånt og det ble ikke akkurat god stemning.. 

Jeg svarte til slutt at det var noe av det frekkeste noen har sagt til meg noen sinne.. Og at jeg heretter ikke har noe ønske om å snakke med henne om IVF eller prosessen. Verken min eller hennes. Ønsket henne lykke til med hennes reise (de har første samtale neste uke på samme klinikk), også reiste jeg meg og gikk.. 

Etter jeg gikk hadde de som ble igjen ikke vært noe blid og det ble en del diskusjoner rundt det. 

I dag fikk jeg en melding av henne. Hvor hun skriver: Det er jo en sjans for at jeg lykkes før deg siden jeg blir prioritert først siden jeg ikke har barn fra før, jeg håper jo så klart det lykkes for dere også, men du har nå i det minste barn fra før. 

Jeg har ikke svart, orker ikke snakke til en stein.. Hun har så mange vrangforestillinger om hvordan IVF fungerer og hvordan det gjøres. Jeg orker ikke prøve å forklare flere ganger, orker ikke prøve å snakke med henne. Jeg tenker at her kutter jeg kontakt for en stund og gidder ikke.. Synd etter ett langt vennskap, men hallo liksom..  Overreagerer jeg her eller? 🙈

😲

Her må jeg bare applauderer at du gikk, og nei, du overreagerte ikke! 

Sånne "vennskap" er ikke verd å ha altså. Fy søren for en måte å oppføre seg på, jeg er sjokkert! 

 

Anonymkode: f5899...497

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mislykka egguttak. Resulterte i null embryoer. Veldig skuffende. Hater ventinga. 

Anonymkode: a854f...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

😲

Her må jeg bare applauderer at du gikk, og nei, du overreagerte ikke! 

Sånne "vennskap" er ikke verd å ha altså. Fy søren for en måte å oppføre seg på, jeg er sjokkert! 

 

Anonymkode: f5899...497

Ja jeg ble ganske sjokket og målløs selv..  Greit jeg er vant til at hun sier det første som faller henne inn og er umulig å rokke hvis hun har en mening om noe, men den der tok kaka!  Å si noe sånt, uansett hvem det er til er jo helt utrolig at går an! 

Hun kommer til å få apesjokk når hun selv kommer inn i IVF bobla og alt som hører med på godt og vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes ikke du overdriver i det hele tatt! Hadde også kuttet henne ut, enten for en periode eller for alltid.

Håper du lykkes neste gang! ❤️

Anonymkode: 14c19...722

Ja det er det jeg gjør nå, så får vi se hvor lenge det blir.. Jeg har ingen planer om verken nå eller seinere å bruke tid på mennesker som kan være sånn! 

 

Newbee skrev (5 timer siden):

What?! Det er det verste jeg har lest.. hadde lett kuttet ut det mennesket fra livet mitt🥵 God klem til deg, prosessen er beintøff (også ivf’er) uansett hvor mange barn man måtte ha fra før..

Ja det er beintøft til tider. Hun aner ikke hva hun går i vente for hun er ikke villig til å lytte eller forstå.. Og den ene i hennes omgangskrets som kunne forstått henne har hun dyttet så langt vekk med den kommentaren og meldingen at hun blir stående alene, siden hun ikke vil fortelle noen andre enn de 4 hun har sagt det til.. Var jo i grunn bare jeg som viste det, men de andre forstod jo i går at hun skal starte samme prosess nå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (13 minutter siden):

Ja jeg ble ganske sjokket og målløs selv..  Greit jeg er vant til at hun sier det første som faller henne inn og er umulig å rokke hvis hun har en mening om noe, men den der tok kaka!  Å si noe sånt, uansett hvem det er til er jo helt utrolig at går an! 

Hun kommer til å få apesjokk når hun selv kommer inn i IVF bobla og alt som hører med på godt og vondt. 

Det er så stygt gjort... Og ja, hun kommer til å få sjokk. 

Du har det mye bedre uten det mennesket i livet ditt. 

Anonymkode: f5899...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Helene90 said:

Okei.. Kansje noen her har noen gode råd... 

Jeg har en venninne som nylig har fått innvilget søknad om IVF. De er ikke åpne om prosessen de står i, men hun ( som alle andre nære oss) vet at vi har prøvd lenge og holder på med IVF. Hun har spurt en del og jeg har svart så godt jeg kan, men sagt veldig tydelig at det er forskjellig for alle hvordan de opplever behandling, uttak og alt som hører med. Hun er noe spesiell og har en tankegang som er litt sånn at - ting er som hun tenker og tror uavhengig av hva andre sier eller kan vise til at er annerledes, så vi har hatt noen rare samtaler rundt IVF, men jeg har prøvd å være så støttende jeg kan og tenkt som så at hun finner ut av ting etterhvert.. 

Men i går så presterer hun å si ord rett : "Jeg ble litt lettet over at dette forsøket deres ikke funket.. For jeg håper jo at det lykkes for meg før det lykkes for dere, for du har jo barn fra før."   Jeg ble helt satt ut. Viste overhode ikke hvordan jeg skulle svare på den kommentaren eller hva jeg skulle si. Et par andre venninne som var til stede gikk i taket og lurte på om hun var riktig vell navla som kunne si noe sånt og det ble ikke akkurat god stemning.. 

Jeg svarte til slutt at det var noe av det frekkeste noen har sagt til meg noen sinne.. Og at jeg heretter ikke har noe ønske om å snakke med henne om IVF eller prosessen. Verken min eller hennes. Ønsket henne lykke til med hennes reise (de har første samtale neste uke på samme klinikk), også reiste jeg meg og gikk.. 

Etter jeg gikk hadde de som ble igjen ikke vært noe blid og det ble en del diskusjoner rundt det. 

I dag fikk jeg en melding av henne. Hvor hun skriver: Det er jo en sjans for at jeg lykkes før deg siden jeg blir prioritert først siden jeg ikke har barn fra før, jeg håper jo så klart det lykkes for dere også, men du har nå i det minste barn fra før. 

Jeg har ikke svart, orker ikke snakke til en stein.. Hun har så mange vrangforestillinger om hvordan IVF fungerer og hvordan det gjøres. Jeg orker ikke prøve å forklare flere ganger, orker ikke prøve å snakke med henne. Jeg tenker at her kutter jeg kontakt for en stund og gidder ikke.. Synd etter ett langt vennskap, men hallo liksom..  Overreagerer jeg her eller? 🙈

Omg. Altså, hun mener at hun på en måte fortjener å lykkes mer enn dere, bare fordi hun ikke har barn fra før? 

Anonymkode: 24038...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Omg. Altså, hun mener at hun på en måte fortjener å lykkes mer enn dere, bare fordi hun ikke har barn fra før? 

Anonymkode: 24038...296

Ja det er akkurat det hun mener. Hun mener også at alle som ikke har noen barn fra før bør prioriteres først. Men hun mener også at IVF og Prøverør er 2 helt forskjellige ting. Så hun får seg nok ett sjokk og 10 etterhvert.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (19 minutter siden):

Ja det er akkurat det hun mener. Hun mener også at alle som ikke har noen barn fra før bør prioriteres først. Men hun mener også at IVF og Prøverør er 2 helt forskjellige ting. Så hun får seg nok ett sjokk og 10 etterhvert.. 

Hvordan da? 🤔

Anonymkode: 14c19...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan da? 🤔

Anonymkode: 14c19...722

Nei det vet jeg ikke.. Hun mener bare at det er to forskjellige ting.. 🙈  har prøvd å forklare henne tidligere at det bare er to forskjellige ord for samme ting, men nei.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (10 minutter siden):

Nei det vet jeg ikke.. Hun mener bare at det er to forskjellige ting.. 🙈  har prøvd å forklare henne tidligere at det bare er to forskjellige ord for samme ting, men nei.. 

Janeimendaså. :opplyser:

Anonymkode: 14c19...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (På 7.5.2023 den 14.53):

Okei.. Kansje noen her har noen gode råd... 

Jeg har en venninne som nylig har fått innvilget søknad om IVF. De er ikke åpne om prosessen de står i, men hun ( som alle andre nære oss) vet at vi har prøvd lenge og holder på med IVF. Hun har spurt en del og jeg har svart så godt jeg kan, men sagt veldig tydelig at det er forskjellig for alle hvordan de opplever behandling, uttak og alt som hører med. Hun er noe spesiell og har en tankegang som er litt sånn at - ting er som hun tenker og tror uavhengig av hva andre sier eller kan vise til at er annerledes, så vi har hatt noen rare samtaler rundt IVF, men jeg har prøvd å være så støttende jeg kan og tenkt som så at hun finner ut av ting etterhvert.. 

Men i går så presterer hun å si ord rett : "Jeg ble litt lettet over at dette forsøket deres ikke funket.. For jeg håper jo at det lykkes for meg før det lykkes for dere, for du har jo barn fra før."   Jeg ble helt satt ut. Viste overhode ikke hvordan jeg skulle svare på den kommentaren eller hva jeg skulle si. Et par andre venninne som var til stede gikk i taket og lurte på om hun var riktig vell navla som kunne si noe sånt og det ble ikke akkurat god stemning.. 

Jeg svarte til slutt at det var noe av det frekkeste noen har sagt til meg noen sinne.. Og at jeg heretter ikke har noe ønske om å snakke med henne om IVF eller prosessen. Verken min eller hennes. Ønsket henne lykke til med hennes reise (de har første samtale neste uke på samme klinikk), også reiste jeg meg og gikk.. 

Etter jeg gikk hadde de som ble igjen ikke vært noe blid og det ble en del diskusjoner rundt det. 

I dag fikk jeg en melding av henne. Hvor hun skriver: Det er jo en sjans for at jeg lykkes før deg siden jeg blir prioritert først siden jeg ikke har barn fra før, jeg håper jo så klart det lykkes for dere også, men du har nå i det minste barn fra før. 

Jeg har ikke svart, orker ikke snakke til en stein.. Hun har så mange vrangforestillinger om hvordan IVF fungerer og hvordan det gjøres. Jeg orker ikke prøve å forklare flere ganger, orker ikke prøve å snakke med henne. Jeg tenker at her kutter jeg kontakt for en stund og gidder ikke.. Synd etter ett langt vennskap, men hallo liksom..  Overreagerer jeg her eller? 🙈

Du overreagerer ikke. Hadde det vært meg hadde hun ikke lenger vært kvalifisert til å bli kalt min venninne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med folk? Jeg er bare på PP02 men litt utålmodig allerede 😅 Har 1 barn fra før vi brukte lang tid på, så det er tidlig å bli utålmodig nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanidke skrev (På 16.5.2023 den 20.41):

Hvordan går det med folk? Jeg er bare på PP02 men litt utålmodig allerede 😅 Har 1 barn fra før vi brukte lang tid på, så det er tidlig å bli utålmodig nå. 

Det går fint her. Går bare å venter på en ny syklus sånn at vi kan gjøre ett nytt innsett 🙈😂  Og krysser fingrene på at kroppen spiller på lag og at jeg slipper en ny lang syklus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ❤️ jeg fikk mensen 16 mai, regner med innsett av donoregg rundt 7 juni, tar som regel 19 dager for meg fra jeg får mensen til jeg får eggløsning 

Anonymkode: 55fee...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei ❤️ jeg fikk mensen 16 mai, regner med innsett av donoregg rundt 7 juni, tar som regel 19 dager for meg fra jeg får mensen til jeg får eggløsning 

Anonymkode: 55fee...fba

Donoregg? Hva er kriterier for å få det?

Anonymkode: 22c93...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Donoregg? Hva er kriterier for å få det?

Anonymkode: 22c93...49b

Betaler det selv, hatt 7 forsøk ivf tilsammen offentlig og privat, vært gravid 2 ganger men mistet. Eggene mine er for dårlig 

Anonymkode: 55fee...fba

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Betaler det selv, hatt 7 forsøk ivf tilsammen offentlig og privat, vært gravid 2 ganger men mistet. Eggene mine er for dårlig 

Anonymkode: 55fee...fba

Okei ❤️ krysser fingrene for dere

Anonymkode: 22c93...49b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Okei ❤️ krysser fingrene for dere

Anonymkode: 22c93...49b

Tusen takk ❤️❤️

Anonymkode: 55fee...fba

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (5 timer siden):

Det går fint her. Går bare å venter på en ny syklus sånn at vi kan gjøre ett nytt innsett 🙈😂  Og krysser fingrene på at kroppen spiller på lag og at jeg slipper en ny lang syklus..

Oi, hvor lange sykluser bruker du å ha? 

Jeg tester lutinus nå, den kunne visst forlenge syklusen litt så er spent på hva slags effekt det har 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanidke skrev (17 timer siden):

Oi, hvor lange sykluser bruker du å ha? 

Jeg tester lutinus nå, den kunne visst forlenge syklusen litt så er spent på hva slags effekt det har 😅

Normalt sett har jeg 31 dager, men hadde innsett i styrt syklus sist (som ikke gikk), samt lutinus. Og av erfaring har jeg litt krøll med sykluser etter hormonbehandling, men er ikke passert 31 dager syklus enda så får vente å se 🤞🏻🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...