Gå til innhold

Skravletråd for oss som prøver å få barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 hours ago, AnonymBruker said:

Gå til en privat gynekolog. Gjennom det offentlige tester de ikke noe særlig før man har prøvd i 1 år (man får henvisning til utredning) eller mistet 3 ganger (utredning for habituell abort). Jeg tok grep selv og fikk den hjelpen jeg trengte. 

Anonymkode: 24038...296

Takk for svar. Jeg tenkte at kanskje dette falt utenfor den klassiske ett-års-regelen, da det "bare" er en eventuell hormonell ubalanse og ikke krever full utredning for å bekrefte/avkrefte - men vurderer å bare gå privat med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

zyxl skrev (36 minutter siden):

Takk for svar. Jeg tenkte at kanskje dette falt utenfor den klassiske ett-års-regelen, da det "bare" er en eventuell hormonell ubalanse og ikke krever full utredning for å bekrefte/avkrefte - men vurderer å bare gå privat med en gang. 

De private bryr seg ikke om hvor lenge man har prøvd, eller om man i det heletatt har begynt å prøve. Vil man ha en sjekk for å se hvordan ståa er så er det helt greit.

Anonymkode: f5899...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et relativt sunt kosthold og er generelt aktiv, uavhengig av når jeg er i syklusen, så gjør ikke noen ytterligere endringer på dette. Jeg drikker en kopp kaffe om dagen, den unner jeg meg hele veien :)

Lykke til til deg! 

Endret av zyxl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort så mye annerledes, velger å leve som normalt inntil jeg får to streker.

Nå har det ikke vært aktuelt da, men hadde nok droppet fylla rundt ikm. Og hadde det vært aktuelt med fylla rundt ikm så hadde jeg testet (tester ikke før ikm). Bortsett fra det så hadde jeg ikke gjort noe annerledes. Etter 1,5 år som prøver orker jeg ikke leve som gravid uten at jeg faktisk er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
On 4/11/2023 at 11:15 AM, AnonymBruker said:

De private bryr seg ikke om hvor lenge man har prøvd, eller om man i det heletatt har begynt å prøve. Vil man ha en sjekk for å se hvordan ståa er så er det helt greit.

Jeg var heldig med min fastlege, og ble tatt på alvor med en gang. Hun målte stoffskifte, prolaktin og progesteron idag i tillegg til å henvise meg til gynekolog.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 20.51):

Gå til en privat gynekolog. Gjennom det offentlige tester de ikke noe særlig før man har prøvd i 1 år (man får henvisning til utredning) eller mistet 3 ganger (utredning for habituell abort). Jeg tok grep selv og fikk den hjelpen jeg trengte. 

Hvor gikk du for utredning og slik testing?

Anonymkode: 14c19...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor gikk du for utredning og slik testing?

Anonymkode: 14c19...722

Nesten alle private klinikker med gynekolog tilbyr en slags pakke for fertilitetssjekk. Jeg følte ikke behov for akkurat det siden det hadde vært uproblematisk å bli gravid, men jeg mistet hver gang og da kan man like gjerne sjekke om man faktisk får eggløsning (kan hende man ikke får det selv om testene var positive), om slimhinnen i livmoren er tykk nok mtp at et befruktet egg fester seg (dette krever selvfølgelig progesteron) osv. 

Så jeg hadde gjort forarbeidet, ba om noen tester, fikk bekreftet hypotesen min og fikk den hjelpen jeg trengte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når anser dere at dere er ferdig med mensen. Her spotter jeg bittelitt i mange dager, men usikker på om jeg da skal regne det som mens? Er bare bittelitt brunt på truseinnlegget. 

Anonymkode: 68aad...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når anser dere at dere er ferdig med mensen. Her spotter jeg bittelitt i mange dager, men usikker på om jeg da skal regne det som mens? Er bare bittelitt brunt på truseinnlegget. 

Anonymkode: 68aad...548

Tror du skal regne det som spotting, og da er det ikke mens. I appene jeg bruker for å registrere mens og diverse anser appen mensen som ferdig når ferskt blod ikke lenger kommer. Spotting blir notert som vanlig dag 😊

Jeg spotter også en dag før og 1-2 dager etter mens (har lavt progesteron). Fikk da beskjed om å ikke regne spottingen som mens av legen jeg går til. Så jeg regner mens kun de dagene jeg har ferskt blod. 

Endret av Fullmåne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Har for noen dager siden fått en veeldig svak strek på graviditetstest, men nyere tester viser ingenting. Ifølge flo skal jeg få mensen i dag så er spent på om appen tar riktig heller ikke. Har et lite håp frem til den kommer hehe😅

Anonymkode: 4fc7a...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zyxl skrev (På 11.4.2023 den 10.37):

Jeg gikk til fastlege etter å ha prøvd i mindre enn et år. Jeg fikk fordi syklusen min var veldig ustabil, og jeg mistenkte pcos. Fikk ta blodprøver og fikk henvisning til gynekolog om 7 mnd (nå 5). Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig har pcos grunnet høyt testosteronnivå. Endte med å bestille time privat. Så vil anbefale deg en tur til fastlege, eventuelt bare bestille privat med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi som går veien via surrogati skravle her også?  :)

Vi har ingen mulighet til å bli gravide på egenhånd. Vi har ingen mulighet til å bruke tilbudene i Norge. 

Men vi har veldig lyst på barn. Er det egoistisk å gjøre dette? Antageligvis. Er det utnyttelse av eggdonor og surrogat? Vi har tenkt lenge og vel, og falt ned på at det er innenfor. Vi tror på at det er frivillig fra alle parters side. 

Likevel stikker det litt. Vi ser for jo hva som skrives om surrogati. For eksempel her på Kvinneguiden. Vi har lyst til å fortelle sannheten om noen spør. Men spesielt jeg er redd for reaksjonene. 

Egentlig ingen spørsmål her. Håper alle går en god helg :) 

Anonymkode: a854f...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi har ingen mulighet til å bli gravide på egenhånd. Vi har ingen mulighet til å bruke tilbudene i Norge. 

Men vi har veldig lyst på barn. Er det egoistisk å gjøre dette? Antageligvis. Er det utnyttelse av eggdonor og surrogat? Vi har tenkt lenge og vel, og falt ned på at det er innenfor. Vi tror på at det er frivillig fra alle parters side. 

Likevel stikker det litt. Vi ser for jo hva som skrives om surrogati. For eksempel her på Kvinneguiden. Vi har lyst til å fortelle sannheten om noen spør. Men spesielt jeg er redd for reaksjonene. 

Tenker alle som prøver å bli foreldre er velkommen til å skrive uavhengig om man må gå den eller den veien.

Håper det er greit jeg spørr litt?

Har dere kommet langt i prosessen? Hvor er det dere skal få hjelp fra? 

Den gruppen mennesker jeg "hører til" er vel den gruppen som får mest kritikk her inne på KG. Heldigvis er folk mye hyggeligere i det virkelige liv. Mitt råd til deg er i hvertfall å slutte å les alle de stygge trådene. Det gjør deg ikke noe godt! Hold deg unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Min personlige mening er at jeg selv ikke ville valgt surrogati. Jeg forstår godt ønsket om barn, for jeg er ufrivillig barnløs. Men jeg tenker et svangerskap og fødsel innebærer en risiko jeg ikke vil påføre et annet menneske for min egen lykke. Det kan nok fint være helt frivillig og en rekke kvinner som oppriktig ønsker å hjelpe andre. Men samtidig ligger det nok alltid et økonomisk motiv til bunn. 

Jeg hadde ikke dømt deg hvis jeg møtte deg med mitt barn og du fortalte at du hadde benyttet deg av surrogati, men du må nok være forberedt på en del som er litt ufin på dette. Samtidig tenker jeg alltid det er fint å være åpen, og de rundt deg vil vel uansett vite at du ikke har gått gravid.

Ønske deg uansett lykke til på veien og håper du får det du ønsker deg. :)

Anonymkode: be9b1...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Peak said:

Jeg gikk til fastlege etter å ha prøvd i mindre enn et år. Jeg fikk fordi syklusen min var veldig ustabil, og jeg mistenkte pcos. Fikk ta blodprøver og fikk henvisning til gynekolog om 7 mnd (nå 5). Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig har pcos grunnet høyt testosteronnivå. Endte med å bestille time privat. Så vil anbefale deg en tur til fastlege, eventuelt bare bestille privat med en gang. 

Hei! Takk for svar! 

Jeg gikk til fastlege og fortalte om kort syklus og spotting. Hun tok noen blodprøver. De var normale, men jeg fikk likevel henvisning til gynekolog med en gang. Skal ta flere blodprøver nå mellom 1-3 dag i neste syklus og ta med dit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg syns dere absolutt hører til her 😉 Dere prøver jo å få barn! Spiller ingen rolle hvordan ❤️  Ta ting med en klype salt av det negative som skrives. Mange bak anonym (i alle forum) virker å skrive til tider for å provosere eller peke en finger bare for å gjøre det 😉 

Jeg tror at om surrogati gjøres på skikkelig vis så er det en helt fantastisk mulighet og ordning! Hadde det vært lov i Norge så tror jeg det hadde vært brukt av mange. Man hører skrekk historier i alle scenarioer! Stå på ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er altså en så voldsom berg- og dalbane og det er utfordrende å ikke la det ta opp sykt mye energi å være prøver… eller er det bare meg? Tenker om det er noe feil en plass. Vi har hatt fertilitetssjekk privat bare for å «roe merka», hos han var alt fint. Jeg hadde en «skillevegg» med dødt vev som ble klippet bort. Men vært gravid før der det satt i PP1..

Føler jeg (og tidvis mannen) er inni ei boble halve måneden minst. :strikker: Altså tiden går så sakte, både i vente på EL og i DPO. Travel jobb hjelper ikke så mye, på kveldene setter tankene seg. Prøver å finne på litt annet, men er ikke bare bare.

Andre med samme issues? PP 8 på oss nå så har liksom holdt på et kvarter :lomvi:

Endret av Silisium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er velsignet med to vakre døtre. Kan ofre hele verden for dem. 

Jeg har alltid ønsket meg sønn (dere som skal bable om kjønn ditten og kjønn datten kan fyke med det første) 

Jeg ser så mange som får lik kjønn når de første barna har samme kjønn :/

Er i 30 årene og vet ikke om jeg tørr enda et forsøk. Tror jeg har lest det det finnes av kjerringråd skal som skal "hjelpe" med å få et spesifikt kjønn, men tror jo ikke på dem nesten. 

Føler meg ensomt med tanken da jeg har kommet bort i mange som er 10x mer desperat til å få datter enn det jeg er for å få sønn. 

Anonymkode: c67a1...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silisium skrev (22 minutter siden):

Dette er altså en så voldsom berg- og dalbane og det er utfordrende å ikke la det ta opp sykt mye energi å være prøver… eller er det bare meg? Tenker om det er noe feil en plass. Vi har hatt fertilitetssjekk privat bare for å «roe merka», hos han var alt fint. Jeg hadde en «skillevegg» med dødt vev som ble klippet bort. Men vært gravid før der det satt i PP1..

Føler jeg (og tidvis mannen) er inni ei boble halve måneden minst. :strikker: Altså tiden går så sakte, både i vente på EL og i DPO. Travel jobb hjelper ikke så mye, på kveldene setter tankene seg. Prøver å finne på litt annet, men er ikke bare bare.

Andre med samme issues? PP 8 på oss nå så har liksom holdt på et kvarter :lomvi:

At vi lever i en boble er ikke til å legge under en stein..  Sier så fint at jeg lever ikke etter vanlig kalender med mnd, dager og uker, men etter syklus.. Venting på alle holdeplasser hele veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...