Gå til innhold

Skravletråd for oss som prøver å få barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke den som svarte deg, men vil si at jeg støtter faktisk veldig å droppe den dåpen. Jeg har delt her tidligere at jeg fikk angstanfall i en baby shower - det var fordi jeg gikk på akkord med meg selv og dro dit enda jeg ikke burde gjort det. Det var ingen som skjønte at jeg fikk angstanfallet, men det var helt jævlig for meg. Å dra dit føltes helt forgjeves. 

Syns heller ikke det er så sensitivt å si at det virker som du tar prøvingen tyngre enn andre i samme situasjon. Det har man jo ikke noe belegg for å vite, og hva så om det så var tilfellet? Tenker det er flott du får luftet tanker og frustrasjoner, og det ser virkelig ikke ut som du er alene; denne tråden har jo fått mange innlegg.

Anonymkode: be9b1...23f

Takk, følte meg veldig dum som ikke vil gå plutselig. Men det er ikke verd å gå, og som sagt hadde de jeg var invitert til hatt en veldig liten familie. Og det var veldig viktig for dem at akkurat jeg kom, så hadde jeg dratt. Men det er ikke tilfelle.

Takk ❤️ følte jeg måtte forsvare meg litt, at jeg har tunge dager i prøveperioden. Det jeg skriver her og i min tidligere dagbok, er slettet for de som ble nysgjerrig og ville snoke 😅 er de dagene som er tunge, hverdagen er ikke nødvendigvis kjempe tung. Men enkelte dager er tunge, og jeg har i stor grad skrevet de gangene det har vært tungt for å slippe å gå inne med alt sammen. 

-ruskemor 

Anonymkode: f5899...497

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 1/26/2023 at 11:26 AM, AnonymBruker said:

Jeg har lavt stoffskifte og har flere ganger spurt min lege om verdiene mine ligger der de skal ettersom jeg prøver å bli gravid.

Har også følt meg litt dårlig og mistenkt at medisindosen min er for lav. Jeg dro til slutt til endokrinolog privat og fikk der klar beskjed om at jeg gikk på altfor lav dose, og hun var svært oppgitt over at jeg hadde prøvd å spørre legen og fått sånne svar.

Blir veldig lei meg over å ikke få god nok hjelp av legen min. Jeg betalte 4000 kr for denne timen. Men i det minste får jeg nå prøvd å oppjustere dosen og se om jeg da blir gravid naturlig. Og om jeg skulle bli gravid så ligger jeg sannsynligvis ikke så lavt på nivåene at det er noe mer risiko for baby.

Kan jeg spørre hva din TSH var før du økte dosen? Jeg har også hypotyreose, men med medisiner (Levaxin 50 mikrogram) er jeg "innafor", dvs. 2.1-2.4. Men, i noen land er dette for høyt for en kvinne som ønsker å bli gravid. Det er fastlegen min (eller skal vi si, gamle fastlegen min siden jeg byttet nettopp) som har avvist mine spørsmål om verdiene burde vært kanskje rundt 1.5, men har ikke vært hos privat endokrinolog siden det er få av disse og prisene er stive som du sier. 

Har noen av legene sagt om økt risiko for spontanabort når man har hypotyreose? Jeg tror jeg har verdiene under kontroll, men vet ikke hvor lite avvik det kreves for at det påvirker risikoen. Jeg har ikke hat problemer med å bli gravid, men mistet begge gangene. 

Anonymkode: 24038...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/2/2023 at 10:57 AM, AnonymBruker said:

Noe jeg lurer på, men gidder ikke å starte nytt tråd:

Jeg skal ha kontroll for celleforandringer ca. 5 dager før EL. Vanligvis, siden jeg har hatt lette celleforandringer og høyrisiko HPV, har legen også tatt vevsprøver, som betyr ingen samleie for minst 1 uke, muligens lenge. Så jeg tenkte, kan jeg be om at legen kun tar celleprøve siden jeg vil ikke gå glipp av eggløsningen og så komme tilbake for vevsprøver dersom det er grunn til det? Altså, er det dumt å foreslå noe sånt til legen, og kan jeg nekte vevsprøvene?

Å utsette kontroll var tydeligvis litt vanskelig, neste ledig time (sykehus) var en gang i mars og da håper jeg å være gravid og da er det ikke så lurt med celleprøve. Det er et sykehus som følger meg opp etter henvisning fra en privat gynekolog. 

Var hos legen i går. Sa at jeg vil ikke at hun tar vevsprøver og hun hadde forståelse for dette, noe jeg er takknemlig for. Hun sa at hun så kanskje litt celleforandringer (tok kolposkopi), men at vi tar en ny vurdering når resultatet av celleprøven kommer. Jeg spurte en del ting, for eksempel hvor lenge man må vente med prøving dersom jeg trenger konisering, eller om jeg skulle være så heldig av jeg blir gravid nå. 

Hun sjekket også med UL og så et fint modent egg, så krysser fingrene for masse babystøv 🙂 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Var hos legen i går. Sa at jeg vil ikke at hun tar vevsprøver og hun hadde forståelse for dette, noe jeg er takknemlig for. Hun sa at hun så kanskje litt celleforandringer (tok kolposkopi), men at vi tar en ny vurdering når resultatet av celleprøven kommer. Jeg spurte en del ting, for eksempel hvor lenge man må vente med prøving dersom jeg trenger konisering, eller om jeg skulle være så heldig av jeg blir gravid nå. 

Hun sjekket også med UL og så et fint modent egg, så krysser fingrene for masse babystøv 🙂 

Så bra legen viste forståelse.

Krysser fingrene for at det vil sitte en liten spire🤞

-ruskemor 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med i tråden her jeg også, men tar det som anonym. Så. Noen som har tips til å få mannen med på mer sex enn vanlig? Vi er begge veldig innstilt på prøving, har hatt mange samtaler om det, tester for eggløsning osv., men når jeg prøver å foreslå f.eks. sex annenhver dag når det nærmer seg eggløsning for å være sikre på at det blir nok aksjelegging er det som det går i stå for mannen, så har hatt et par sykluser hvor vi ikke har hatt så god klaff for å si det slikt. Kan det være prestasjonsangst? 

Andre som har hatt lignende opplevelser og som har noen tips? Vil jo ikke at prøving skal bli hverken plikt eller slitsomt for mannen! Selv får jeg veldig sexlyst når det nærmer seg eggløsning, så for meg kjennes det jo naturlig ut. Har vanligvis jevnlig sex, men jeg ønsker så klart å legge inn en ekstra innsats rundt eggløsning, så har tatt initiativ litt oftere enn vi kanskje har pleid i et relativt kort tidsrom. Vi har prøvd i ca 6 måneder, men teller ikke 6 PP-er fordi vi ikke har truffet så godt hver måned.

Anonymkode: 91804...d6b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hva din TSH var før du økte dosen? Jeg har også hypotyreose, men med medisiner (Levaxin 50 mikrogram) er jeg "innafor", dvs. 2.1-2.4. Men, i noen land er dette for høyt for en kvinne som ønsker å bli gravid. Det er fastlegen min (eller skal vi si, gamle fastlegen min siden jeg byttet nettopp) som har avvist mine spørsmål om verdiene burde vært kanskje rundt 1.5, men har ikke vært hos privat endokrinolog siden det er få av disse og prisene er stive som du sier. 

Har noen av legene sagt om økt risiko for spontanabort når man har hypotyreose? Jeg tror jeg har verdiene under kontroll, men vet ikke hvor lite avvik det kreves for at det påvirker risikoen. Jeg har ikke hat problemer med å bli gravid, men mistet begge gangene. 

Min TSH var 2.1, endokrinologen sa det var anbefalt med 0.5-1 for å bli gravid.

Lavt stoffskifte gir økt risiko for spontanabort, så her ville jeg absolutt gått til en spesialist. Ingen kan jo vite om det er stoffskiftet som gjør at du har spontanabortert, men å evt. se på en justering i medisindosen er jo en veldig smal sak for å bli gravid og beholde.

Jeg betalte 4000 kr for denne konsultasjonen, men det var det verdt for min del. Det var på Volvat Majorstua hvis du bor i nærheten, hos Ingrid. Kjempefin og kunnskapsrik dame. Hun kan også henvise deg til offentlig hvis du trenger mer oppfølging (det gjør man jo hvis man blir gravid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, AnonymBruker said:

Slenger meg med i tråden her jeg også, men tar det som anonym. Så. Noen som har tips til å få mannen med på mer sex enn vanlig? Vi er begge veldig innstilt på prøving, har hatt mange samtaler om det, tester for eggløsning osv., men når jeg prøver å foreslå f.eks. sex annenhver dag når det nærmer seg eggløsning for å være sikre på at det blir nok aksjelegging er det som det går i stå for mannen, så har hatt et par sykluser hvor vi ikke har hatt så god klaff for å si det slikt. Kan det være prestasjonsangst? 

Andre som har hatt lignende opplevelser og som har noen tips? Vil jo ikke at prøving skal bli hverken plikt eller slitsomt for mannen! Selv får jeg veldig sexlyst når det nærmer seg eggløsning, så for meg kjennes det jo naturlig ut. Har vanligvis jevnlig sex, men jeg ønsker så klart å legge inn en ekstra innsats rundt eggløsning, så har tatt initiativ litt oftere enn vi kanskje har pleid i et relativt kort tidsrom. Vi har prøvd i ca 6 måneder, men teller ikke 6 PP-er fordi vi ikke har truffet så godt hver måned.

Tror dette er velkjent problem! Menn liker ikke å ha sex når de "må" eller "for å bli gravid". 

Jeg holder EL litt for meg selv og bare sier jeg har lyst 🤭

Anonymkode: 0b1c6...f96

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 DPO i det som trolig blir siste prøveperiode før jeg kastet inn håndkleet for godt, denne gangen er ventetiden helt uholdbar for det er så mye som  står på spill. 

Ønsket så veldig at vesla min skulle bli storesøster, men min alder og helse, det som blir stadig større aldersforskjell til vesla og at man blir helt tullerusk av prosessen, gjør at vi må sette strek. Siste runde nå... 🤞🏻

Anonymkode: 64887...138

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 20.48):

Vi sliter med det samme 😅 Er på CD12 i dag og det er ikke med måte på hvor mye han vil ha meg, helt til EL kommer. Da går alt i stå. Jeg er kreativ og klarer alltids få den opp med litt ekstra forføring, men han klarer ikke å komme når vi først er i gang. Jeg har bare måttet bli enda mer kreativ og få han til å tenke mer på å kose seg enn å prestere. Om jeg må frem med Hunkemöller-body og bli ekstra kinky får det bare være :fnise: 

Anonymkode: 3eb98...5c0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

4 DPO i det som trolig blir siste prøveperiode før jeg kastet inn håndkleet for godt, denne gangen er ventetiden helt uholdbar for det er så mye som  står på spill. 

Ønsket så veldig at vesla min skulle bli storesøster, men min alder og helse, det som blir stadig større aldersforskjell til vesla og at man blir helt tullerusk av prosessen, gjør at vi må sette strek. Siste runde nå... 🤞🏻

Anonymkode: 64887...138

Vil tro det både er godt og vondt å ha tatt en avgjørelse ❤️ jeg håper spiren sitter❤️

-Ruskemor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 20.48):

Har også en som kan få litt prestasjonsangst. Nå blir jeg ikke veldig stresset av sånt, fordi jeg vet det ikke hjelper. Og av en eller annen grunn plager det meg ikke, men jeg har blitt veldig flink til å bli kreativ 😅

Leketøy, noe å se sammen på tv, gjøre det i sofaen, på bordet, kjøkkenet, i gangen, i dusjen.. ikke minst ta en pause når det går helt i stå, det pleier å hjelpe. Også prøve på nytt 10-15-20 min senere. Har gjerne hjulpet å ta en tur i dusjen sammen etter at det har blitt litt krøll i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/10/2023 at 12:12 PM, AnonymBruker said:

Min TSH var 2.1, endokrinologen sa det var anbefalt med 0.5-1 for å bli gravid.

Lavt stoffskifte gir økt risiko for spontanabort, så her ville jeg absolutt gått til en spesialist. Ingen kan jo vite om det er stoffskiftet som gjør at du har spontanabortert, men å evt. se på en justering i medisindosen er jo en veldig smal sak for å bli gravid og beholde.

Jeg betalte 4000 kr for denne konsultasjonen, men det var det verdt for min del. Det var på Volvat Majorstua hvis du bor i nærheten, hos Ingrid. Kjempefin og kunnskapsrik dame. Hun kan også henvise deg til offentlig hvis du trenger mer oppfølging (det gjør man jo hvis man blir gravid).

Oi, såpass. 🙄. Jeg har jo blitt gravid, men mister alltid. Fastlegen min faktisk nektet å øke dosen sist gang jeg var gravid, så skal absolutt sørge for at den nye fastlegen min ordner nødvendig oppfølging. Hadde et inntrykk av av den tidligere fastlegen min var lite oppdatert når det gjelder gyn/føde og endokrinologi, selv om han er en dyktig og svært erfaren lege. Følte meg ikke helt trygg så byttet til en fastlege som har jobbet i Kvinneklinikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi sliter med det samme 😅 Er på CD12 i dag og det er ikke med måte på hvor mye han vil ha meg, helt til EL kommer. Da går alt i stå. Jeg er kreativ og klarer alltids få den opp med litt ekstra forføring, men han klarer ikke å komme når vi først er i gang. Jeg har bare måttet bli enda mer kreativ og få han til å tenke mer på å kose seg enn å prestere. Om jeg må frem med Hunkemöller-body og bli ekstra kinky får det bare være :fnise: 

Anonymkode: 3eb98...5c0

Jeg var litt redd for det samme, men mannen er heldigvis ganske keen på en bebis, og spør hele tiden om når det er de beste dagene for å lage en bebe 🧡 Har helt seriøst lyst på 10 unger med den typen, så får håpe den første sitter snart! 😅

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Oi, såpass. 🙄. Jeg har jo blitt gravid, men mister alltid. Fastlegen min faktisk nektet å øke dosen sist gang jeg var gravid, så skal absolutt sørge for at den nye fastlegen min ordner nødvendig oppfølging. Hadde et inntrykk av av den tidligere fastlegen min var lite oppdatert når det gjelder gyn/føde og endokrinologi, selv om han er en dyktig og svært erfaren lege. Følte meg ikke helt trygg så byttet til en fastlege som har jobbet i Kvinneklinikken. 

Ofte må man øke dosen allerede før man er gravid, en del ligger ikke så lavt som det er anbefalt. Og lavt stoffskifte er komplekse greier, så jeg tror dessverre få fastleger kan nok om dette.

Igjen, umulig å vite om det er årsaken til at du har abortert, men jeg ville virkelig snakket med en spesialist. Legen kan henvise deg offentlig, men det er noen måneders ventetid fikk jeg beskjed om. Hvis du skal justere dosen går det også noen uker/måneder der før nivåene er som de skal være, så du må tenke over hvor tålmodig du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet fastlege, og var der i dag. Virket som er ok lege, som håpet jeg snart kom tilbake på svangerskapskontroll. Det gav litt håp, et lite lysglimt i en ellers fortvilt situasjon. 

Jeg håper sånn det snart er min tur.

-ruskemor 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen ber meg ikke "styre så mye" og "den sitter om noen måneder". Han blir stressa av at jeg gleder meg veldig til å teste. 

Tror vi har utrolig ulik innfallsvinkel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, AnonymBruker said:

Mannen ber meg ikke "styre så mye" og "den sitter om noen måneder". Han blir stressa av at jeg gleder meg veldig til å teste. 

Tror vi har utrolig ulik innfallsvinkel 

Hehe, samme her! Mannen sa i går; "nå må du passe på så du ikke blir så obsessed". Vel, det toget er allerede kjørt... 3DPO idag, og skal teste neste mandag, 9DPO! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Spoonful said:

Hehe, samme her! Mannen sa i går; "nå må du passe på så du ikke blir så obsessed". Vel, det toget er allerede kjørt... 3DPO idag, og skal teste neste mandag, 9DPO! 😅

Samme! 

"jeg orker ikke om du skal bli så opptatt av dette" 

Altså, herregud, dette er JO viktig! Det er å få til barn liksom 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere her?😊 Jeg trengte en god pause og en liten ferie etter forrige syklus med nok et mislykket forsøk. Denne syklusen blir det ingen eggløsningstester, ultralyder eller støttemedisiner. Kun letrozol for å beholde regelmessig syklus. Har endelig fått første time i det offentlige i starten av mars. Så nå slapper vi av og orker ikke tenke mer. Håper vi kommer i gang med IvF før sommeren❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/14/2023 at 9:14 PM, AnonymBruker said:

Samme! 

"jeg orker ikke om du skal bli så opptatt av dette" 

Altså, herregud, dette er JO viktig! Det er å få til barn liksom 

On 2/14/2023 at 2:31 PM, Spoonful said:

Jeg er nok litt heldig siden mannen min begynte å lure på når jeg kan teste kanskje et par dager etter EL 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...