Gå til innhold

Skravletråd for oss som prøver å få barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er så grusomt! 💔 Hva er alderen din/deres? 

Har dere mulighet for å gå privat? I disse ekstremt dyre tider er det ikke nødvendigvis så enkelt for alle. Pluss, det føles jo skikkelig kjipt å betale det selv når man trodde man skulle få det offentlig! Det er mye penger uansett om man har råd eller ikke! *styrkeklem*

Hjerterått!

Anonymkode: 14c19...722

Jeg blir 36 i år😔 

Anonymkode: fc83b...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

What??? Jeg har selv blitt gravid tre ganger i påvente av IVF, har ikke mistet plassen min for det🤔 vi starter nå på mandag. Ble henvist i april, ble gravid og mistet i april, ble gravid og mistet i august, hadde oppstartssamtale i september og fortalte da at jeg hadde vært gravid to ganger, ble gravid og mistet i november/desember, men får fortsatt ivf nå. Hørtes rart ut, det ville jeg klaget på.

Anonymkode: 93255...4af

Ja, men hvem klager man til?😔 

 

Anonymkode: fc83b...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har prøvd i tre måneder nå, men nå har jeg gått på en stor smell på jobb og er deprimert, har vært veldig langt nede og er usikker på om det er det lureste å fortsette prøvingen akiratt nå.. føler meg litt rådvill. Har vært sykemeldt en stund, og har startet å jobbe 50% denne uken, og det gikk ikke så veldig bra. Jobber som sykepleier og det har vært ekstremt stressende de siste mnd på jobb. Hva ville dere gjort i min situasjon? Synes dette er vanskelig og sårt, har vært klar for å få barn i mange år allerede, er 32 år nå. Kan jo være jeg overtenker hele situasjonen.

Anonymkode: 2ec68...8e7

Jeg står litt i samme situasjon. Gikk på en smell i høst. Kombinasjonen av mye stress og medisiner som kan forverre psyken, var veldig uheldig. Det var ganske alvorlig en stund. Jeg endte opp sykemeldt i 3 mnd. og startet opp 40% igjen nå på nyåret. Nå har jeg straks jobbet 60% på andre uken. Jeg ser at 60% er for mye akkurat nå, selv om jeg aldri så mye ønske å klare det. Da er det viktig å lytte til kroppen. 

Vi velger likevel å prøve nå. Jeg tenker at mange ting er mye bedre nå, hvilket betyr at jeg er på rett spor. Om vi skulle klare å bli gravid snart, så vil jeg ha tid i svangerskapet også til å komme på rett kjør. Det tar så lang tid at jeg kan få mer hjelp i mellomtiden dersom det trengs. På et tidspunkt må man bare hoppe i det dersom det skal skje tenker jeg. 

Må nesten legge til at jeg har en sønn på 11 år fra før. Jeg har vært tydelig på at aldersgapet har en maksgrense for min del. På et tidspunkt orker jeg ikke å starte på nytt. Det er også en faktor som stresser meg/oss litt, selv om jeg ikke er så gammel 😅 Her er det samboeren min som ønsker barn mest av oss 🙈 

Anonymkode: e92af...885

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 7.41):

Jeg tror ikke du ville fått så mye negative tilbakemeldinger hvis du bare hadde skrevet det over istedenfor alt dette (fra pkt 2):

 

For jeg skal love deg at 99% av alle her inne vet når man har eggløsning, når man burde ha sex, at det finnes diverse apper for dette og når man burde oppsøke hjelp. Det er ikke her skoen trykker. Det føles litt... fordummende kanskje. 

Men takk for ditt tips om dong quai. :) Som du sier er det helt frivillig om man vil prøve. Jeg skal bestille dersom dette forsøket ikke går. :)

Anonymkode: 14c19...722

Sikkert riktig 😊 jeg ville bare dele fordi det har funket for veldig mange og inkludert min svigerdatter nå som av legen fikk beskjed at hun var infertil i prinsipp pga AMG verdi. Men man må ta urten konsekvent gjennom hele syklusene ( helst 2 kapsler pr dag)men stoppe når menstruasjon starter, ellers går man veldig kraftig blødninger.

Det er kun ved uregelmessige menstrasjon som det er mer vanskelig å «treffe». Don Quai hjelper også til mer regelmessig mens. 

Anonymkode: 4233d...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 15.27):

Trodde jeg fikk tanta på besøk for mange dager siden, men hun har ikke dukket opp (43 dag siden sist mens). Sist syklus var på 42 dager, så har ikke akkurat store forhåpninger. Nå håper jeg bare TR venter med å komme til lørdag eller søndag så jeg rekker å komme meg til legen å få tatt blodprøvene gyn vil jeg skal ta. 

Har ikke testet, men vurderer det når jeg kommer hjem hvis ikke tr dukker opp. Har bare ikke lyst å ødelegge ferien for meg selv ved å bli skikkelig lei meg. Vet jeg er helt annerledes enn de fleste andre akkurat der. 

Jeg har liksom ingen tro på at jeg kan bli gravid, og denne gangen fikk jeg ikke utslag i det heletatt på el testene. Så aner ikke om vi traff eller ikke. Vi har hatt oss, men om det var til rett tid🤷

Frustrerende alt sammen! Og jeg er litt stresset for at hvis tr kommer nå og jeg ikke rekker å ta blodprøvene denne syklusen. Så må jeg utsette times hos gyn fordi neste tr kommer for sent. Skikkelig, skikkelig dritt å ha så jævlig lange sykluser!!

 

-ruskemor 

 

Anonymkode: f5899...497

Må bare nok en gang anbefale urten Don Quai, etter 3 mnd bruk 2 kapsler pr dag unntatt under menstruasjon så vil ofte menstruasjon bli helt regelmessig 😊

Anonymkode: 4233d...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Fint å føle på at vi er en gjeng med samme ønske her. Det er fint å lese andres opplevelser, og føle på at man ikke er alene i denne tøffe tiden. Takk for at dere deler ❤

Vi går straks inn i prøveperiode 13. Bruker appen Flo og har en stabil syklus. Vi tenker at det er på tide å få testet vår fertilitet. Men jeg lurer på hvordan vi går frem? Skal vi bestille time hos hver vår fastlege og be om henvisning til undersøkelse? 

Anonymkode: 559b6...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Fint å føle på at vi er en gjeng med samme ønske her. Det er fint å lese andres opplevelser, og føle på at man ikke er alene i denne tøffe tiden. Takk for at dere deler ❤

Vi går straks inn i prøveperiode 13. Bruker appen Flo og har en stabil syklus. Vi tenker at det er på tide å få testet vår fertilitet. Men jeg lurer på hvordan vi går frem? Skal vi bestille time hos hver vår fastlege og be om henvisning til undersøkelse? 

Anonymkode: 559b6...a14

Hei🥰

Dette kan du gjøre enten ved å få fastlegen din til å henvise deg til gynekolog, din partner må få sin fastlege til å henvise til samme gynekologen. Eller dere kan bestille time privat. I det offentlige kan det ta flere måneder før man får time. På privatklinikk er det ikke ventetid og man får svar på dagen. Vi har gjort begge deler, og privat betalte vi i underkant av 5000kr for begge to. Dyrt, men verdt!

Lykke til😊🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 45, og jeg tok en g test. Negativ som vanlig. Var forventet altså, men fremdeles vondt. 

og når det kommer til sånne urter som blir anbefalt. Jeg finner det ganske usmakelig å drive å pushe sånt, beklager.. det er sikkert godt ment, men det er også usmakelig. Det er MANGE grunnen for å ikke prøve kjærring råd! Hadde de funket så hadde legene brukt det. Jeg har ingen tro på at sånt fungerer, beklager. Men jeg har blitt pushet alternativ behandling og medisiner i alt for mange år, og det fungerer ikke. Det er en grunn til at det ikke blir forsket på, eller at det ikke blir brukt i moderne medisiner. 

 

-ruskemor

 

 

Anonymkode: f5899...497

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Dag 45, og jeg tok en g test. Negativ som vanlig. Var forventet altså, men fremdeles vondt. 

og når det kommer til sånne urter som blir anbefalt. Jeg finner det ganske usmakelig å drive å pushe sånt, beklager.. det er sikkert godt ment, men det er også usmakelig. Det er MANGE grunnen for å ikke prøve kjærring råd! Hadde de funket så hadde legene brukt det. Jeg har ingen tro på at sånt fungerer, beklager. Men jeg har blitt pushet alternativ behandling og medisiner i alt for mange år, og det fungerer ikke. Det er en grunn til at det ikke blir forsket på, eller at det ikke blir brukt i moderne medisiner. 

-ruskemor

Anonymkode: f5899...497

Så kjedelig med så lang syklus. :( Forstår virkelig frustrasjonen.

Jeg blir også oppgitt over kjerringråd om urter. Fint at det funket for noen du kjenner, men det er faktisk ikke umulig å bevise, det kan ha vært helt tilfeldig. Og da trenger man kanskje ikke gjenta det flere ganger heller.

Anonymkode: be9b1...23f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så kjedelig med så lang syklus. :( Forstår virkelig frustrasjonen.

Jeg blir også oppgitt over kjerringråd om urter. Fint at det funket for noen du kjenner, men det er faktisk ikke umulig å bevise, det kan ha vært helt tilfeldig. Og da trenger man kanskje ikke gjenta det flere ganger heller.

Anonymkode: be9b1...23f

At folk blir oppgitt over råd om urter og alternative ting får være deres problem. Det er ingenting galt med å anbefale noe som har funket for mange. Det skader heller aldri å prøve! Og funker det ikke, så funker det ikke, på lik linje med kunstig medisin. Å skylde på lite/ingen forskning blir for dumt. En gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å legge all sin tillit og dømmekraft over på begrenset og snever vitenskap - men man skal selvsagt ikke fraskrive forskning totalt! Skulle ønske folk hadde et mer åpent sinn og var mer nysgjerrige på naturen og verden rundt seg.

Anonymkode: 3eb98...5c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer også på anbefalingen om å prøve den urten. Det er også viktig å tenke på at man IKKE skal prøve ”medisinske“ urter, kosttilskudd eller reseptfrie legemidler uten først å snakke med lege. Dette kan i verste fall både ødelegge for annen behandling man er under, være direkte farlig sammen med medisin man bruker eller man kan reagere på det av andre grunner. 
Når det i tillegg nevnes at denne urten virker blodfortynnende, håper jeg at varsellampene blinker hos flere enn meg..!

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dag 45, og jeg tok en g test. Negativ som vanlig. Var forventet altså, men fremdeles vondt. 

og når det kommer til sånne urter som blir anbefalt. Jeg finner det ganske usmakelig å drive å pushe sånt, beklager.. det er sikkert godt ment, men det er også usmakelig. Det er MANGE grunnen for å ikke prøve kjærring råd! Hadde de funket så hadde legene brukt det. Jeg har ingen tro på at sånt fungerer, beklager. Men jeg har blitt pushet alternativ behandling og medisiner i alt for mange år, og det fungerer ikke. Det er en grunn til at det ikke blir forsket på, eller at det ikke blir brukt i moderne medisiner. 

 

-ruskemor

 

 

Anonymkode: f5899...497

Jeg er helt enig med deg! Syntes det blir for dumt. Dette skal være en tråd hvor vi kan lufte oss for mennesker i samme situasjon, om jeg ønsker råd om alternativ medisin kan jeg Google. Her blir det fremstilt som om den urten er løsningen på alle på tråden sine fertilitetsutfordringer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At folk blir oppgitt over råd om urter og alternative ting får være deres problem. Det er ingenting galt med å anbefale noe som har funket for mange. Det skader heller aldri å prøve! Og funker det ikke, så funker det ikke, på lik linje med kunstig medisin. Å skylde på lite/ingen forskning blir for dumt. En gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å legge all sin tillit og dømmekraft over på begrenset og snever vitenskap - men man skal selvsagt ikke fraskrive forskning totalt! Skulle ønske folk hadde et mer åpent sinn og var mer nysgjerrige på naturen og verden rundt seg.

Anonymkode: 3eb98...5c0

Problemet er at de som er langtidsprøvere og ufrivillig barnløse allerede har hørt alle kjerringråd om hva som hjelper. Man blir rett og slett lei av det, da noen faktisk trenger annen hjelp enn urter og tips om å dra på ferie for å bli gravide. Tråden her er nok mest ment som et sted for å lufte frustrasjoner og forhåpentligvis gleder etterhvert, enn å få høre de samme tipsene man har hørt 10 ganger før.

Anonymkode: 5f73c...ad7

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Problemet er at de som er langtidsprøvere og ufrivillig barnløse allerede har hørt alle kjerringråd om hva som hjelper. Man blir rett og slett lei av det, da noen faktisk trenger annen hjelp enn urter og tips om å dra på ferie for å bli gravide. Tråden her er nok mest ment som et sted for å lufte frustrasjoner og forhåpentligvis gleder etterhvert, enn å få høre de samme tipsene man har hørt 10 ganger før.

Anonymkode: 5f73c...ad7

Jeg hadde aldri hørt om det og setter pris på tips. En velger selv hvordan man reagerer. Å konstant vise hensyn til hver enkeltes triggere blir for dumt. Hvis folk er så hårsåre at de ikke ønsker råd er det kanskje en idé å skrive dette i HI :) Forstår veldig godt at mange er fortvilte og lei etter å ha prøvd lenge, men etter som jeg har forstått det så er dette er en tråd for alle prøvere, også de i startfasen, ikke «vi som har prøvd lenge og trenger et sted å dumpe frustrasjon».

Anonymkode: 3eb98...5c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Så fint med et fellesskap! Det er så ENSOMT å prøve uten hell. 

Skulle ønske jeg hadde en venninne å skravle med dette om liksom... 

Anonymkode: 0b1c6...f96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! 

Så fint med et fellesskap! Det er så ENSOMT å prøve uten hell. 

Skulle ønske jeg hadde en venninne å skravle med dette om liksom... 

Anonymkode: 0b1c6...f96

Enig, ensomheten har vært overraskende for meg. Selv om de fleste rundt oss vet at vi prøver så er det likevel noe vi står i helt alene.

Anonymkode: be9b1...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Missy_89 skrev (11 timer siden):

Jeg reagerer også på anbefalingen om å prøve den urten. Det er også viktig å tenke på at man IKKE skal prøve ”medisinske“ urter, kosttilskudd eller reseptfrie legemidler uten først å snakke med lege. Dette kan i verste fall både ødelegge for annen behandling man er under, være direkte farlig sammen med medisin man bruker eller man kan reagere på det av andre grunner. 
Når det i tillegg nevnes at denne urten virker blodfortynnende, håper jeg at varsellampene blinker hos flere enn meg..!

Varsellampen får vel blinke da, men såpass vet jeg at dette har funket på mange og det er hovedpoenget mitt.

 Billig er det også i forhold til både Ivf og privat behandling. 

Jo jeg anbefaler å prøve denne urten i 3 mnd. Hvis du fortsatt ikke blir gravid så kan man trygt si at dette ikke hjalp. Hvis du ikke har prøvd den eller gidder å prøve så kaster du selv bort både verdifull biologisk tid og går kanskje inn på behandling som er adskillig mer krevende og risikabelt for din kropp. 

Don Quai er definitivt verd i allefall forsøket og jeg håper at de som prøver dette i 3 mnd helst 2 kapsler hver kveld sprer erfaringene sine. Det hadde vært interessant, også fordi selv om heg kjenner ca 5 kvinner som ble gravide etter bruk av denne så er jo ikke det forskning nok. Men siden urten er både billig og ufarlig så har man lite å tape i allefall! 
 

Anonymkode: 4233d...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde aldri hørt om det og setter pris på tips. En velger selv hvordan man reagerer. Å konstant vise hensyn til hver enkeltes triggere blir for dumt. Hvis folk er så hårsåre at de ikke ønsker råd er det kanskje en idé å skrive dette i HI :) Forstår veldig godt at mange er fortvilte og lei etter å ha prøvd lenge, men etter som jeg har forstått det så er dette er en tråd for alle prøvere, også de i startfasen, ikke «vi som har prøvd lenge og trenger et sted å dumpe frustrasjon».

Anonymkode: 3eb98...5c0

Ja enig , jeg synes det er viktig å dele informasjon om denne urten når den har hjulpet så mange. Det er en ubetydelig ting å prøve ut men som kan innebære at du kanskje får større sjans til å få baby ! Jeg delTe dette fordi jeg viste min svigerdatter denne oppskriften fordi hun har prøvd i 2 år og til og med blitt fortalt at hun ikke kunne regne med å bli gravid. Men hun lyttet til mine råd, selv om hun var negativt innstilt og under 3 mnd etter hun startet med urten så var hun gravid .  

Anonymkode: 4233d...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd siden august i fjor, har et barn som blir 9 i år, men ønsker et til. Fikk reglemessig mens relativt fort etter at jeg tok ut spiral i juni, men ingen hell så langt. Bruker en app for å holde styr på syklus og kjøpte inn eggløsningstester, men så forsvant mensen i nesten 2 måneder.  Gynekolog fant ikke noen spesielle avvik, men kjipt likevell. Fikk mensen igjen så venter heldigvis EL rundt den 8. Har forsonet meg med at går det ikke så går det ikke, IVF og sånn er uaktuelt, men merker det stikker når flere rundt meg er gravide nå.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Hadde vært koselig bli kjent med noen som prøver.

Vi selv er i prosessen nå, og skal ha surrogat :)

Hadde vært hyggelig bli kjent med noen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...