AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #61 Skrevet 26. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Stakkars gutt:( Synes dere som sier han ikke er deres barnebarn er fæle. Har en venn men mine, dine og våre barn, helt fotballag. Alle blir behandlet likt og selv som bare venninne til ham kunne det ikke falt meg inn å bare gi til hans barn. Anonymkode: 0e24a...fb1 Blod er tykkere enn vann. Det kommer man ikke vekk fra uansett hvordan man vrir og vender på det. Anonymkode: afecc...c23 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #62 Skrevet 26. desember 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Her deles også atv likt! Anonymkode: 4392e...e23 Så bonusbarn og bonusbarnebarn skal få likt med biologisk? De fleste bonusbarn har to sett med foreldre/besteforeldre og får arv fra alle. Anonymkode: 1b4b5...447 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #63 Skrevet 26. desember 2022 Dette er konsekvensene av å få barn med flere forskjellige. Jeg ville selvsagt også forskjellsbehandlet stebarnebarn. Dersom sønnen min nå giftet seg med en dame med som hadde barn fra før av ville jeg åpenbart ikke gitt like mye til hennes barn som til mitt eget barnebarn. Sånn er det bare. Dette er 100% foreldrenes ansvar og skyld, og ikke noe dere har noen rett til å bli sinte over. Selvsagt skal besteforeldrene være hyggelige mot ditt barn, og gi en gave men utover det er ditt barn DITT ansvar. Anonymkode: f3646...26e 12 2
Juniper Skrevet 26. desember 2022 #64 Skrevet 26. desember 2022 Men TS, hva fikk ungene? Hva var prisnivået? Min erfaring er at gaver til en14-åring gjerne er i en mye dyrere klasse enn det jeg ville valgt til en 5-åring. Mindre barn er ofte glade for mindre og billigere ting. Jeg kunne funnet på det selv, å gi den eldste et par dyre gaver, og så kjøpt noen flere rimeligere til den yngste. Eldre barn er mer opptatt av innholdet enn å rive av papiret. Utover det, barnet fikk to gaver fra dine svigerforeldre. Han fikk gaver fra farsslekta. Han fikk sikkert mange andre gaver. Jeg synes han virker inkludert, og tror ikke du tjener på å lage sak av dette. Det kan ha motsatt effekt. Du snakker om hva det gjør med søskenforholdet, men det er faktisk bare en av mange ting man må lære å håndtere. Dine barn er kun søsken på morssiden, uansett hva du forteller deg selv. Det blir aldri det samme som helsøsken. Jeg har kun halvsøsken selv og en viss erfaring med dette. Det viktigste er ikke disse julegavene. Det viktigste er alle dagene som strømmer forbi. Pratestunden ved kjøkkenbordet. Anerkjennelse for resultater. Tilstedeværelse. Om dine svigerforeldre evner å by på seg selv der, så er dere heldigere enn mange. Min stemors mor var aldri en bestemor for meg, selv om jeg kjente henne bedre enn min biologiske mormor. Men hun var tilstede. Hun så meg. Hun pratet med meg. Hun lærte meg komplisert håndarbeid, og fikk meg til å utfordre meg selv. Julegavene var små, men gjennomtenkte. Jeg satte henne høyt. Familierelasjoner kan være så mye. 9 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #65 Skrevet 26. desember 2022 NiceOrNothing skrev (1 time siden): Ja, tenker at uansett hvilken måte et barn kommer inn i familien på, om det er født inn , bonus eller ste- , så plikter de voksne i familien å behandle de likt . Det er en egen type voksne , som gjør forskjell på uskyldige barn . Nei det plikter de aldeles ikke. Her behandler stebesteforeldrene barnet bra, han får gaver og blir inkludert. 14-åringen får i tillegg gaver fra sin fars familie (som 5-åringen ikke får), det kan aldri bli helt likt og det må ts lære seg. Og forklare og lære sine barn. Anonymkode: 6af81...9ef 8 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #66 Skrevet 26. desember 2022 Jeg kan skjønne at det er dumt om barn blir skuffa, men synes oppriktig talt at det er foreldrenes ansvar å forklare dem hvorfor det gis ulik gavesum og lage dette til et ikke-problem. Har selv mine og dine, og her får mine en liten gave av stebesteforeldre til ca.100/200 kr hver, det samme hos stetanter/steonkler mens stesøskena får for 500-1000 hver. Har aldri vært snakk om at dette er urettferdig, ingen av barna synes det er rart, de har da egne besteforeldre og tanter/onkler. Jeg synes det får være måte på hvor mye vi skal forvente av besteforeldre og tanter/onkler. Så lenge de er snille, hødlige og passe inkluderende når vi er i sammen er jeg mer enn godt nok foryd. Har null problemer med å forstå at besteforeldre ønsker mer tid med sine barnebarn enn stebarnebar, og at de også bruker mer penger på dem. Synes du har for høye forventninger TS, og tenker det er din jobb som mor å forklare barnet ditt at søsken får mer og at det er helt normalt. Anonymkode: 4aa1b...4ec 9 4
Gjest Elliane2 Skrevet 26. desember 2022 #67 Skrevet 26. desember 2022 Juniper skrev (19 minutter siden): Men TS, hva fikk ungene? Hva var prisnivået? Min erfaring er at gaver til en14-åring gjerne er i en mye dyrere klasse enn det jeg ville valgt til en 5-åring. Mindre barn er ofte glade for mindre og billigere ting. Jeg kunne funnet på det selv, å gi den eldste et par dyre gaver, og så kjøpt noen flere rimeligere til den yngste. Eldre barn er mer opptatt av innholdet enn å rive av papiret. Utover det, barnet fikk to gaver fra dine svigerforeldre. Han fikk gaver fra farsslekta. Han fikk sikkert mange andre gaver. Jeg synes han virker inkludert, og tror ikke du tjener på å lage sak av dette. Det kan ha motsatt effekt. Du snakker om hva det gjør med søskenforholdet, men det er faktisk bare en av mange ting man må lære å håndtere. Dine barn er kun søsken på morssiden, uansett hva du forteller deg selv. Det blir aldri det samme som helsøsken. Jeg har kun halvsøsken selv og en viss erfaring med dette. Det viktigste er ikke disse julegavene. Det viktigste er alle dagene som strømmer forbi. Pratestunden ved kjøkkenbordet. Anerkjennelse for resultater. Tilstedeværelse. Om dine svigerforeldre evner å by på seg selv der, så er dere heldigere enn mange. Min stemors mor var aldri en bestemor for meg, selv om jeg kjente henne bedre enn min biologiske mormor. Men hun var tilstede. Hun så meg. Hun pratet med meg. Hun lærte meg komplisert håndarbeid, og fikk meg til å utfordre meg selv. Julegavene var små, men gjennomtenkte. Jeg satte henne høyt. Familierelasjoner kan være så mye. Det er stor forskjell i prisnivået, hadde 5 åringen fått tre av gavene hen fikk, så hadde det kostet omtrentlig det samme prismessig. Hen fikk flere klesplagg og flere leker, fine ordentlige ting. 14 åringen fikk også to fine ordentlige ting. Men reagerer som skrevet på forskjell på antall gaver. Da har du vært heldig som har hatt en person som har vært så til stede for deg på en positiv måte. Det er ikke slik hos oss for å si det slik… 5 åringen har det slik og det er jeg takknemlig for😊
Juniper Skrevet 26. desember 2022 #68 Skrevet 26. desember 2022 Elliane2 skrev (3 minutter siden): Det er stor forskjell i prisnivået, hadde 5 åringen fått tre av gavene hen fikk, så hadde det kostet omtrentlig det samme prismessig. Hen fikk flere klesplagg og flere leker, fine ordentlige ting. 14 åringen fikk også to fine ordentlige ting. Men reagerer som skrevet på forskjell på antall gaver. Da har du vært heldig som har hatt en person som har vært så til stede for deg på en positiv måte. Det er ikke slik hos oss for å si det slik… 5 åringen har det slik og det er jeg takknemlig for😊 I det lange løp, så får du bare gjort ditt beste. Jeg forstår at det kan virke feil på deg at de får så forskjellig, men 14-åringen får gaver! Det er ikke alle «strbesteforeldre» som faktisk stiller opp med det. Det er heller ikke alle biologiske foreldre (fedre) som stiller opp med gaver, om man leser litt her inne. Jeg tror din beste strategi er å gjøre så lite som mulig ut av dette. Fokuser på det som er bra. Det kom gaver fra farsslekta. Han fikk to gaver fra stefars foreldre. Prøv å finne lyspunkt! Jeg forstår at du er opprørt, men besteforeldre kan ha et litt reservert forhold til stebarnebarn. Om det blir slutt mellom deg og mannen ser de uansett ikke gutten igjen! Det er sånne tanker som kan ligge i bakhodet. Historier de har hørt av andre. Det er ikke helt enkelt å gripe det an, for følelser er jo individuelt. 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #69 Skrevet 26. desember 2022 15 minutter siden, Elliane2 said: Det er stor forskjell i prisnivået, hadde 5 åringen fått tre av gavene hen fikk, så hadde det kostet omtrentlig det samme prismessig. Hen fikk flere klesplagg og flere leker, fine ordentlige ting. 14 åringen fikk også to fine ordentlige ting. Men reagerer som skrevet på forskjell på antall gaver. Da har du vært heldig som har hatt en person som har vært så til stede for deg på en positiv måte. Det er ikke slik hos oss for å si det slik… 5 åringen har det slik og det er jeg takknemlig for😊 Men fjortenåringen fikk jo gaver? Om fjortenåringen skal få LIKT fra stefamilien, pluss fra egen familie, får jo femåringen mindre. Hvorfor tenker du din manns familie må gjøre 100% likt? Helt ok at du forventer det av mannen, som tross av valgte forholdet. Men familien hans? De gir jo gaver. Hva er problemet? Anonymkode: 1b4b5...447 8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #70 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sp da kan man bare behandle de som deitt Anonymkode: 4392e...e23 Wow, de gir bonus barnet to fine gaver og det er å behandle bonusbarnet som dritt? Anonymkode: b8323...59b 10 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #71 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så bonusbarn og bonusbarnebarn skal få likt med biologisk? De fleste bonusbarn har to sett med foreldre/besteforeldre og får arv fra alle. Anonymkode: 1b4b5...447 Ja sånn er det i vær familie. Anonymkode: 4392e...e23
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #72 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blod er tykkere enn vann. Det kommer man ikke vekk fra uansett hvordan man vrir og vender på det. Anonymkode: afecc...c23 Heldigvis stemmer ikke dette for alle;) Moen av oss klarer å være like glad i bonusbarn også Anonymkode: 4392e...e23 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #73 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er konsekvensene av å få barn med flere forskjellige. Jeg ville selvsagt også forskjellsbehandlet stebarnebarn. Dersom sønnen min nå giftet seg med en dame med som hadde barn fra før av ville jeg åpenbart ikke gitt like mye til hennes barn som til mitt eget barnebarn. Sånn er det bare. Dette er 100% foreldrenes ansvar og skyld, og ikke noe dere har noen rett til å bli sinte over. Selvsagt skal besteforeldrene være hyggelige mot ditt barn, og gi en gave men utover det er ditt barn DITT ansvar. Anonymkode: f3646...26e Seriøst? Enkelte folk altså Anonymkode: 4392e...e23
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #74 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er sårt,skjønner det. Men han er jo ikke barnebarnet dems. Anonymkode: c9be1...74d Hvis samboeren har tatt til seg barnet "som sitt eget" og barnet ikke har kontakt med faren sin og den delen av familien så skulle det bare mangle at de ikke behandlet alle likt. Men noen mennesker er dessverre så smålige og klarer ikke bli glad i annet enn sitt eget kjøtt og blod. Anonymkode: 3870b...691 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #75 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis samboeren har tatt til seg barnet "som sitt eget" og barnet ikke har kontakt med faren sin og den delen av familien så skulle det bare mangle at de ikke behandlet alle likt. Men noen mennesker er dessverre så smålige og klarer ikke bli glad i annet enn sitt eget kjøtt og blod. Anonymkode: 3870b...691 Men sånn er ikke situasjonen her. 14-åringen får gaver av faren og den suden av familien. TS vil bare at hun skal få dobbelt så mye som andre ved å få like mye av de ekstra besteforeldrene. Hun ser ikke på totalen, kun det at det er et sted hun kan tyne ut litt mer og prøver å spille urettferdig og forskjellsbehandlings-kortet. Anonymkode: 2b0d4...bfd 6 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #76 Skrevet 26. desember 2022 KG inspirerer meg hver dag til hva slags menneske jeg IKKE vil være 🙄 her er folk så kyniske og usympatiske at jeg faktisk blir litt kvalm. Heldigvis er mine svigerforeldre like glad i alle våre barn🙏🏻 Og jeg ber til Gud at jeg aldri blir som de bitre kjerringene som sitter å kommenterer her når jeg er bestemor! Aldri i verden om jeg vil gjøre forskjell på mine barns barn og bonusbarn!!! Nei usj!! Du har kanskje fått dette rådet allerede, men få mannen din til å stå opp for sine bonusbarn. Han kan jo ta den kampen, ikke du? Han må fortelle sine foreldre at hans bonusbarn betyr like mye for HAN som 5 åringen og han blir såret på deres vegne når de blir annerledes behandlet. At de er SØSKEN. Anonymkode: dc3df...b8a 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #77 Skrevet 26. desember 2022 Da jeg traff en mann med barn fra før, så behandlet mine foreldre, tanter og onkler, den ungen slik de behandler mine nieser og nevøer. De fikk ca det samme til bursdager og jul. Det er jeg veldig takknemlig for. De ga ikke overflødige gaver fra før, men gaver til 500-1000 kr og noen ganger mer. Skjønner at de vil veldig skjemme bort barnebarnet sitt og sånn, men jeg tenker de kan gi noen gaver, sette resten på konto kanskje. Så ikke forskjellene blir så veldig klare. Anonymkode: 664da...643
lillevill Skrevet 26. desember 2022 #78 Skrevet 26. desember 2022 Elliane2 skrev (3 timer siden): Ja det ble ekstra tydelig med julegavene i år. Takk for svar❤️ Enig i at det er rart at yngste får mye mer. Men de som er så små får gjerne mer leker, og han på 15 fikk sikkert like mye når han var 5. Når hen på 5 blir 15 får hen vel ikke 5 gaver til jul av besteforeldrene vel. Men de kunne Kansje gitt 2 gaver til hver da. Besteforeldre sparer gjerne penger til sitt barnebarn. Men så tenker de Kansje at barnet på 15 har også besteforeldre som sparer til han. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #79 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men sånn er ikke situasjonen her. 14-åringen får gaver av faren og den suden av familien. TS vil bare at hun skal få dobbelt så mye som andre ved å få like mye av de ekstra besteforeldrene. Hun ser ikke på totalen, kun det at det er et sted hun kan tyne ut litt mer og prøver å spille urettferdig og forskjellsbehandlings-kortet. Anonymkode: 2b0d4...bfd Må du gi deg, så slem du er Anonymkode: 4392e...e23
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #80 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): KG inspirerer meg hver dag til hva slags menneske jeg IKKE vil være 🙄 her er folk så kyniske og usympatiske at jeg faktisk blir litt kvalm. Heldigvis er mine svigerforeldre like glad i alle våre barn🙏🏻 Og jeg ber til Gud at jeg aldri blir som de bitre kjerringene som sitter å kommenterer her når jeg er bestemor! Aldri i verden om jeg vil gjøre forskjell på mine barns barn og bonusbarn!!! Nei usj!! Du har kanskje fått dette rådet allerede, men få mannen din til å stå opp for sine bonusbarn. Han kan jo ta den kampen, ikke du? Han må fortelle sine foreldre at hans bonusbarn betyr like mye for HAN som 5 åringen og han blir såret på deres vegne når de blir annerledes behandlet. At de er SØSKEN. Anonymkode: dc3df...b8a 👏 Anonymkode: 4392e...e23
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå