Gå til innhold

Stebesteforeldre forskjellsbehandler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så barna skal altså få gaver fra både deres egne besteforeldre, og fra deres ste-besteforeldre?  

Anonymkode: e5344...12a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Elliane2 skrev (På 26.12.2022 den 12.09):

Jeg , kvinne 40, vært samboer med mann 37, i 8 år. Jeg har ett barn fra tidligere forhold som nå er 14 år og vi har ett barn sammen på 5 år. Samboer er en veldig god far for vårt felles barn, og en god stefar på mange måter, men jeg merker forskjelllsbehandling og har hatt mange samtaler om dette . Mitt barn ble godt mottatt av familien hans, og vi snakket mye om at begge barna skal behandles likt før vi fikk felles barn. Hovedproblemet er at barna forskjellsbehandles av mine svigerforeldre. Farmor har et nært forhold til 5 åringen, der hun er ofte hos oss og 5 åringen er ofte hos henne. På både vårt og hennes ønske. 14 åringen er veldig glad i stefarmor og hun har hele tiden behandlet han fint, men forskjellsbehandler stort når det kommer til gaver. Og dette merker 14 åringen godt, og det er sårt.  Svigers har kun ett annet barnebarn. Og 14 åringen har lite kontakt med sin far og den siden av familien noe svigers vet godt.  Det toppet seg på julaften nå, da 5 åringen fikk 9 forskjellige gaver fra farmor og 14 åringen fikk 2. Både jeg og min samboer er enige om at 9 gaver er unødvendig mye, men hovedproblemet er forskjellen. 5 åringen får VELDIG mye av farmor ellers i året også, det får 14 åringen veldig sjelden. I fjor fikk 5 åringen og fetteren en stor sum penger i julegave av svigerfar, mens 14 åringen fikk en vanlig gave. De bestemmer selvsagt selv hva og hvor mye de vil gi, men jeg synes det er urettferdig. Er jeg urimelig som reagerer på dette? I mitt hode hadde det vært naturlig at alle tre barnebarna behandles likt. 

Jeg lurer på hvordan situasjonen er med 14 åringen sine andre besteforeldre? Har han tre sett med besteforeldre da? Far sine foreldre, dine foreldre og stebesteforeldre? Eller er det noen som ikke er i bildet? Jeg syns det har noe å si i tilfelle. Jeg har eget barn og stebarn og mine foreldre behandler de likt, men det har jeg tenkt litt på at er urettferdig igjen da stebarn har egne besteforeldre som gir henne mange gaver vårt felles barn da ikke får. Er ikke så lett å gjøre alt korrekt med mine dine våre, men om stebarnet har flere besteforeldre som stiller opp kan det være stenesteforeldrene har tatt det med i betraktningen? Jeg syns og ni julegaver var alt for mye btw…

Anonymkode: 6e504...f8f

Gjest Elliane2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvordan situasjonen er med 14 åringen sine andre besteforeldre? Har han tre sett med besteforeldre da? Far sine foreldre, dine foreldre og stebesteforeldre? Eller er det noen som ikke er i bildet? Jeg syns det har noe å si i tilfelle. Jeg har eget barn og stebarn og mine foreldre behandler de likt, men det har jeg tenkt litt på at er urettferdig igjen da stebarn har egne besteforeldre som gir henne mange gaver vårt felles barn da ikke får. Er ikke så lett å gjøre alt korrekt med mine dine våre, men om stebarnet har flere besteforeldre som stiller opp kan det være stenesteforeldrene har tatt det med i betraktningen? Jeg syns og ni julegaver var alt for mye btw…

Anonymkode: 6e504...f8f

Det er ikke stebesteforeldre på farssiden og på min side er det kun en besteforelder. Besteforeldre på farssiden er det begrenset forhold til, 14 åringen får gaver til jul og bursdag, men ikke særlig tid med dem av ulike grunner. Ikke fordi jeg som mor setter en stopper for det for å si det sånn. Dette vet stebesteforeldrene ja, at det ikke er flust med andre omsorgspersoner. Takk for svar😊

Skrevet

Hvor mange gaver fikk 14åringen fra farssiden?

Anonymkode: 05ab5...59b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Voksne sliter vel ikke forstå verre med barna? 

Anonymkode: b9536...c8e

Ta sliter tydeligvis med å forstå dette.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei hvorfor er jeg gal fordi jeg ønsker annerledes enn det 

Anonymkode: 4392e...e23

Fordi det er tyveri fra de biologiske barna

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selvsagt er det vår beslutning å ta, herregud. Å mine foreldre gjorde akkurat det samme!

Hva betyr det da? at dere er så rike at dere kun gir egne barn pliktarv for å heller gi penger til stebarn, eller at dere «svindler» egne barn ved å gi vekk pengene i gave før man dør for å omgås arvereglene?

Man har nemlig ikke lov å bare bestemme seg for å ta arven fra fe biologiske barna for å dele den ut til stebarn eller andre tilfeldige personer.

Håper bestemoren her sparer til 5-åringen i sitt eget navn, ellers finner vel ts en måte å stjele pengene på for å gi halvparten til særkullsavkommet sitt.

Er stebestemor rik, ts? Var det derfor du giftet deg med sønnen hennes, i håp om å skaffe særkullsungen din mer verdier? 

Anonymkode: ce773...99b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Elliane2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor mange gaver fikk 14åringen fra farssiden?

14åringen åpner gavene hos far når hen skal dit i morgen, men hen pleier å få en gave av far , en av onkel og en av besteforeldre. De er få i familien. 

Skrevet

Jeg synes besteforeldrene bør behandle barna likt mtp julegaver. Husk at det er barn vi prater om her! Jeg kan ikke se hvorfor det ikke kan tas hensyn til. 

Så kan heller besteforeldrene tillate seg noe forskjellsbehandling i andre sammenhenger, hvor det ikke er så tydelig for barnet. 

Skrevet

Jeg forstår at dette er sårt for deg, men mener likevel du er urimelig. Din eldste sønn har stebesteforeldre som tar han med seg på utflukter og gir han fine gaver. De bryr seg helt klart om han og er glad i han. Jeg mener at alle barn og ungdommer skal behandles rettferdig, men rettferdig er ikke nødvendigvis det samme som å bli behandlet likt. Det er logisk at biologiske barnebarn får mer i løpet av et år, særlig når 14 åringen også får gaver fra fars familie. 

Selv gir jeg flere og dyrere gaver til de fem barna jeg er tante til enn til min kjærestes tre barn. Tantebarna har jeg et svært nært forhold til og jeg har jo kjent dem hele livet deres (de er mellom 11-22 år). Har vært sammen med kjæresten min i seks år og er blitt veldig glad i hans barn (som er mellom 17-21 år). Jeg mener likevel jeg behandler dem rettferdig, selv om det ikke er likt i kroner og ører. 

Anonymkode: cf511...57d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Elliane2 skrev (1 time siden):

14åringen åpner gavene hos far når hen skal dit i morgen, men hen pleier å få en gave av far , en av onkel og en av besteforeldre. De er få i familien. 

Så da får 14 åringen tre ekstra gaver der, samt en ekstra julefeiring.  

• Liker 2
Skrevet
On 12/26/2022 at 12:48 PM, Elliane2 said:

Vi har og snakket mye om dette med 14 åringen, og hen forstår nok logisk at det er forskjeller og at hen har besteforeldre på farssiden som 5 åringen ikke får gaver fra. Men følelsen av å være mindre verdt er like vond. Takk for svar❤️

Hvorfor har du gått over til å skrive hen nå? Du skrev han i HI

Anonymkode: 480f5...81c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ta sliter tydeligvis med å forstå dette.

Fordi det er tyveri fra de biologiske barna

Hva betyr det da? at dere er så rike at dere kun gir egne barn pliktarv for å heller gi penger til stebarn, eller at dere «svindler» egne barn ved å gi vekk pengene i gave før man dør for å omgås arvereglene?

Man har nemlig ikke lov å bare bestemme seg for å ta arven fra fe biologiske barna for å dele den ut til stebarn eller andre tilfeldige personer.

Håper bestemoren her sparer til 5-åringen i sitt eget navn, ellers finner vel ts en måte å stjele pengene på for å gi halvparten til særkullsavkommet sitt.

Er stebestemor rik, ts? Var det derfor du giftet deg med sønnen hennes, i håp om å skaffe særkullsungen din mer verdier? 

Anonymkode: ce773...99b

Herregud , må du skjerpe deg. Inge som svindler  fordi man velger p gi de arv

Skrevet
Elliane2 skrev (20 timer siden):

Både vi foreldre og 14 åringen reagerte på kjempestor forskjell i antall gaver nå på julaften og tidligere julaftener.  Takk for svar. 

Men det er jo ganske vanlig at små barn får flere gaver enn større barn? Jeg husker at når jeg var et lite barn fikk jeg som regel det gavelasset, jeg fikk ikke noe i nærheten av det som 14-åring! 

Anonymkode: ccb33...76f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...