Gå til innhold

Stebesteforeldre forskjellsbehandler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva får femåringen fra fjortenåringens farmor og farfar da? Regner med at begge barna må få likt fra alle besteforeldre? 

Anonymkode: 1b4b5...447

• Liker 10
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Elliane2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har ikke 14 åringen besteforeldre på farsiden? 

Anonymkode: c0a4d...120

Joda, og hen får julegaver fra dem. Forskjellen ble bare fryktelig tydelig på julaften i år. 

Gjest Elliane2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva får femåringen fra fjortenåringens farmor og farfar da? Regner med at begge barna må få likt fra alle besteforeldre? 

5åringen har ikke noe forhold til dem, så hadde vært rart om hen fikk gaver. 14 åringen har vært en del av svigerfamilien siden hen var 6 år gammel. 

Skrevet
Elliane2 skrev (1 time siden):

Jeg , kvinne 40, vært samboer med mann 37, i 8 år. Jeg har ett barn fra tidligere forhold som nå er 14 år og vi har ett barn sammen på 5 år. Samboer er en veldig god far for vårt felles barn, og en god stefar på mange måter, men jeg merker forskjelllsbehandling og har hatt mange samtaler om dette . Mitt barn ble godt mottatt av familien hans, og vi snakket mye om at begge barna skal behandles likt før vi fikk felles barn. Hovedproblemet er at barna forskjellsbehandles av mine svigerforeldre. Farmor har et nært forhold til 5 åringen, der hun er ofte hos oss og 5 åringen er ofte hos henne. På både vårt og hennes ønske. 14 åringen er veldig glad i stefarmor og hun har hele tiden behandlet han fint, men forskjellsbehandler stort når det kommer til gaver. Og dette merker 14 åringen godt, og det er sårt.  Svigers har kun ett annet barnebarn. Og 14 åringen har lite kontakt med sin far og den siden av familien noe svigers vet godt.  Det toppet seg på julaften nå, da 5 åringen fikk 9 forskjellige gaver fra farmor og 14 åringen fikk 2. Både jeg og min samboer er enige om at 9 gaver er unødvendig mye, men hovedproblemet er forskjellen. 5 åringen får VELDIG mye av farmor ellers i året også, det får 14 åringen veldig sjelden. I fjor fikk 5 åringen og fetteren en stor sum penger i julegave av svigerfar, mens 14 åringen fikk en vanlig gave. De bestemmer selvsagt selv hva og hvor mye de vil gi, men jeg synes det er urettferdig. Er jeg urimelig som reagerer på dette? I mitt hode hadde det vært naturlig at alle tre barnebarna behandles likt. 

Skjønner godt dette er sårende på barnets vegne . Hadde ALDRI gjort det, hvis noen av mine barn hadde en partner med barn fra før . Men vet at det foregår rundt om , å det er jo bare trist. 

• Liker 1
Gjest Elliane2
Skrevet
NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Skjønner godt dette er sårende på barnets vegne . Hadde ALDRI gjort det, hvis noen av mine barn hadde en partner med barn fra før . Men vet at det foregår rundt om , å det er jo bare trist. 

Takk❤️ Jeg er helt enig , har ste-tantebarn og behandler de på lik linje med de biologiske både når det gjelder gaver og ellers i livet. 

Skrevet

Min bonussønn får ikke gaver av mine foreldre enda jeg har bodd med ham i 4 av hans 5 leveår. Fellesbarna får. Så jeg synes du er heldig på mange vis.

Anonymkode: ca714...eb1

Gjest Elliane2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min bonussønn får ikke gaver av mine foreldre enda jeg har bodd med ham i 4 av hans 5 leveår. Fellesbarna får. Så jeg synes du er heldig på mange vis.

Ja er kanskje det da ja. At bonussønnen din ikke får gaver av dine foreldre synes jeg er er veldig stusselig. Hva synes du og faren /moren til gutten  om det? Og gutten, merker han det?

Skrevet
15 minutter siden, Elliane2 said:

5åringen har ikke noe forhold til dem, så hadde vært rart om hen fikk gaver. 14 åringen har vært en del av svigerfamilien siden hen var 6 år gammel. 

Men da får jo fjortenåringen gaver som femåringen ikke får! Eller mener du fjortenåringen må få mer enn femåringen? 

• Liker 9
Skrevet
Elliane2 skrev (9 minutter siden):

Takk❤️ Jeg er helt enig , har ste-tantebarn og behandler de på lik linje med de biologiske både når det gjelder gaver og ellers i livet. 

Ja, tenker at uansett hvilken måte et barn kommer inn i familien på, om det er født inn , bonus eller ste- , så plikter de voksne i familien å behandle de likt . Det er en egen type voksne , som gjør forskjell på uskyldige barn . 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da får jo fjortenåringen gaver som femåringen ikke får! Eller mener du fjortenåringen må få mer enn femåringen? 

Hvis dette er tilfellet , må man jo bare forklare både 14 åringen og 5 åringen at de har ulike opphav , og tilsammen får noenlunde det samme 🥰

• Liker 1
Gjest Elliane2
Skrevet
NiceOrNothing skrev (3 minutter siden):

Ja, tenker at uansett hvilken måte et barn kommer inn i familien på, om det er født inn , bonus eller ste- , så plikter de voksne i familien å behandle de likt . Det er en egen type voksne , som gjør forskjell på uskyldige barn . 

Dette🙌🏼 Dette traff meg rett i hjertet❤️

Skrevet
14 minutter siden, NiceOrNothing said:

Ja, derfor blir det riktig at femåringen får litt mer fra sine besteforeldre, når fjortenåringen får gave fra sine. Ellers blir det jo urettferdig for den minste. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke deres barnebarn.

Anonymkode: a492d...691

Sp da kan man bare behandle de som deitt

Anonymkode: 4392e...e23

Skrevet

Må aldri ta opp sånt på kg…

i min familie forskjellsbehandles det ikke, vi er oppegående mennesker trossalt

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hypotetisk, TS. 

Sett at din manns barn gir din man 150 000 kroner i forskudd på arv. Han bestemmer seg for å umiddelbart sette dette på barnets konto til fremtiden. 

Hadde du tenkt at ditt barn skulle hatt en sum av dette, hvor mye og hvorfor? 

Anonymkode: fa826...8f9

Her deles også atv likt!

Gjest Elliane2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, derfor blir det riktig at femåringen får litt mer fra sine besteforeldre, når fjortenåringen får gave fra sine. Ellers blir det jo urettferdig for den minste. 

Hadde det vært litt mer så hadde jeg ikke hatt problemer med det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Da hadde heg gitt klar beskjed til mine foreldre

Skrevet

Det er greit med arv, fond sparing, og større beløp pga arv liksom forskjellsbehandling. 

Å Sitte å drive på sånn med julegaver, demonstrativt er ikke greit. 

Anonymkode: 7645e...95b

• Nyttig 1
Gjest Elliane2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må aldri ta opp sånt på kg…

i min familie forskjellsbehandles det ikke, vi er oppegående mennesker trossalt

Når jeg snakker med venninner om dette, så er de enig med meg og skjønner reaksjonen min. Har googlet masse men finner ikke så mye om akkurat dette. Så derfor jeg ville høre her og få flere perspektiver. Glad for alle svar😅

Gjest Elliane2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er greit med arv, fond sparing, og større beløp pga arv liksom forskjellsbehandling. 

Å Sitte å drive på sånn med julegaver, demonstrativt er ikke greit. 

Anonymkode: 7645e...95b

Takk❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...