Gjest Elliane2 Skrevet 26. desember 2022 #21 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er sårt, har det på liknende måte her. Har et fosterbarn som er nært beslektet med meg på farsiden, samt et biologisk barn i samme alder. Fosterbarnet har alltid vært veldig nære meg og mitt barn og flyttet til oss da faren døde. Hn har bodd hos oss halve livet sitt og er nå snart voksen. Jeg forstår at hn ikke er min mors barnebarn, men det er likevel sårt når det gjøres såpass stor forskjell, og det er jo ganske tydelig. Vi har snakket en del om dette hjemme, og jeg opplever ikke at fosterbarnet reagerer på det lenger, vi har også forsøkt å forklare at det ikke har noe med hn å gjøre, men med dem. Og jeg har forklart barna mine at jeg selv ikke ville gjort det samme. Anonymkode: d40de...301 Vi har og snakket mye om dette med 14 åringen, og hen forstår nok logisk at det er forskjeller og at hen har besteforeldre på farssiden som 5 åringen ikke får gaver fra. Men følelsen av å være mindre verdt er like vond. Takk for svar❤️
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #22 Skrevet 26. desember 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Bedre med ødelagt forhold mellom svigers og dem enn mellom søsken Anonymkode: c4388...332 Ja, ellers så kan minstemann klandre eldstemann for å ha ødelagt forholdet til farmor og farfar Anonymkode: 2f88a...b03 4
Summeer Skrevet 26. desember 2022 #23 Skrevet 26. desember 2022 Elliane2 skrev (9 minutter siden): Ja helt enig i at det går begge veier, og 14 åringen får gaver til jul og bursdag fra farssiden. Dette har jeg selvsagt forklart og 14 åringen forstår det. Reagerer på den store forskjellen på antall gaver, spesielt når 14 åringen er til stede. Hen føler seg mindre verdt og det er ingen god følelse. Du misforsto poenget mitt, femårigen får vel ikke presanger fra biologisk familie til 14åringen? Du må ha samme forventning den veien som til biologisk familie til femåringen til 14åringen. Om det er søskenforholdet du er opptatt av!!! 14
Nymerïa Skrevet 26. desember 2022 #24 Skrevet 26. desember 2022 Jeg er litt delt her. På den ene sida så hadde jeg ikke tatt med barna mine i en julefeiring som var så til de grader retta mot kun en av dem. Jeg hadde beskytta det andre med å finne på noe annet. Dette høres ikke hyggelig ut. På den andre sida er det ikke alt du har kontroll på. Du kan kontrollere at du og mannen din behandler barna likt, og begrenser hvor mye dere er sammen med folk du ikke tror behandler dem likt, eller unngår situasjoner du synes blir urimelig ukoselige for ett av dem. Men til syvende og sist kontrollerer du ikke andre. Og det vil jo bli en forskjell når det kommer til arv. På ett eller annet tidspunkt tror jeg du må snakke med største om at noe av dette er utenfor din kontroll. Kanskje kan du snakke med noen i din familie om at de kan vise litt ekstra oppmerksomhet mot største akkurat når det er noe som du merker er leit? 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #25 Skrevet 26. desember 2022 Det er nå en gang sånn at blod er tykkere enn vann. Så lenge man har barn med ulike, vil det aldri bli helt likt. Jeg tenker at det er bedre å snakke om dette med barna, sånn at de forstår hvorfor det er sånn. Det vil komme flere problemstillinger hvor barna vil bli behandlet ulikt pga opphavet sitt. Det trenger ikke å bli sårt, så lenge vi voksne klarer å være ryddige i det. Her innenfor huset fire vegger behandles barna tilsynelatende likt. Vi kan ikke forvente det samme av besteforeldre eller andre familiemedlemmer. Eller den andre siden av familien for den saks skyld. Her er det ofte særkullsbarna som er gavevinnerne, da de får fra 3 familier. Anonymkode: 5323c...4b9 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #26 Skrevet 26. desember 2022 13 minutter siden, Elliane2 said: Ja helt enig i at det går begge veier, og 14 åringen får gaver til jul og bursdag fra farssiden. Dette har jeg selvsagt forklart og 14 åringen forstår det. Reagerer på den store forskjellen på antall gaver, spesielt når 14 åringen er til stede. Hen føler seg mindre verdt og det er ingen god følelse. Han er ikke deres barnebarn. Skjønner ikke hva du sliter med å forstå med det Anonymkode: 2f88a...b03 7 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #27 Skrevet 26. desember 2022 Elliane2 skrev (2 minutter siden): Vi har og snakket mye om dette med 14 åringen, og hen forstår nok logisk at det er forskjeller og at hen har besteforeldre på farssiden som 5 åringen ikke får gaver fra. Men følelsen av å være mindre verdt er like vond. Takk for svar❤️ Elliane2 skrev (9 minutter siden): Ja helt enig i at det går begge veier, og 14 åringen får gaver til jul og bursdag fra farssiden. Dette har jeg selvsagt forklart og 14 åringen forstår det. Reagerer på den store forskjellen på antall gaver, spesielt når 14 åringen er til stede. Hen føler seg mindre verdt og det er ingen god følelse. Så det du mener er at 14 skal få like mye fra alle kanter å på den måten sitte med dobbelt så mye som søsken? For det er mer rettferdig...? Hvis 14-åringen føler seg lite verdt fordi hun "bare" får to gaver av bonus-besteforeldre har du en jobb å gjøre. Anonymkode: 2b0d4...bfd 12 5
Gjest Elliane2 Skrevet 26. desember 2022 #28 Skrevet 26. desember 2022 Nymerïa skrev (3 minutter siden): Jeg er litt delt her. På den ene sida så hadde jeg ikke tatt med barna mine i en julefeiring som var så til de grader retta mot kun en av dem. Jeg hadde beskytta det andre med å finne på noe annet. Dette høres ikke hyggelig ut. På den andre sida er det ikke alt du har kontroll på. Du kan kontrollere at du og mannen din behandler barna likt, og begrenser hvor mye dere er sammen med folk du ikke tror behandler dem likt, eller unngår situasjoner du synes blir urimelig ukoselige for ett av dem. Men til syvende og sist kontrollerer du ikke andre. Og det vil jo bli en forskjell når det kommer til arv. På ett eller annet tidspunkt tror jeg du må snakke med største om at noe av dette er utenfor din kontroll. Kanskje kan du snakke med noen i din familie om at de kan vise litt ekstra oppmerksomhet mot største akkurat når det er noe som du merker er leit?
Gjest Elliane2 Skrevet 26. desember 2022 #29 Skrevet 26. desember 2022 Elliane2 skrev (Akkurat nå): Takk for svar, har tenkt og gjort mye av det du skriver ❤️ Ikke lett alltid dette med dine, mine og våre barn😔
Gjest Elliane2 Skrevet 26. desember 2022 #30 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er nå en gang sånn at blod er tykkere enn vann. Så lenge man har barn med ulike, vil det aldri bli helt likt. Jeg tenker at det er bedre å snakke om dette med barna, sånn at de forstår hvorfor det er sånn. Det vil komme flere problemstillinger hvor barna vil bli behandlet ulikt pga opphavet sitt. Det trenger ikke å bli sårt, så lenge vi voksne klarer å være ryddige i det. Her innenfor huset fire vegger behandles barna tilsynelatende likt. Vi kan ikke forvente det samme av besteforeldre eller andre familiemedlemmer. Eller den andre siden av familien for den saks skyld. Her er det ofte særkullsbarna som er gavevinnerne, da de får fra 3 familier. Anonymkode: 5323c...4b9 Takk for svar 😊
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #31 Skrevet 26. desember 2022 Elliane2 skrev (57 minutter siden): Jeg , kvinne 40, vært samboer med mann 37, i 8 år. Jeg har ett barn fra tidligere forhold som nå er 14 år og vi har ett barn sammen på 5 år. Samboer er en veldig god far for vårt felles barn, og en god stefar på mange måter, men jeg merker forskjelllsbehandling og har hatt mange samtaler om dette . Mitt barn ble godt mottatt av familien hans, og vi snakket mye om at begge barna skal behandles likt før vi fikk felles barn. Hovedproblemet er at barna forskjellsbehandles av mine svigerforeldre. Farmor har et nært forhold til 5 åringen, der hun er ofte hos oss og 5 åringen er ofte hos henne. På både vårt og hennes ønske. 14 åringen er veldig glad i stefarmor og hun har hele tiden behandlet han fint, men forskjellsbehandler stort når det kommer til gaver. Og dette merker 14 åringen godt, og det er sårt. Svigers har kun ett annet barnebarn. Og 14 åringen har lite kontakt med sin far og den siden av familien noe svigers vet godt. Det toppet seg på julaften nå, da 5 åringen fikk 9 forskjellige gaver fra farmor og 14 åringen fikk 2. Både jeg og min samboer er enige om at 9 gaver er unødvendig mye, men hovedproblemet er forskjellen. 5 åringen får VELDIG mye av farmor ellers i året også, det får 14 åringen veldig sjelden. I fjor fikk 5 åringen og fetteren en stor sum penger i julegave av svigerfar, mens 14 åringen fikk en vanlig gave. De bestemmer selvsagt selv hva og hvor mye de vil gi, men jeg synes det er urettferdig. Er jeg urimelig som reagerer på dette? I mitt hode hadde det vært naturlig at alle tre barnebarna behandles likt. dette er ikke uvanlig, klart farmor er nærmere sitt egen barnebarn. opplever det samme her,men reagerer ikke på det, er helt naturlig. har en 12 åring fra før og har 3 felles med ny mann på 5,3 og snart 4mnd, klart de minste får mer, heller ikke barnet mitt reagerer på det Anonymkode: 54e88...20d 4
Helene Skrevet 26. desember 2022 #32 Skrevet 26. desember 2022 Har ikke lest hele tråden. Det er ikke bare steforeldre som forskjeller barna. Mine foreldre har forskjellsbehandlet 3 barn i åresvis. Heldigvis, vi barna ble voksne, vi snakket sammen. Vi kan ikke endre foreldrene men vi kan være venner.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #33 Skrevet 26. desember 2022 Har ikke 14 åringen besteforeldre på farsiden? Anonymkode: c0a4d...120
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #34 Skrevet 26. desember 2022 Hypotetisk, TS. Sett at din manns barn gir din man 150 000 kroner i forskudd på arv. Han bestemmer seg for å umiddelbart sette dette på barnets konto til fremtiden. Hadde du tenkt at ditt barn skulle hatt en sum av dette, hvor mye og hvorfor? Anonymkode: fa826...8f9 2
Gjest Elliane2 Skrevet 26. desember 2022 #35 Skrevet 26. desember 2022 Synes arv blir noe annet enn julegaver. Hadde ikke reagert på det eller ment at stebarn skulle få noe av de pengene.
fru Alving Skrevet 26. desember 2022 #36 Skrevet 26. desember 2022 Ditt særkullsbarn er jo ikke deres barnebarn. Det er sårt å se på forskjellsbehandling. Det er nå en gang slik når folk får barn med flere partnere at vilkårene er forskjellige. Kanskje ditt eldste barn får noen goder ut av sin fars familie(som arv) etterhvert. Når det er sagt så mener jeg at det er en uting å gjøre tydelig forskjell på en dag som julaften. Det kan de spare seg for. At svigerfar gir stor pengegave til biologisk barnebarn kan jeg egentlig forstå, tror ikke jeg kommer til å gi store pengegaver, bunad ol til bonusbarnebarn selv. 3
Gjest Elliane2 Skrevet 26. desember 2022 #37 Skrevet 26. desember 2022 Helene skrev (7 minutter siden): Har ikke lest hele tråden. Det er ikke bare steforeldre som forskjeller barna. Mine foreldre har forskjellsbehandlet 3 barn i åresvis. Heldigvis, vi barna ble voksne, vi snakket sammen. Vi kan ikke endre foreldrene men vi kan være venner. Det er sant!! Fint å kunne snakke om det i ettertid❤️
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #38 Skrevet 26. desember 2022 Som flere her skriver er ikke ditt barn svigerforeldrene dine sitt barnebarn, så her må du legge ansvaret på barnets fraværende familie på farssiden. Det eneste du kan gjøre er å forsøke å kompensere for forskjellene ved å gi litt flere/større gaver til særkullsbarnet ditt selv. Anonymkode: 2e2b1...7f2 4
Gjest Elliane2 Skrevet 26. desember 2022 #39 Skrevet 26. desember 2022 fru Alving skrev (5 minutter siden): Ditt særkullsbarn er jo ikke deres barnebarn. Det er sårt å se på forskjellsbehandling. Det er nå en gang slik når folk får barn med flere partnere at vilkårene er forskjellige. Kanskje ditt eldste barn får noen goder ut av sin fars familie(som arv) etterhvert. Når det er sagt så mener jeg at det er en uting å gjøre tydelig forskjell på en dag som julaften. Det kan de spare seg for. At svigerfar gir stor pengegave til biologisk barnebarn kan jeg egentlig forstå, tror ikke jeg kommer til å gi store pengegaver, bunad ol til bonusbarnebarn selv. Ja det ble ekstra tydelig med julegavene i år. Takk for svar❤️
Gjest Elliane2 Skrevet 26. desember 2022 #40 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som flere her skriver er ikke ditt barn svigerforeldrene dine sitt barnebarn, så her må du legge ansvaret på barnets fraværende familie på farssiden. Det eneste du kan gjøre er å forsøke å kompensere for forskjellene ved å gi litt flere/større gaver til særkullsbarnet ditt selv. Anonymkode: 2e2b1...7f2 Ja, skjønner hva du mener. Takk for svar😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå