IkkeEnRobot1977 Skrevet 5. desember 2022 #201 Skrevet 5. desember 2022 5 minutter siden, supernova_87 said: Husker ikke om det var fiksjon eller fakta dette med at det var sex på divanen, men det er jo i alle fall helt absurd. Hvorfor møte en ung kvinne på terapirommet ditt?! Det forkludrer saken, og om det ikke er lovbrudd, så er det uansett fullstendig uanstendig og idiotisk. Dessverre er ikke dette fiksjon, Hilde Rød-Larsen hadde sex med psykiateren på divanen på hans terapirom, og han hadde tilfeldigvis et laken klar for anledningen. Det er så, unnskyld uttrykket, jævlig off at en tilsynssak absolutt er nødvendig. 8 4
Gjest DislayName Skrevet 5. desember 2022 #202 Skrevet 5. desember 2022 Anbefaler Hilde Østbys tekst om saken. Hun har åpen FB-profil.
IkkeEnRobot1977 Skrevet 5. desember 2022 #203 Skrevet 5. desember 2022 (endret) 3 minutter siden, Turkis Sau said: Samtidig har ingenting vært oppe i en rettssak ennå Viktig presisering her - psykiateren er ikke under politietterforskning, han er under tilsyn av Helsetilsynet. Dette kan få konsekvenser uten at det er brudd på straffeloven. Endret 5. desember 2022 av IkkeEnRobot1977 1 2
Gjest supernova_87 Skrevet 5. desember 2022 #204 Skrevet 5. desember 2022 IkkeEnRobot1977 skrev (4 minutter siden): Dessverre er ikke dette fiksjon, Hilde Rød-Larsen hadde sex med psykiateren på divanen på hans terapirom, og han hadde tilfeldigvis et laken klar for anledningen. Det er så, unnskyld uttrykket, jævlig off at en tilsynssak absolutt er nødvendig. Men som jeg nevnte tidligere her, det er noe han lett kan unnskylde med at han noen ganger sover på kontoret. Problemet med Rød-Larsen sin sak er at psykiateren kan hevde at det var et balansert forhold der han ble ledet utpå av ekte følelser for henne, blablabla ... Men ja, ble selv kvalm da jeg leste det.
Fabienne Skrevet 5. desember 2022 #205 Skrevet 5. desember 2022 Turkis Sau skrev (3 minutter siden): Jeg er enig med deg, på en måte. Samtidig har ingenting vært oppe i en rettssak ennå, og da synes jeg det er problematisk å skrive i mer konkrete termer. Men hva mener du om med at hele fagmiljøet er bob-bob? Du kaster jo uten videre mistanke mot en rekke mennesker i flere ulike faglige miljøer og det er jo en veldig alvorlig påstand. 5 3
IkkeEnRobot1977 Skrevet 5. desember 2022 #206 Skrevet 5. desember 2022 7 minutter siden, DislayName said: Anbefaler Hilde Østbys tekst om saken. Hun har åpen FB-profil. Klarer ikke å finne noe? 1
Lafamiglia Skrevet 5. desember 2022 #207 Skrevet 5. desember 2022 Turkis Sau skrev (2 minutter siden): Jeg er enig med deg, på en måte. Samtidig har ingenting vært oppe i en rettssak ennå, og da synes jeg det er problematisk å skrive i mer konkrete termer. Det er ikke bare en eventuell rettssak som er interessant eller relevant her, mener jeg. Det som derimot er viktig og relevant, er at de opplysningene som kommer fram i diskusjonen, er korrekte. Som jeg har beskrevet før, er hvorvidt handlingene til psykiateren er i strid med norsk lov og/eller regelverk innen yrket, ikke nødvendigvis det som er aller viktigst. I hvert fall mener jeg (og tydeligvis flere enn meg, når man leser opplyste og nedtonede debatter i ulike fora), at dette ikke nødvendigvis er selve hovedpoenget. Den virkelig interessante debatten er problematiseringen av hvordan denne personen har opptrådt, og hvordan dette forholder seg når det gjelder etikk, moral og hva som er akseptabel oppførsel for mennesker med hans virke. Norges lover, og regler for yrkesetikk innen denne profesjonen, blir et blindspor, dersom man bare er opptatt av dette. For det kreves nemlig at fagpersoner har et perspektiv som går ut over dette. 2
Turkis Sau Skrevet 5. desember 2022 #208 Skrevet 5. desember 2022 IkkeEnRobot1977 skrev (5 minutter siden): Viktig presisering her - psykiateren er ikke under politietterforskning, han er under tilsyn av Helsetilsynet. Dette kan få konsekvenser uten at det er brudd på straffeloven. For å forenkle: ingenting har vært oppe i en privat eller sivil rettsak ennå. Før det så tenker jeg at vi kanskje skal avvente gapestokken. Men det er bare min mening. 1 2
IkkeEnRobot1977 Skrevet 5. desember 2022 #209 Skrevet 5. desember 2022 4 minutter siden, supernova_87 said: Men som jeg nevnte tidligere her, det er noe han lett kan unnskylde med at han noen ganger sover på kontoret. Problemet med Rød-Larsen sin sak er at psykiateren kan hevde at det var et balansert forhold der han ble ledet utpå av ekte følelser for henne, blablabla ... Men ja, ble selv kvalm da jeg leste det. Ja, det er ikke et bevis i seg selv på at noe kritikkverdig har skjedd, men helt klart et indisium på at dette kan ha skjedd flere ganger før. Så får vi se hva tilsynet avdekker...
Fabienne Skrevet 5. desember 2022 #210 Skrevet 5. desember 2022 IkkeEnRobot1977 skrev (2 minutter siden): Klarer ikke å finne noe? Ikke jeg heller.
IkkeEnRobot1977 Skrevet 5. desember 2022 #211 Skrevet 5. desember 2022 1 minutt siden, Turkis Sau said: For å forenkle: ingenting har vært oppe i en privat eller sivil rettsak ennå. Før det så tenker jeg at vi kanskje skal avvente gapestokken. Men det er bare min mening. Beklager, jeg forstår faktisk ikke hva du mener her. Ei heller hva du konkret mener med at psykisk helsevern som fagfelt er "bob-bob". 1
Lafamiglia Skrevet 5. desember 2022 #212 Skrevet 5. desember 2022 Turkis Sau skrev (2 minutter siden): For å forenkle: ingenting har vært oppe i en privat eller sivil rettsak ennå. Før det så tenker jeg at vi kanskje skal avvente gapestokken. Men det er bare min mening. Uenig. For dette dreier seg ikke først og fremst om lovlig/ulovlig, eller brudd på retningslinjer/ikke brudd på retningslinjer. Det dreier seg derimot om forstand, og om det å opptre etisk og moralsk forsvarlig overfor sårbare mennesker, noe som ofte ikke er tilstrekkelig nedfelt i lovverk eller retningslinjer. 2 2
Henikka Skrevet 5. desember 2022 #213 Skrevet 5. desember 2022 IkkeEnRobot1977 skrev (8 minutter siden): Klarer ikke å finne noe? Ikke jeg heller...
IkkeEnRobot1977 Skrevet 5. desember 2022 #214 Skrevet 5. desember 2022 3 minutter siden, Lafamiglia said: Det er ikke bare en eventuell rettssak som er interessant eller relevant her, mener jeg. Det som derimot er viktig og relevant, er at de opplysningene som kommer fram i diskusjonen, er korrekte. Som jeg har beskrevet før, er hvorvidt handlingene til psykiateren er i strid med norsk lov og/eller regelverk innen yrket, ikke nødvendigvis det som er aller viktigst. I hvert fall mener jeg (og tydeligvis flere enn meg, når man leser opplyste og nedtonede debatter i ulike fora), at dette ikke nødvendigvis er selve hovedpoenget. Den virkelig interessante debatten er problematiseringen av hvordan denne personen har opptrådt, og hvordan dette forholder seg når det gjelder etikk, moral og hva som er akseptabel oppførsel for mennesker med hans virke. Norges lover, og regler for yrkesetikk innen denne profesjonen, blir et blindspor, dersom man bare er opptatt av dette. For det kreves nemlig at fagpersoner har et perspektiv som går ut over dette. Hva som er kritikkverdig atferd i opinionens mening er jo en ting, der vil jo denne psykiateren for alltid være dømt og ha fått sitt rykte ødelagt, som mange andre som driver kritikkverdig atferd som blir kjent i det offentlige har fått oppleve før. Men det er nødt til å løftes opp på et fagetisk nivå for at profesjon skal være i stand til å få en formell endring. 1
IkkeEnRobot1977 Skrevet 5. desember 2022 #215 Skrevet 5. desember 2022 4 minutter siden, Lafamiglia said: Det dreier seg derimot om forstand, og om det å opptre etisk og moralsk forsvarlig overfor sårbare mennesker, noe som ofte ikke er tilstrekkelig nedfelt i lovverk eller retningslinjer. Hva som er etisk og moralsk forsvarlig overfor sårbare mennesker er definitivt en fagetisk debatt, og eneste måten dette skal få konskvenser for psykiateren og andre kollegaer som oppfører seg slik er nettopp at fagetikken kobles på. Hvis det ikke er samsvar mellom det som er moralsk og etisk forstand ute blant folk ikke er formalisert som fagetikk er profesjonen ute å kjøre... 1
Grüner Skrevet 5. desember 2022 #216 Skrevet 5. desember 2022 Fabienne skrev (32 minutter siden): Dette ble jeg nysgjerrig på. Hva mener du? Ja, jeg synes det var en ganske grov påstand å slenge ut om et helt fagmiljø! 1 1
Turkis Sau Skrevet 5. desember 2022 #217 Skrevet 5. desember 2022 IkkeEnRobot1977 skrev (9 minutter siden): Beklager, jeg forstår faktisk ikke hva du mener her. Ei heller hva du konkret mener med at psykisk helsevern som fagfelt er "bob-bob". Jeg mener ikke at psykisk helsevern er "bob bob". Jeg mener det er mye ",bob bob" innen akademia --> Fagfelt. 1
Henikka Skrevet 5. desember 2022 #218 Skrevet 5. desember 2022 Turkis Sau skrev (2 minutter siden): Jeg mener ikke at psykisk helsevern er "bob bob". Jeg mener det er mye ",bob bob" innen akademia --> Fagfelt. Hva har det med saken som diskuteres her å gjøre? 3
IkkeEnRobot1977 Skrevet 5. desember 2022 #219 Skrevet 5. desember 2022 Just now, Turkis Sau said: Jeg mener ikke at psykisk helsevern er "bob bob". Jeg mener det er mye ",bob bob" innen akademia --> Fagfelt. Akademia er jo absolutt alle fagfelt, høyere utdannindsinstutisjoner og forskningsinstutisjoner som finnes. Norges idrettshøyskole, Folkehelseinstituttet, Sjøkrigskolen, Harvard University, CERN og Menighetsfakultet er "akademia". Dette blir så generelt at det ikke gir noen mening. 4
Grüner Skrevet 5. desember 2022 #220 Skrevet 5. desember 2022 Rød-Larsen har jo stått fram med sine erfaringer, men jeg merker jeg er vel så nysgjerrig på hva annet psykiateren har gjort som ikke er helt innafor, for det ryktes jo at det er flere som har hatt negative erfaringer med han i én eller annen form. «Anonym lykke» i denne tråden hevder i alle fall det. I så fall er det viktig at flere av disse melder fra til Helsetilsynet nå slik at granskningssaken mot psykiateren får litt mer kjøtt på beina. 8
Anbefalte innlegg