Gå til innhold

Naboen lar dieselbilen stå på tomgang i 20 min hver morgen, men de har gjort så mye dumt allerede, at ingen tør å si fra

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lar bilen stå på tomgang i 15-20 min. på vinteren. Nærmeste nabo er politi og han gjør det samme;) 

Anonymkode: 4f736...ef4

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aureka skrev (3 timer siden):

Seriøst?  Det siger jo inn eksos til naboene. Har noen et soveromsvindu åpent, så er det fullt av eksos i løpet av kort tid. Du skjønner vel at det er en grunn til at det  er ulovlig å la bilen gå på tomgang!!!

Det er flere her i nabolaget som gjør det samme ser jeg. I hvertfall med arbeidsbilene, som gjerne ikke er helt nye og fancy. Så ingen bryr seg. Er heller ikke snakk om å la den stå i en time, kun 20-30min for å varme den opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bossrommet? Har du eget sjefsrom😂😂

Anonymkode: 86f3b...c42

Haha ja kun jeg som benytter bossrommet😆i wish. Jobber med saken; leter etter ny bolig med garasje og elbil lading☺️Men det var den økonomien da🤨Får ikke lån i dag😞

Anonymkode: 1bd18...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, for bilen slipper jo ikke ut noe eksos når den står kald på tomgang.. Som andre har sagt så varmer motoren seg raskere opp når den kjøres.

Anonymkode: 12fef...36a

En kald motor som blir startet opp og kjøres med en gang forurenser mye mer enn en motor som har gått på tomgang før kjøring, ja luften i kupeen blir varm raskere hvis man kjører med en gang men det sliter noe voldsomt på motor siden oljen ikke har optimal viskositet før den oppnår en viss temperatur.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er folk så skjøre at de ikke klarer å sette seg inn i en kald bil. Er vi virkelig komt der? Skal du kjøpe langt så blir det da varmt etter en stund. Kort vei til jobb, så er da fremme snart likevel. 

Bor i innlandet så er vandt til kulde. Teppe på frontruta om natta. Noe å sitte på i bilen, dersom man har kalde skinnseter. Trenger ikke varme opp bilen visst man ikke skal ha med spebarn eller syke eller noe. 

Anonymkode: 35cdd...c71

Det handler om sikkerhet, folk som setter seg inn i en iskald bil der de bruker tykke vinterjakker og flere plagg med klær er en fare for seg selv og andre i trafikken. Mye klær gjør at sikkerhetsbeltene ikke har den funksjonen de skal ha og dessuten blir man stiv og har mye mindre bevegelse i kroppen.

Er bilen så varm at man kan sitte i genser eller andre lette klær så utgjør det mye for sikkerheten når man kjører.

Anonymkode: 9e6b0...b8b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/1/2022 at 7:52 AM, AnonymBruker said:

Jeg må varme bilen før jeg drar. Ellers digger det is på innsiden av ruta på vei ned den bratte bakken vår.  Så blien blir startet 15-20min før avreise på morgenen på vinters tid. 

Anonymkode: 109b7...f12

Is på innsiden av ruta kan tyde på at den kunne ha godt av vask. Sånn at isen ikke legger seg så lett. Google viser vei til mange tips om dette. Mange drar også fuktighet inn i bilen når de ikke koster og banker av seg snø når de går inn i bilen. Det gir også lettere is på innsiden.

Ellers så må isen være ganske så tykk og hard for å behøve hele 20 minutter tomgang. Fire-fem minutter og lett omgang med en isskrape er vel nok for de fleste.

Anonymkode: d07b9...9b7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (7 timer siden):

Sånn hadde jeg en gang kupevifta i bilen gikk heden etter 10 minutter begynte vinduene og dugge 

Ja, den hjelper jo ikke under kjøring. Dugger vinduene under oppvarming er det vann i bilen. Sjekk under mattene. Anbefaler i så fall å sette inn en avfukter i bilen et døgn eller to, med varme på også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.11.2022 den 7.35):

For vel ett år siden fikk vi nye naboer i nabolaget, type skrot-i-hele-hagen. De har funnet på så mye dumt på den tiden, at det har vært mye tilsnakk og de fleste naboer har da vært involvert på et vis. De føler seg uglesett og overkritisert, og ser ikke helt hva som er årsaken til det, merkelig nok. Men kritisert har de altså blitt.

All den tid lar hun som faktisk jobber bilen stå på tomgang om morgenen, så det lukter eksos i hele området her. Alle vet jo at det er ulovlig, med god grunn, og stanken irriterer vettet av meg. Det går ikke an å lufte, det er utrivelig å være ute, og det føles til og med for dumt å sende barna på skolen gjennom denne skyen av stank og fordervelse.

Men ingen her tørr å si fra lenger. De folka blir så sinte og vi vil jo heller ikke at de føler seg som utskudd heller. Så hva i alle dager gjør man da? Vi har bare godtatt dette lenge, men irritasjonen dukker jo opp igjen hver bidige morgen... :S

Anonymkode: e1c52...5e8

Dette er jo både ulovlig og veldig uheldig for klima. Blir så irritert de gangene jeg ser en bil stå på tomgang på den måten. Kan du ikke si ifra neste gang? Si til hun at «hallo,  dette er verken lovlig eller bra for klima - og det stinker helt inn i leiligheten min, kan du vær så snill slutte med dette?»

Mennesker er altså så redde for å si ifra om ting, det er ingenting å være redd for. Om folk blir sure eller ikke er irrelevant, det er jo ikke ditt problem. Veldig umodent å bli sint når folk sier ifra om noe, så det er ingenting å bry seg om. Jeg personlig kommer aldri til å holde kjeft om ting, fordi jeg er redd for andre sin reaksjon. Folk må se å ta seg sammen! 

Anonymkode: f621f...414

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er folk så skjøre at de ikke klarer å sette seg inn i en kald bil. Er vi virkelig komt der? Skal du kjøpe langt så blir det da varmt etter en stund. Kort vei til jobb, så er da fremme snart likevel. 

Bor i innlandet så er vandt til kulde. Teppe på frontruta om natta. Noe å sitte på i bilen, dersom man har kalde skinnseter. Trenger ikke varme opp bilen visst man ikke skal ha med spebarn eller syke eller noe. 

Anonymkode: 35cdd...c71

Greia er når du forlater eiendommen skal vinduene være frie for is og dugg så enkelt er regelverket er mellom -15 -19 når jeg kjører på jobb til og med spylevæske fryser på ruta 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Haha ja kun jeg som benytter bossrommet😆i wish. Jobber med saken; leter etter ny bolig med garasje og elbil lading☺️Men det var den økonomien da🤨Får ikke lån i dag😞

Anonymkode: 1bd18...514

Sorry men hva er et bossrom? Trodde det bare var en morsomhet

Anonymkode: 2d907...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sorry men hva er et bossrom? Trodde det bare var en morsomhet

Boss = søppel

Anonymkode: 3d203...82e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Boss = søppel

Er det? Haha aldri hørt før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel bare på morgenen. Er da ikke eksos hele døgnet. 

Personlig hadde jeg dretet i dette. Finnes mye verre folk.

Anonymkode: 50a6e...328

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det? Haha aldri hørt før

Vel, de sier det på store deler av Vestlandet inkludert Bergen

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ti10 skrev (På 1.11.2022 den 8.56):

Men hvor i Norge er det at det er så kaldt nå at man må varme opp bilen i 20 minutter? Jeg hadde hatt forståelse for 5-10 minutter i 20 minusgrader, men ikke det som TS beskriver.

Og ja, jeg har bodd steder der det har vært veldig kaldt, men har aldri sett meg nødt til noe lignende.

Det kommer an på vær og endringer i temperatur. Det hender ofte heromkring at det er mildvær og regn/sludd ene dagen, for så å slå om til 10-20 kuldegrader neste dag. Da bruker jeg lett 20 min på å få tint bilen ordentlig fri for stålis på ruta og steinfrosne dører.

Anonymkode: 09976...aae

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer an på vær og endringer i temperatur. Det hender ofte heromkring at det er mildvær og regn/sludd ene dagen, for så å slå om til 10-20 kuldegrader neste dag. Da bruker jeg lett 20 min på å få tint bilen ordentlig fri for stålis på ruta og steinfrosne dører.

Dette. Det er ikke kulde som er det største problemet, men voldsomme væromslag. Og det er slettes ikke uvanlig her i Tromsø i hvertfall.

Anonymkode: c6317...84e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er jo både ulovlig og veldig uheldig for klima. Blir så irritert de gangene jeg ser en bil stå på tomgang på den måten. Kan du ikke si ifra neste gang? Si til hun at «hallo,  dette er verken lovlig eller bra for klima - og det stinker helt inn i leiligheten min, kan du vær så snill slutte med dette?»

Mennesker er altså så redde for å si ifra om ting, det er ingenting å være redd for. Om folk blir sure eller ikke er irrelevant, det er jo ikke ditt problem. Veldig umodent å bli sint når folk sier ifra om noe, så det er ingenting å bry seg om. Jeg personlig kommer aldri til å holde kjeft om ting, fordi jeg er redd for andre sin reaksjon. Folk må se å ta seg sammen! 

Anonymkode: f621f...414

Sikkert slik personen som lar bilen går på tomgang tenker også. Driter i om noen blir sure fordi bilen står på tomgang. Det er jo ikke den person sitt problem at TS ikke tåler at bilen står litt tomgang. 🤷‍♀️ hilsen en som alltid lar bilen stå litt på tomgang på vinteren. 

Anonymkode: 8b784...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette. Det er ikke kulde som er det største problemet, men voldsomme væromslag. Og det er slettes ikke uvanlig her i Tromsø i hvertfall.

Anonymkode: c6317...84e

Slett ikke uvanlig her i Bodø og omegn heller :) Typisk nordnorsk vinter.

Anonymkode: 09976...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir ikke en prioritert sak hos politiet. De står med motoren i gang selv rundt om når det er kaldt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står naboens 2 biler på i bort i mot en halvtime hver morgen så lenge det er frost. Dette siver rett inn på vårt soverom, og det stinker eksos i hele nabolaget. Det er så teit fordi de har dobbel garasje, men bilene står ute fordi garasjen er brukt som et verskted for naboens bildilla, han har altså 4 biler til sammen.

Men seriøst, dere som mener at det er helt greit å stå på tomgang og spy ut eksos. Hva er da greia med at biler nå til dags stopper når de blir såtende i kø, i kryss osv, som alt i alt er mye mindre enn den halve timen om morgenen. Skerp dere og skrap bilen deres. Legg på tophatt, aviser foran vinduene osv, ikke plag andre og miljøet på den måten.

Anonymkode: ac787...82c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...