Gå til innhold

Naboen lar dieselbilen stå på tomgang i 20 min hver morgen, men de har gjort så mye dumt allerede, at ingen tør å si fra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det tar vel ikke 20 minutter å tine frontruta vel??

Ta en klut med varmt vann, funker det og.

Hjertet mitt blør for miljøet vårt. Det er så mange som driter i planeten og framtiden.

Anonymkode: ab572...d66

Jeg er en av de som driter i det

Anonymkode: 86f3b...c42

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg venter i bossrommet, fordi jeg er redd bilen blir stjålet🥴Selv om det er en dritt bil😄

Anonymkode: 1bd18...514

Bossrommet? Har du eget sjefsrom😂😂

Anonymkode: 86f3b...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morpheus skrev (8 timer siden):

Dieselvarmer er et varmeapparat som går på diesel og slipper ut dieseleksos. F.eks webasto. Den setter man gjerne på med timer slik at den starter en halvtime før man skal bryke bilen når det er kaldt. Det er hva det er laget for. I praksis er det noenlunde det samme som å la dieselbilen gå på tomgang og gå seg varm. 

 

Umm, nei. Jeg har hatt dieselvarmeapparat, eksosen derfra er noe helt annet enn fra en kald motor. Mer som fra en oljefyr. God forbrenning, lite partikler og lukt i forhold. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare sette deg inn i bilen som da har nøkkelen i tenningen og kjøre den noen kvartaler bort og sette den fra deg der. Så lærer hun seg nok fort at det ikke er så lurt å la bilen stå på tomgang uten tilsyn når den ikke er der lenger når hun kommer ut.

Anonymkode: dfedb...de8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring politiet en morgen det pågår, eventuelt politianmeld. 

Anonymkode: 3ff15...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

charlotte0 skrev (20 timer siden):

Samme her! Har aldri tenkt at noen kan irritere seg over det. 

Seriøst?  Det siger jo inn eksos til naboene. Har noen et soveromsvindu åpent, så er det fullt av eksos i løpet av kort tid. Du skjønner vel at det er en grunn til at det  er ulovlig å la bilen gå på tomgang!!!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (16 timer siden):

Blir bot om du har is på rutene og duggete vinduer samtidig er det ingen som liker å kjøre en kald bil på jobb ( har kanskje ikke bil du eller?  ) har hatt bil på tomgang da politiet kjørte forbi de sa ingenting :) 

Den isen kan du fjerne med ulike tiltak for å få bort fukt i bilen. 

Jeg har bil.

Endret av Aureka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (1 time siden):

Tok meg bryet.

Forskrift om kjørende og gående, trafikkreglene sier;

"§ 16.Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig."

Straffesatsen er på 5000 og oppover.

Den boten der tror jeg at jeg tar sparer da 1 000.- mot 6 000.-  med dårlig sikt ikke mister jeg lappen heller eller i verste fall fengsel  🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du høres ut som en drittnabo TS. Hvorfor bosetter du deg blant andre folk om du ikke tåler det? Du får flytte på landet hvor du slipper naboer. 

Jeg også må varme opp bilen på vinteren, kunne virkelig brydd meg mindre hva eventuelt andre tenker om det, det gjør jeg uansett :) Du får ringe politiet for sånt tull siden du ikke tør å si ifra selv.

Anonymkode: 73e01...3fa

TS må gjerne flytte bare hun ikke blir naboen min for her er vi 2 stk som fyrer opp bilen før vi kjører til jobb :rolleyes: 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald bil slipper ut mer eksos enn varm bil, så dere som blør for miljøet, dere må være glad bilen varmes opp før den kjøres.

Anonymkode: c6765...c7d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det gjorde jeg en gang, og det ødela ruten....

Anonymkode: 25a8d...07e

Brukt spylevæske på ruta som fryser når du kjører ? Mye dårlig spylevæske der ute er så mye som -15 der jeg bor på morgenen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (20 timer siden):

30k? Du trenger da bare en slik til 389,-:

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/kupevarmere/kupevarmer-1400-w--2000035069

Skjøteledning gjennom dør eller vindu på gløtt.

Sånn hadde jeg en gang kupevifta i bilen gikk heden etter 10 minutter begynte vinduene og dugge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kald bil slipper ut mer eksos enn varm bil, så dere som blør for miljøet, dere må være glad bilen varmes opp før den kjøres.

Anonymkode: c6765...c7d

Ja, for bilen slipper jo ikke ut noe eksos når den står kald på tomgang.. Som andre har sagt så varmer motoren seg raskere opp når den kjøres.

Anonymkode: 12fef...36a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hehe. Fyre for kråkene da, eller? 😝

Anonymkode: f5de9...7b5

Godt sagt 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hilsen mdg'er som sykler/går til alt trygt innenfor ring 1

Anonymkode: c1ca9...b6d

Yepp det må det minst være 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (19 timer siden):

Men hvor i Norge er det at det er så kaldt nå at man må varme opp bilen i 20 minutter? Jeg hadde hatt forståelse for 5-10 minutter i 20 minusgrader, men ikke det som TS beskriver.

Og ja, jeg har bodd steder der det har vært veldig kaldt, men har aldri sett meg nødt til noe lignende.

Det holder ikke å la bilen stå 5 minutter når det er -30 ute å alt er spekt gjennom. Skal man inn i bilen med små barn er det også viktig at bilen er skikkelig varm, da de ikke skal ha jakke/dress på seg i bilen… Det er heller ikke bra å starte bilen når det er så kaldt ute, forså å kjøre med den bare noen minutter og stoppe den igjen.. 

Anonymkode: 5f3aa...527

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Henter avisa, skraper is av bilen når den begynner å tine, prater med naboene som er ute i samme ærend, leser avisa, får morgenkos av nabohunden…

Anonymkode: 27593...082

Så koselig at hunden får morgenkos 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om kupévarmer... Det finnes ikke tilfeldigvis noe oppladbart jeg bare kan slenge inn i bilen en liten halvtime hver morgen?

Anonymkode: c6317...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aureka skrev (1 time siden):

Den isen kan du fjerne med ulike tiltak for å få bort fukt i bilen. 

Jeg har bil.

Skrape isen på innsiden mener du? For å inse at problemet blir værre dagen etter. Og at du fortsatt får igjen igjen-dugging,  fordi din varme pust fortsatt fryser til på frontruta.  Både livsfarlig og ulovlig å kjøre med. Så uansett hvordan du snur og vender på det bør man ikke kjøre før bilen er varm og rutene rene for is utenpå og inne i bilen

Anonymkode: 109b7...f12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Min bil er gjennomfrosset på vinteren, og jeg er avhengig av å starte den 15 min før jeg kjører. Har dessverre ikke garasje. Bilverkstedet råder meg til å ikke punge ut 30k på denne drittkjerra til motorvarmer, så jeg har ikke råd til noe annet. Pga revmatisme klarer jeg ikke å skrape vekk all isen(er også innvendig). Så økonomi og helse gjør til at jeg er blitt et miljøsvin🥹

Anonymkode: 1bd18...514

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/vintertilbehor/avisingsmiddel/fuktfjerner-004670/

Anonymkode: 3cd22...e4c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...