Gå til innhold

Naboen lar dieselbilen stå på tomgang i 20 min hver morgen, men de har gjort så mye dumt allerede, at ingen tør å si fra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bor du der det er så kaldt at du må varme opp bilen før du kjører, så er det like greit å skaffe kupévarmer.
Har selv et oppsett med kupévarmer og en app som lar meg skru den + motorvarmer på før jeg skal ut.

Anonymkode: dae8f...cb3

Må du ha strømtilgang til kupevarmeren? Jeg gruer meg sånn for vinteren, men på verkstedet har de ingen forslag😏bare motorvarmer med strømtilgang jeg ikke har.

Anonymkode: 1bd18...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.11.2022 den 21.10):

Går verken buss, båt, tog, trikk, T-bane, bybane, ferge, fly eller esel her jeg bor. Taxi til og fra barnehage, jobb, butikk osv hver dag hadde jo blitt billig🤣 Vet ikke hvor du bor, men høres ut som du aldri har vært utenfor ring 3. 

Anonymkode: 5f3aa...527

Offentlig transport er normalt ganske mange steder utenfor ring 3 også. Så det opprinnelige spørsmålet du svarer på var ikke helt håpløst. Folk flest bor faktisk sentralt. Men mulig du ikke er så bereist utenfor det grisgrendte området du har valgt å bosette deg i så du vet ikke sånne ting. 

Anonymkode: 0d1af...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Må du ha strømtilgang til kupevarmeren? Jeg gruer meg sånn for vinteren, men på verkstedet har de ingen forslag😏bare motorvarmer med strømtilgang jeg ikke har.

Anonymkode: 1bd18...514

Jeg bruker med strømtilgang, men det er mulig å kunne bruke bilbatteriet. Da kan det være nødvendig med lader til bilbatteriet, men det spørs hvor mye du kjører i løpet av dagen. 

Anonymkode: dae8f...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er et godt eksempel på hvor mye enklere livet er med elbil. Du kan enten programmere bilen til å være varm på et gitt tidspunkt hver dag, eller enkelt slå på klimaanlegg, setevarme og rattvarme med appen. Eller kjøle ned bilen om sommeren.

Med strømstøtte (eller lav strømpris) koster det nesten ingenting.

Og før noen sier noe om rekkevidde: dette forutsetter at du ikke kjører mer enn 300-400 kilometer per dag, og det gjør de færreste. 75 prosent av personbilene kjører under 10 kilometer daglig.

(Lommebok og kjøremønster bør være avgjørende for hvilken elbil man velger).

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardrøm skrev (1 time siden):

Denne tråden er et godt eksempel på hvor mye enklere livet er med elbil. Du kan enten programmere bilen til å være varm på et gitt tidspunkt hver dag, eller enkelt slå på klimaanlegg, setevarme og rattvarme med appen. Eller kjøle ned bilen om sommeren.

Med strømstøtte (eller lav strømpris) koster det nesten ingenting.

Og før noen sier noe om rekkevidde: dette forutsetter at du ikke kjører mer enn 300-400 kilometer per dag, og det gjør de færreste. 75 prosent av personbilene kjører under 10 kilometer daglig.

(Lommebok og kjøremønster bør være avgjørende for hvilken elbil man velger).

Jeg er en ideell kandidat for elbil; kjører stort sett bare 30 min daglig☺️Tar som regel kollektiv transport ved langturer, har rundt 13 mil å kjøre til mine foreldre(og kan lade der). Men det hjelper lite når jeg ikke har strømtilgang på uteparkeringen der jeg bor😔Har sjekket med styret, med siden kommunen eier parkeringsplassene er det ingen mulighet for ladestasjon. Jeg flytter uansett ila et par år, så orker ikke engasjere meg mer her.

Anonymkode: 1bd18...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elbil er helt genialt, også på vinteren. Digg varm bil til avreise, uten å ha vært utenfor døra engang. 

 

Anonymkode: 76c40...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Elbil er helt genialt, også på vinteren. Digg varm bil til avreise, uten å ha vært utenfor døra engang. 

 

Anonymkode: 76c40...361

Det er nok en av de store fordelene med å ha en elbil, ja. Skal ha en som bil nr 2 når det blir kjøpende på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2022 den 5.47):

Skrape isen på innsiden mener du? For å inse at problemet blir værre dagen etter. Og at du fortsatt får igjen igjen-dugging,  fordi din varme pust fortsatt fryser til på frontruta.  Både livsfarlig og ulovlig å kjøre med. Så uansett hvordan du snur og vender på det bør man ikke kjøre før bilen er varm og rutene rene for is utenpå og inne i bilen

Anonymkode: 109b7...f12

Det heter ikke: værre, men verre. Lær deg vanlig norsk !!!

Endret av Einus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (8 minutter siden):

Det heter ikke: værre, men verre. Lær deg vanlig norsk !!!

Forsto du ikke hva brukeren skulle frem til i innlegget sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så mye greier! Mange som mener noe om andres behov (som igjen kan skape nødvendighet).

Jeg bor et sted hvor det ofte er kaldt, godt inn i det blå. På Østlandet, tenk det. Skal ikke så mye til, bor i et kuldehull ved et vann litt innover i landet. Bilen har ikke godt av å kjøres når den er iskald, så her benyttes motorvarmer, men forstår godt at det ikke er noe alle kan eller har, og dermed tyr til nødvendig og lovlig tomgang.

Anonymkode: 07fac...73d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Herlighet så mye greier! Mange som mener noe om andres behov (som igjen kan skape nødvendighet).

Jeg bor et sted hvor det ofte er kaldt, godt inn i det blå. På Østlandet, tenk det. Skal ikke så mye til, bor i et kuldehull ved et vann litt innover i landet. Bilen har ikke godt av å kjøres når den er iskald, så her benyttes motorvarmer, men forstår godt at det ikke er noe alle kan eller har, og dermed tyr til nødvendig og lovlig tomgang.

Anonymkode: 07fac...73d

Bilen har heller ikke bra av å stå på tomgang når den er kald. Motoren bruker nemlig svært lang tid på å bli varm på tomgang, så da blir der mye slitasje. Motoren varmes mye raskere av kjøring, og slites dermed mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (På 2.11.2022 den 20.58):

Merker jeg er spent på hvordan bil naboen til TS kjører siden den forpester så mye at de ikke kam lufte eller knapt bevege seg utendørs 😁 Den går neppe gjennom neste EU—kontroll med tanke på utslipp, så da er TS kvitt hele problemet 😁

Halv flaske lampeolje så går den igjennom 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-jk- skrev (17 timer siden):

Bilen har heller ikke bra av å stå på tomgang når den er kald. Motoren bruker nemlig svært lang tid på å bli varm på tomgang, så da blir der mye slitasje. Motoren varmes mye raskere av kjøring, og slites dermed mindre.

Det handler om å oppnå en viss temperatur og viskositet på oljen før man belaster motoren, her må det skilles mellom temperatur på olje, kjølevæske og temperatur inne i bilen.

På tomgang så vil oljen bli varm som igjen forbygger slitasje og unødvendige utslipp, termostaten i kjølesystemet åpnes når motoren har fått rett driftstemperatur og da vil det komme varmluft fra varmeapparatet. Det er først når dette skjer at man kan belaste motoren. 

Anonymkode: 9e6b0...b8b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La naboen din i fred! Er så lei av at folk skal legge seg så innmari oppi hva alle andre gjøre. Feil for din egen dør og innse at det ikke er din business hvis ikke naboen gjør det samme.....

Ja det er usympatisk å la bilen stå på tomgang i 20 min, men det er så innmari mye verre og mer usympatisk å være den som tror at andre er interessert i hva du måtte mene om det...

Anonymkode: 31d25...1c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at vi er utsatt for noen omfattende propaganda-kampanjer om at CO2 er farlig og skaper menneskeskapt global oppvarming, som vitenskapelige fakta viser at ikke stemmer.
En ørliten oppgang i temperaturen er dokumentert, men den startet lenge før det var oljebrennende maskiner å oppdrive.

940644485-globalwarmingpseudo47_01.jpg

Når vitenskapsmenn pensjonerer seg har de ingen jobb å miste.
Da kan de snakke fritt, som Stein Bergsmark likevel har gjort en stund.
Men du ser ham ikke på TV.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fru Uperfekt skrev (På 3.11.2022 den 14.58):

Sto vitterlig beina eller offentlig transport. Og bor du ett sted uten buss/båt/drosje/ferge osv som går innunder offentlig transport?

Jeg bor utenfor en liten by nordpå, altså ikke spesielt sentralt men heller ikke helt uti huttiheita der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Her går det buss forbi ca to ganger om dagen på hverdager, og det er skolebussen. I helgene, i høytider og i sommerferien går det ikke buss forbi her. Skal man ta buss da må man enten gå i 30 min (ca 3,8 km) eller ta drosje til hovedveien for å ta langdistansebussene som går en til to ganger om dagen. Uansett er det ingen busser som passer med jobbene mine, og begge jobbstedene ligger ca 1 mil unna. Det samme gjelder nærmeste butikk.  Jeg kunne jo selvfølgelig tatt beina fatt og brukt halve dagen på å gå eller sykle, men jeg må ærlig innrømme at det gidder jeg ikke. Så jeg kjører bil for å komme meg rundt. Å bestille drosje og betale 500-600 kr om dagen for å komme meg til og fra jobb, er heller ikke aktuelt. Tenker man miljø fungerer det like dårlig som å ha egen bil på tomgang, da drosjene også er bensin/dieselbiler som stadig står på tomgang i de kalde vintermånedene.

AnonymBruker skrev (På 5.11.2022 den 23.57):

Nei, du må ikke varme bilen før du drar. Du skraper ruten og overlever de 10 min det tar og varme opp bilen.

Anonymkode: a5708...2a5

Dette fungerer om det er en periode med kun kaldt og tørt vær, når eneste problem er at bilen er kald og ruta har et tynt lag med is. Dessverre er klimaet og været mange steder i Norge sånn skrudd sammen at det stadig skifter mellom fuktig mildvær og korte kuldeperioder, og da vil løsningen din fungere dårlig. Hvis man da bare skraper frontruta og setter seg inn i bilen og kjører, vil faktisk ofte ruta slå ny is når du begynner å kjøre. Pluss at kondensen inni bilen gjør at det også legger seg ei tynn hinne is innvendig. Da må du stoppe flere ganger for å skrape før bilen blir varm nok til at frontruta holder seg isfri. Når været har skiftet fra fuktig mildvær til skikkelig kulde vil også ofte isen på frontruta være såpass hard at det er en god 15-20 minutters styrketrening å få den bort. Man holder alltids varmen selv, men bilen er fremdeles iskald. Lar man bilen stå på tomgang mens man skraper, er bilen også oppvarmet og klar når man er ferdig å skrape.

De som tror dette bare gjelder noen få steder i Norge ville bli overrasket over hvor mange det faktisk gjelder.

Jeg velger heller å begrense flyreisene mine for å lette på miljø-samvittigheten. Og naboene mine utpå bygda gjør akkurat samme som oss, så ingen her irriterer seg over eksos og lyd.

Anonymkode: 09976...aae

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...