Gå til innhold

Naboen lar dieselbilen stå på tomgang i 20 min hver morgen, men de har gjort så mye dumt allerede, at ingen tør å si fra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden):

Jeg går/busser om jeg har mulighet. Det jeg ikke gjør er å la bilen gå på tomgang i mer enn når jeg går rundt og fjerner tepper osv fra bilen (du vet slik en gjør for å unngå isete ruter)

Nei, sånn teppe greier driver vi ikke med oppi her 😆 Er ikke bra for bilen å starte opp i -30 forså å kjøre ivei med kald bil 10 minutter og slå av igjen heller… 

Anonymkode: 5f3aa...527

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her står naboens 2 biler på i bort i mot en halvtime hver morgen så lenge det er frost. Dette siver rett inn på vårt soverom, og det stinker eksos i hele nabolaget. Det er så teit fordi de har dobbel garasje, men bilene står ute fordi garasjen er brukt som et verskted for naboens bildilla, han har altså 4 biler til sammen.

Men seriøst, dere som mener at det er helt greit å stå på tomgang og spy ut eksos. Hva er da greia med at biler nå til dags stopper når de blir såtende i kø, i kryss osv, som alt i alt er mye mindre enn den halve timen om morgenen. Skerp dere og skrap bilen deres. Legg på tophatt, aviser foran vinduene osv, ikke plag andre og miljøet på den måten.

Anonymkode: ac787...82c

Hvis du tror litt is på frontruta er det største problemet, og at problemet løses med avispapir o.l., så tenker jeg at du enten ikke har bil selv eller bor i en kant av landet med mild og jevn temperatur. Eller så har du garasje.
På kalde vintermorgener, dagen etter en mild og våt dag, er dørene frosset (de går som oftest opp, men kan ikke smekkes igjen før bilen er tint), frontruta har tykt lag med stålis utvendig og et tynt lag frossen kondens innvendig, og det er rimfrost på både ratt og dashbord. Det tar fort 10 min på tomgang før man kan drømme om å begynne å skrape isen av ruta, og ytterligere 10 min før bilen er forsvarlig å kjøre med av hensyn til både meg selv, bilen og andre i trafikken.

Dersom naboen til TS lar bilen stå på tomgang i mildvær eller når det ikke er særlig mye is på ruta, så skjønner jeg problemet. Men ellers forstår jeg naboen godt.

Anonymkode: 09976...aae

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke spedbarn men jeg har småbarn, jeg setter ikke dem i en iskald bil i -20 med bare ullundertøy på seg🙄 Bilen må faktisk varmes opp før vi kjører til barnehagen.  

Anonymkode: 5f3aa...527

Hvor ofte er det -20 der du bor egentlig? De fleste bebodde steder i Norge er det ikke -15 en gang i året engang.

Anonymkode: 12fef...36a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Herregud. Du får ta deg en bolle. La naboen få gjøre som han vil på sin eiendom.

Anonymkode: 10619...fe9

Jeg skjønner ikke hvorfor noen ikke bosetter seg i ei hule på fjellet eller langt i skogen/ på et jorde for å slippe naboer. Kan tipse om Finnskogen bla og Grue, mulig områder på Kongsvinger.

Anonymkode: e2724...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor ofte er det -20 der du bor egentlig? De fleste bebodde steder i Norge er det ikke -15 en gang i året engang.

Anonymkode: 12fef...36a

Ganske ofte. I fjor f.eks hadde vi - 20 og ned til - 30 ca omtrent hele januar .. vinteren varer med snø ca 6 mnd. 

Anonymkode: 5f3aa...527

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (47 minutter siden):

Så får du bruke beina/offentlig transport , forøvrig finnes det temmelig tynne vinterdresser ikke alle er michelenmannen kopier

Hvilken offentlig transport....

Anonymkode: 109b7...f12

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vel, de sier det på store deler av Vestlandet inkludert Bergen

Anonymkode: 3d203...82e

Ok, er ikke fra Vestlandet så aldri hørt det før

Anonymkode: 86f3b...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gang en nabo med en 20+ år gammel diesel caravelle som alltid satt den på en good stund for de skulle kjøre. Elsket morningene om vinteren🙃 Helt grusomt.

Jeg bruker bare appen og setter inn tidspunkt når jeg vil at bilen skal være varm eventuelt bruker garasjen hvis jeg gidder😅

Anonymkode: f41b6...4a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (6 timer siden):

Så får du bruke beina/offentlig transport , forøvrig finnes det temmelig tynne vinterdresser ikke alle er michelenmannen kopier

Du er klar over at det bor folk på steder uten et offentlig transport tilbud? Og prøv selv å sitt passiv i kulden i vinterdress. Varmetapet er større enn du tror. 

Prøv å lev litt slik vi andre må, før du uttaler deg så bastant.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (6 timer siden):

Jeg går/busser om jeg har mulighet. Det jeg ikke gjør er å la bilen gå på tomgang i mer enn når jeg går rundt og fjerner tepper osv fra bilen (du vet slik en gjør for å unngå isete ruter)

Men da gjør du det, og slutter å forlange at andre skal gjøre det samme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, sånn teppe greier driver vi ikke med oppi her 😆 Er ikke bra for bilen å starte opp i -30 forså å kjøre ivei med kald bil 10 minutter og slå av igjen heller… 

Anonymkode: 5f3aa...527

10min kvalifiserer ikke til å bruke bilen, kjører ikke mindre enn minst 30min i strekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvilken offentlig transport....

Anonymkode: 109b7...f12

Sto vitterlig beina eller offentlig transport. Og bor du ett sted uten buss/båt/drosje/ferge osv som går innunder offentlig transport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

10min kvalifiserer ikke til å bruke bilen, kjører ikke mindre enn minst 30min i strekk

10 minutts kjøring er nesten en mil det, syns du at folk skal gå en mil til og fra jobb? Jeg vet at småkjøring ikke er ideelt for bilen men vi er mange som ikke har noe valg da. 

Anonymkode: 46146...b6b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ok, er ikke fra Vestlandet så aldri hørt det før

Anonymkode: 86f3b...c42

Vel da lærte du noe nytt i dag, ble du månebedotten no?

Anonymkode: fd673...362

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

10 minutts kjøring er nesten en mil det, syns du at folk skal gå en mil til og fra jobb? Jeg vet at småkjøring ikke er ideelt for bilen men vi er mange som ikke har noe valg da. 

Anonymkode: 46146...b6b

Går helt fint det og nei 10 min er ikke nødvendigvis 1 mil pga div fartsgrenser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (8 minutter siden):

Sto vitterlig beina eller offentlig transport. Og bor du ett sted uten buss/båt/drosje/ferge osv som går innunder offentlig transport?

Andre folk må nok forholde seg til virkeligheten, selv om du ignorerer den. Det er ikke veldig vanlig at det går båt eller ferge spm alternativ til veien, det er som oftest enten/eller.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fru Uperfekt skrev (12 minutter siden):

10min kvalifiserer ikke til å bruke bilen, kjører ikke mindre enn minst 30min i strekk

10 min. i 80km/t er 13km, noe som fort tar litt lang tid å gå eller sykle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vel da lærte du noe nytt i dag, ble du månebedotten no?

Anonymkode: fd673...362

Herlig ord😍helsing dama med bossrommet😄

Anonymkode: 1bd18...514

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten naboen er en forferdelig eksosmorder eller bare en familie som ikke tilpasser seg de lokale høvdingers muntlige lover, så må jeg si jeg får grøss av dramatikken i ordleggingen til TS. Minner sterkt om eks, en ekstrem nevrotiker som ofte kunne ytre ting som var helt ute av proporsjon til problemet. Flyet var forsinket "vi burde saksøkse SAS for å ødelegge familieferien for to stakkars foreldre med små barn!". Okei.. den der dødelige eksosskyen dine små poder må gjennom, kan du saksøke for det eller går det an å ta sin daglige sobril og ikke bli så utrolig trigget av at resten av nabolaget/verden også eksisterer i sitt eget liv og univers og gjør slik de selv synes hverdagen blir best eller?

Hvis slike ting som dette vipper deg så av pinnen at du må snakke ut og søke råd etc, så er jeg redd for at eneste råd blir å flytte ut på vidda med 30-40 km til nærmeste nabo. Da slipper -trolig- poden(e) å gå gjennom fordervelsens dunster og få ekstreme lungeskader på skoleveien. Men man vet aldri, Antes snyskojter lurer bak enhver busk, og husk at reinsdyr/smådyr også er utrolig irriterende naboer. Vi bør kollektivt vurdere å saksøke fuglene for den irriterende kvitringen hele tiden.

Anonymkode: 2c421...6f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (27 minutter siden):

Går helt fint det og nei 10 min er ikke nødvendigvis 1 mil pga div fartsgrenser

for oss på bygda er det det og der er bil eneste mulighet på en såpass lang jobbveg. 

Anonymkode: 46146...b6b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...