Gå til innhold

Naboen lar dieselbilen stå på tomgang i 20 min hver morgen, men de har gjort så mye dumt allerede, at ingen tør å si fra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Snakker om kupévarmer... Det finnes ikke tilfeldigvis noe oppladbart jeg bare kan slenge inn i bilen en liten halvtime hver morgen?

Anonymkode: c6317...84e

Google er kjekt! 
http://elektronik-online.se/batteridriven-kupvarmare

Anonymkode: 3cd22...e4c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg må varme bilen før jeg drar. Ellers digger det is på innsiden av ruta på vei ned den bratte bakken vår.  Så blien blir startet 15-20min før avreise på morgenen på vinters tid. 

Anonymkode: 109b7...f12

Da kan du ha et teppe på ruta om natta. Det hjelper veldig. Tomgang er faktisk ikke lov jfr veitrafikkloven. 

Anonymkode: 35cdd...c71

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så løp igjennom denne skya uten å puste den inn da,(gutten til skolen.) Hvor vanskelig er det? Denne eksosen dekker vel kke 2 kilometer..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (22 timer siden):

Jeg hater og eksos og liker ikke at folk lar bilene sine stå på tomgang. Men samtidig har jeg forståelse for behovet for å varme opp bilen.

Men samtidig har du og valgt å bo ett sted sammen med mange andre og du vil derfor og måtte akseptere at de gjør ting du ikke liker eller har det mindre ryddig en deg. Takler du ikke dette så får du flytte lengre unna folk så du unngår problemet.

Huske at mange biler har ad blue for en grunn. Er nok ikke verre enn batteriene og strålinga fra el biler

Anonymkode: 8f608...09f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (18 timer siden):

Blir bot om du har is på rutene og duggete vinduer samtidig er det ingen som liker å kjøre en kald bil på jobb ( har kanskje ikke bil du eller?  ) har hatt bil på tomgang da politiet kjørte forbi de sa ingenting :) 

Er folk så skjøre at de ikke klarer å sette seg inn i en kald bil. Er vi virkelig komt der? Skal du kjøpe langt så blir det da varmt etter en stund. Kort vei til jobb, så er da fremme snart likevel. 

Bor i innlandet så er vandt til kulde. Teppe på frontruta om natta. Noe å sitte på i bilen, dersom man har kalde skinnseter. Trenger ikke varme opp bilen visst man ikke skal ha med spebarn eller syke eller noe. 

Anonymkode: 35cdd...c71

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

charlotte0 skrev (22 timer siden):

Samme her! Har aldri tenkt at noen kan irritere seg over det. 

Du har aldri tenkt at noen kan irritere seg på å puste inn eksos fra din bil? :klo:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TheHairyToothfairy skrev (4 timer siden):

Du må faktisk ikke det. Du har ikke lov. At bilen din ikke funker på vinteren er ditt problem.

Du har selvsagt lov ril nødvendig tomgangskjøring. Det er den unødvendige det er forbud mot.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker står for 1% av CO2 utslipp.
Resten står jorda for.
Det vi opplever nå er global oppvarming, ja, men pga sola går gjennom en syklus.

Hvorfor varmes Mars også opp nå?
FORDI FOLK FORURENSER SÅ MYE DER?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da kan du ha et teppe på ruta om natta. Det hjelper veldig. Tomgang er faktisk ikke lov jfr veitrafikkloven. 

Anonymkode: 35cdd...c71

Hvor i veitrafikkloven er nødvendig tomgangskjøring forbudt? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (6 minutter siden):

Hvor i veitrafikkloven er nødvendig tomgangskjøring forbudt? 

Beklager, ikke i loven, men i forskriften.

Forskriftens §16. 

Lovens §3 kan man jo også si at omhandler dette. Men der er det mer rundt formulert om å vise hensyn, så da kan man jo tolke det. 

Anonymkode: 35cdd...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beklager, ikke i loven, men i forskriften.

Forskriftens §16. 

Lovens §3 kan man jo også si at omhandler dette. Men der er det mer rundt formulert om å vise hensyn, så da kan man jo tolke det. 

Anonymkode: 35cdd...c71

Nei, der står det ingenting om at nødvendig tomgangskjlring er forbudt. Den omhandler unødvendig tomgangskjøring.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Da kan du ha et teppe på ruta om natta. Det hjelper veldig. Tomgang er faktisk ikke lov jfr veitrafikkloven. 

Anonymkode: 35cdd...c71

Eh nei, digger forsatt på ruta iht varm pust på kald rute

Anonymkode: 109b7...f12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (9 minutter siden):

Hvor i veitrafikkloven er nødvendig tomgangskjøring forbudt? 

Og nødvendig tomgang er det ingenting som heter. Om du fryser så ta på deg ull og lue. Er du så pinglete?

Og visst du har is på ruta så ta ta på pledd om natta. 

Anonymkode: 35cdd...c71

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Nei, der står det ingenting om at nødvendig tomgangskjlring er forbudt. Den omhandler unødvendig tomgangskjøring.

Nødvendig tomgang er det ingenting som heter. 

Anonymkode: 35cdd...c71

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og nødvendig tomgang er det ingenting som heter. Om du fryser så ta på deg ull og lue. Er du så pinglete?

Og visst du har is på ruta så ta ta på pledd om natta. 

Anonymkode: 35cdd...c71

Selvsagt er det noe som heter nødvendig tomgangskjøring. Å ha isfrie ruter går f.eks under dette. Pledd på ruten kan virke akkurat før oppstart, men detvil ofte fryse på innsiden, og det vil også fryse på utsiden etter oppstart.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nødvendig tomgang er det ingenting som heter. 

Anonymkode: 35cdd...c71

Selvsagt er det det. Hvis ikke hadde forbudet vært mot tomgangskjøring. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eh nei, digger forsatt på ruta iht varm pust på kald rute

Anonymkode: 109b7...f12

Teppe på ruta om natta. Og kaldluft på ruta for å unngå dugg.Aldri kjørt i kolonne over fjellet? 

Anonymkode: 35cdd...c71

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er folk så skjøre at de ikke klarer å sette seg inn i en kald bil. Er vi virkelig komt der? Skal du kjøpe langt så blir det da varmt etter en stund. Kort vei til jobb, så er da fremme snart likevel. 

Bor i innlandet så er vandt til kulde. Teppe på frontruta om natta. Noe å sitte på i bilen, dersom man har kalde skinnseter. Trenger ikke varme opp bilen visst man ikke skal ha med spebarn eller syke eller noe. 

Anonymkode: 35cdd...c71

Bor i innlandet selv. Med normal temp -20 om det ikke er mild vinter. Parkeringen er slik at været kommer rett på. Og lager ofte stålis på hele bilen.  Hvis bilen ikke er varm, men isfri utenpå og inni. Så digger der igjen før jeg er nede bakken her.  Med smal vei, og hårnålsving og ofte veldig glatt, er det sykt dumt å sette seg i bilen å kjøre før den er varm. Når det dugger til, skjer det raskt og over hele ruta.

Av og til når det ikke har vært så kaldt , har jeg kjørt tidligere bilen er varm. Og har hatt opplevelser på at ruta dugger til på hoved veien , der det er et annet vind drag på ei slette. Så  nei jeg kjører ikke uforsvarlig med kald bil.

Jeg bor rett nedenfor et berg, der fukt fra fjorden ofte samler seg på morgenen. Så det er ikke uvanlig med is inni og utenpå bilen. Jeg har prøvd å skrape vekk is på innsiden. Men det bare forverrer problemet.  Fordi isen legger seg på dashbordet. Smelter og fordamper opp på ruta igjen , for så bli tykkere dagen etter.  Så har lært,  ikke kjør før bilen er varm inni bilen. Det varierer jo iht temp og værforhold hvor ille det er. 

Når man seiler avgårde på såpe snø, uten styring og innsiden fryser igjen på sekunder. Er det lærdom nok til å forstå at å kjøre uten å ha varm bil er en veldig dustete ting å gjøre.  Jo lengre tid bilen har stått jo værre er det.  Samt over natten er det variert iht luft fuktighet pga innsjøen rett ved. Etter jobb er det annerledes der bilen står lunere. Men har jeg vært så dum å begynne å skrape innsiden før jeg dro på jobb. , har jeg problemer etter jobb også. Nettopp pga vannet som damper opp på ruten igjen når bilen er varm 

Anonymkode: 109b7...f12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (3 minutter siden):

Selvsagt er det noe som heter nødvendig tomgangskjøring. Å ha isfrie ruter går f.eks under dette. Pledd på ruten kan virke akkurat før oppstart, men detvil ofte fryse på innsiden, og det vil også fryse på utsiden etter oppstart.

 Dette fungere iallefall fint her hos oss. Alle naboene pakker inn bilen, starter opp om morgene og kjører på jobb. Vi har kalde vintre, og mye snø. Bortsett fra sønnen til ene naboen. Han gidder ikke pakke på bilen. Så han lar bilen stå på tomgang i evigheter.

Du kan jo prøve. Tipper tiden din på tomgang blir redusert iallefall. For da trenger ikke varmeapparatet å smelte isen først. Da går varmen bare til å varme opp ruta. Problemet med gamle biler er jo at de må stå i evigheter før det i heletatt kommer noe varmluft. 

Er dugg problemet er kaldluft tingen. 

Nå skal jeg ut å kjøre med bilen min 🙃

Anonymkode: 35cdd...c71

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

 Dette fungere iallefall fint her hos oss. Alle naboene pakker inn bilen, starter opp om morgene og kjører på jobb. Vi har kalde vintre, og mye snø. Bortsett fra sønnen til ene naboen. Han gidder ikke pakke på bilen. Så han lar bilen stå på tomgang i evigheter.

Du kan jo prøve. Tipper tiden din på tomgang blir redusert iallefall. For da trenger ikke varmeapparatet å smelte isen først. Da går varmen bare til å varme opp ruta. Problemet med gamle biler er jo at de må stå i evigheter før det i heletatt kommer noe varmluft. 

Er dugg problemet er kaldluft tingen. 

Nå skal jeg ut å kjøre med bilen min 🙃

Anonymkode: 35cdd...c71

At det fungerer fint hos dere er jo bra. Men det er nokså tankeløst å tro at det er likt for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...