Gå til innhold

Naboen lar dieselbilen stå på tomgang i 20 min hver morgen, men de har gjort så mye dumt allerede, at ingen tør å si fra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

-jk- skrev (1 time siden):

Om hun ringer og politiet rykker ut blir nok resultatet fort en bot på mellom 5.000 og 10.000 kroner. Billigere å investere i kupevarmer da.

Blir bot om du har is på rutene og duggete vinduer samtidig er det ingen som liker å kjøre en kald bil på jobb ( har kanskje ikke bil du eller?  ) har hatt bil på tomgang da politiet kjørte forbi de sa ingenting :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Dersom man bor et sted hvor det er så kaldt over tid at det sliter på motoren eller viljen å ikke få forhåndsvarmet bilen før man kjører så har man kjøpt en uegnet og lite praktisk bil for det stedet man bor på.

Greit at ikke alle har råd til en splitters ny app-styrt motorvarmer og kupevarmer (og rattvarme, frontrutevarmer og oppvarmede vindusviskere), men selv gamle biler som har passert mange tiår har hatt mulighet for å få ettermontert motorvarmer på faststrøm eller via en egen parkeringsvarmer.

At man ikke prioriterer det er derimot en annen sak.

Må ikke glemme strømprisen oppi dette også brukte kupe varmer før men det ble for dyrt dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

 

 

Hørt om kupevarmer?? 

Faen så ego folk kan være. "Jeg har ikke lyst eller råd til ditt eller datt så da må alle andre tilpasse seg meg". 

Skaff dere kupevarmer eller flytt en plass der andre ikke plages av uvanene deres, dvs langt bort fra folk. 

Politianmeld svineriet. 

Anonymkode: a4a86...98a

Har du hørt om penger???? Det er ikke bare, bare for alle dette... Hjelpes meg! 

Anonymkode: 25a8d...07e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 time siden):

Om hun ringer og politiet rykker ut blir nok resultatet fort en bot på mellom 5.000 og 10.000 kroner. Billigere å investere i kupevarmer da.

Politiet har nok mer å gjøre enn å følge opp en sur nabo som ikke tåler at folk gjør noe helt vanlig. 

Anonymkode: c6765...c7d

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Blir bot om du har is på rutene og duggete vinduer samtidig er det ingen som liker å kjøre en kald bil på jobb ( har kanskje ikke bil du eller?  ) har hatt bil på tomgang da politiet kjørte forbi de sa ingenting :) 

Nettopp. Hva vil folk egentlig? Ha en trygg trafikk, hvor folk har god sikt, og tåle 20 minutter med litt during ute, eller at folk kjører med isete ruter og det blir ulykker med potensielt dødelige utfall, for at man skal sitte i stillhet inne? 

Anonymkode: c6765...c7d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 time siden):

Må ikke glemme strømprisen oppi dette også brukte kupe varmer før men det ble for dyrt dessverre 

Nå er vel ikke bensinprisen noen billigere.

En kupevarmer bruker kanskje 500w i to timer. Det blir 1 kwh. Med kostnad på 10 kroner blir din kostnad etter strømstøtte på max 2 kroner. Hvor mye bensin tror du at du får for 2 kroner?

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Diesel går billigere og bruker mindre drivstoff enn bensin. Så forstår godt hvorfor man kjører dieselbiler i dag. Utgjør en stor sum pr mnd. 

Heldigvis kunne jeg kjøpe meg en liten bensin  bil. Som også  bruker lite. Gikk fra 8000kr til 2400kr i mnd i kjøre utgifter. Iht mest kjøring. Hadde jeg måtte ha større  il, hadde jeg valgt diesel.  Elbil passer meg ikke.  Pga dit jeg må, vet jeg om flere her som har elbil og kjører samme strekke. Og er strømtom, på tur retur turen. Dvs at ungene ikke da vil komme seg på bla trening. Så de har to biler, e på strøm til arb, og en på drivstoff til fritid 

Anonymkode: 109b7...f12

Du skal lete lenge etter dieselbiler som bruker mindre på årsbasis enn f.eks Toyota Prius, så om forbruket er viktigste parameter ville jeg sett etter en slik.

Bensin er også billigere enn diesel nå.

 

 

Endret av -jk-
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 time siden):

Må ikke glemme strømprisen oppi dette også brukte kupe varmer før men det ble for dyrt dessverre 

Ja, gosh. 1400W i en halv time er jo hele 0,7kWh. Man risikerer jo å komme opp i en tier pr. uke, helt krise.

Nevermind at bilen bruker en del drivstoff på å stå på tomgang i 20 minutter.

 

 

 

 

 

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen starter bilen tre meter fra soverommet mitt kl 6.30. Da våkner jeg, kler på meg og skrur av motoren hans. Han har carport og isfrie ruter. Dermed er det unødvendig og plagsom tomgangskjøring. 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

For vel ett år siden fikk vi nye naboer i nabolaget, type skrot-i-hele-hagen. De har funnet på så mye dumt på den tiden, at det har vært mye tilsnakk og de fleste naboer har da vært involvert på et vis. De føler seg uglesett og overkritisert, og ser ikke helt hva som er årsaken til det, merkelig nok. Men kritisert har de altså blitt.

All den tid lar hun som faktisk jobber bilen stå på tomgang om morgenen, så det lukter eksos i hele området her. Alle vet jo at det er ulovlig, med god grunn, og stanken irriterer vettet av meg. Det går ikke an å lufte, det er utrivelig å være ute, og det føles til og med for dumt å sende barna på skolen gjennom denne skyen av stank og fordervelse.

Men ingen her tørr å si fra lenger. De folka blir så sinte og vi vil jo heller ikke at de føler seg som utskudd heller. Så hva i alle dager gjør man da? Vi har bare godtatt dette lenge, men irritasjonen dukker jo opp igjen hver bidige morgen... :S

Anonymkode: e1c52...5e8

Om det VIRKELIG plager deg, kjør deg en tur med bilen hennes siden den står der og går.... Men vent nå til den er god og varm! 

Endret av Tiuren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva lurer du på? Om tomgangskjøring er lovlig med dieselvarmer?

Anonymkode: 3d203...82e

Dieselvarmer er et varmeapparat som går på diesel og slipper ut dieseleksos. F.eks webasto. Den setter man gjerne på med timer slik at den starter en halvtime før man skal bryke bilen når det er kaldt. Det er hva det er laget for. I praksis er det noenlunde det samme som å la dieselbilen gå på tomgang og gå seg varm. 

Hvis noen av delene hadde vørt ulovelig, hadde hele nabolaget mitt sitte inne. Her er det veldig kjekt med webasto dieselvarmer. Eller få aviset bilen litt før man skal kjøre. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Faen så ego folk kan være. "Jeg har ikke lyst eller råd til ditt eller datt så da må alle andre tilpasse seg meg"

Ja !  + at de som er så jævla konfliktsky, kan skylde seg litt selv.  Saml dere naboer, og si i fra. La dere ikke terrorisere av noen idioter. Gå il politiet hvis ikke det nytter.

Anonymkode: db19b...e07

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja !  + at de som er så jævla konfliktsky, kan skylde seg litt selv.  Saml dere naboer, og si i fra. La dere ikke terrorisere av noen idioter. Gå il politiet hvis ikke det nytter.

Anonymkode: db19b...e07

Vil bare legge til at ..... Vet ikke hvor dette er, men hadde jeg gjort no sånt i min bydel.. St.Hanshaugen .... så hadde jeg bltt "lynsjet".

Anonymkode: db19b...e07

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ser ikke problemet med kal bil. Jeg hater eksos.

Anonymkode: dfb2f...86c

Politiet ser problemet. Duggete eller isete vindu er forbudt å kjøre med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (9 timer siden):

Men hvor i Norge er det at det er så kaldt nå at man må varme opp bilen i 20 minutter? Jeg hadde hatt forståelse for 5-10 minutter i 20 minusgrader, men ikke det som TS beskriver.

Og ja, jeg har bodd steder der det har vært veldig kaldt, men har aldri sett meg nødt til noe lignende.

Fordi ts overdriver, det er selvfølgelig ikke snakk om 20 min, men kanskje 10 min. Jeg gjør det samme og varmer opp bilen mens jeg løper inn å kler på barna og tar med tingene våres. Kanskje en og annen gang bikker det 10 min hvis en plutselig har en bæsjebleie eller noe annet skjer uforventet, men tenker at ts er naboen fra helvette selv som overdriver max her 😁

Anonymkode: 576fa...17d

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi ts overdriver, det er selvfølgelig ikke snakk om 20 min, men kanskje 10 min. Jeg gjør det samme og varmer opp bilen mens jeg løper inn å kler på barna og tar med tingene våres. Kanskje en og annen gang bikker det 10 min hvis en plutselig har en bæsjebleie eller noe annet skjer uforventet, men tenker at ts er naboen fra helvette selv som overdriver max her 😁

Anonymkode: 576fa...17d

Så basert på din erfaring er en annen sin erfaring en verdiløs overdrivelse? Å, KG, svikter aldri!

Anonymkode: e1c52...5e8

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Kupevarmer varmer bare opp bilen innvendig og ikke motoren, man skal ikke starte opp en kald bil og kjøre med en gang. siden det sliter voldsomt på motoren.

Anonymkode: 9e6b0...b8b

Derfor finnes det noe så fantastisk som motorvarmer også! Har bare vært på markedet i hvertfall 40 år, nesten ny oppfinnelse, skjønner at du har gått glipp av den!! 

Skulle faen meg tatt seg ut om finnmarkingene måtte la bilen stå 40 minutter på tomgang hver jævla dag for å komme seg til og fra jobb. 😂😂 

Anonymkode: a4a86...98a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg må varme bilen før jeg drar. Ellers digger det is på innsiden av ruta på vei ned den bratte bakken vår.  Så blien blir startet 15-20min før avreise på morgenen på vinters tid. 

Anonymkode: 109b7...f12

Du må faktisk ikke det. Du har ikke lov. At bilen din ikke funker på vinteren er ditt problem.

Endret av TheHairyToothfairy
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg bryet.

Forskrift om kjørende og gående, trafikkreglene sier;

"§ 16.Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig."

Straffesatsen er på 5000 og oppover.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...