Gå til innhold

Er det så tungt å jobbe julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke enig. Det går ut over barna at mamma eller pappa ikke kan feire jul med dem. Helt noe annet om en ikke har barn! 
Det er jo ikke for å være egoistisk  at foreldre ønsker å tilbringe julaften med barna sine, det går jo ut over barna om mamma ikke er der på den viktigste dagen i året (for barna!)

Anonymkode: 9840b...37c

Hva med meg som er barnløs, men har en mor som blir sittende alene på julaften hvis jeg må jobbe? 

Anonymkode: e2bd0...e05

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel opp til din søster å definere hvor viktig det er for henne å feire julaften med familien. Hvis det lar seg gjøre å bytte, så ser jeg ikke problemet. Personlig elsker jeg julaften og har alltid gjort det. Også før jeg fikk barn.

Anonymkode: 8d5f5...e8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 0.16):

Hva i alle dager var egoistisk med det? Det var da tvert imot for å være raus med kollegaer som hadde små barn at jeg valgte å jobbe julaftener før jeg fikk barn selv! Jeg har aldri skrevet at jeg mener at folk uten barn må jobbe alle julaftener, men at jeg selv valgte å gjøre det for kollegaene mine. For barn er tross alt julaften mer viktig enn det var for meg som voksen og at jeg derfor syntes at jeg selv da kunne jobbe slik at de fikk fri. 

Anonymkode: e0138...d78

Ok, da må jeg beklage. Når jeg leser "jeg synes de med barn bør ha fortrinn til fri" så leser jeg det som at du mener de som ikke har barn bør jobbe... Helt greit, om du med det mente det skal være helt jevnt og at de med barn bør settes opp på like mye julaftener, så er vi helt enig! 

Anonymkode: 7df5e...8b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tungt for mange å jobbe på julaften. Uansett om man har barn, er alene, har gamle foreldre eller hva det skal være. 
Jul er høytid, og de fleste ønsker seg fri den dagen 

Anonymkode: f90ef...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke enig. Det går ut over barna at mamma eller pappa ikke kan feire jul med dem. Helt noe annet om en ikke har barn! 
Det er jo ikke for å være egoistisk  at foreldre ønsker å tilbringe julaften med barna sine, det går jo ut over barna om mamma ikke er der på den viktigste dagen i året (for barna!)

Anonymkode: 9840b...37c

Det har faktisk aldri gått ut over meg at pappa måtte jobbe på julaften eller i andre høytider.

Anonymkode: 5e214...b2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med meg som er barnløs, men har en mor som blir sittende alene på julaften hvis jeg må jobbe? 

Anonymkode: e2bd0...e05

Men hun er voksen! Det er da forskjell på et lite barn og en voksen dame

Anonymkode: 6f72d...318

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ikke enig. Det går ut over barna at mamma eller pappa ikke kan feire jul med dem. Helt noe annet om en ikke har barn! 
Det er jo ikke for å være egoistisk  at foreldre ønsker å tilbringe julaften med barna sine, det går jo ut over barna om mamma ikke er der på den viktigste dagen i året (for barna!)

Anonymkode: 9840b...37c

For noe tull. Vår mor jobbet ofte på julaften, et par ganger måtte hun også forlate midt under julemiddagen. Kan ikke huske en eneste gang at det gikk utover meg og min søster. 

Den opphøyingen av mor som det viktigste på selve julaften, hvor har du det fra?

 

Anonymkode: 3eca2...f24

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hun er voksen! Det er da forskjell på et lite barn og en voksen dame

Anonymkode: 6f72d...318

Et barn blir neppe alene om en av foreldrene jobber på juleaften 🤷‍♀️

Da er det ikke barnløse kollegaer sin feil og barnevernet bør kobles inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke enig. Det går ut over barna at mamma eller pappa ikke kan feire jul med dem. Helt noe annet om en ikke har barn! 
Det er jo ikke for å være egoistisk  at foreldre ønsker å tilbringe julaften med barna sine, det går jo ut over barna om mamma ikke er der på den viktigste dagen i året (for barna!)

Anonymkode: 9840b...37c

Ja, det er kjipt der og da, men barna klarer seg helt fint.

Hilsen barn av offshorejobbende pappa.

Anonymkode: 93818...9e8

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt best å ha fri på julaften, fordi man ønsker å være sammen med sine kjære. Men når man først skal jobbe, så er det jo den fineste dagen i året på jobb også.

Det er alltid pasienter som av ulike grunner ikke kan hjem, og de skal ha en god jul de også. Av og til sammen med sin nærmeste, hvis denne velger å være på institusjonen for pasientens del eller rett og slett ikke har noe annet sted å feire. Og en så fin julekveld som en kan få til blir det. Både for pasienter, pårørende og ansatte.

At barna savner mor eller far så mye at det er en så uforholdsmesdig byrde at foreldre ikke kan ta sin del av julejobbingen er nok grovt overdrevet. Jeg er selv oppvokst med turnusarbeidende mor, mine barn har turnusarbeidende mor og det går helt fint. Min kusine hadde mor i nordsjøen gjennom hele jula mer enn en gang, heller ikke hun er traumatisert. Ikke engang naboen som hadde far på lasteskip og var borte flere måneder av gangen har varige men. 

Folk overdriver noe jævlig. De samme som måtte få fri på grunn av barna da jeg var ung, må nå ha fri på grunn av barnebarna visst. Heldigvis har vi nå en sjef som står hardt på at det er hver sin tur, enten det er barn, barnebarn, en gammel far eller hunden som er begrunnelsen for at "akkurat jeg må unntaes for julejobbing".

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva med meg som er barnløs, men har en mor som blir sittende alene på julaften hvis jeg må jobbe? 

Anonymkode: e2bd0...e05

Dette synes jeg er mye verre enn at barna blir uten den ene forelderen. Og jeg har barn selv.

Anonymkode: f9c3a...d9b

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hun er voksen! Det er da forskjell på et lite barn og en voksen dame

Anonymkode: 6f72d...318

Det kan da være minst like vondt for henne å sitte alene en julaften, enn at barnet er uten den ene forelderen. Man er like ensom om man er voksen. Synes du må lære deg litt empati.

Anonymkode: f9c3a...d9b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes så mange barnslige og bitre barnløse i denne tråden!!

Fatter dere ikke at foreldre vil være hjemme julaften for å skåne barna sine - og ikke fordi de skal koose seg med trynet oppi marsipangrisen som er det dere barnløse gnåler om?

Julaften ER viktigere for barn enn for barnløse voksne.    

Anonymkode: d89e6...da3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det kan da være minst like vondt for henne å sitte alene en julaften, enn at barnet er uten den ene forelderen. Man er like ensom om man er voksen. Synes du må lære deg litt empati.

Anonymkode: f9c3a...d9b

Herregud. En gammel dame tåler sikkert å bære alene mellom 14 og 22 på julaften.

Anonymkode: d89e6...da3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, det er kjipt der og da, men barna klarer seg helt fint.

Hilsen barn av offshorejobbende pappa.

Anonymkode: 93818...9e8

Pappa ja, ikke mamma.

Anonymkode: d89e6...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 0.13):

Som med mange andre situasjoner i familielivet, så er dette en så stor «krise» som man (som voksen) gjør det til selv.

Har hatt mor som har jobbet i helsevesenet selv, og de gangene hun måtte jobbe julaften eller lignende så klarte vi fint å være så fleksible i feiringen at vi tok familiefeiringen enten litt på forskudd eller etter etterskudd. Det er sjeldent et problem så lenge man fokuserer på løsninger fremfor problemer.

Anonymkode: cc5bd...631

Enig. I år jobber mannen min julaften og første juledag, dvs 24-timersvakter begge dager. Tre barn, yngste går i bhg. Vi inviterer besteforeldre på julaften og feirer jul som vanlig, og så får det bli en stor bonus hvis pappa rekker å komme hjem til julemiddagen (helsevesenet, så veldig uforutsigbart hvor mange pasienter som raser inn). Her er det vi som foreldre som har ansvaret for ikke å legge dette fram som en grusom ting for barna, eller si åpenlyst at vi synes det er synd at pappa jobber, men heller være positive og konstruktive. 

Anonymkode: f4969...586

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hjelpes så mange barnslige og bitre barnløse i denne tråden!!

Fatter dere ikke at foreldre vil være hjemme julaften for å skåne barna sine - og ikke fordi de skal koose seg med trynet oppi marsipangrisen som er det dere barnløse gnåler om?

Julaften ER viktigere for barn enn for barnløse voksne.    

Anonymkode: d89e6...da3

Men vi som har barn kan da ikke kreve at barnløse skal jobbe alle helligdagene i året fordi det er fint for ungene våre. 
Mvh gift (tre barn) med helsearbeider som jobber julaften kveld og første juledag i år. 17. mai jobbet han også. 

Anonymkode: f4969...586

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men vi som har barn kan da ikke kreve at barnløse skal jobbe alle helligdagene i året fordi det er fint for ungene våre. 
Mvh gift (tre barn) med helsearbeider som jobber julaften kveld og første juledag i år. 17. mai jobbet han også. 

Anonymkode: f4969...586

Hvem snakker om «alle helligdager»? Denne tråden handler om julaften.

Anonymkode: d89e6...da3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 9.47):

???

Man trenger vel ikke å lese det i denne tråden for å vite at det er en uskreven regel at de uten barn må jobbe julaften? 

Anonymkode: daa8b...84b

Det er da ikke det?!?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 4.10.2022 den 10.16):

hvorfor klaget du ikke? Det er faktisk regler for hvor mange røde dager man skal ha og det skal fordeles rettferdig

Julaften er ikke rød dag. Det eneste jeg finner i tariffavtalen min er at samme ansatt ikke skal settes opp på arbeid julaften KVELD to år på rad. Så har du en kjip sjef (og kolleger!) kan du risikere å måtte jobbe 50% av juleKVELDENE. 
Men sedvane innen helse er at de fordeles, hos oss må man påregne julekvelden hvert 4. år. Helt greit. Det blir ikke tatt hensyn til familiesituasjon. Men har opplevd at det blir tatt hensyn hvis det fex er tungtveiende grunner som fex siste jula med dødssyk forelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...