Gå til innhold

Er det så tungt å jobbe julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jobbet julaften både natt til julaften, julaften dag, julaften kveld og natt til første juledag. 

Natt til julaften: ingen problem. Vanlig vakt.

Julaften dag: Koselig faktisk, med en unik julestemning.

Julaften kveld: Trist og tungt.

Natt til første juledag: ingen problem. Vanlig vakt. 

Har ikke barn. 

Det er ikke slik at julaften er "barnas dag" og forbeholdt familiemennesker. Stort sett ALLE feirer jul, og synes det er kjipt å jobbe slike dager. Og det er lov å føle på uansett om du er singel og barnløs eller gift og har 7 barn. Og noen har et større emosjonelt forhold til jula, der jula er årets høydepunkt. 

Det er en forbanna ukultur i arbeidslivet at barnløse skal ofre seg til slike dager. Opplevde også at familiemennesker som var oppsatt på vakt julaften kveld ofte la inn egenmelding eller sykemeldte seg gjennom jula, så barnløse ble sittende igjen med ansvaret. Hver eneste jul. NB, min erfaring da.

Dèt sagt så synes jeg faktisk at julaften mellom 15 - 22 burde som eneste dag i året vært mye, mye bedre betalt slik at folk fikk tidenes motivasjonsfaktor for å bite i seg skuffelsen av å jobbe den vakta. En kompensasjon som kun de som jobber har krav på, dvs at man mister krav om kompensasjon ved egenmelding eller sykemelding. 

Endret av Bombasi
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før jeg fikk barn, nei, etter at jeg fikk barn ja, nekta å jobbe julaften noen andre måtte ta det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg ikke i et turnusyrke, og jeg har alltid fri julaften, nyttårsaften og helligdager. Styrer generelt feriedager selv. 

Men jeg hadde gledelig jobbet på julaften. Jeg synes det virker koselig å gjøre dagen så fin som mulig for pasientene. Og få litt ekstra betalt i tillegg.

Jeg er i 30-årene, singel og uten barn. Julaften er rett og slett ikke det samme som da jeg var liten. Det er absolutt koselig å se tre nøtter til askepott, reisen til julestjernen osv med mine søsken, samt julemiddag med storfamilien på kvelden. Men det er bare ikke det samme som da jeg var yngre. 

Så jeg hadde gledelig kunne byttet med en kollega som ønsket fri på julaften. Hadde fint kunnet jobbe nyttårsaften også. 

Anonymkode: 86d9c...113

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

jeg tenker det er hver sin tur her. Noen må ta vaktene på julaften. Jeg tenker det året hun jobber er det jo hennes tur å ha fri året etterr, og hun har jo valgt dette yrket så slik må hun bare finne seg i. Men om hun bytter med noen som ønsker jobb slike dager så må det jo være greit. Er jo frivillig å bytte

Det er ikke alltid slik dessverre. Vi følger vanlig turnus. Det er ikke lov til å ta fri i jula. Noen har fri julaften 10 år på rad, andre jobber julaften flere år på rad. Jeg er en av de uheldige og det blir ikke tatt hensyn til at jeg har små barn overhodet, som noen i tråden hevder. Skal prøve å bytte, men tviler på at noen stiller opp 

Anonymkode: 65198...936

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (48 minutter siden):

En jeg kjenner har jobbet 7 julaftener på rad uten å klage.Det kan faktisk være koselig å jobbe julaften også.

Dersom det er frivillig, så stiller saken seg helt annerledes. Det er visst en del i denne tråden som ikke forstår det.

Anonymkode: cc5bd...631

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

makkapakka skrev (35 minutter siden):

Før jeg fikk barn, nei, etter at jeg fikk barn ja, nekta å jobbe julaften noen andre måtte ta det!

Det har du absolutt ingen rett til. Heldigvis gir (gjentatt) ordrenekt oppsigelsesgrunn for slike troll som deg.

Anonymkode: cc5bd...631

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det, jeg har meldt meg frivillig til å jobbe julaften. Samtidig så har søsteren din fullt lov til å ikke like å jobbe julaften. Det er ikke for alle. Vet det er ganske mange både med og uten barn som kjøper seg fri fra å jobbe julaften 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange av de årene jeg tok hensyn til de med barn var jeg selv ufrivillig barnløs. Fikk barn etter mange år etter eggdonasjon!

 

Anonymkode: f3416...9b7

Så fint at du synes det var greit jobbe julaften, men det kan være greit å huske på at det faktisk ikke er alle som synes det er greit. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen tvinger barnløse sykepleiere til å jobbe julaften oftere enn andre. Da hadde man endt opp i arbeidsretten. Alles tid er like verdifull. Det må man kjenne på selv, i fht hva som er viktig for en selv. For meg var det helt topp å jobbe i juletiden før jeg fikk egne barn pga dobbel betaling, nedsatt arbeidsmengde, julestemning på jobb og takknemlige kollegaer. Men alle må stå opp for seg selv  og det er 100 % innafor å forholde seg til rettferdighetsprinsippet, hvor ingen må jobbe f eks 17. mai/julaften oftere enn andre. 

Anonymkode: 3a608...31f

Ingen tvinger de nei, men se under, som jeg har uthevet, hvilke holdninger mange har. Dette er holdninger man møter mange steder hvor det er turnus-jobbing. Og dette gjelder heller ikke bare sykepleiere. 
Det bør rulleres på vaktene på helligdager, så kan heller de som ønsker tilby seg bytte vakter. Ingen bør få fortrinn på bakgrunn av sivilstatus/familiesituasjon, og ingen bør føle seg presset til å si ja bare fordi de ikke har egne barn. Og det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at dette faktisk blir rettferdig. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Før jeg fikk barn jobbet jeg gjerne julaften, syntes det var hyggelig å være med kollegaer, vi spiste julemiddag sammen og ga gaver til hverandre. Syntes at de med barn burde få fortrinn til å ja fri kveld på julaften, mest på grunn av barna til kollegaene mine som ville savnet mamma eller pappa veldig. De fleste andre ansatte der var også rause på det. Etter jeg selv fikk barn så byttet jeg over til en jobb uten turnus slik at jeg maks må jobbe fra 8-12 på julaften, vil ikke miste julaften med barna mine. 

Anonymkode: e0138...d78

 

makkapakka skrev (37 minutter siden):

Før jeg fikk barn, nei, etter at jeg fikk barn ja, nekta å jobbe julaften noen andre måtte ta det!

 

Anonymkode: 7df5e...8b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Stakkars søsteren din da! Arbeid på slike dager bør deles på ALLE ansatte uansett familieforhold! Å være forelder fritar en ikke for helligdagsarbeid!

Anonymkode: 6a9b7...2fd

Helt rett !   Har man valgt et yrke med heldøgn-turnus, må man tåle såpass.

Bytt jobb, eller hold kjeft.

Anonymkode: 06fc9...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dersom det er frivillig, så stiller saken seg helt annerledes. Det er visst en del i denne tråden som ikke forstår det.

Anonymkode: cc5bd...631

Som en del av turnusarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt rett !   Har man valgt et yrke med heldøgn-turnus, må man tåle såpass.

Bytt jobb, eller hold kjeft.

Anonymkode: 06fc9...9d3

Jobber faller ikke ned i hodet på en. En går også ofte ned i inntekt. 

De har jo egen juleturnus, det enkleste er jo allerede der å høre om noen vil jobbe. Sånn gjøres det ihvertfall hos oss. 

Anonymkode: f3416...9b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (3 timer siden):

En jeg kjenner har jobbet 7 julaftener på rad uten å klage.Det kan faktisk være koselig å jobbe julaften også.

da har sikkert vedkommende villet det selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (54 minutter siden):

da har sikkert vedkommende villet det selv

Frivillig og frivillig, det er vanskelig å bytte vakter på julaften, spesielt på psykiatrisk, så han hadde nok ikke noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Embla Othea skrev (7 minutter siden):

Frivillig og frivillig, det er vanskelig å bytte vakter på julaften, spesielt på psykiatrisk, så han hadde nok ikke noe valg.

 Det finnes regler for hvor ofte eller mange røde dager man har lov til å jobbe? Og om han alltid ble satt opp på julaften istedenfor andre, så er det i utgangspunktet ikke greit. Men da måtte han ha tatt tak i det også da, og ikke bare funnet seg i det hvis dette var noe han ikke ville selv.

Anonymkode: cc5bd...631

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (2 timer siden):

Som en del av turnusarbeid.

Turnusarbeid er frivillig. Det finnes hauger av jobber uten turnus. Når man derimot først har skaffet seg en turnusjobb, så må man faktisk akseptere at ordningen betyr at man får noen «kjipe» vakter også. Og de kjipe vaktene skal fordeles rettferdig på alle som jobber i tilsvarende stillinger, uavhengig av alder, barn, religion og hva annet folk bruker som unnskyldning.

Anonymkode: cc5bd...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Turnusarbeid er frivillig. Det finnes hauger av jobber uten turnus. Når man derimot først har skaffet seg en turnusjobb, så må man faktisk akseptere at ordningen betyr at man får noen «kjipe» vakter også. Og de kjipe vaktene skal fordeles rettferdig på alle som jobber i tilsvarende stillinger, uavhengig av alder, barn, religion og hva annet folk bruker som unnskyldning.

Anonymkode: cc5bd...631

Men 7 julaftener på rad?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

 Det finnes regler for hvor ofte eller mange røde dager man har lov til å jobbe? Og om han alltid ble satt opp på julaften istedenfor andre, så er det i utgangspunktet ikke greit. Men da måtte han ha tatt tak i det også da, og ikke bare funnet seg i det hvis dette var noe han ikke ville selv.

Anonymkode: cc5bd...631

Han ønsket det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har ei søster som er sykepleier. Hun er singel og har ikke barn. Hvert år blir det sutring hvis hun står på kveldsvakt på julaften. Og da styrer hun med å bytte vakt. Er det jævlig tungt å gå glipp av julaften?  Skjønner det hvis man har barn ja, men de med barn må vel også ta sin del jobbing på julaften? 

Anonymkode: 32ed8...520

Jeg har barn og syns det er helt greit å jobbe kveld julaften. Vi flytter bare julekvelden en dag fram eller bak. Eller tar en Amerikansk jul der vi åpner gavene på morgenen den 25, det og er veldig koslig. 
 

Men jeg skjønner folk som år etter år etter år må jobbe jul blir forbanna. Det er en uting i helsevesenet at de uten barn blir satt opp på jul. Vi følger vanlig turnus i jula, så det blir litt tilfeldig hvem som jobber. Heldigvis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

 Det finnes regler for hvor ofte eller mange røde dager man har lov til å jobbe? Og om han alltid ble satt opp på julaften istedenfor andre, så er det i utgangspunktet ikke greit. Men da måtte han ha tatt tak i det også da, og ikke bare funnet seg i det hvis dette var noe han ikke ville selv.

Anonymkode: cc5bd...631

Det finnes regler ja, men de blir ikke fulgt. Og så lenge ansatte på «gulvet» ikke klager vil sjefene fortsette å kjøre sitt faktisk ulovlige løp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...